De vorderingen van Fjord Pypsa

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: De vorderingen van Fjord Pypsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:44

Wat een leuk topic Cathy, en wat heb je het zorgvuldig aangepakt met haar! Ik zou willen dat ik dat zo systematisch aanpakte allemaal :') leuk om het zo in een overzichtje te zien!

ttranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 06:00

Leuk om te lezen en wat een leuke fjord! Wat goed dat je hebt volgehouden, daar heb je nu heel fijn resultaat van.

Na een hele riks koudbloeden, maar ook wel volbloed en dravers te hebben getraind, denk ik dat koudbloeden soms meer vasthoudend kunnen zijn. Daar bedoel ik mee dat het langer kan duren voordat ze een bepaalde manier van reageren loslaten. Ze moeten je echt vertrouwen, en vaak zijn het in het begin eenmanspaarden. Ik gebruikte wel bijrijders om te helpen beleren, maar max 1 en reed er zelf het meeste op. Nadat het vertrouwen dan bevestigd was met mij, konden anderen er na een tijd ook mee wegrijden. Maar dat duurde soms wel een jaar. Ik bouwde net als jij ook graag een “whoaa” in maar altijd met bewaken van grenzen. Want het zijn gewoon hele slimme en zelfredzame paardjes.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:06

Wat een tof stukje.

Proficiat met jullie punten. Ontzettend knap, zeker als je weet waar jullie vandaan komen.

Dus de volgende stap zijn aangespannen wedstrijden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 07:32

Fijn dat die nu ook een goede match heeft Elisa!

@Vogeltje, dat is grappig want ik heb juist van jou het idee dat je een veel beter plan hebt :')

@ttranch, ja ik heb daar inderdaad wel eens met mensen over gebrainstormed ( is dat een woord?) . Ik heb er voor gekozen om Pypsa als 2 jarige door al mijn stagiaires te laten grondwerken, het begin traject van het beleren ook te laten doen met verschillende mensen( dan zei ik tegen stagiaires: rondje erf lopen en om de 3 rondjes op en af stappen, dan de een, dan de ander van alle kanten op) . Want ik wist dat ze op het erf niet rende en dat wel kon.

We hebben het er wel eens over gehad, moeten we 1 persoon doen ipv zoveel ?
Ik denk, dat daardoor het verder bevestigen in het begin langer duurde, omdat ze het niet zo makkelijk deed met verschillende mensen. Mijn idee was alleen dat iets pas 'bevestigd' is, als iets( en of dat nou vast staan, voetje geven of opstappen was) door iedereen gedaan kon worden op elke plek.

Ik heb wel het idee, dat ze daardoor nu ineens 'heel hard' gaat, je kan haar door bijna iedereen laten doen, op elke locatie, in elke discipline. Misschien, als ik het omgedraaid had, dus eerst 1 vast iemand, dat het begin sneller was gegaan en het 2e stuk langzamer?

Of niet? Nouja, het blijft altijd een }:0 in zijn kont kijken :D

Ze word inderdaad in November haar eerste dressuur en vaardigheid wedstrijd gestart. Maar dat is tussen gewone pony's dus dat zal wel anders zijn. Als men het leuk vind kan ik dat wel weer updaten :)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:48

Wauww wat mooi! En wat een mooi verslag met al die video’s. En die punten joh! Geweldig!

Je verhaal is enigszins herkenbaar; ik had altijd warmbloeden voor dressuur en springen, maar dacht 5 jaar geleden: ik koop een Haflinger, want ik ben zat van dat stressige gespring. Dus ik kocht een onbeleerde pony en ging aan de slag zoals ik gewend was met de ‘grote paarden’. Nou daar kwam ik mooi niet mee weg.
Met name het eerste jaar heb ik vanalles beleefd, met als dieptepunt de eerste buitenrit waarbij pony plots linksaf de bosjes in scheurde en ik er achterover afging en met een bloedende arm en een halve teugel mijn pony kon gaan zoeken die (natuurlijk) ergens in het bos was gaan grazen. :(
Maar ook het punt waarop ik wel kon opstappen, maar vervolgens letterlijk geen stap vooruit kwam :')
Inmiddels zijn we dus 5 jaar verder, heb ik veel geleerd over het lezen van je paard, struggle ik nog steeds wel met hoe motiveer ik dit dier, maar kan ik ook veilig alleen buitenrijden en hebben we veel lol samen.
Mijn wedstrijdambities (die ik aanvankelijk echt wel had) zijn inmiddels verhuisd van de koelkast naar de vriezer, en er is nog veel te doen (de galop fiksen bijvoorbeeld) maar ach!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 17:06

Hahaha ik moest heel hard lachen om jouw bericht, wat beeldend verteld :D en helemaal mee eens!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:53

Gefeliciteerd met je AA, zag in fjordentopic je link hierheen.

