3 jarige trekt zich los

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:59

Suzanne F. schreef:
Al is hij tienduizend keer verveeld, dan nog mag hij zich nooit lostrekken. Dat is onrespectvol en geeft aan dat hij schijt aan jou heeft. Dat heeft hij gewoon nooit te doen, in welke situatie dan ook.
Ik vermoed dat dit je eerste jonge paard is TS? Vraag hulp, want anders wordt dit een gewoonte en sleept hij je binnenkort alle kanten op en kan je er niks meer mee. Een jong paard moet worden opgevoed en dat moet duidelijk en consequent gebeuren.

Mee eens. Als je hem niet leert naar jou te luisteren en niet consequent bent dan loopt ie straks overal doorheen wat je er ook aan- of ophangt. Ik denk dat het goed is dat je daar hulp bij vraagt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:02

BigOne schreef:
Hengstenketting ?

Hercule 3 jarige merenshengst had dit ook ontdekt. Gelijk aanpakken. Met de ervaren mannen werd hem en mij geleerd om eerst de hengstenketting door zijn mond te doen, daarna er omheen en met springzweep in de hand liepen eerst zij , toen ik onder hun begeleiding en toen kon ik het zelf en later de kinderen en was het niet meer nodig. Elke keer als hij aanstalten maakte om omhoog te komen, pats klap met de zweep over zijn borst.
Zij hebben mij gelijk geholpen om erger te voorkomen want merens, tinkers, haflingers en andere rassen kunnen een behoorlijke "kop" erop hebben zitten.
Hercule is mijn liefste en grootste paarden vriend geweest en toen hij eenmaal begrepen had dat ik de baas was werd hij heel relaxed en tof in zijn hoofd en kon hij zelfs al die andere paarden om hem heen aan.
Ik kon zelfs zonder ketting langs de merrie stallen cq merrie paddocks als ik hem op de hengstenweide buiten ging zetten of weer naar binnen.
Dus aanpakken en weet " zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Desnoods met hulp aanpakken. In paar dagen was het klaar. Hercule was volgens de hengstenboer een "vader" hengst, dus zeer dominant.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:14

beestenfreak schreef:
Een goede gedragstrainer heeft dit gedrag er binnen 1 sessie uit.
Er is een reden dat hij dit doet, die geef je zelf al aan. Namelijk dat de training niet leuk of interessant genoeg is of omdat hij spanning opbouwt. op het moment levert lostrekken hem meer op. Met afstraffen doormiddel van een ketting (en echt, die dingen kunnen heel hard inwerken, daar moet je niet mee willen werken als het anders kan) gaat je training niet leuker voor hem maken. Het lost misschien (tijdelijk) het lostrekken op maar niet je onderliggende probleem. Maak de training leuk en interessant voor hem en hou het kort. Trekt hij zich na 10 minuten los? Dan zet je hem na 9 minuten terug. 10 minuten serieus bezig zijn is voor een 3 jarige al best lang. Buiten de bak zijn ook genoeg dingen te bedenken tegen verveling, je zou eens kunnen kijken naar hersenwerk voor paarden. Hoe train je? Kun je meer enthousiasme in je training gooien met een (voer/kriebel) beloning hier en daar? Kleinere stapjes belonen zodat hij beter weet wat je van hem verwacht? Ben je bekend met clickertraining?
Maar begin eens met iemand erbij te halen die verstand heeft van gedrag en het trainen hiervan. Welke regio zit je? Je zou eens contact op kunnen nemen met 2Moons of dressuur natuurlijk om te vragen of er een instructeur bij je in de buurt zit.
Succes, dit komt echt weer goed en het kan echt zonder extreme dwangmiddelen. :)

Ik geloof best dat er goede tussen zitten maar ik zou hier erg voorzichtig mee zijn! Iedereen kan zich zo noemen en er zijn er echt maar weinig die goed zijn. Heb daar helaas echt ellende mee gezien. Dit gedrag wil je echt niet erger maken en kan ook gevaarlijk worden.

Met de ketting los je het lostrekken op. Maar je kunt natuurlijk nog steeds werken aan het onderliggende probleem! Het is niet een of of situatie.

