Paard loopt niet goed mee aan halster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 23:38

Ik denk dat ik het nog niet altijd goed doe hoor. Vandaag ging het heel goed in de stalgang (en de poetsplaats op, wat hij nog niet zo goed kent), maar de longeercirkel in wilde hij niet, en ik denk dat ik toen ook teveel gedraaid stond om hem goed te leiden. Ik denk dat ik er met nog wat meer tijd wel uitgekomen was, maar iemand liep langs en met minieme aandrijving aan de achterkant liep hij er zo in. Aan het einde van longeren ben ik er uit en gelijk weer erin gelopen (dat doe ik regelmatig), en dit keer liep hij in één keer er zo in ipv dat het een paar keer moeite kost. Dus er is zeker vooruitgang maar ik moet nog wat handiger worden.
En de balans met 'hij moet gewoon luisteren' en 'hij moet even kijken en dit verwerken' is ook lastig. Er hing ook een deken over een hek en volgens mij wilde hij die ook gewoon even kort zien, en dat had ik pas laat door.
Hij liep er wel zo langs ipv alle andere paarden die met een grote boog eromheen liepen, dus dat is dan weer erg goed van hem <3
Hij is volgens mij best dapper, maar ik snap hem nog niet altijd helemaal goed. Maar ja, heb hem twee maanden, dus dat mag ook.

Celebi

Re: Paard loopt niet goed mee aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 00:18

Fijn dat er al vooruitgang is. Een goede instructeur voor grondwerk zal jullie wellicht ook flink op weg kunnen helpen. Daarmee leer je jouw eigen lichaamstaal en bewegingen correct te gebruiken om de juiste dingen te vragen en ook te kijken naar wat jouw paard nodig heeft.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 00:20

Die heb ik ook :j morgen weer les.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 00:41

Gun jou en hem idd de leercurve om elkaar signalen goed te interpreteren. Het is een soort taal die je van elkaar moet leren begrijpen. Nu nog vanaf de grond bij de dagelijkse dingen. Straks net rijden precies zo. Je geeft een hulp en hij moet even ‘processen’ …en komt met een reactie. Leukste fase die er is. Je instelling is goed (vind ik ;-) ) en dat is iets wat sommige mensen nooit aanleren…soms reageert hij met een ander antwoord…maar hé hij probeert het. De ‘willingness to try’ is iets wat je altijd met een glimlach mag proberen te zien. Op die manier blijft hij zijn best doen jouw goed te begrijpen en jij leert de vragen duidelijk te stellen. En dan vraag je opnieuw. Bij goed antwoord prijs je ‘m de hemel in. Met je stem en je houding. En geef hem dan een korte break. Dat je op die manier laat merken dat je het goeie antwoord echt hebt gezien. Klinkt mss vaag maar het werkt.

Pantouftouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:07

Klinkt als een echte Spanjaard, zijn karakteromschrijving:)

Hier ook eentje en toevallig doet die hetzelfde (deze is 2). Wat ik heb geleerd is 'wie beweegt bepaalt'. Dat stilstaan is bepalen. Ik vraag de mijne eerst vooruit te komen als hij stil gaat staan en anders geef ik een tikje met het touw op zijn achterste. Dit werkt effectief.
Ik wilde dat eerst echt niet (want vertrouwen en samenwerking en zo) maar hij ging er echt een potje vsn maken. Dit is duidelijk en hij krijgt lekkers als hij goed met mij meeloopt. Let op je energie! Rustig en vastberaden helpt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 17:47

Dank je voor je compliment en tips, paars!

Ik herken dat, Pantouftouf, ik 'moet' nu wel strenger zijn want hij bedenkt anders zelf wel iets.

Vandaag tijdens grondwerkles was hij lekker bezig, maar als het echt lastig werd ging hij ook stilstaan. Is een mooie oplossing :Y) vindt hij zelf.

Ik vind hem echt heel grappig, het is een echte clown (of flapdrol zoals ik hem noem) en tegelijk ook heel lief, braaf en dapper. Hij is ook best zuinig op zichzelf en dat vind ik ergens ook wel prettig. Het gaat niet altijd makkelijk zijn, maar ik denk wel dat we echt iets kunnen opbouwen en bereiken samen.