Longeren met touwtjes. Hulp gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 23:07

Mizora schreef:
De foto van miccamaaike laat precies zien wat het nadeel is van touwtjes. Het paard loopt achter de teugel. De voorkant van het hoofd hoort verticaal, niet de kaaklijn.

Ik zou zelf dus ook gaan voor de chambon of de gogue, met inderdaad een extra touw voor de borst (of gewoon een borsttuig als je dat hebt) langs, zodat er geen risicovolle lussen ontstaan.

[ Afbeelding ]

Deze insteek, en dan er gewoon achterlangs, danwel door heen als hij een martingaallusje heeft.

Ik heb zelf de voorkeur voor de chambon, omdat deze helemaal niet achteruit inwerkt, maar een gogue past waarschijnlijk beter bij je idee van touwtjes. Maar je kunt als je het stukje achter de oren hebt gemakkelijk tussen de 2 wisselen door met een lang touw, clips en eventueel ringetjes de andere optie te maken.

De chambon:
[ Afbeelding ]

Oh die chambon lijkt me geweldig!!
Ik ken dit helemaal niet. Maar zit is precies wat goed zou zijn!
Druk bij omhoog komen. Maar verder vrij.

Deze gaan we gauw ergens bestellen!

Muze

Re: Longeren met touwtjes. Hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 00:13

Ik snap de beweegreden van Marijke wel en waarom ze dit advies geeft.
Maar wellicht kan je inderdaad ook je licht eens opsteken bij bijvoorbeeld takt academy/ mireille den hoed: die heeft een fijn boek over longeren geschreven en geeft ook les, ik gok dat je je ook ergens rond de Veluwe bevindt..
Ook Karin leibbrandt heeft een interessant boek geschreven waar je misschien nog eea uit kan halen.
Zodat je uiteindelijk je paard aan de enkele longe ook echt effectief kunt gaan trainen op de juiste manier.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 08:30

Muze schreef:
Ik snap de beweegreden van Marijke wel en waarom ze dit advies geeft.
Maar wellicht kan je inderdaad ook je licht eens opsteken bij bijvoorbeeld takt academy/ mireille den hoed: die heeft een fijn boek over longeren geschreven en geeft ook les, ik gok dat je je ook ergens rond de Veluwe bevindt..
Ook Karin leibbrandt heeft een interessant boek geschreven waar je misschien nog eea uit kan halen.
Zodat je uiteindelijk je paard aan de enkele longe ook echt effectief kunt gaan trainen op de juiste manier.

De instructrice die ik gevraagd heb werkt via de takt methode ;)
Alleen dat moet gepland worden, en gaan we niet in 1keer kunnen.
Paard moet wel nu direct in beweging blijven.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:17

Wie weet heeft iemand hier wel de ervaring met longeren met dubbele longe die je kan helpen.
Een chambon of gogue zijn ook top dingen. Ooit op school geleerd daar mee te longeren maar dat was er eentje die je naar beide kon in stellen. Geen idee of zo iets nog te koop is. En anders een systeem wat jaren terug een passoa teugel heette maar Google zegt longeerhulp nu. Je staat op een Pensionstal heeft iemand daar niet zo iets in de kast liggen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:05

Een pessoateugel met die katrollen vind ik persoonlijk niet zo fijn om mee te werken. Ik heb zelf het idee dat die toch nog teveel in een houding dwingt zeg maar. En die simpele longeerhulp is echt helemaal de achterdeur uit. Dan krijgen ze vrijwel altijd steeds een ruk in hun mond als ze een been verzetten, dat is echt drie keer niks. Niet dat jij die bedoelt, friezenfan2, maar even ter verduidelijking.
https://agradi.nl/products/horka-pessoa ... rXEALw_wcB , https://agradi.nl/products/norton-longe ... SAEALw_wcB . Die laatste is dan wel rekbaar, maar daar gaan ze dan toch vaak wel weer in hangen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:12

Zowel de pessoateugel als de longeerhulp werken door middel van de zaagbeweging. De pessoateugel door middel van het bit aan de beweging van de achterbenen te knopen, de longeerhulp door middel van het bit aan de beweging van de voorbenen te knopen.

Wil je het geïnsinueerde effect van de longeerhulp, dus niet het werkelijke zaag-effect, dan is daar een simpel touwtje van het ringetje tussen de voorbenen van de longeersingel naar de neusriem of longeerbitstukje geschikt voor.

Voor meer bewustwoording van de achterbenen zoals dat bij de pessoa geïnsinueerd wordt, is een elastische bandage van longeersingel achter de achterbenen geschikt.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:26

Mag je paard balkjes lopen? Anders zou ik dat ook mee nemen. Want als ze goed over de balkjes heen gaan dan spannen ze vanzelf goed de buikspieren aan en komt de rug omhoog.