Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kabayo schreef:Ik ben hier veel te nuchter voor. Ik zet ze vast aan 2 kanten met een stevig halster en spuit ze gewoon af. Eerste twee keer is niet leuk maar daarna is het redelijk snel normaal. Niet alles in het leven is leuk en makkelijk. Ik vond douchen vroeger ook vervelend maar kreeg die straal echt wel op m’n hoofd hoor
Het scheelt dat ze hier als veulen al aan een los touwtje afgespoeld worden, dus dat probleem heb ik niet. Maar als die protesteren spuit ik ook gewoon door net alsof het de normaalste zaak van de wereld is. De tweede keer zijn ze zo rustig als wat en gaan zelfs speels in het water happen. Nog niet een is er ‘getraumatiseerd’ van geweest. Alle nieuwe eigenaren zijn mij enorm dankbaar dat ze zo mak zijn en ze zijn ook allemaal gek op water. Maar ik heb 5 jaar gewerkt op een trainingsstal en daar gaan ze simpelweg niet 50 paarden met een spons bij langs. En daar haal je de angst voor de slang ook niet mee weg
Popstra schreef:Kabayo schreef:Ik ben hier veel te nuchter voor. Ik zet ze vast aan 2 kanten met een stevig halster en spuit ze gewoon af. Eerste twee keer is niet leuk maar daarna is het redelijk snel normaal. Niet alles in het leven is leuk en makkelijk. Ik vond douchen vroeger ook vervelend maar kreeg die straal echt wel op m’n hoofd hoor
Het scheelt dat ze hier als veulen al aan een los touwtje afgespoeld worden, dus dat probleem heb ik niet. Maar als die protesteren spuit ik ook gewoon door net alsof het de normaalste zaak van de wereld is. De tweede keer zijn ze zo rustig als wat en gaan zelfs speels in het water happen. Nog niet een is er ‘getraumatiseerd’ van geweest. Alle nieuwe eigenaren zijn mij enorm dankbaar dat ze zo mak zijn en ze zijn ook allemaal gek op water. Maar ik heb 5 jaar gewerkt op een trainingsstal en daar gaan ze simpelweg niet 50 paarden met een spons bij langs. En daar haal je de angst voor de slang ook niet mee weg
Precies dit!
Popstra schreef:Kabayo schreef:Ik ben hier veel te nuchter voor. Ik zet ze vast aan 2 kanten met een stevig halster en spuit ze gewoon af. Eerste twee keer is niet leuk maar daarna is het redelijk snel normaal. Niet alles in het leven is leuk en makkelijk. Ik vond douchen vroeger ook vervelend maar kreeg die straal echt wel op m’n hoofd hoor
Precies dit!
Kabayo schreef:Ik ben hier veel te nuchter voor. Ik zet ze vast aan 2 kanten met een stevig halster en spuit ze gewoon af. Eerste twee keer is niet leuk maar daarna is het redelijk snel normaal. Niet alles in het leven is leuk en makkelijk. Ik vond douchen vroeger ook vervelend maar kreeg die straal echt wel op m’n hoofd hoor
Paardje02 schreef:Nou, "learned helplessness" zit wel even ietsjes anders in elkaar. Met de aanpak van Kabayo doe je echt niks verkeerd, je moet alleen een beetje timing hebben.Popstra schreef:
Precies dit!
Dit is juist al vaker ontkracht als juist NIET de juiste manier. Doordat je hier in principe learned helplessness" door creëert
pmarena schreef:Maar jij bent niet bij het paard uit de openingspost, maar de TS die het al 3 jaar lang niet is gelukt![]()
ZIJ zoekt een oplossing en gewoon doortastend maar wel met kleine stapjes is waarschijnlijk de voor beide partijen nu fijnste en veiligste optie.
Lusitana schreef:Volhouden, steeds weer vastzetten en opnieuw beginnen. Je hoeft dingen over het algemeen niet vaker dan tien keer te herhalen voordat ze het opgeven en ze geven het vaak veel eerder op. Dus gewoon een kwestie van lange adem. Verder ook niet reageren als ze gek doen, gewoon de spuit erop blijven houden. Ik heb diverse ponies en paarden gehad die het maar niks vonden, maar na een paar keer is het wel klaar als je gewoon even door zet.
Kabayo schreef:pmarena schreef:Maar jij bent niet bij het paard uit de openingspost, maar de TS die het al 3 jaar lang niet is gelukt![]()
ZIJ zoekt een oplossing en gewoon doortastend maar wel met kleine stapjes is waarschijnlijk de voor beide partijen nu fijnste en veiligste optie.
Waar lees je dat? Ik lees alleen dat het dier 3 jaar oud is. Niet dat ze het al 3 jaar lang probeerd
En als het haar manier was geweest om met kleine stapjes te werken, wat een ieder zelf moet weten, dan had je toch al enigszins resultaat moeten zien? Misschien toch niet de manier voor Ts en/of paard
Popstra schreef:Of er is uberhoupt nog nooit geprobeerd af te spuiten he!?
prugelpiet schreef:Popstra schreef:Of er is uberhoupt nog nooit geprobeerd af te spuiten he!?
Nee want paard loopt steeds los.
Stap 1: zorgen dat dier zich niet los kan trekken. Ook een bang paard mag dat niet doen, is gewoon rottig gedrag waar je rap wat mee moet doen TS. Dat is (en wordt, en blijft) een veel groter probleem dan het niet kunnen afspuiten.
Kabayo schreef:Om het bij kleine tips te houden, want ze vraagt tips tegen lostrekken, zou ik zeggen een hoofdstel om of een ketting er aan.