Wel of niet mijn paard gaan beleren/rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:24

Toopie schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een driejarige knapperd gekocht. In April zag ik mijn droompaard voorbij komen. Knap, lief, prachtige afstamming en grappig. Ik heb hem laten keuren en hij is klinisch en röntgenlogisch helemaal goedgekeurd. Dus ik heb hem gekocht.

Ik heb hem nu zes maanden en ik doe van alles met hem. Grondwerk (niet aan de longeersingel), speuren, schriktraining, werken in vrijheid, wandelen, noem maar op. Het is echt mn maatje geworden.

Mijn hoofd staat er niet eens naar om hem al te beleren. Hij is nu 3.5. Ik denk er pas aan, wanneer hij er klaar voor is. Maar is een paard er ooit klaar voor?

Alleen, nu denk ik steeds vaker om helemaal niet op hem te gaan rijden. Hem niet te beleren. Terwijl het doel Endurance was/is. Ik krijg steeds meer weerstand tegen bitten en die strakke singels. Ik keur niet af wat anderen wel of niet doen. Ik heb ook altijd met zadel en bit gereden. Dit is mijn eigen gevoel naar mijn paard. Iets wat de laatste tijd door mijn hoofd spookt. Heeft iemand hier ervaring mee? Met deze ideeën of iemand die zijn paard (ook) niet rijdt?

3.5 is nog jong zat, Academisch gaan we pas gaan beleren op ruim 4-5 jaar. Als we helemaal naar vroeger terugkijken gaan ze er vaak pas op als het paard rond de 10 is en alles al kunnen, incl de hogeschoolsprongen, vanaf de grond.
Op hun 18-19 jaar zijn ze op hun top.

Ik rij mijn paard gewoon bitloos, op een cavessal, de onderste ringen, dus nog zachter dan een sidepull. Hierop een boomloos zadel die lekker meevormt naar de rug. Geen geruk of gepluk, lekker zacht rijden volgens wat ze aangeeft...

Toopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 14:01

gertrud schreef:
Hoi,

Ik herken je gevoel.
Ik rijd al jaren niet meer, maar ben wel heel actief met mijn paard(en).
Wandelen, speuren… er is zoveel leuks te doen!

Veel plezier met je paard ❤️

Jaa, dit bedoel ik dus. Er is nog zoveel meer :)

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:25

Een AV is pas met 7 jaar volgroeid, dus tijd genoeg nog om andere dingen te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:32

Betreft het belasten heeft MWM ook al wat geschreven.
Het is niet beter te wachten tot de groeischijven klaar zijn. Integendeel.
Een lichaam heeft prikkels nodig voor wat de toekomst verwacht gaat worden.

je zet een kind ook niet op een stoel met net wat voorzichtig wandelen tot hij 18 is.
Sporten is dan ook goed. En dat mag best wel eens moeite kosten.

Maar met beleid. Doseren.
Dat is de rode draad.

https://bartelsinstituut.nl/doseren-het ... ong-paard/

Neemt niet weg dat niemand verplicht is te gaan rijden. :)

Toopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 15:19

Molfre schreef:
Ik denk maar zo dat zodra dit paard er fysiek klaar voor is, dat hij samen buiten rijden ontzettend leuk gaat vinden!

Je kunt natuurlijk ook op een voor jou fijn voelende manier je paard inrijden samen met je instructrice. Als je er dan daarna nog steeds twijfels over hebt, dan laat je het gewoon daarbij.

Niks moet, alles mag en het is je eigen paard dus je kunt altijd stoppen.

Ja dat zou inderdaad zomaar eens kunnen. Het is misschien ook mijn twijfel in dingen, die hij spiegelt.

En als reactie op andere reacties:

Het klopt dat een AV later is uitgegroeid. En ik hoor ook verschillende verhalen over groeischijven etc. Ik laat me leiden door het advies van de dierenarts (die ook zijn rug op de foto heeft gezet met keuren. En tevens ook een AV liefhebber is). En door mijn osteopaat. Ik heb tijd zat, daarom zeg ik ook “tegen de tijd dat hij er fysiek klaar voor is“. Tot die tijd, heb ik genoeg te doen. Ik sta op een prachtige plek.

Het is meer, dat die gedachtes soms door mijn hoofd spoken. En dat ik me bewust ben van aangeleerde hulpeloosheid.

