Grondwerk "respectloos" paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:22

Eerst het dier maar eens goed na laten kijken. Staken en bokken als hij voorwaarts moet heeft vaak een lichamelijke oorzaak. Een paard leren uit je ruimte te blijven is vrij simpel, maar heb je even wat tips voor nodig. Kijk eens een paar video's van Tristan Tucker.
Laatst bijgewerkt door manubres op 25-08-24 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:24

Mistyyy schreef:
Mijn concrete vragen?
- hem respect aan te leren, zonder hem letterlijk in mekaar te hoeven slaan. Hier reageert hij niet goed op en staakt hij alleen meer.(hoogstwaarschijnlijk slecht verleden.)
- hem meer te laten reageren op mijn lichaamstaal (zoals ik had uitgelegd).
- wat te doen indien hij staakt?

materiaal:
- diys (zweep met vlagje etc) kan ik maken
- longeerzweep, touw
- longeerstick
- loswerktouw
- zowiezo kaptoom, touwhalster, dressuurzweep
- evt balkjes
- snoepjes ;)

zowiezo krijg ik de reactie voor grondwerkles, dit komt zsm. Ik zou het gewoon fijn vinden om nu al te kunnen beginnen. Ik blijf ook vragen stellen aan mijn lesgeefster.
ik probeer ook zo anoniem mogelijk te blijven. :)
osteopaat komt ook binnenkort!

TS, ik heb even een stukje uit je tekst dikgedrukt, omdat dit aangeeft dat het paard niet 'respectloos' is, maar dat jij dit in dit geval bent geweest. Klinkt niet aardig, maar dit is een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet. Vertrouwen en respect verdien je niet door een paard te slaan. Een eventueel zweepje is alleen een zachte aanwijzing, geen strafmiddel. In dit geval zou ik je adviseren toch echt te wachten met verder aanklooien tot je goede, deskundige hulp krijgt en dan met name hulp bij hoe JIJ het moet doen. Die lessen worden onder andere geven door Emiel Voest. Een paard reageert op de signalen van de ruiter, dus als jij (al dan niet onbewust) een verkeerd signaal geeft, dan moet je niet het paard straffen omdat hij doet wat jij aangeeft, maar bewust zijn van je eigen handelen. "Wat deed ik, waarom mijn paard nu zo doet", zo gezegd.
Dus alsjeblieft, straf je paard niet omdat hij niet weet wat je bedoelt of misschien omdat hij door lichamelijk ongemak iets niet kan. Veel manegepaarden zijn stuk gereden en worden makkelijk verkocht als blijkt dat er geen toekomstige inkomsten met zo'n paard voor de manege in zit.

troi

Re: Grondwerk "respectloos" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:29

Ga eens je verdiepen in YouTube filmpjes van de 7-games van parelli.

Dat zijn fijne basiszaken.

Daarnaast zsm les nemen. Vermoedelijk ga je dan veel opsteken over houding en uitstraling richting je paard. Heel nuttig

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:54

Nibbit schreef:
Is TRT niet wat voor jou?
Online cursus die je kunt toepassen wanneer je wilt

Dat wilde ik ook als suggestie meegeven. Vele nuttige video’s en een bruikbare methode.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:59

Moska schreef:
Nibbit schreef:

Dat wilde ik ook als suggestie meegeven. Vele nuttige video’s en een bruikbare methode.

Ik zou nooit online cursussen aanraden, zonder daar fysiek les bij te nemen. Iets (goed) nadoen is zó verdomd moeilijk. Je maakt al gauw foutjes die je zelf niet door hebt maar die wel een grote (negatieve) impact op je training kunnen hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:03

Ik lees niet dat het paard gekeurd is geweest bij aankoop. Dat zou ik eerst eens laten doen. Zulke paarden komen meestal niet zomaar bij maneges terecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:05

Marjo schreef:
Elisa2 schreef:

Wat heeft Academische rijkunst ooit opgelost? Of is de opmerking gemaakt omdat het paard toch al zonder impuls loopt en dat daar ook niet nodig is?

