[AR] [NH] freestyle rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:12

Ik durf niet zonder zadel te draven (meer dan een beetje hobbelen in draf Knipoog ) en galoperen. Simpelweg omdat ze te hard gaat en ik er dan afflikker Clown
Oja en een rem heb ik ook niet, zonder bit/touwhalster iig. Met touwhalster en zadel heb ik het nog nooit echt geprobeert, ben te bang denk ik dat ze onrembaar is.
Voor het stuur ben ik niet bang, ik rijd in principe alles op mn benen en zit, behalve dus het remmen, daar reageert ze nog steeds niet op. Ik stuur, vraag stelling, wijk met mn benen, maar zolang ik geen rem heb ga ik ook niet gevaarlijk lopen doen.

Natuurlijk zit ik er wel eens op zonder zadel+hoofdstel, als ik dr in de kleine wei (bij de trampoline Clown anders kan ik er niet op) heb gezet, maar dat valt niet onder rijden.

Met touwhalster heb ik dus wel zo'n beetje een rem (ik denk niet als ze in paniek is), maar ze reageert beter op bit, dus tja..

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:51

xtostarlight schreef:
Ik durf niet zonder zadel te draven (meer dan een beetje hobbelen in draf Knipoog ) en galoperen. Simpelweg omdat ze te hard gaat en ik er dan afflikker Clown
Oja en een rem heb ik ook niet, zonder bit/touwhalster iig. Met touwhalster en zadel heb ik het nog nooit echt geprobeert, ben te bang denk ik dat ze onrembaar is.
Voor het stuur ben ik niet bang, ik rijd in principe alles op mn benen en zit, behalve dus het remmen, daar reageert ze nog steeds niet op. Ik stuur, vraag stelling, wijk met mn benen, maar zolang ik geen rem heb ga ik ook niet gevaarlijk lopen doen.

Natuurlijk zit ik er wel eens op zonder zadel+hoofdstel, als ik dr in de kleine wei (bij de trampoline Clown anders kan ik er niet op) heb gezet, maar dat valt niet onder rijden.

Met touwhalster heb ik dus wel zo'n beetje een rem (ik denk niet als ze in paniek is), maar ze reageert beter op bit, dus tja..

Je kunt er ook niet zomaar een touwhalstertje ingooien en dan maar verwachten dat ze daar hetzelfde op reageerd. Voordat je gaat rijden, gaat er een hele hoop werken op de grond aan vooraf.
Mijn paard past zijn tempo aan als ik zonder zadel rijd (ideaal Haha! ). Verder reageert hij nu hetzelfde met halster als metbit (hoewel ik mij niet meer kan herrineren wanneer er voor het laatst een bit in heeft gehangen)

lconline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:28

uuh ik ben het toch niet helemaal met je eens marina, je moet wel eers doormiddel van grondwerk het vertrouwen tussen paard en ruiter vergroten, maar ik heb nooit mijn paard apart op halster leren rijden.
Toen ik het voor het eerst deed, met halster rijden ging, het gewoon bijna hetzelfde als met bit.
En als ik met helemaal niks rij dan doe ik de bewegingen die ik maak als ik wel een halster of bit gewoon na en dan krijg je hetzelfde effect maar dat zal dan wel voor elk paard anders zijn?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:57

marina schreef:
Je kunt er ook niet zomaar een touwhalstertje ingooien en dan maar verwachten dat ze daar hetzelfde op reageerd. Voordat je gaat rijden, gaat er een hele hoop werken op de grond aan vooraf.

Ja dat snap ik natuurlijk wel, maar ik ben nu bijna een jaar met grondwerken bezig. 7 games ed, join-up vragen, vanalles iig. Maar het verschil met dr naast en dr op vind ik vrij groot.