Er komt iemand een reading doen bij hem binnenkort. Wellicht dat daar iets uitkomt :)

Toopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 15:20

Duhelo schreef:
Toopie schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een driejarige knapperd gekocht. In April zag ik mijn droompaard voorbij komen. Knap, lief, prachtige afstamming en grappig. Ik heb hem laten keuren en hij is klinisch en röntgenlogisch helemaal goedgekeurd. Dus ik heb hem gekocht.

Ik heb hem nu zes maanden en ik doe van alles met hem. Grondwerk (niet aan de longeersingel), speuren, schriktraining, werken in vrijheid, wandelen, noem maar op. Het is echt mn maatje geworden.

Mijn hoofd staat er niet eens naar om hem al te beleren. Hij is nu 3.5. Ik denk er pas aan, wanneer hij er klaar voor is. Maar is een paard er ooit klaar voor?

Alleen, nu denk ik steeds vaker om helemaal niet op hem te gaan rijden. Hem niet te beleren. Terwijl het doel Endurance was/is. Ik krijg steeds meer weerstand tegen bitten en die strakke singels. Ik keur niet af wat anderen wel of niet doen. Ik heb ook altijd met zadel en bit gereden. Dit is mijn eigen gevoel naar mijn paard. Iets wat de laatste tijd door mijn hoofd spookt. Heeft iemand hier ervaring mee? Met deze ideeën of iemand die zijn paard (ook) niet rijdt?

3.5 is nog jong zat, Academisch gaan we pas gaan beleren op ruim 4-5 jaar. Als we helemaal naar vroeger terugkijken gaan ze er vaak pas op als het paard rond de 10 is en alles al kunnen, incl de hogeschoolsprongen, vanaf de grond.
Op hun 18-19 jaar zijn ze op hun top.

Ik rij mijn paard gewoon bitloos, op een cavessal, de onderste ringen, dus nog zachter dan een sidepull. Hierop een boomloos zadel die lekker meevormt naar de rug. Geen geruk of gepluk, lekker zacht rijden volgens wat ze aangeeft...

Dat is inderdaad ook iets, om mee te nemen in mijn gedachtes. Dank je wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:48

DuoPenotti schreef:

je zet een kind ook niet op een stoel met net wat voorzichtig wandelen tot hij 18 is.

Dat is de rode draad.

Doseren inderdaad, maar dat kan ook zonder erop te zitten. Je zet je paard ook niet op de stoel tot hij 8 jaar oud is. Sowieso loopt, speelt en rent hij gewoon de hele dag met andere paarden dus heeft hij beweging genoeg. Daarbij kun je opleiden aan de hand om hem sterk en soepel te maken, fysiek en mentaal voor te bereiden op het rijden als dat het uiteindelijke doel is. Mijn paarden waren juist heel fijn om uiteindelijk op te gaan rijden door de leeftijd en voorbereiding, veel meer paard. Goede conditie en spierkrach. En het was ook opstappen en wegrijden. :)

En dan vindt ik het ook prima om er al eerder af en toe op te gaan hoor. Liefst lekker rechtuit, kilometers maken. Maar niet te jong, niet te vaak en niet te lang. Inderdaad opbouwen, maar geef ook gerust weer een paar maanden vrij om alles weer tot rust te laten komen. Belangrijkste is om vooral naar je paard te kijken en daarbij ook te doen waar jij je goed bij voelt, TS.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:54

Toopie schreef:
Molfre schreef:
Ik denk maar zo dat zodra dit paard er fysiek klaar voor is, dat hij samen buiten rijden ontzettend leuk gaat vinden!

Je kunt natuurlijk ook op een voor jou fijn voelende manier je paard inrijden samen met je instructrice. Als je er dan daarna nog steeds twijfels over hebt, dan laat je het gewoon daarbij.

Niks moet, alles mag en het is je eigen paard dus je kunt altijd stoppen.

Ja dat zou inderdaad zomaar eens kunnen. Het is misschien ook mijn twijfel in dingen, die hij spiegelt.

En als reactie op andere reacties:

Het klopt dat een AV later is uitgegroeid. En ik hoor ook verschillende verhalen over groeischijven etc. Ik laat me leiden door het advies van de dierenarts (die ook zijn rug op de foto heeft gezet met keuren. En tevens ook een AV liefhebber is). En door mijn osteopaat. Ik heb tijd zat, daarom zeg ik ook “tegen de tijd dat hij er fysiek klaar voor is“. Tot die tijd, heb ik genoeg te doen. Ik sta op een prachtige plek.

