Toopie schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een driejarige knapperd gekocht. In April zag ik mijn droompaard voorbij komen. Knap, lief, prachtige afstamming en grappig. Ik heb hem laten keuren en hij is klinisch en röntgenlogisch helemaal goedgekeurd. Dus ik heb hem gekocht.
Ik heb hem nu zes maanden en ik doe van alles met hem. Grondwerk (niet aan de longeersingel), speuren, schriktraining, werken in vrijheid, wandelen, noem maar op. Het is echt mn maatje geworden.
Mijn hoofd staat er niet eens naar om hem al te beleren. Hij is nu 3.5. Ik denk er pas aan, wanneer hij er klaar voor is. Maar is een paard er ooit klaar voor?
Alleen, nu denk ik steeds vaker om helemaal niet op hem te gaan rijden. Hem niet te beleren. Terwijl het doel Endurance was/is. Ik krijg steeds meer weerstand tegen bitten en die strakke singels. Ik keur niet af wat anderen wel of niet doen. Ik heb ook altijd met zadel en bit gereden. Dit is mijn eigen gevoel naar mijn paard. Iets wat de laatste tijd door mijn hoofd spookt. Heeft iemand hier ervaring mee? Met deze ideeën of iemand die zijn paard (ook) niet rijdt?
3.5 is nog jong zat, Academisch gaan we pas gaan beleren op ruim 4-5 jaar. Als we helemaal naar vroeger terugkijken gaan ze er vaak pas op als het paard rond de 10 is en alles al kunnen, incl de hogeschoolsprongen, vanaf de grond.
Op hun 18-19 jaar zijn ze op hun top.
Ik rij mijn paard gewoon bitloos, op een cavessal, de onderste ringen, dus nog zachter dan een sidepull. Hierop een boomloos zadel die lekker meevormt naar de rug. Geen geruk of gepluk, lekker zacht rijden volgens wat ze aangeeft...