Tips voor aanschaf andere menwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 19:40

ruitje schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is wel binnenkort

Oeh, wel een beetje ver weg voor ons

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 19:41

ruitje schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is wel binnenkort

Interessant. Maar dat is wel een beetje ver weg voor ons.

zanegrey

Re: Tips voor aanschaf andere menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-26 15:02

We gaan denk ik maandag even in Brummen kijken bij Voskamp

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 19:33

Afgelopen dinsdag bij Voskamp geweest. Het nodige gezien, maar dat maakt het er nog niet meteen makkelijker op. Wat wel duidelijker is geworden: we willen een wagen met ruimte voor 2 personen voorop, maar de koetsierstoel moet ook in het midden gezet kunnen worden voor het rijden in de bak. Dus dan wordt het in elk geval geen easystep. De keuze in gebruikte wagens vond ik wat tegenvallen, vooral veel marathonwagens met alleen 1 vaste stoel in het midden en geen bankjes voor een paar passagiers. Wat ik mij verder afvroeg is wat de voor en nadelen zijn van de verschillende typen vering: bladveren, luchtvering, schokbrekers. En hoe zit het met de spoorbreedte? De verkoper nam niet echt tijd om mij dingen uit te leggen. Dat was wel jammer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 22:24

Ik kan je echt aanbevelen eens bij Willy Kroeger in Arum (Friesland, voor jou een minder grote wereldreis dan voor mij :D ) langs te gaan. Dealer van Excellent menwagens. Prijs/kwaliteit wat mij betreft ook beter dan wat Voskamp Hall aanbiedt. Heel aardige man, veel kennis, ment zelf ook, en lült je de oren van de kop. Heb er net een geweldige 2-spanwagen opgehaald. Was 3 maanden levertijd, maar de moeite van het wachten meer dan waard.

Standaard spoorbreedte is 1.25 voor wedstrijdwagens. Als je ooit wedstrijden wilt rijden, is het dus handig om een wagen met die spoorbreedte te kopen. Je mag wel met een bredere wagen starten dacht ik, maar de pilonnen worden niet breder voor je gezet, dus je hebt minder marge :D

Doorloopwagens ('easy step') en wagens met 2 bokkussens (waarbij je er dus niet 1 in het midden kunt zetten, maar wel comfortabeler voor een passagier natuurlijk) zijn meestal breder, 1.30 tot 1.38, want je hebt daarvoor ruimte op de bok nodig, en dus ook een bredere wagen/meer spoorbreedte nodig.

Bladveren geven stuggere vering en zijn alleen met een hoop moeite (veren verwijderen) aan te passen aan de mate van vering. Piepen en kraken ook snel zodra er wat zand tussen zit.
Luchtveren zijn instelbaar, worden meestal met schokbrekers gecombineerd als stabilisatie en geven veel meer vering, zowel in de bak als in het bos op hobbelige grond. Daar zou ik echt voor gaan, is ideaal.

'Echte' marathonwagens hebben vaak achter aflopende spatborden en wielen met een kleinere diameter, daar kun je niet echt lekker achterop zitten. 'Recreatiewagens' hebben wél zitjes met vlakke zitting en dus ook 4 wielen met even grote diameter. Wil je vaker passagiers meenemen, dan is een recreatiemodel veel fijner. Daar kun je ook gewoon mee starten, mocht je dat willen.

Rondom remmen is handig, maar alleen achterremmen voldoen ook. Molenrem is erg praktisch, je kunt er de draaikrans mee vastzetten wat handig is als je de wagen wilt vervoeren, maar ook als je paard wel eens snel opzij wil springen. Als je de molenrem intrapt en de voorkant dus niet meedraait is dat een stuk makkelijker tegen te houden.

Tot zover mijn ervaring met en kennis van... :D

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-26 12:20

Hoi Ibbel, dank voor je uitgebreide antwoord. Daar kan ik zeker wat mee. We hebben geen haast. De wagen die we nu hebben heeft eigenlijk best een aantal dingen waar we wel blij mee zijn, maar het is wel een logge barrel. Ik had de laatste keren ook het gevoel dat-ie al wat lichter begint te lopen. Misschien had-ie gewoon een tijd stil gestaan en was het vet in de kogellagers een beetje plakkerig geworden ofzo. Misschien de lagers een keer schoonmaken en nieuw vet erin en hopen dat ie dan nog wat soepeler loopt. En een keer naar Arum, klinkt ook niet verkeerd.
Dat 2 losse bokkussens het voordeel heeft dat het ook comfortabeler is voor de bijrijder had ik ook al over zitten denken. Lyn heeft ooit haar rug gebroken (emergency dismount van een steigerend paard die niet helemaal goed uitpakte), dus een wat comfortabeler stoel is voor haar ook niet verkeerd. Ik zit al te broeden op een systeem waarbij de 2e stoel er makkelijk op te zetten en af te halen is…
Doe jij trouwens ook nog aan western rijden? Ik kan mij herinneren dat ik je vroegah regelmatig signaleerde in de western items (best jammer dat dat geen aparte rubriek meer is trouwens).