Het is meer, dat die gedachtes soms door mijn hoofd spoken. En dat ik me bewust ben van aangeleerde hulpeloosheid.

Er komt iemand een reading doen bij hem binnenkort. Wellicht dat daar iets uitkomt :)

Er zit wel echt een heel verschil tussen een paard iets leren en aangeleerde hulpeloosheid. Ik lees heel veel angst, angst om het niet goed te doen. En dat begrijp ik maar als jij gewoon goed met je paard om gaat dan vinden de meeste paarden het juist leuk om wat te doen. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:02

Natuurlijk kan dat. En is dat een goede start.
Maar als je wel van plan bent ooit te gaan rijden dan is dragen voor een paard toch weer een andere prikkel dan welke vorm aan de hand dan ook.
Dus die overslaan tot de groeischijven klaar zijn is niet perse heel goed.

Toen ik vroeger bij een man leerde omgaan met jonge paarden wist hij precies wat er bij hem in de wei stond.
Hoe hun bouw was, maar ook hun mentale zijn.
De een is veel langer kleuter dan de ander.
En dat totale plaatje maakte hem welke hij opging pakken.

En de ene werd met 3 in het voorjaar zadelmak gemaakt. De ander in het najaar en weer een ander in het voorjaar met de 4. En de rest van de tijd stonden ze in de groep in de wei.
Ook in de winter, want dat geluk kan hier op veel plaatsen.

En zadelmak was niet meer dan 10 keer rijden.
En dan konden ze wat grote figuren en alle gangen.
Gewoon fijn voorwaarts, geen gel.l in de krul, nee fijn naar voren en meer niet.

En hij zei altijd, daar gaan ze over nadenken, geestelijk zijn ze daarna bij oppakken ook echt van, oh ja, dat ken ik al, leuk!

En ook dan werd er een paar maanden gereden. Niet meer dan 3 keer in de week 20-30 min per keer.
En gingen ze wederom de wei op.

Dus voor ze echt aan de gang waren waren ze echt wat ouder. Maar de begin prikkels voor spieren, pezen en skelet werd niet uitgesteld tot de 8 jaar.

Echt zulke fijne stabiele en sterkte paarden kreeg je daarvan.

Jessix schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat is de rode draad.

Doseren inderdaad, maar dat kan ook zonder erop te zitten. Je zet je paard ook niet op de stoel tot hij 8 jaar oud is. Sowieso loopt, speelt en rent hij gewoon de hele dag met andere paarden dus heeft hij beweging genoeg. Daarbij kun je opleiden aan de hand om hem sterk en soepel te maken, fysiek en mentaal voor te bereiden op het rijden als dat het uiteindelijke doel is. Mijn paarden waren juist heel fijn om uiteindelijk op te gaan rijden door de leeftijd en voorbereiding, veel meer paard. Goede conditie en spierkrach. En het was ook opstappen en wegrijden. :)

En dan vindt ik het ook prima om er al eerder af en toe op te gaan hoor. Liefst lekker rechtuit, kilometers maken. Maar niet te jong, niet te vaak en niet te lang. Inderdaad opbouwen, maar geef ook gerust weer een paar maanden vrij om alles weer tot rust te laten komen. Belangrijkste is om vooral naar je paard te kijken en daarbij ook te doen waar jij je goed bij voelt, TS.

Jessix

Re: Wel of niet mijn paard gaan beleren/rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:18

Ik ben het niet eens met die prikkel van het rijden, met de rest van je post wel. Het rijden is best wel heel belastend voor de rug blijkt uit steeds meer onderzoeken. Dus ik zou toch echt gaan voor een wat latere start onder het zadel en zorgen dat een paard sterk is voor je erop gaat. 3 vind ik echt te jong, wachten tot 8 hoeft niet perse. Maar goed, dat is mijn mening en hoeft natuurlijk niet die van een ander te zijn. ;)

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:24

Besef 1 ding.... stel dat er iets in je leven gebeurd waardoor je niet meer voor je paard kan zorgen... dan is hij onbeleerd kansloos om een nieuwe baas te vinden!! Een goed getraind en opgevoed paard maakt z'n hele leven mensen blij... waar kies je voor?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:34

JeanneV schreef:
Besef 1 ding.... stel dat er iets in je leven gebeurd waardoor je niet meer voor je paard kan zorgen... dan is hij onbeleerd kansloos om een nieuwe baas te vinden!! Een goed getraind en opgevoed paard maakt z'n hele leven mensen blij... waar kies je voor?