Heb het ook een keer geprobeert met touwhalster en dan voor de zekerheid hoofstel eroverheen. Maar als het nodig is heb ik toch die teugels nodig en krijg ik haar niet langzamer met het halster. Scheve mond

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 11:03

Heb je hem wel geleerd achterwaarts te gaan met lichte druk op de neus, en stelling vragen als je ernaast staat?
Hoe reageerd hij op een normaal halster als je daar mee gaat rijden?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 11:23

Ja ze kan achterwaarts als ik erlangs sta, maar stelling eigelijk nooit echt geprobeert.
In stap gaat het goed (als ik erop zit), gaat ze ook stilstaan als ik het vraag, stelling dus met mn benen dus dat gaat ook. Draven gaat ook goed op zich, maar ze heeft daar dus veel problemen mee, net als met galop (ook met bit, het is een dravertje) wat ik nog nooit heb durven proberen met halster. Ga wel regelmatig een rondje stappen over straat met touwhalster of gewoon halster.

Ik vind eigelijk dat ik met bit al weinig te vertellen heb op haar, als ze eenmaal snel gaat is er niks meer wat haar stopt, dan gaat er iets om in haar en dan is ze weg. Dat heeft ze dan wel niet altijd natuurlijk, vaak kan ik dr gewoon houden, maar soms ineens is ze weg. Niet ineens, maar ze gaat steeds een stukje harder en negeert mij. Dat probeer ik te verhinderen door veel stelling te vragen onder het rijden, maar ik ben bang dat ze zelf het gevoel heeft dat ik niks meer te zeggen heb en het daardoor op een lopen zet.
Moet eerlijk zeggen dat ik me op zo'n moment (vermoedelijk dus) veiliger voel met een bit

Mss ook nog belangrijk, ik rij altijd in de bossen, aan de bak hebben we allebei een hekel. De moeite die het soms al kost om haar de bak in te krijgen Clown dat doen we dus niet, behalve voor grondwerken dan, dat vind ze wel leuk.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:46

Als je haar de one rain stop aanleerd kan je haar ten alle tijden stoppen, mer halster, of met bit

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:52

ik zou inderdaad niet gaan rijden met een halster als je de one-rein-stop niet hebt.
om even op het onderwerp terug te komen, ik rijd wel vaak zonder zadel en hoofdstel, ik doe precies hetzelfde als met hoofdstel. overgangen, sturen, zijwaarts, achteruit, springen. Maar ik heb wel altijd een carrot-stick bij me. Het is gewoon een vorm van trainen, maar dan moet ik dus wel iets hebben om te corrigeren. Heel erg handig die carrotstick, als ze alles goed doet, hou je hem recht omhoog en anders kan je een beetje bijsturen.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:10

Jawel, anders heb je freestyle ook niet veel te trainen. Tong uitsteken
Ik kan je zo wel een proef laten zien. Lachen

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:23

Ik rijd ook wel eens zonder tuig, maar wel met een touw om de hals erbij. Lukt ook wel zonder, maar dan kan ik alleen minder precies rijden.. Vanuit galop halthouden gaat heel leuk, het ziet er alleen niet echt uit als een sliding. Haha! Keertwending om de achterhand gaat wel een beetje, niet perfect maarja, who cares. Haha!
Trix staat sneller stil als ik dat met het touw vraag dan als ik het met gewoon een bit in d'r mond vraag.
Ben dus ook wel eens naar buiten geweest en ik heb geprobeerd alleen het touw te gebruiken, ik zou er absoluut altijd iets bij houden. Gewoon een hoofdstel met een touw eraan, voor de zekerheid. Lachen
Heb het bit trouwens maar een enkele keer moeten gebruiken. Hoefde eigenlijk ook niet, Trix houdt wel een keertje op met rennen, maar ik was langs een grote weg en dan heb ik liever geen gekloot.. Schijnheilig
Ik noem het trouwens geen freestyle, wat ik doe.. Noem het gewoon 'hobbelen'. Ik deed dat al eeuwen, op shetlanders enzo, waren ook nog wel leuk te sturen zo. Ik wist toen nog niet eens dat er uberhaupt iets in de vorm van freestyle bestond. Haha!