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 15:38

kijk ook eens bij Tjeu vd meulengraaf.
veel voor en tegenstanders van, maar ik ben zeer tevreden over mijn kar en tuig.
maar informatie inwinnen en kijken kan altijd, plus deze iets goedkoper zijn en regelmatig 2e hands.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 16:32

zanegrey schreef:
De wagen die we nu hebben heeft eigenlijk best een aantal dingen waar we wel blij mee zijn, maar het is wel een logge barrel. Ik had de laatste keren ook het gevoel dat-ie al wat lichter begint te lopen. Misschien had-ie gewoon een tijd stil gestaan en was het vet in de kogellagers een beetje plakkerig geworden ofzo. Misschien de lagers een keer schoonmaken en nieuw vet erin en hopen dat ie dan nog wat soepeler loopt. En een keer naar Arum, klinkt ook niet verkeerd.
<knip>
Doe jij trouwens ook nog aan western rijden? Ik kan mij herinneren dat ik je vroegah regelmatig signaleerde in de western items (best jammer dat dat geen aparte rubriek meer is trouwens).

Als je wagen zwaar loopt, is de kans groot dat je lagers gewoon versleten zijn. Die dingen zijn niet van de allerbeste kwaliteit in menwagens en slijten best snel, ook omdat er altijd stof in zand tussen terecht komt. Dat is vrijwel niet te voorkomen. Het kost je de kop niet er nieuwe in te zetten (als je zelf een beetje handig bent). Kun je het niet zelf, dan kan je je wagen ook bij Kroeger laten nakijken - dat doet-ie ook, ook van andere merken.

En ja, ik rijd ook nog steeds Western :D

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-26 20:22

Ibbel schreef:
Als je wagen zwaar loopt, is de kans groot dat je lagers gewoon versleten zijn. Die dingen zijn niet van de allerbeste kwaliteit in menwagens en slijten best snel, ook omdat er altijd stof in zand tussen terecht komt. Dat is vrijwel niet te voorkomen. Het kost je de kop niet er nieuwe in te zetten (als je zelf een beetje handig bent). Kun je het niet zelf, dan kan je je wagen ook bij Kroeger laten nakijken - dat doet-ie ook, ook van andere merken.

En ja, ik rijd ook nog steeds Western :D

Als het weer wat beter wordt zal ik de boel eens los halen. Ben redelijk handig op de Pippy Langkous manier (ik heb het nog nooit gedaan dus denk ik dat ik het wel kan *D ). En anders kan Pieter van de stal mij vast wel adviseren.

Ik wil met Wyatt onder het zadel ook weer wat meer richting western. Hij begint al wat minder constante aanleuning te vragen, dus het begin is er.

SophieSmits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 09:31

Ik zou zelf denk ik eerst die oude wagen eens goed nalopen. Gewoon lagers checken, alles even nalopen en een goede beurt geven. Soms scheelt dat al meer dan je denkt. En als hij daarna nog steeds zwaar blijft lopen of gewoon te log voelt, dan zou ik eerst eens op Marktplaats kijken. Daar komen soms echt verrassend nette wagens voorbij.

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:34

SophieSmits schreef:
Ik zou zelf denk ik eerst die oude wagen eens goed nalopen. Gewoon lagers checken, alles even nalopen en een goede beurt geven. Soms scheelt dat al meer dan je denkt. En als hij daarna nog steeds zwaar blijft lopen of gewoon te log voelt, dan zou ik eerst eens op Marktplaats kijken. Daar komen soms echt verrassend nette wagens voorbij.

Ja, ik houdt MP zeker goed in de gaten. Elke dag staan er op het ogenblik wel 5 tot 10 nieuwe wagens op. Nadeel vind ik wel dat vooral privé personen soms weinig info erbij zetten, maar we blijven rustig kijken. We hebben geen haast, we vinden vast iets. Heb gisteren de kar weer in de container geduwd, en ben toch bang dat het aan het gewicht ligt :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:35

Afbeelding

Ik deel maar weer :D