Gezocht, fijne kaptoom

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HopeDreamer

Re: Gezocht, fijne kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 06:17

Ik heb de Soft Connection van Claridge House van de Krämer. Ziet er wellicht wat lomp uit, maar ik vind het een hele fijne kaptoom.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 11:30

Ah fijn dat deze weer omhoog komt. Ik heb dus een kaptoom met ijzer, maar zou graag naar iets zachters gaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 11:39

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 11:58

Fijnste is het kaptoom van Ninon Schutte. Goed aanpasbaar, mooie kwaliteit leer.
Deze heb ik en ik heb er ook eentje van dobert classic.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 12:00

Wat maakt die zo fijn?

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:15

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:18

RianneH schreef:
Ik zie dat de Human and Horse kaptoom nu met 70,- korting is bij de EJ, alsnog niet goedkoop, is die de 160,- waard?

https://www.ej.nl/hoofdstel-human-horse ... JKEALw_wcB

Persoonlijk vind ik het veel geld voor de mate van kwaliteit. Ik kreeg hem ook niet passend op mijn paard. Ik kreeg het idee dat ik eigenlijk 2 maten nodig had om hem goed passend te krijgen.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:27

RianneH schreef:
Ik zie dat de Human and Horse kaptoom nu met 70,- korting is bij de EJ, alsnog niet goedkoop, is die de 160,- waard?

https://www.ej.nl/hoofdstel-human-horse ... JKEALw_wcB

Komt nog steeds niet in de buurt van prijs-kwaliteit dan vind ik. Maar verder is ie wel erg mooi. En heb geen beter passende kunnen vinden. Dus op zich bij gebrek aan beter, zou t kunnen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 14:02

Ai, vind 160,- en erg veel geld voor ‘bij gebrek aan beter’, dan is nog even doorsparen voor eentje van 220,- misschien een betere optie, zoals die van Edix of Schutte.
Maar is wellicht ook de reden dat ie slecht verkoopt en zo in de uitverkoop is….

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 15:25

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 19:53

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:07

de Cavessal van Jossy !

Ik heb die laten maken in biothane, heb ooit een eerste versie op de kop kunnen tikken en heb onlangs eentje tweedehands gevonden (want nieuw zijn ze duur). Maar dat ding is geweldig. Kan je gebruiken als kaptoom, met extra ringetjes opzij als sidepull, en op de ringen onderaan als bosall. Kan je ze ook mee aanbinden (al doe ik dat niet, ding is te duur als ze eens zouden gaan trekken.)
Je kan ipv sidepull ringen ook vervangen door hackamore scharen en als hackamore gebruiken.

Als je die in biothane laat maken (door Dabo's Design) kan je er ook bithouders bij zetten waardoor je die ook als bithoofdstel kan gebruiken.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:07

RianneH schreef:
veertje99 schreef:
Ik heb deze van Kramer. Enorm blij mee! Fijn en zacht, zit erg mooi. Ik heb deze gekozen omdat er ook een bit aan kan, zo kon ik mijn jonkie laten wennen aan het bit zonder er zelf aan te zitten.

https://www.kramer.nl/Themas/Longeren-g ... ..F...S%3e

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Longeer je er ook mee?

Ja dat doe ik ook. Gaat ook goed! Heel af en toe schuift die iets, maar ik heb hem ook niet heel vast zitten dus vaak moet die een gaatje strakker gezet worden, dan nog steeds kan ik ruim 2 vingers bij de neusriem houden

Afbeelding

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:25

Hier ook 1 van ByBaukje. Heb kort een leren kaptoom van een vriendin gebruikt omdat ik bij die van mij nog geen bitclips had, maar die schoof echt veel meer dan die van ByBaukje. Weet alleen niet welk merk die leren was.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:13

La selle is top! Die van Marius Schneider is qua pasvorm vrijwel hetzelfde en wat goedkoper, leer is ook soepeler. Ik denk dat La Selle een betere kwaliteit heeft maar het duurde bij mij wel ruim een jaar voor de neusband echt soepel werd.

Human & horse is prachtig, mooi zacht en super fijn met de clipjes. Helaas zie ik dat de pasvorm daarvan bij veel paarden niet goed is: hij zit op het ‘jukbeen’. Ik heb hem even gehad maar om deze reden weer weg gedaan. Dit gebeurt overigens bij veel kaptooms. Bij La Selle en Marius kun je de lengte van de neusband aanpassen om dit te voorkomen.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:34

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:48

Zijn er hier bokkers die goede ervaring hebben met een kaptoom in maat shet? Mijn kleine maat hackney heeft zo'n klein hoofdje...
Vooral bedoeld om aan de hand te werken. Longeren heeft ze een ander hoofdstel voor

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:38

Ik heb er een van kramer voor de welsh, maar moest nog gaatje bijprikken op de neusriem en eigenlijk is hij nog te ruim := dus ik lees even mee

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:05

De truuc van een kaptoom is dat je je paard zo zacht maakt dat ze niet meer gaan schuiven.
Hoe strakker/stugger je paard in het lijf hoe meer een kaptoom schuift.
Hoe toegankelijker je paard voor een hulp is hoe stabieler ze liggen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:52

Welke kaptoom zouden jullie aanraden die smal is achter het oor (altijd een gedoe met kopstukken hier die tegen het oor aangaan of kantelen etc) en zacht op de neus?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

de cavessal van jossy!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:30

Ik heb deze even kunnen passen van een stalgenoot. Waar kijken jullie naar bij de pasvorm van een kaptoom?

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

Gezien deze foto niet dicht gemaakt is kan je er weinig van zeggen. Maar ik kijk vooral dat het achter de oren voldoende vrijheid heeft, de bakstukken niet in de ogen trekken en je hem hoog genoeg op de neus kan leggen. Sommige paarden hebben die liever iets hoger, andere liever iets lager.
Van hetgeen je op de foto kan uitmaken ligt deze prima.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

Ik heb al jaren een kaptoom van Barefoot, en die kan je ook ombouwen naar sidepull of met bitje door extra riempjes.
Hij is anatomisch en trekt niet naar het oog, zelfs als je de middelste ring op de neus gebruikt.
Er zit wel staal in maar dat is een draad die helemaal omkleed/onderlegd is met breed leer zodat hij echt niet scherp inwerkt.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:51

Die van Jossy staat momenteel in korting en wordt volledig op maat gemaakt. Die is oprecht ontzettend fijn