afspuiten gaat niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: afspuiten gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:06

Tippie: begin bij de achterkant, dus eerst haar staart (dat voelt 'ie niet), dan neem je een achterbeentje mee en zo werk je langzaam naar voren. Let er ook op dat de straal niet te hard is en dat er niet teveel geluid uit komt.
Verder eens met Kabayo, je moet het normaal maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:28

Kabayo schreef:
Ik ben hier veel te nuchter voor. Ik zet ze vast aan 2 kanten met een stevig halster en spuit ze gewoon af. Eerste twee keer is niet leuk maar daarna is het redelijk snel normaal. Niet alles in het leven is leuk en makkelijk. Ik vond douchen vroeger ook vervelend maar kreeg die straal echt wel op m’n hoofd hoor
Het scheelt dat ze hier als veulen al aan een los touwtje afgespoeld worden, dus dat probleem heb ik niet. Maar als die protesteren spuit ik ook gewoon door net alsof het de normaalste zaak van de wereld is. De tweede keer zijn ze zo rustig als wat en gaan zelfs speels in het water happen. Nog niet een is er ‘getraumatiseerd’ van geweest. Alle nieuwe eigenaren zijn mij enorm dankbaar dat ze zo mak zijn en ze zijn ook allemaal gek op water. Maar ik heb 5 jaar gewerkt op een trainingsstal en daar gaan ze simpelweg niet 50 paarden met een spons bij langs. En daar haal je de angst voor de slang ook niet mee weg

Precies dit!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:59

Popstra schreef:
Kabayo schreef:
Ik ben hier veel te nuchter voor. Ik zet ze vast aan 2 kanten met een stevig halster en spuit ze gewoon af. Eerste twee keer is niet leuk maar daarna is het redelijk snel normaal. Niet alles in het leven is leuk en makkelijk. Ik vond douchen vroeger ook vervelend maar kreeg die straal echt wel op m’n hoofd hoor
Het scheelt dat ze hier als veulen al aan een los touwtje afgespoeld worden, dus dat probleem heb ik niet. Maar als die protesteren spuit ik ook gewoon door net alsof het de normaalste zaak van de wereld is. De tweede keer zijn ze zo rustig als wat en gaan zelfs speels in het water happen. Nog niet een is er ‘getraumatiseerd’ van geweest. Alle nieuwe eigenaren zijn mij enorm dankbaar dat ze zo mak zijn en ze zijn ook allemaal gek op water. Maar ik heb 5 jaar gewerkt op een trainingsstal en daar gaan ze simpelweg niet 50 paarden met een spons bij langs. En daar haal je de angst voor de slang ook niet mee weg

Precies dit!

dat is vaak de beste remidie, maar dat kan/weet /durft niet iedereen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:04

Dat kun je ook alleen maar doen als je genoeg ervaring en kunde hebt.

Hier gaan alle jonge paarden ook 'gewoon' onder de slang. Succes ermee. Allemaal hele lieve brave dieren zonder trauma :j

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:05

Popstra schreef:
Kabayo schreef:

Precies dit!

Dit is juist al vaker ontkracht als juist NIET de juiste manier. Doordat je hier in principe learned helplessness" door creëert

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:07

Stapje voor stapje als je paard dit zo eng vindt. Niks mis met een emmer en een spons.
Ik houd er niet zo van om alles maar zo snel mogelijk door de strot van zo'n dier te duwen.
Als ik alleen onder het zadel wat zweet moet weghalen gebruik ik ook altijd emmer water met spons.
Nu met hitte is nat spuiten met de slang wel lekker voor mijn paard, maar ik heb het rustig aan opgebouwd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:11

Kabayo schreef:
Paardje02 schreef:
Popstra schreef:

Precies dit!