De uitdrukking die Pien gebruikt vind ik hier toepasselijk "zachte heelmeesters maken stinkende wonden"

darkadia

Re: 3 jarige trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:50

Pfoe idd gedrag wat je niet wil bevestigen! Maar persoonlijk zou ik niet meteen naar een ketting of andere sterkere middelen grijpen.
Zeker omdat je aangeeft dat je hem pas net hebt, dus nieuw huis, en hij is ook nog eens jong en ws een binnenvetter. Echt alles in kleine stukjes hakken, evt de clickerttaining erbij gebruiken. Ik gebruik dat hier ook veel met paarden met spanning waar ik mee train. Verder gebruik ik in het werk wel graag een touwhalster en lange leadrope en de horsemanship vlag. Het is idd het stukje lostrekken echt voor zijn en aan zien komen. Ik denk niet dat hij dit uit verveling doet, maar uit stress. En door het succes wordt het dan vaak inderdaad herhalend gedrag. Heeft mijns inziens niks met respectloos te maken, wel met gebrek aan vertrouwen in jou als leider.
Wat ook zinvol kan zijn, als hij een band om zijn lijf accepteert; is een hartslagmeter om hangen. Zeker bij paarden die slecht te lezen zijn kan dit soms net even helpen in het tijdig ontspanning aanbieden voordat het emmertje overloopt.

Ik zou zeker hup hierbij zoeken. Weet niet in welke regio je zit?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:07

Wel een hengstenketting gebruiken. De eerste paar jaar gewoon nooit zonder lopen.
Verder een tweede persoon erbij. Die laat je lopen aan de kant waarnaar het paard zich los trekt. Zodra het paard ook maar voor 0,5 cm aangeeft rechtsaf/linksaf te gaan, corrigeren met ketting en met de zweep op de schouder.
Ik heb dit laatst nog gedaan met een jonkie. In een kwartier had hij door dat zijn pogingen vruchteloos waren. Loopt nu braaf aan een ontspannen touwtje mee.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:17

Ik vind het altijd een beetje tricky om allerlei grote middelen in te zetten. hoewel lostrekken een echte no go is. Maarrrrr, ze heeft hem anderhalve week en hij is jong en kan nog niks. Hoe weet hij dat hij zich niet mag lostrekken? Want als ik geen Chinees spreek kun je vervolgens wel in het Chinees gaan schreeuwen of er een megafoon bij pakken, maar dan weet ik nog steeds niet precies wat ik fout doe.. dus ik sluit me toch aan bij hem eerst uitleggen wat de regels zijn, leer hem eerst maar simpele woordjes leren in het Chinees, die hij kan onthouden voor je hem hele zinnen laat formuleren...

Als jij zeker weet dat hij weet dat de minste druk volgen betekent, dat hij jouw elleboog niet voorbij mag, en dat hij de hand moet volgen en dat weerstand niet weg gaat maar dat volgen van de weerstand en dus zacht worden hem iets oplevert (fijn gevoel, ontspanning, koekje) dán mag je op een gegeven moment dingen van hem verwachten en daar hoort niet lostrekken bij en als de regels duidelijk zijn mogen er ook (harde) consequenties zijn als hij er maling aan heeft. En dat kost geen weken, dat kun je in een paar korte sessies zo bewerkstelligen.
Ik heb nu het idee dat hij niet helemaal begrijpt wat er van hem gevraagd word en dat hij zichzelf in een perongeluk lostrek moment heeft geleerd hoe hij van druk afkomt (fysieke èn mentale druk), hij is russisch gaan leren, onhandig als je Chinees spreekt... Maar dus niet perse fout...want het levert hem iets op en hij is van de druk af. Dus stel jezelf de vraag kan hij uitvoeren wat ik vraag? Snapt hij het echt? Wil hij meedoen of is hij nog te gespannen, in de war whatever. Kan jij hem helpen met zichzelf? Daarna mag je iets eisen/verwachten. Maar een driejarige die net anderhalve week van jou is en nog niet beleerd is....ik heb zo een vermoeden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:44

Gini schreef:
Ik zou kleinere stappen zetten. Halster aan in de wei/paddock, wortel geven, halster uit en weer weg. Evt. herhaal je dit doorheen de dag een paar keer. Volgende dag zet je twee, drie stappen, wortel of kriebeltje, halster uit en weer weg. Iedere dag breid je dat verder uit. In de bak trainen is iets waar je aan denkt wanneer je het paard op zijn 'leefplek' zonder problemen kan leiden aan het halster.

Een ketting zou ik in dit geval nog niet meteen gaan inzetten. Dat vind ik een goede oplossing bij een paard dat in de basis goed opgevoed is en luistert, maar in bepaalde situaties een reminder nodig heeft. Jouw paard heeft echter de basis nog niet voor elkaar en daarvan wil je dat je paard het eerst snapt, dat die begrijpt wat je vraagt en verwacht.