Je hebt blijkbaar geen kennis van Academische rijkunst op de grond, anders zou je deze opmerking niet maken :)

Jawel hoor, heb live demonstraties gezien..was niet erg onder de indruk.

Maar goed, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zou bij dit dier echt eerst fysiek ongemak uitsluiten en les nemen ook met longeren van iemand die daar goed in is lijkt me ook een goede zaak mits fysiek oke.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:30

Marjo schreef:
Nibbit schreef:

Ik zou nooit online cursussen aanraden, zonder daar fysiek les bij te nemen. Iets (goed) nadoen is zó verdomd moeilijk. Je maakt al gauw foutjes die je zelf niet door hebt maar die wel een grote (negatieve) impact op je training kunnen hebben.

In combinatie met de lessen die ze wil gaan nemen, kan het een mooie aanvulling zijn. Zeker omdat je filmpjes tot in het oneindige kunt terugkijken. En wat ik zelf ervaar is dat wanneer ik mezelf film, ik vrij goed kan zien wat ik minder/niet goed doe. Er zijn meerdere wegen naar Rome, dit is er een van.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:32

Moska schreef:
Marjo schreef:

In combinatie met de lessen die ze wil gaan nemen, kan het een mooie aanvulling zijn. Zeker omdat je filmpjes tot in het oneindige kunt terugkijken. En wat ik zelf ervaar is dat wanneer ik mezelf film, ik vrij goed kan zien wat ik minder/niet goed doe. Er zijn meerdere wegen naar Rome, dit is er een van.

Klopt, maar lessen zijn daarin wel écht essentieel. Zomaar beginnen met wat je op filmpjes hebt gezien terwijl je onbekend bent met de methode en niet weet wat voor signalen jij afgeeft met je lichaam lijkt mij een slecht plan.

Dus inderdaad, een mooie aanvulling. Maar de basis moet bestaan uit les met iemand die er écht verstand van heeft.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:36

Ik lees Fries, staken, manege en lange geschiedenis. Mijn eerste vraag is dan ook:
BigOne schreef:
Na jaren in een manege gelopen te hebben ? Heb je hem laten keuren?

Zoals ook hierboven al opgemerkt: alle dagelijkse dingen is ook grondwerk.
Daar kan je al beginnen met leren dat het paard jouw ruimte moet respecteren. Laten schikken op de wasplaats. Even halt houden op de route naar stal. Daar kan je een paar passen achterwaarts aan toevoegen. En uiteindelijk moet je het paard met de neus voor de open staldeur stil en achterwaarts kunnen zetten.
Ik oefen dat met al mijn paarden. Zeker als er een smalle doorgang is. Ik wil niet dat ze in hun haast om bij de brokken te komen over mij heen denderen. Ik wil het paard voet voor voet kunnen verplaatsen in mijn tempo. Pas -wacht-pas-wacht. Niet eindeloos, 4-5 passen, genoeg om een nauwe bocht of doorgang te kunnen controleren.

Een simpel trucje wat vaak goed werkt bij een zenuwachtig paard aan de hand: linker hand aan het halster of hoofdstel en je rechterhand op het brede deel van de hals leggen. Je kan zo de hals wat laten inbuigen waardoor je aandacht vraagt bij jou. En de voeten gaan van je af ipv naar je toe.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:39

Hey Misty, wat fijn voor je paard dat hij met jou mee mag! En goed dat je al les neemt. Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom dit nog niet kan op je huidige plekje?

Verder zou ik een paard met het verleden als dit eerst vooral dingen gaan doen die jullie beide leuk vinden. Ik kan me voorstellen dat je wat spieren wilt kweken nu, maar ik denk dat het mentale stukje nu voorrang heeft als ik je tekst zo lees.

Het is wel lastig precies advies te geven zonder het paard 'live' te zien natuurlijk, maar als ik je bericht zo lees dan zou ik alles even opnieuw opbouwen. Dus nog even niet rijden, maar gewoon bij je paard zijn, wat poetsen, laten grazen in de hand, dat soort dingen. En als je hem wel weer wat serieuzer aan het werk zet, dan super klein beginnen. Loopt ie 1 rondje aan de longe? Top! Dat was de training voor vandaag. Je zegt dat hij nu soms nergens op reageert bij het longeren, hij slaat helemaal dicht. Dat zou ik graag voor willen zijn.