Dit is juist al vaker ontkracht als juist NIET de juiste manier. Doordat je hier in principe learned helplessness" door creëert
Nou, "learned helplessness" zit wel even ietsjes anders in elkaar. Met de aanpak van Kabayo doe je echt niks verkeerd, je moet alleen een beetje timing hebben.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:11

Mijn paard vond het eerst vreselijk, steigeren en alles. Ik heb er een ander paard bij genomen die afspuiten heerlijk vond en ben begonnen met een hoef, dan een been etc. Ze mocht niet weg maar wel draaikonten enzo. De nieuwsgierigheid won wel.

Toen kreeg ze een grote wond die ik wel móest uitwassen en blijkbaar voelde dat heel fijn, want sindsdien is ze oprecht een waterrat en kan je niet hard genoeg de straal erop zetten :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:14

Het probleem met doorduwen is ook, dat de TS dat dus al geprobeerd heeft....

Het lukt al 3 jaar niet om dit dier af te spoelen maar er is ongetwijfeld wel steeds meer angst / weerstand bij het paard ontstaan en dat is toch een hele andere situatie dan wanneer je een veulen al aan water hebt laten wennen en ze dan toch weer even bang reageren als de laatste keer afspuiten een poosje geleden was.

Want in die situatie kan je makkelijker even doorduwen (als je een beetje handig met paarden bent) omdat ze binnen een paar tellen weer weten van oja dit was okee. Of zelfs dat ze zich herinneren dat dit eigenlijk wel lekker was :j

Maar een paard dat het niet kent en al heel bang is.... daarbij kan je wel doorduwen en dat zal wel werken voor een groot deel van de dieren die dan merken dat het best lekker is. Maar er zijn er ook die gewoon echt vreselijk bang zijn en zichzelf en begeleider de vernieling in helpen vanuit pure angst en paniek.

Als dat een eigen paardje is dat je heel regelmatig in handen hebt dan is het wel de moeite waard om het even stapje voor stapje op te bouwen ipv. door te duwen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:16

Bij mijn paard is het 'gewoon vastzetten en afspuiten' op een trainingsstal compleet misgelopen.

Paard is vele jaren later nog steeds op z'n hoede, ik heb het met snoepjes kunnen ombuigen naar iets positief dus nu lukt afspuiten wel goed gelukkig.

Ik ben zelf ook voorstander van 'gewoon doen' bij jonge paarden (op een rustige fijne manier), maar je zal maar net een paard treffen met een trauma, of een paard bij wie deze aanpak om welke reden dan ook niet werkt. Dan is stap voor stap werken écht belangrijk.

Net als vliegenspray: er zijn paarden die hier doodsbang voor zijn. Ik heb weleens mensen zien doorduwen en gewoon sprayen onder het mom van 'niet zeiken jij'. Werkt alleen maar averechts, helemaal op lange termijn.

Wat mij betreft is er dus een behoorlijk verschil tussen een jong, groen paard dit voor het eerst aanleren, of een getraumatiseerd paard dit opnieuw moeten aanleren.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:18

Ja dat is ook zo Beemsterkaas + verschillende paarden=verschillende methoden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:33

Er zullen best paarden zijn die het niet kunnen hebben maar dat komt vaker bij de eigenaar vandaan dan bij het paard. Hoe veel verwende dieren ik al niet heb gezien omdat de eigenaar zelf veel te kleine stapjes neemt (en dus niks vooruit komt) en het dier gewoon de leiding neemt

Learned helplessness, sorry hoor. Laat mij niet lachen. Het is afspoelen, niet afbeulen… maak het niet groter dan dat het is alsjeblieft.

Ik heb echt enorm veel paarden getraind in die 5 jaar en geen een heeft trauma van afspoelen gekregen… ook niet naderhand
Beetje nuchter verstand kan geen kwaad hoor

Ik zal wel te ouderwets zijn, maar zoals ik het doe heb ik nog geen één gehad die niet braaf is met afspoelen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:03

Maar jij bent niet bij het paard uit de openingspost, maar de TS die het al 3 jaar lang niet is gelukt :)*

ZIJ zoekt een oplossing en gewoon doortastend maar wel met kleine stapjes is waarschijnlijk de voor beide partijen nu fijnste en veiligste optie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:07

pmarena schreef:
Maar jij bent niet bij het paard uit de openingspost, maar de TS die het al 3 jaar lang niet is gelukt :)*

ZIJ zoekt een oplossing en gewoon doortastend maar wel met kleine stapjes is waarschijnlijk de voor beide partijen nu fijnste en veiligste optie.