Wanneer je paard het met die mini-stapjes nog steeds niet snapt of wilt snappen, dan kan je uiteraard kijken naar hoe je het hem nog duidelijker kan vertellen, met bv. een touwhalster of ketting.

Eigenlijk heb je in deze dus heel simpel twee opties: wil je de training opbouwen of afbouwen? Het is aan jou om in te schatten wat het beste bij dit paard past.

Ik mag toch hopen dat een drie jarige wel weet wat mee wandelen is.
Als TS het X keer voorkomen heeft en hij daarop gewoon sneller wordt met zich los trekken denk ik dat ie heel goed weet wat de bedoeling is. Maar touwhalster zou hier ook mijn eerste stap zijn. Niet dat dat zo zacht is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:54

Blijkbaar weet deze driejarige dat niet, anders zou dit topic niet bestaan. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:03

Gini schreef:
Blijkbaar weet deze driejarige dat niet, anders zou dit topic niet bestaan. :)

Mijn merrie wist heel goed wat ze moest doen en trok zich ook los dus dat dit topic er is zegt niks. Merrie weet gewoon dat ze sterker is

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:11

Ik weet niet zo goed waar je naartoe wilt? Ik geef een tip net zoals iedereen in dit topic. TS zegt zelf dat ze nog bezig is met de basis, dat een longeersingel zelfs al een stap te ver is. Dan neem ik inderdaad aan dat het beestje nog niet veel kent.
Nu ja, zelfs al was het dier 15 jaar en liep die niet goed mee aan het touw, dan zou ik nog dezelfde tip gegeven hebben, dus... ja..., ik weet eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt?

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 14:19

Deze 3 jarige weet wat aan de hand meelopen is.
Heeft dit zeker gedaan want bij de vorige eigenaar heeft er een kind meegenomen.

Hij kam voetjes optillen, kan stil staan tijdens het poetsen, kan een halstertouw over zijn hals, want heb hem niet vast staan met poetsen want hij blijft dan staan. ( staat wel in zijn stukje dus kan niet ontsnappen.

Hij kan het commando terug en het commando ho (als hij er zin in heeft en niet overprikkeld is).
Dat lostrekken is mijn inziens ontstaan omdat hij er geen zin meer in had, want hij kan het opzich goed.
We belonen hem met snoepjes als hij iets goed doet en met stem/ aaien.

Dus het is niet dat hij zo van het land komt dat zeker niet.

Er is geprobeerd te longeren met hem bij de vorige eigenaar maar hier was hij teveel van onder de indruk waardoor het niet lukte, daarom ben ik terug gegaan naar het hele begin.
En dat is stem stoppen en terug.

Maar ik heb iemand in de buurt gevonden die trainingen geeft in nh en klassieke rijkunst die ga ik berichten met de vraag of ze mee kan kijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:23

Dank je wel voor de extra info! Dan komt het volgens mij helemaal goed als je gewoon kleine stappen blijft nemen, daar consequent in blijft en goed gedrag blijft belonen. Goed dat je iemand met ervaring laat meekijken. Live is er toch nog altijd meer te zien en te concluderen dan uit geschreven tekst wat dan ook weer een interpretatie is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:25

Ik leerde onze veulens altijd meelopen aan het halster.
Maar als ze me voorbij wilden lopen of begonnen te stuiteren, zonder pardon touw even een dag of twee over neus heen en dan wisten ze het wel.

En als ze drie/vier waren en ze hadden praatjes of waren afgeleid op ander terrein dan ook even touw over de neus.

Hengstenketting geen ervaring mee.
Maar ze leerden fatsoenlijk mee te lopen, trailer laden, hoefsmid en op een veilige manier de wei in gaan.

En doordat ik wist dat ze alles normaal kenden, is het ook vlot door pakken als ze een dwars puber moment kregen als ze ouder werden.

Maar dat is het voordeel van eigengefokt en opgevoed dier.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:30

Somita schreef:
Deze 3 jarige weet wat aan de hand meelopen is.
Heeft dit zeker gedaan want bij de vorige eigenaar heeft er een kind meegenomen.

Hij kam voetjes optillen, kan stil staan tijdens het poetsen, kan een halstertouw over zijn hals, want heb hem niet vast staan met poetsen want hij blijft dan staan. ( staat wel in zijn stukje dus kan niet ontsnappen.

