Pony bokt voor kar en komt over de lamoen hierdoor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:06

Kun je wat met de adviezen van iedereen, TS?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 08:54

Mijn advies en ervaring
Als ik het zo lees, is de pony niet meer geschikt om veilig voor de koets te lopen.
Telkens als het te spannend wordt, kunnen jullie niet vertrouwen op elkaar voor de koets.
Te onbetrouwbaar. Helaas.

En heus het zal lukken met hulp om weer voor de koets te lopen, maar op het moment dat het te spannend wordt, is het vertrouwen weg.

Voor jezelf, je passagiers je pony en het overige wegverkeer niet veilig

Ik zie het vaker na een ongeluk met over het lamoen slaan, dat het vertrouwen weg is.

Er zijn gelukkig nog andere dingen om te doen met je pony.en samen leuke dingen te doen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:33

janouk schreef:
Ik zie het vaker na een ongeluk met over het lamoen slaan, dat het vertrouwen weg is.

Vind ik nogal wat om te zeggen. Dat zou betekenen dat een groot deel van de menpaarden niet voor de wagen zou kunnen. Want helaas... been over streng of lamoen kan wel eens gebeuren. Maar met een goede beleerder oefen je dat soort dingen ook gewoon. Strengen tussen de benen door etc. Dan bouw je al grote maten van betrouwbaarheid en vertrouwen op vóór het geval dat het misgaat.

Of het in dit specifieke geval nog goed komt, dat weet ik uiteraard niet. Goede training en begeleiding is daarin denk ik het hoofdpunt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:37

janouk schreef:
Mijn advies en ervaring
Als ik het zo lees, is de pony niet meer geschikt om veilig voor de koets te lopen.
Telkens als het te spannend wordt, kunnen jullie niet vertrouwen op elkaar voor de koets.

En heus het zal lukken met hulp om weer voor de koets te lopen, maar op het moment dat het te spannend wordt, is het vertrouwen weg.

Er zijn gelukkig nog andere dingen om te doen met je pony.en samen leuke dingen te doen.

Dit dus. Daarbij: ik kan me goed voorstellen dat een pony die sowieso al geen broek (of zweephulp) verdraagt, behoorlijk link is om voor de kar te zetten. Ik zelf zou zo'n pony beslist niet voor de kar zetten als die niet eerst 100% het tuig accepteert, want een dier dat niet eens de broek accepteert, is gekkenwerk om voor de kar te zetten: er kan altijd iets tegen de achterhand aankomen, een streng in een bocht, of je legt de zweep erlangs om een bocht ruimer te maken, en daar ga je.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:45

assie schreef:
janouk schreef:

Vind ik nogal wat om te zeggen. Dat zou betekenen dat een groot deel van de menpaarden niet voor de wagen zou kunnen. Want helaas... been over streng of lamoen kan wel eens gebeuren. Maar met een goede beleerder oefen je dat soort dingen ook gewoon. Strengen tussen de benen door etc. Dan bouw je al grote maten van betrouwbaarheid en vertrouwen op vóór het geval dat het misgaat.

Of het in dit specifieke geval nog goed komt, dat weet ik uiteraard niet. Goede training en begeleiding is daarin denk ik het hoofdpunt.

In dit geval is het niet de eerste keer dat er een incident is, en als het zo'n doodmak dier was, dat alleen maar eventjes een been over de streng kreeg in een bochtje, wat zó gefikst kon worden, was dit topic niet gestart. Waar het al fout gaat: pony "accepteert geen broek" dus krijgt pony geen broek. Als ik het zo lees accepteert de pony niets, want een zweephulp mag ook al niet van de pony...

linn1502

Re: Pony bokt voor kar en komt over de lamoen hierdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:16

Hi ts, ik heb zojuist alle berichten gelezen en ik vraag me af. Wat zegt degene die hem weer op zou pakken en verder beleren?

De ene pony heeft meer tijd kodig dan de andere. Maae zolang de basis vanaf de grond nog niet in orde is, kan ik niet goed plaatsten dat deze pony toch voor de kar is gezet.

Hoe is de pony met longeren zonder tuig. Kan hij enkele lijn en dubbelle lijn? Hoe is hij met aanrakingen over het lijf etc.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:24

Ander perspectief.. Volgens mij wil je toch iets met je pony doen dat je allebei leuk vindt? Klinkt mij niet alsof de pony dit leuk vindt dus waarom dan toch doordrukken via een trainer. Soms is het ook gewoon prima toch om grasmaaier te zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:29

Rideltje1992 schreef:
We zijn al 5 jaar met deze pony bezig en longeren met broek vertikt tie gewoon. Hij blijft het doen

Bokken en bij de eerste bok over de lamoen komen lijkt mij gevaarlijker dan even een stuk weg sprinten voorwaards

Geloof mij, daar verkijk je je hard op.
En helaas spreek ik uit ervaring.
De rem was zoek, en de boom was hard.

janouk schreef:
Mijn advies en ervaring

Precies dit , soms moet je accepteren dat bepaalde dieren gewoon niet geschikt (meer) zijn om voor de wagen te lopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:00

assie schreef:
janouk schreef:

Net wat je zegt Assie, als er een hele goede basis is, en de pony heel rustig geleerd heeft met strengen tussen de benen, broek accepteren, zweep hulpen, etc etc dan kan je daarop verder bouwen aan vertrouwen voor de koets.

De pony in dit topic, lees ik, heeft een keer een ongeluk meegemaakt voor de koets, is zijn vertrouwen kwijt, geeft aan dat broek en zweep eng vindt en is weer voor de koets gezet na training maar maakt dan weer een ongeluk mee.
Ik denk dat je wel kan stellen dat de pony geen vertrouwen meer heeft en in spannende momenten zal dit altijd boven komen. Dit is een vlucht dier, die zich zelf beschermt. Natuurlijk gedrag. En gelijk heeft de pony.

In mijn ogen train en werk je met een dier in wederzijds vertrouwen. En als het dier zo aangeeft dat dit ver boven zijn macht ligt, dan moet je dit accepteren en iets zoeken wat je allebei leuk vindt.

Maar dat is mijn mening. Ik zou de pony in ieder geval nooit voor mijn koets willen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:03

TS heeft al vanaf 10 april niet meer gereageerd, ook niet op een later geplaatst bericht met een vraag of TS wat met de adviezen kan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:18

Mennen zonder zweep is net als fietsen zonder benen. (en nee dan niet op een 3wieler). Ik vind het echt onverantwoord om een pony die en niet tegen een zweephulp kan en niet tegen een broek, in te spannen. Das toch vragen om ongelukken.