Waar lees je dat? Ik lees alleen dat het dier 3 jaar oud is. Niet dat ze het al 3 jaar lang probeerd

En als het haar manier was geweest om met kleine stapjes te werken, wat een ieder zelf moet weten, dan had je toch al enigszins resultaat moeten zien? Misschien toch niet de manier voor Ts en/of paard

Om het bij kleine tips te houden, want ze vraagt tips tegen lostrekken, zou ik zeggen een hoofdstel om of een ketting er aan. Als ze dat eenmaal in de gaten hebben dat ze hun gewicht er in kunnen zetten en kunnen gaan trekken is dat vaak een hele klus om af te leren

Ik geef de oplossing om ‘normaal te doen’ en het paard aan 2 kanten vast te zetten. Wellicht helpt dit wel :j Je weet maar nooit (aan een halster dan hè)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:18

Volhouden, steeds weer vastzetten en opnieuw beginnen. Je hoeft dingen over het algemeen niet vaker dan tien keer te herhalen voordat ze het opgeven en ze geven het vaak veel eerder op. Dus gewoon een kwestie van lange adem. Verder ook niet reageren als ze gek doen, gewoon de spuit erop blijven houden. Ik heb diverse ponies en paarden gehad die het maar niks vonden, maar na een paar keer is het wel klaar als je gewoon even door zet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:22

Als er paniek reacties ontstaan dan heb je het veel te groot laten worden al.

Ik ben best nuchter, maar bij mij gaat alles toch echt stap voor stap. Net als bij de vliegenspray, als ze dat eng vinden dan maak ik het kleiner/ minder tot het punt waarop ze denken. Dit is oke..en van daaruit bouw ik het op maar zorg altijd voor dat Oke punt als basis.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:33

Lusitana schreef:
Volhouden, steeds weer vastzetten en opnieuw beginnen. Je hoeft dingen over het algemeen niet vaker dan tien keer te herhalen voordat ze het opgeven en ze geven het vaak veel eerder op. Dus gewoon een kwestie van lange adem. Verder ook niet reageren als ze gek doen, gewoon de spuit erop blijven houden. Ik heb diverse ponies en paarden gehad die het maar niks vonden, maar na een paar keer is het wel klaar als je gewoon even door zet.

Ja maar idealiter wil je niet dat ze het "opgeven" maar dat ze leren dat het prima is, en zelfs leuk kan zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:48

Ik kocht 10 jaar geleden 2 veulens.

Waar ik bij het veulen abc ik ook minstens de benen afspuiten vind horen ivm dat ze ooit een verwonding oplopen je dit wilt kunnen.

Zo begon ik bij beide met een zachte straal te laten zien. Dan voorzichtig op de voetjes en zo omhoog.

Nou dag 1.
Veulen 1 heb ik maar helemaal afgespoeld.
Die vond het niks eng en heerlijk!

Veulen 2 vond alleen al kijken naar wat water spannend.
En een druppel op haar been was volle noodgang vooruit.
Nou die had duidelijk was meer tijd nodig :+

Grappig detail zat maar een paar dagen verschil in leeftijd in en beide van dezelfde fokker.
Dus hetzelfde meegemaakt en opgevoed.

Hoefde bij paard 2 echt niet door te gaan tot ze stil zou staan. Zou namelijk nooit gaan gebeuren. Zou zich nog eerder in paniek neer laten vallen dan opgeven.
Daarnaast op laten geven is niet de manier die ik wil.
Water moet gewoon fijn zijn.

En ja die heeft echt heel veel keren nodig gehad voordat ze het netjes toeliet.

Haar hielp ook aaien en borstelen waar je ook wilt spuiten zodat ze wist waar het water ging komen.