Hij kan het commando terug en het commando ho (als hij er zin in heeft en niet overprikkeld is).
Dat lostrekken is mijn inziens ontstaan omdat hij er geen zin meer in had, want hij kan het opzich goed.

Dus het is niet dat hij zo van het land komt dat zeker niet.

Er is geprobeerd te longeren met hem bij de vorige eigenaar maar hier was hij teveel van onder de indruk waardoor het niet lukte, daarom ben ik terug gegaan naar het hele begin.
En dat is stem stoppen en terug.

Maar ik heb iemand in de buurt gevonden die trainingen geeft in nh en klassieke rijkunst die ga ik berichten met de vraag of ze mee kan kijken.

Dat is de beste oplossing, die jou te plekke passend kan helpen, heel veel succes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:43

Gini schreef:
Ik weet niet zo goed waar je naartoe wilt? Ik geef een tip net zoals iedereen in dit topic. TS zegt zelf dat ze nog bezig is met de basis, dat een longeersingel zelfs al een stap te ver is. Dan neem ik inderdaad aan dat het beestje nog niet veel kent.
Nu ja, zelfs al was het dier 15 jaar en liep die niet goed mee aan het touw, dan zou ik nog dezelfde tip gegeven hebben, dus... ja..., ik weet eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt?

Je gaat er van uit dat het dier niet weet wat de bedoeling is. Ik zeg enkel dat ik uit het bericht op maak dat ie dat wel weet.

Fijn TS dat je iemand gevonden hebt die je kan helpen! :) soms zou je willen dat ze konden praten he. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:52

Ah zo, ja, dat klopt. Ik zie op dit ogenblik inderdaad een paard voor me dat voor de eerste keer in zijn leven verhuisd is, waarbij alles nu opeens anders is en dat dan blijkt dat de training toch nog niet op dergelijke manier bevestigd dat TS er vlot mee aan de slag kan.
Maar dat is inderdaad mijn interpretatie. Het laatste bericht van TS heeft dat beeld een beetje aangepast als in 'het dier komt niet recht van de wei en is al wel in handen geweest', maar dat 'longeren niet lukte want daar was hij van onder de indruk' en 'hij kent ho als hij zin heeft en niet overprikkeld is' doet me ook nog niet geloven dat het een zelfzekere en bevestigde driejarige is.
En dan kan stappen terug doen in de training en dus opnieuw beginnen met aan het touw leren lopen, de oplossing zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:56

Somita schreef:

Met alleen koetsjiekoetsjie en suikerklontjes kom je er niet. Een paard moet worden opgevoed en daar hoort ook corrigeren bij. Gewenst gedrag belonen (ik ben geen voorstander van voedselbeloning tijdens de training) en ongewenst gedrag corrigeren. Je moet weten wat je doet. Consequent zijn, duidelijk, geen gemixte of onzekere signalen afgeven. Goed dat je hulp gaat vragen. Anders loopt dit nog veel verder uit de hand en vlieg je er aan de longeerlijn achteraan binnenkort.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 17:35

Bedankt voor alle reacties en adviezen

Vandaag ondanks de harde wind even in de bak gelopen met hem.
Dit keer het touw over zijn neus gedaan.
Dit ging een stuk beter, hij deed 2x een poging maar ik was hem op voor.
Verder deed hij het braaf en reageerde goed op de commando's.
Ook ben ik niet achterin de bak geweest om hem niet een reden te geven om zich los te trekken.

Voor de rest deed hij het goed.

Alleen het losgooien wat minder want meneer probeerde weer door het hek te gaan om bij de andere te komen.
Hij hangt erg aan de andere.

Hij rent dan dwars door je heen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:30

Fijn dat je iemand hebt gevonden in je buurt die live kan mee kijken. Het is zo op schrift toch lastiger te beoordelen. Maar ik denk toch echt dat hij gewoon ook enorm veel stress heeft van de verhuizing en daarom zich zo gedraagt. Wat niet zegt dat het acceptabel gedrag is natuurlijk

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:22

Somita schreef:
Bedankt voor alle reacties en adviezen

Vandaag ondanks de harde wind even in de bak gelopen met hem.
Dit keer het touw over zijn neus gedaan.
Dit ging een stuk beter, hij deed 2x een poging maar ik was hem op voor.
Verder deed hij het braaf en reageerde goed op de commando's.
Ook ben ik niet achterin de bak geweest om hem niet een reden te geven om zich los te trekken.

Voor de rest deed hij het goed.

Alleen het losgooien wat minder want meneer probeerde weer door het hek te gaan om bij de andere te komen.
Hij hangt erg aan de andere.