Je hebt het jezelf met een staatsbosbeheer veulen ook neit makkeljik gemaakt, die zjin toch minder in handen geweest dan een veulen v fokker die ze het veulen abc al geleerd heeft.

En je bent er al ahcter, maar als je ze 1x voor je gewonnen hebt en begrijpt gaan ze voor je door het vuur. Heb je toch nog die toffe kinderpony. Wel met de kanttekening dat periodiek onderhoud door handige ruiter/ menner ze leuk houdt voor de kinderen :+ .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-25 22:02

@Sjolvir, ik kwam toevallig vandaag een filmpje tegen van hoe ze er daar bij lopen. Maar ze lopen echt in de natuur, wild. Wist nooit zo goed wat ik mij er bij voor moest stellen. Wel echt super gaaf! Dat onderhoud blijft zeker nodig!

Geen idee of jullie updates leuk vinden van een aardappeltje maar hier komt 't:

Pypsa ging door Karin gestart worden voor de wagen. Karin vond dat ze het wel goed deed dus die dacht ik sla de B over. Ik vond dat wat optimistisch maar heb er geen verstand van :')

Vooral verruimen, galop en hals strekken vind ze nog moeilijk. Ik geef mijn stagiaires dan les in technieken om dat te trainen.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zelf ook lekker meer aan het mennen geweest

Afbeelding

Maar voor de wedstrijden stap ik toch nog even achterop bij Karin :D

We schreven in voor 4 proeven, 2 dressuur en 2 vaardigheid. Met het idee dat we zouden stoppen als het teveel werd. Pypsa heeft echt een goede conditie, maakt ook veel buitenritten dus we dachten dan doen we 2 dressuurproeven en dan kijken we of we geen, 1 of 2 vaardigheid doen.

Ja, toen was het dus eerst vaardigheid en toen dressuur. :+ Nouja, we zien wel.

Voor mij was dit mijn eerste kennismaking met een menwedstrijd ooit. Je moet parcours verkennen met vaardigheid... Ik vond het potver in de koers al moeilijk om te onthouden hoeveel rondes tot finish was, laat staan 18 poorten ofzo voordat je er bent :') .

Pony heeft veel op de trailer gestaan, want eerst lopen, toen hadden paarden vaardigheid en toen pas ponys.

Afbeelding
Deed ze super braaf.

Toe het inrijden, we hadden alleen thuis 1 x vaardigheid geoefend, dus even hier kijken of ze het spel snapte. Dat snapte Pypsa wel.

Hup, van het inrijden de gewone bak in en meteen starten( ik denk dan, mag je niet eerst ff 1 oefen rondje rijden ofzo, maar daar doen we niet aan :') )

Het meest hilarische vind ik dat ze hier zelf omspringt in galop, ze was zo aan het meedenken. Als ze doorhad welke poort ze moest hebben gaf ze gas, en daarna weer te regelen. Helaas reden we 2 keer verkeerd en omdat Karin probeerde de tijd dan goed te maken 2 x een te korte bocht gehad dus een bal. Maar het was een pittig parcours en ze deed het eigenlijk super! Ze lijkt wel wat aanleg te hebben voor vaardigheid :D . Ze vind het spel volgens mij zelf leuk, de wendingen, het gas geven, remmen... Ik zat met zo'n glimlach op de wagen, zo tof vond ik het!
Het is voor mij ook zo gaaf dat Karin dit zo goed kan, dat ik achterop mag en kan leren hoe zo'n wedstrijd gaat. Zonder haar was ik nooit op zo'n wedstrijd terecht gekomen!