Dit was overigens de eerste die ik ooit heb verzorgt die het zo enorm eng vond.
Dus ja. Dat kan ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:00

Kabayo schreef:
pmarena schreef:

Waar lees je dat? Ik lees alleen dat het dier 3 jaar oud is. Niet dat ze het al 3 jaar lang probeerd

En als het haar manier was geweest om met kleine stapjes te werken, wat een ieder zelf moet weten, dan had je toch al enigszins resultaat moeten zien? Misschien toch niet de manier voor Ts en/of paard

Het is een paard van net 3. Het is blijkbaar behoorlijk bang voor water want "vind de tuinslang nog steeds eng" ofwel de afgelopen 3 jaar is het (wie dan ook) blijkbaar niet gelukt om het dier te laten wennen aan de tuinslang.

TS komt niet verder anders zoekt ze geen hulp. Ze geeft aan "Voor zover ik altijd heb geleerd = slang/object dr op totdat ze stil staan, dan weghalen en belonen" dus dat heeft ze wel geprobeerd maar werkt 'nog steeds niet'.

Dan is het toch logisch om juist te adviseren om het over een andere boeg te gooien :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:11

Of er is uberhoupt nog nooit geprobeerd af te spuiten he!?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:35

Zeker pmarena. Zo geef ik dus een tip over een andere boeg. Zo te lezen is dit nog niet geprobeerd. Zo wel, dan heb ik inderdaad niks gezegd ;)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:42

Popstra schreef:

Nee want paard loopt steeds los.

Stap 1: zorgen dat dier zich niet los kan trekken. Ook een bang paard mag dat niet doen, is gewoon rottig gedrag waar je rap wat mee moet doen TS. Dat is (en wordt, en blijft) een veel groter probleem dan het niet kunnen afspuiten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:41

prugelpiet schreef:
Popstra schreef:

Nee want paard loopt steeds los.

Stap 1: zorgen dat dier zich niet los kan trekken. Ook een bang paard mag dat niet doen, is gewoon rottig gedrag waar je rap wat mee moet doen TS. Dat is (en wordt, en blijft) een veel groter probleem dan het niet kunnen afspuiten.

En hoe raad jij dan aan dit op te lossen? Leuk advies, maar in de praktijk toch vaak lastig. Je hebt paarden die als ze echt bang zijn door alles heen gaan hoor. Mijn sensibele kwpn'er heeft de palen van de poetsplaats eruit getrokken, trekt nog regelmatig een halster stuk want als die bang is en vast staat breekt gewoon de pleuris uit. Staat hij niet vast en kan hij 2 of 3 stapjes achteruit doen is er niks aan de hand overigens. Mijn voorkeur heeft toch de andere aanpak maar ook omdat die hier gedwongen de enige optie was. En dat werkt ook, die manier van vastzetten en gewoon doen is niet de enige wijze die correct opgevoede paarden oplevert.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:09

Maar wat is er mis met daadwerkelijk vanaf nul te beginnen. Zo te horen heeft ts dat nog niet geprobeerd.

Paard geef heel erg duidelijk aan "stop, dit wil ik niet/dit is te eng" dus inderdaad. Zoek uit of het water het probleem is of de slag zelf, en dan pak het stukje voor stukje aan. En ja, dat gaan weken tot maanden duren, maar is vaker wel veel stressvrijer en een fijnere ervaring voor het paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:28

Kabayo schreef:
Om het bij kleine tips te houden, want ze vraagt tips tegen lostrekken, zou ik zeggen een hoofdstel om of een ketting er aan.

Ik zou echt niet weten waarom je een paard de paniek in zou jagen dat 'ie met kettingen in bedwang gehouden moet worden. Het lijkt me vooral een prima manier om verwondingen te krijgen - paarden vechten door als ze zich klemgezet voelen. Je kunt ze leren om een andere reactie te geven - maar meestal niet door nog meer pijn en dwang toe te voegen.

Ik vind het beschamend dat er in 2025 nog steeds mensen zijn die werkelijk denken dat vastzetten met kettingen en dan gewoon doorgaan als het paard in paniek raakt een zinvolle methode is.