Hij rent dan dwars door je heen.

Goed dat je hulp zoekt.
Ik hoop dat je hem de tijd en dan kans geeft om zich goed en veilig te voelen op zijn nieuwe plek bij jou.
Zijn gedrag (het naar zijn vriendjes willen lopen) geeft mij toch de indruk dat hij jou nog niet als leider ziet en zich nog niet veilig voelt bij jou en dus snel terug naar zijn kudde wilt.
Met de grovere aanpak ga je hem zeker kunnen leren dat het geen goed plan is om ervan door te gaan want dan leert hij dat ervandoor gaan pijn doet.
Maar er zijn verschillende manieren om je paard dat te leren...aan jou om de juiste keuze te maken.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 23:15

Natuurlijk krijgt hij de kans, maar 24/7 in een niet te grote ruimte is ook niet goed.
Losgooien heeft geen nut want hij blijft voorin..

Ik ben iedere dag bij hem,aan het poetsen knuffelen en probeer met hem bezig te zijn.
Hij ziet mij niet als leider nee en daar wil ik aan werken.

En ik wil hem een kans geven maar tot die tijd dat er geen hulp is kan ik hem niet laten staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:28

Tinkies zijn Tankies, wat de reden ook is. Lostrekken mag niet, dus zorgen dat hij daar geen succes mee heeft.

Verder doe je het volgens mij al goed door te kijken waar zijn grenzen liggen. Het is logisch dat hij het spannend vindt om bij de andere paarden weg te gaan. Kleine stukjes oefenen en idd niet te grote stappen willen maken maar zorgen dat wat je doet, goed gebeurt zodat hij gelijk de goede dingen leert.

Wij hebben een Tinker van 22 die heeft dit ook geleerd helaas. Aan halster doet die hetzelfde, met hoofdstel om..geen enkel probleem. Soms helpt het alleen al dat ze weten dat het niet kan.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 23:40

Elisa2 schreef:
Tinkies zijn Tankies, wat de reden ook is. Lostrekken mag niet, dus zorgen dat hij daar geen succes mee heeft.

Verder doe je het volgens mij al goed door te kijken waar zijn grenzen liggen. Het is logisch dat hij het spannend vindt om bij de andere paarden weg te gaan. Kleine stukjes oefenen en idd niet te grote stappen willen maken maar zorgen dat wat je doet, goed gebeurt zodat hij gelijk de goede dingen leert.

Wij hebben een Tinker van 22 die heeft dit ook geleerd helaas. Aan halster doet die hetzelfde, met hoofdstel om..geen enkel probleem. Soms helpt het alleen al dat ze weten dat het niet kan.

Inderdaad ik pak hem nu maar kort en blijf voorin de bak.
Hij heeft een aantal weken zonder direct contact met andere paarden gestaan en is in korte tijd meerdere keten verhuist wat niet goed is voor zijn zelfvertrouwen.

Hij is er nu bijna 2 weken dus die band moet nog groeien
Op stal krijg ik ook hulp dus het komt vast goed.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 00:10

Trek er maar rustig een half jaar voor uit om vriendjes te worden. Tinkers zijn soms erg eenkennig en het duurt soms wat langer voordat ze je vertrouwen, en je moet het verdienen! Maar zodra je hun vertrouwen hebt, dan zijn ze geweldig. Maatjes voor het leven.
Rustig aan, niet te snel en te veel willen en goed naar de signalen die ze geven luisteren. Het zijn vaak binnenvetters, en het is zaak op tijd en goed te reageren, en wel voordat ze 'ontploffen'. Clickertraining, of R+ gaat erg goed. Pak je ze 'te hard' aan dan doen ze het niet meer en sluiten zich af.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 17:11

Mag ik even blij zijn.

Vandaag heel fijn kunnen oefenen met hem.
Hij denderde 1 keer door mij heen en had zich zo omgedraaid had en richting de paarden in de paddock wilde.
(Moet door de paddock van de andere paarden).
Meneer toen toch even op zijn plek gezet.

Daarna in de bak was hij superlief en hebben we goed kunnen oefenen.
Commando ho zit er nu goed in, achteruit kan ik met een klein tikje met mijn hand op de borst en stap ging ook goed.

Ook volgde hij mij door de bak en probeerden niet door het hek te rennen.

Super trots op mijn paardje en de dip van gisteren is weer helemaal weg

Wel met touw over zijn neus maar hij heeft in de bak geen poging gedaan met uitbreken.