Problemen bij longeren met chambon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 17:04

Cioccolato schreef:
rien10 schreef:
Tips over rustig opbouwen? Paard moet nog 3 worden! Niks opbouwen.

Ach. Ieder zn eigen manier. Als ts wil beginnen zal ze dat op een goede manier moeten doen.
Dat een ander nog niet wil opbouwen is hun goed recht.

Dat is zo. TS vraagt tips. Mij tip; paard laten staan.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:03

Echt bokt weer dit....... af en toe echt zo vermoeiend.........

Maar Cioccolato en Elisa Dank jullie wel voor het advies daar kan ik wat mee. Mijn idee was ook dat een paard met een slecht lichaams houding door laten lopen op geen enkele manier goed voor hem kan zijn.

Roodvos dank je voor de aanvulling op het advies.

Sevenofnine ook fijn advies denk dat vooral de balkjes misschien wel een hele goede voor hem is dat zijn focus meer omlaag moet.

0000 ook fijne reactie ga ik ook wat mee doen.

Gini helemaal mee eens! vandaar ook de vraag hier.

En dan even de reactie op de mensen die zelf allemaal conclusies trekken. Bijvoorbeeld dat ik geen ervaring heb.... waar in de tekst haal je die info vandaan?
Of de vraag waarom ik een 3 jarige in de krul wil..... dat staat ook nergens en wil ik ook echt niet, daarom ook de chambon die dus de vrijheid heeft om het neusje er helemaal uit te steken.
Of dat een 3 jarig paard te jong is, dat is een mening, vriendelijk dat je dat met me deelt maar 1 keer per week even longeren lijkt me niet te veel gevraagd verder mag hij gewoon baby zijn.
En ook het advies om me paard weg te brengen vind ik een raar advies. Ik maak al 22 jaar paarden zadelmak zo wel prive als periodes beroepsmatig. De manier waarop is in de 22 jaar wel veel veranderd het begon op de Deurne manier gewoon hoe we het opschool leerde en ik doe het nu meer op de TRT manier alles vriendelijker en rustiger en vrijwel altijd alleen.
Daarnaast ben ik gediplomeerd als sportpaarden masseur. Dus ik denk dat ik verre van achterlijk ben op paarden gebied.

Alleen werk ik de laatste jaren bij voorkeur zonder bijzet, als dit kan. Wanneer een houding in mijn ogen echt niet oke is wil ik daar wel wat mee. Zijn moeder heeft in draf dezelfde houding dus ik weet dat het niet (alleen) balans is, haar heb ik 15 jaar geleden ook zelf zadelmak gemaakt.

Donderdag was de eerste keer dat hij met bijzet teugel werd gelongeerd een wel overwogen keus voor de chambon alleen helaas niet met het gehoopte of verwachte effect. Ik ben niet direct gestopt omdat je een paard ook de kans moet geven om het juiste anwoord te vinden. Maar toen hij er echt tegen in kwam en zijn hoofd omhoog ging gooien ben ik dus gestopt. Ik heb tenminste nog de moeite genomen om te kijken wat het effect was op zijn mondhoeken (daar kunnen vele een voorbeeld aannemen) en ik vraag direct om advies om dat 2 meer weten dan 1 en je hier soms hele fijne tips kan krijgen die je zelf misschien niet meteen zou bedenken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

Graag gedaan, :-)

Ik vind persoonlijk dat het los/ vrij longeren ook teveel opgehemeld wordt. Zie wel meer paarden die meer baat zouden hebben als ze hun lichaam beter leren gebruiken ipv scheef op de voorhand sloffen. Even gechargeerd gezegd.

Ik longeer ze ook vrij/ los maar wissel dat wel af met de dubbele longe. Doe ik dat een week niet dan heb ik gelijk veel schevere paarden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:00

Paard is toch gewoon 3? Ik snap al de ophef niet zo, volgens mij worden heel veel paarden uit 2023 nu zo'n beetje voorbereid en dit voorjaar zadelmak gemaakt....
Ik heb geen ervaring met jonge paarden, maar is het nog een optie om iets bitloos te doen? Bijv met een kaptoom? Ik werk zelf voornamelijk met bijzet, die kun je ook los laten hangen en is makkelijk in te stellen. Maar uiteindelijk zal dat misschien ook weinig schelen met een chambon. Mijn idee achter bitloos is dat je zo het paard kan leren te zakken op druk ipv er tegen in te gaan. Je kunt dit ook aan de hand al oefenen tot hij het snapt. Als hij snapt wat de bedoeling is, kun je weer met bit verder. Maar zo beschadigt er niks onderweg, soms heeft het even tijd nodig voor het kwartje valt. Ik zou verder de sessies kort houden zodra hij goed loopt. Doet hij dat bijv 5 min, dan alles eraf en stoppen. En zo uitbreiden.
Lammert Haanstra heeft ook veel advies gegeven over longeren. Hij gebruikt dacht ik wel regelmatig hulpteugels ook. Misschien kun je vanuit die hoek nog tips vinden wat voor jouw paard zou kunnen werken

Gini

Re: Problemen bij longeren met chambon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

Kan je niet met kaptoom aan de hand werken? Dan kan je de lichaamshouding op die manier gedetailleerder begeleiden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Gezeur over de leeftijd… niks mis mee om een (bijna) 3 jarige wat te leren. Ik lees nergens dat TS het dier 5x in de week 45 minuten wil laten lopen. Overdrijven is ook een vak hoor

Hier worden ze met 2 jaar al getraind in de touwtjes voor de keuring. Niks hard werken, niet overvragen, niet in het zweet jagen. Wel dingen spelenderwijs 10 minuten 2x per week aanleren. Is hier nog geen een minder van geworden. En dan heb ik het over een maandje even trainen/wat leren en daarna weer een jaar het land op ( dus dan loopt ie ongeveer 8x aan de longe, rustig maar, dier wordt hier niet kapot getraind :+ )

Ts heeft verder al genoeg tips gehad. En leren met druk om gaan hoort wel bij het beleerproces. Je wil niet dat een paard dat nog moet leren als je er op zit, kan je nare ongelukken van krijgen

rien10

Re: Problemen bij longeren met chambon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Als ik het goed begrijp: TS vraagt om tips. Maar als die TS of anderen niet aanstaan mogen ze niet gegeven worden?
Doe vooral wat je wilt TS, dat meen ik. Jouw paard m, jouw manier.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:35

rien10 schreef:
Als ik het goed begrijp: TS vraagt om tips. Maar als die TS of anderen niet aanstaan mogen ze niet gegeven worden?
Doe vooral wat je wilt TS, dat meen ik. Jouw paard m, jouw manier.

Wat heeft ts precies aan jou tip om het dier te laten staan? Je leest toch dat ze longeer tips wil?

Ik zelf heb wel tips maar dan zou ik in herhaling vallen dus ik heb geen aanvulling verder