Gini schreef:Ik zou kleinere stappen zetten. Halster aan in de wei/paddock, wortel geven, halster uit en weer weg. Evt. herhaal je dit doorheen de dag een paar keer. Volgende dag zet je twee, drie stappen, wortel of kriebeltje, halster uit en weer weg. Iedere dag breid je dat verder uit. In de bak trainen is iets waar je aan denkt wanneer je het paard op zijn 'leefplek' zonder problemen kan leiden aan het halster.
Een ketting zou ik in dit geval nog niet meteen gaan inzetten. Dat vind ik een goede oplossing bij een paard dat in de basis goed opgevoed is en luistert, maar in bepaalde situaties een reminder nodig heeft. Jouw paard heeft echter de basis nog niet voor elkaar en daarvan wil je dat je paard het eerst snapt, dat die begrijpt wat je vraagt en verwacht.
Wanneer je paard het met die mini-stapjes nog steeds niet snapt of wilt snappen, dan kan je uiteraard kijken naar hoe je het hem nog duidelijker kan vertellen, met bv. een touwhalster of ketting.
Eigenlijk heb je in deze dus heel simpel twee opties: wil je de training opbouwen of afbouwen? Het is aan jou om in te schatten wat het beste bij dit paard past.
Ik mag toch hopen dat een drie jarige wel weet wat mee wandelen is.
Als TS het X keer voorkomen heeft en hij daarop gewoon sneller wordt met zich los trekken denk ik dat ie heel goed weet wat de bedoeling is. Maar touwhalster zou hier ook mijn eerste stap zijn. Niet dat dat zo zacht is.