Ik koop liever een onbeleerde 8 jarige, dan een ingereden 3 of 4 jarige...

Dus dit is ook niet helemaal waar...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:36

en als hij 15 is?

En ik koop juist liever een licht beleerde 4 jarige.
niet een die al zowat de passage kan, ook al zou hij dat bijna vanzelf aanbieden. Even overtrokken voor de duidelijkheid.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:39

Maar als ts niet wilt rijden dan moet ze niet iets tegen haar wil in gaan doen omdat er misschien een mogelijkheid is dat ze haar paard weg moet doen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:42

NikkivanOlst schreef:
JeanneV schreef:

Ik koop liever een onbeleerde 8 jarige, dan een ingereden 3 of 4 jarige...

Dus dit is ook niet helemaal waar...

Ik ook! Sowieso liever onbeleerd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:46

JeanneV schreef:

Dat er nooit op het dier gereden is wil niet zeggen dat het een hopeloos geval is.
Als TS het dier goed opvoed en er veel mee doet heb je alsnog een supernuchter paard waar je met een beetje geluk zo opstapt en mee weg rijdt.

TS, jouw paard, jouw keuzes. Er is niemand die van je verwacht dat je je paard inrijdt. Als je daar geen zin in hebt doe je het lekker niet! :D :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:47

Feit is dat ze onbeleerd boven een bepaalde leeftijd niet heel erg populair meer zijn. Dus het is zeker wel iets om in het achterhoofd te houden.

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:47

JeanneV schreef:

Er zijn genoeg mensen die liever een onbeleerde kopen dan één die al onder het zadel is. Als het paard verder gezond en braaf is voegt dat zo niets toe.
Dus je legt ts nu op dat zij persee haar paard zadelmak moet maken.

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt ts en als dat er naast is of erop dat is geheel aan jou.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:57

Learned helplessness zit niet exclusief vast aan rijden maar kan ook bij vrijwel elke andere interactie ontstaan als je op zo'n manier traint waarin je learned helplessness ontwikkelt.
Wanneer je op een eerlijke manier met je paard bezig bent is de kans een stuk kleiner en met hoe bewust jij er nu mee bezig lijkt te zijn is het risico hierop niet al te groot.
En een verder net opgevoed/opgeleid paard waar nog geen zadel op heeft gelegen is vaak eenvoudig te beleren omdat ze al zo veel geleerd hebben. Dus zou me er niet te veelk zorgen over maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:08

Elisa2 schreef:
Feit is dat ze onbeleerd boven een bepaalde leeftijd niet heel erg populair meer zijn. Dus het is zeker wel iets om in het achterhoofd te houden.

Eens, de meeste mensen willen een paard om op te rijden.

Maar het moet niet doorslaggevend zijn in je keuze. Als je het niet wil dan is het natuurlijk gewoon prima.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:11

Vind ik ook hoor, dat moet niet de belangrijkste reden zijn als het voor de rest aan alle kanten tegenstaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:29

Het is ergens heel normaal dat je eigen inzichten of visie tegenover paarden en paardrijden veranderen doorheen de jaren. Het is niet erg als je niet het gebeitelde/verwachte pad volgt. Ook met beide benen op de grond kan je veel plezier beleven aan een paard. En als je dan toch voelt dat je klaar bent om erop te kruipen kan je dat op de manier en met het tuigage doen zoals jij het wilt.

Je hebt een mooie ingesteldheid! Jouw paard mag zich gelukkig prijzen. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:51

Mijn quarter is nu 2,5, 1 Jan officieel dan 3. Zijn shetten vriendje ook, maar daar ging ik sws niet op rijden en heb geen kleine kinderen.

Mijn jonkie loopt met zijn moeder, oom, vriendje en zijn moeder op onze pp aan huis en wordt daar goed opgevoed. Ik heb wel wat ABC gedaan en sommige dingen door herhaling wel aangeleerd, maar er is vrij weinig nodig. Hij heeft respect, kent goed lichaamstaal en de rest ontwikkelt hij zelf.