Afbeelding

Afbeelding

Toen dus weer een uur op de wagen en toen 2 dressuurproefjes. Wij zien hier dat het 'heilige vuur' eruit is. Ze deed het echt netjes maar ze kan beter. Ik denk alleen dat dat voor de jury niet opvalt, ze heeft namelijk een hoog basis tempo en nu was het gewoon 'normaal. ' Is ook niet heel gek na 2 vaardigheidsproeven en al een dag achter je kiezen!

Afbeelding

Afbeelding

Pypsa werd echter beloond met 188 en 191 en dus is mijn aardappel nu dressuur L + 2. Ik vind dat als draversmens echt heel grappig om te zeggen haha :D . Gewoon haar eerste wedstrijd ooit, meteen L en meteen punten. Trotse paardenmoeder hier <3

Ik ben zo trots, zo'n hele wedstrijddag, alles zo goed doen. Vooral haar werkwilligheid is echt bizar, ze denkt zo mee. Echt genieten! En ze heeft echt een dijk van een conditie, ze blijft gaan. Zo leuk,nooit gedacht zo'n wedstrijddag te hebben met een 'kinderpony'.

Tussendoor nog op buitenrit geweest en voor het eerst alleen onder de man naar de ponyclub hier in het dorp:

Erna gingen we voor het eerst oefenspringen. Mijn bijrijdster heeft dat nog nooit gedaan,thuis wel zo af en toe een hindernisje. Dus ik ben super trots! Met inspringen had Pypsa echt spanning, er was veel geluid, veel combinaties, er viel wel eens wat( een ruiter of een hindernis). Ik had wel respect voor mijn bijrijder, als je dat dan zelf nog nooit gedaan. Pypsa deed niet echt wat hoor, 1 keer bokken toen er een balk af ging met inrijden.
Met het parcours deed ze het eigenlijk weer heel ontspannen. Echt meedenken en rustig te rijden. Ze raakt de spanning wel weer kwijt gelukkig.

Ik zou haar gunnen dat ze daarin nog iets chiller word, maar we hebben de tijd. Ze zou ideaal gezien op een druk terrein een ruiter juist vertrouwen moeten gaan geven. Zo voor over een jaar of 6, als mijn dochter dit als 10 jarige gaat doen :D . Nu heeft ze echt nog even de ruiter nodig om daar doorheen te komen.

Kijk die voorbeentjes :D

Afbeelding

De springjuf zat op de Haflinger en die vind dat Pypsa het heel netjes deed voor een eerste keer. De volgende keer kan er alleen wat meer tempo in, maar omdat ze met losrijden spanning had is dit naar mijn idee een prima rondje voor het vertrouwen. Aanstaande zondag is er weer een rondje oefen springen :) . Ik ben benieuwd of ze dan wat meer gewend is aan de rumoer van een springwedstrijd :) !

Afgelopen week was er nog Bixie op stal en heeft ze ook haar taak als kinderpony weer geoefend

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft afgelopen week rustig aan gedaan,beetje afgetraind. In begin januari krijgt ze vrij. En dan gaan we optrainen voor je gelooft het niet:

Regiokampioenschap dressuur en vaardigheid.

Gewoon voor de lol, we rijden mee voor hopelijk winstpunten maar hoe leuk is het om met je Fjord mee te doen? Ik had dat nooit gedacht en vind het al he-le-maal tof dat mijn paard daarop start. Heb altijd alleen maar koersbanen gezien en vind dit helemaal leuk :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 22:14

Jji wist niet hoe ze daar liepen :+ 1x per jaar of zo deed fjorden stamboek afd daar ook nog wel eens excursie naar de slikken. En als je er langs rjidt zie je ze soms staan.

En wat gaaf dat ze alles zo leuk gaat doen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 07:00

Zo leuk! Dit is ook wel echt lol met je knol :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:29

Wat een leuk verslag! Mijn eerste pony was een fjord, dus blijf er toch een zwak voor houden.

En wat een geluk heb je met Karin! Veel plezier nog samen!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:35

Wat leuk om te lezen, wat een doorzettingsvermogen heb je met Pypsa!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 18:48

@Sjolvir haha nee, ik ging af op een advertentie van meerdere Fjorden te koop. Had niet echt super veel voorwerk gedaan. Zo'n excursie zou tof zijn zeg!

Het is echt lol met je knol ja! Bedankt voor de leuke reacties weer!

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 12:42

Super veelzijdig is Pypsa, ze draait ook nergens haar hoefjes voor om <3