Speurwerk met je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:07

Kimmie25501 schreef:
Aangezien mijn paard een blessure heeft, ben ik ook gestart met speuren. Ik probeer nu steeds in haar paddock een voerspoor te maken. Iemand nog tips voor hoe lang, hoe ver van elkaar, hoeveel voer etc? Want een keer ging ze er wel mee aan de gang toen ik het ging strooien (wel pas toen ik zelf een tijdje weg was), maar de andere keer liep ze super confused met me mee, maar was ze alleen maar gefocust op het bakje waar ik de brokjes uit haalde. Toen ik het spoor gelegd had, had ze totaal geen interesse om ernaar te zoeken. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen!

Belangrijkste is eerst je paard leren te zoeken op de grond i.p.v. in je hand of een bakje. Dus leg wat op de grond en wijs het aan. Als je paard het dan vindt en gaat eten, dan strooi wat meer er omheen. Pas als dat goed duidelijk is, ga je langzaam een spoortje maken. Eerst met een afstand van ongeveer 15 cm en dan steeds een klein beetje groter. Snappen ze dat echt dan kan je gewoon willekeurig rondstrooien en gaan ze zoeken.
Ik doe in de winter altijd op de track een heel spoor van wortelstukjes waarbij de stukjes tussen de 1 en 2 meter van elkaar liggen. Ze gaan soms 2 of 3 keer rond om alle stukjes te vinden.
Laatst bijgewerkt door Berith op 25-09-25 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie25501

Re: Speurwerk met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:09

Ah kijk ik had het dus gewoon meteen te moeilijk gemaakt! Bedankt voor je tips, ik ga ze uitproberen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:07

Het kan helpen om de eerste paar keer wat grotere dingen neer te leggen (zoals een stuk wortel), zodat ze het makkelijk kunnen vinden en kunnen gaan snappen wat de bedoeling is. Het is ook leuk om eens te testen welke dingen ze het lekkerst vinden. Voor mijn paard staat wortel heel hoog, dat vindt hij echt vele malen lekkerder dan een snoepje of brokje. Door verschillende dingen daarin uit te testen kun je inschatten op welk moment je met welke beloning werkt. Ik heb er zelf ook een zoek commando aan gekoppeld. Zodat hij weet wat de bedoeling is en ik op verschillende plekken hem kan laten zoeken wanneer ik wat strooi of verstopt heb.

Wanneer ik een spoor uitzet dan is daar ook een duidelijk startpunt (in mijn geval is dat een oude theedoek die ik 2x dubbelgevouwen neerleg) en eindpunt is dan de beloning. Zo weet hij ook waar hij moet beginnen en wanneer hij klaar is :)

Geertema

Re: Speurwerk met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:52

Wat een leuk topic! Hoe geven jullie het verschil aan dat het speuren begonnen is of dat je met andere dingen bezig bent? Ik heb het ook een aantal keer gedaan met een voedsel spoor en dan begin ik meestal met het eerste brokje aan te wijzen. Maar helaas liggen er ook vaak rotte appels op hetzelfde stukje, dus als ik er ‘normaal’ loop wil ik niet dat ze begint met die te zoeken. Dat verschil lijkt ze nu niet heel erg te begrijpen haha

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 09:02

s1993 schreef:
Het kan helpen om de eerste paar keer wat grotere dingen neer te leggen (zoals een stuk wortel), zodat ze het makkelijk kunnen vinden en kunnen gaan snappen wat de bedoeling is. Het is ook leuk om eens te testen welke dingen ze het lekkerst vinden. Voor mijn paard staat wortel heel hoog, dat vindt hij echt vele malen lekkerder dan een snoepje of brokje. Door verschillende dingen daarin uit te testen kun je inschatten op welk moment je met welke beloning werkt. Ik heb er zelf ook een zoek commando aan gekoppeld. Zodat hij weet wat de bedoeling is en ik op verschillende plekken hem kan laten zoeken wanneer ik wat strooi of verstopt heb.

Wanneer ik een spoor uitzet dan is daar ook een duidelijk startpunt (in mijn geval is dat een oude theedoek die ik 2x dubbelgevouwen neerleg) en eindpunt is dan de beloning. Zo weet hij ook waar hij moet beginnen en wanneer hij klaar is :)

Bedankt ook voor jouw uitgebreide uitleg! Hier ga ik ook mee aan de slag.