Dat het beter zou zijn om wel iets te doen hangt van meer af. Je kan jonge paarden echt niet met elkaar vergelijken als ze uit hele andere omstandigheden komen. Sommigen lopen echt wel een flink stuk achter als ze bijv alleen met de moeder liepen, vroeg werden afgespeend, in een groep opgroeien zonder opvoeders etc.
Natuurlijk is daar dan de mens, maar je moet wel hele goede, kundige mensen hebben om paarden dingen correct aan te leren.

Als paarden daarnaast voldoende vrije beweging krijgen, diverse ondergronden en obstakels hebben en goed voer als basis zal de ontwikkeling echt prima gaan.
Heel veel lopen hun hele jonge leven alleen op gras of veel op stal, evt een zand uitloop. Dan komt de ontwikkeling van het lijf vooral uit de vrije beweging en hopelijk spel. Hebben ze iets meer mee te maken qua ondergronden, heuvels en dat soort dingen, ontwikkelen ze weer meer ook op dat vlak.

Jong trainen is ook hoe vaak en hoe veel. Omdat het al even rond gaat dat jong trainen wel goed is, zie je toch veel mensen op ene te jong paard teveel doen. Het is geen vrijbrief om zoveel te doen. Het kan goed zijn om gedoseerd wat werk te doen en dat goed op te bouwen.

Met wat extra aandacht zou ik er zo op kunnen stappen binnenkort, maar ik voel die behoefte nog niet en geniet ook zonder het rijden. Ben absoluut niet bang om hem gelijk kapot te rijden, maar ook mentaal vind ik het nog wel een baby. Dat komt ook door de groep samenstelling.
In Juni komt er een broertje of zusje, dus benieuwd hoe het dan gaat.

Misschien ga ik er in het voorjaar een paar keer zo op zitten, maar dan echt zo. Hij heeft weleens een pad en een zadel op gehad en gaf daar niks om. Bit nog nooit, maar kan wel goed zijn mond open doen.
Ik ga er de eerste keren nooit met zadel op. Ik vind zonder heel fijn en veilig.
Zo gevoelig als hij is, zal ik sws niet veel nodig hebben.

Dat merk ik dan wel, door de opvoeding van de rest, is hij wel echt een paard paard. HIj vindt ons prima en we kunnen er alles mee, maar hij is een enorme spiegel en is ook heel duidelijk als ik iets wil, maar het verkeerd doe. Nooit lelijk, maar wel een groot vraagteken boven zijn hoofd.

Dat mensen geen ouder groen paard willen kopen is aangeleerd, maar dat zal echt veranderen. Ik weet echt veel mensen die ooit een paard zochten boven de 3 die nog niet beleerd was, maar konden dan niks vinden. De vraag is er echt wel en die vraag zal groeien.

Bij een 10+ jarige zullen mensen vragen hebben waarom het paard niet beleerd of ingereden is, maar 3-6 jarigen die niet ingereden zijn zullen echt normaler worden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:51

Ik vind het wel een herkenbaar dilemma. Mijn jonkie is ook 3.5 en ik ben het rijden steeds minder belangrijk gaan vinden. Ik doe dan zelf aan clickertraining, en vermaak me echt supergoed vanaf de grond. Sowieso ben ik ook veel bezig met ethiek, "hoe leuk is traditioneel rijden voor een paard".

Voor mij speelt het argument van "wat als ik ooit niet meer voor hem kan zorgen" wel mee, dit maakt dat ik de druk voel om hem toch te beleren. Ik hoop dat het me nooit overkomt, maar je weet uiteindelijk niet hoe het leven loopt. Ik denk dat ik er over een jaartje oid op wil zitten, gewoon op mijn manier, met de clicker. Zodat hij het in ieder geval kent. En dan vanuit daar kijk ik verder, wie weet vindt hij het rijden met de clicker wel leuk en gaan we ermee door, en anders heeft hij in ieder geval een minimale basis.

Trouwens, het argument dat steeds wordt aangehaald dat het goed is om jonge paarden te rijden vanwege het wennen van het lijf, houdt voor mij geen steek. Er is niet onderzocht of specifiek het rijden van toegevoegde waarde is, of überhaupt dat het paard beweegt/belast wordt (wat prima op andere manieren kan, zoals wandelen/fietsen/dressuurmatig grondwerk, longeren). Terwijl er wel heel veel onderzoeken zijn die de nadelige effecten van te jong rijden aantonen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:59