Welkom @Elisa2!
VogeltjeM schreef:@alwaysH ik vind het mooi hoe je omschrijft vooral de positieve emotiesystemen te willen gebruiken, zo sta ik er zelf ook in.
Ik heb echter gemerkt, en ik kan me voorstellen dat dat iets is wat jij niet onderschrijft, dat milde r-, dus zonder escalatie, in ieder geval voor mijn jonkie soms de duidelijkste en kortste route is en daardoor rust brengt. En niet altijd het fear-systeem of rage-systeem activeert, als je basis in het trainen maar positief genoeg is.
Voorbeeld: het sturen. Ik had dat met een target kunnen aanleren en dan kunnen ombouwen naar een teugelhulp. Maar toen ik eenmaal de teugel pakte (en dan heb ik het over het niveau van een tactiele cue, dus nog niet eens echt "druk") zocht hij naar wat ik bedoelde (want dat doet hij immers altijd), en hij week voor de druk, ik heb geclickt en klaar. Vanaf toen beheerste hij het. Dat voelt voor mij dan simpeler en als ik het per se met de target had willen doen met nog verschillende tussenstappen, gewoon omdat dat theoretisch gezien vriendelijker is, zou dat voor mij en mijn paard op dat moment hebben betekend dat ik de theorie verkoos boven hoe het op dat moment ging zeg maar. Omdat ik mijn paard zag, zijn ontspanning en zijn "seeking" zag. Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg.
Naast dit brengt het ook rust bij mezelf, omdat mijn hoge lat/strenge normen hiermee wat omlaag kunnen, wat mijn eigen ontspanning bevordert. Ik onderschrijf echt alles wat je zegt over de paarden, maar het gaat zeg maar meer om mijzelf. Dat ik het mezelf toesta om het zo te doen, zonder mezelf zwart-wit af te fakkelen, zolang ik mezelf maar eerlijk aan blijf kijken en blijf reflecteren. En ik werk daarom graag met jonge paarden, want zonder negatieve leergeschiedenis is het veel gemakkelijker trainen, is je paard optimistischer. Mijn pony heeft duidelijk heel andere associaties en daar pas ik mezelf wel op aan.
Dat snap ik ook heel erg goed. Het is echt het gevoel dat je het wiel opnieuw uitvindt.
Maar weet je wat dit nou gewoon is?
R+ is in héél véél opzichten het tegenovergestelde van R-.
En dat maakt nou dat wij met z'n alle dat R+ trainen maar onnodig ingewikkeld vinden. En dat we het dus onduidelijker maken naar onze paarden - dat komt daar gewoon uit voort. Je gaat 'opeens' iets doen wat compleet het tegenovergestelde is van wat je hebt geleerd. Er even van uit gaande dat de meesten hier gewoon hebben leren rijden op de manege of ponyclub.
Dat jij (en velen met jou, me included) die errors ondervinden is simpelweg een resultaat van je lange termijngeheugen, spiergeheugen.
Want je kan niet meer gewoon met je gevoel werken als je gevoel dusdanig is bedraad om een teugel aan te nemen, een beenhulp te geven, het leidtouw te pakken.
Daarom voelt R+ zo statisch, zo theoretisch en overbodig. Je moet je hele gestel omzetten.
Die stapjes die jij benoemd, die vinden wij ingewikkeld. En dat ligt natuurlijk niet aan jou, de hardware. Dat 'ligt' aan de software die op ons is geïnstalleerd.
(en ook met die software is niks mis, maar ik wil persoonlijk wel zo volledig mogelijk R+ FF trainen, dus heb er bewust voor gekozen)
Een stappenplan die veel meer kleine stapjes heeft is dus eigenlijk gewoon hartstikke duidelijk juist.
Zeker als je netjes je SSFF en targets hebt aangeleerd en je paard dus comfortabel is om niet continu een antwoord te moeten zoeken.
Het paard ervaart geen ongemak; geen frustratie dat het einddoel niet direct behaald wordt, want je deelt het op. Dus het is telkens een mini Eureka momentje.
En wat jij zegt over dat het dus vooral jezelf dan dwarszit, dat snap ik.
Ik ben echt geen R- hater hoor. Ik ben gewoon dol op R+.
Omdat ik de meerwaarde van exclusief R+ FF training zie, doe ik dus een stapje terug op bepaalde progressie. Maar ik geloof er heilig in dat de fundering waar ik nu mee bezig ben gaat helpen in een sterke groei later in ons proces!
Sowieso gaat het me niet om het einddoel (rijden bijv.) maar vind ik persoonlijk de weg er naartoe juist heel leuk en uitdagend. Dus ik kan daar zelf dan wel voldoening uithalen (wel dus met les, want alleen ga ik mezelf ook dwarszitten!!!).
The journey is the destination
Onze 'training' momenteel ziet er bijzonder saai uit (wat de bedoeling is):

Ook lekker stoffig en een lelijke hoek.