Daarnaast kan het ook goed zijn dat je paard de verbinding met z'n lijf wat kwijt is na al die jaren. Dan kun je dus een paard krijgen dat lomp is en op voeten gaat staan. (Struikelt hij ook wel eens over dingen?)

Daarom zou ik ook eens bezig gaan met wat lichaamsbewustzijn. Een balkje op de grond, wat slalommen om pionnen, stappen op een yoga mat (al is dat voor sommige paarden wel echt next level, dus bouw dat rustig op), dat soort dingen. Wel zonder zweepje, het gaat er namelijk niet zozeer om dát ie er direct over of langs gaat, maar dat hij erover nadenkt. En daar helpt stress en een zweep niet bij. Een lekker brokje of een handje gras als ie z'n best doet, helpt bijvoorbeeld prima. (Renske Smit/Kuddwerk had hier een poos terug ook een webinar over, misschien doet ze dat nog steeds wel. In ieder geval op haar instagram ook eea over te vinden)

Ten slotte ben ik ook erg fan van speuren met paarden! Juist paarden die wat negatief tegen dingen aankijken (die staken, die boos doen naar mensen) zijn denk ik geholpen met speuren. Wat al zo simpel kan zijn als een snoepje op een handdoek leggen in het begin. Dat kun je dan uitbouwen naar heel veel dingen. Theezakjes (voor de geur) tussen wat knuffels leggen, snoepjes op of tussen wat laarzen of pionnen of een doos met wat ballen of flessen met een smaakje eraan of... Nouja, je kunt een hoop. Speuren is een vorm van verrijking waarbij nieuwe dingen ontdekken iets leuks oplevert, waardoor, als het goed is, het brein minder snel van "we gaan iets doen -> dit is stom" gaat, maar "we gaan iets doen -> dit wordt vast leuk". (Rachael Draaisma heeft hier een boek over geschreven)

Dan bouw je ook meer een positieve bankrekening op voor wanneer je lastigere of vervelendere dingen gaat vragen zoals longeren op dit moment is. Plus is er best een kans dat longeren met wat rust sowieso makkelijker wordt voor je paard.

En ik vind de tip om je paard na te laten kijken door een fysio of andere behandelaar ook een goede! Ik ben zelf fan van Jolien Dalenberg. (Ook te vinden op Instagram, als je nieuwsgierig bent).

Nog een ding nu mijn reactie toch best lang wordt, het is super interessant en nuttig om wat meer te lezen over hoe paarden leren. Bijvoorbeeld het leerkwadrant: https://www.ingeteblick.be/denkwerk-2/d ... rquadrant/
Als je met je paard aan het werk bent en hij laat niet zien wat jij wil, is het goed om ook even stil te staan bij de vraag wat je misschien bewust of onbewust beloont of straft met je timing. Kan ook helpen om jezelf te filmen en terug te kijken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:55

Runa schreef:
*knip*

Nog een ding nu mijn reactie toch best lang wordt, het is super interessant en nuttig om wat meer te lezen over hoe paarden leren. Bijvoorbeeld het leerkwadrant: https://www.ingeteblick.be/denkwerk-2/d ... rquadrant/
Als je met je paard aan het werk bent en hij laat niet zien wat jij wil, is het goed om ook even stil te staan bij de vraag wat je misschien bewust of onbewust beloont of straft met je timing. Kan ook helpen om jezelf te filmen en terug te kijken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Wat een interessante website zeg! Hier kunnen veel mensen van leren denk ik :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 14:16

Inge teBlick weet de theorie goed uit te leggen. In de praktijk vond ik haar wat minder sterk.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:47

prompter schreef:
Inge teBlick weet de theorie goed uit te leggen. In de praktijk vond ik haar wat minder sterk.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat vond je precies minder sterk?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:56

Ik vind haar wat minder overtuigend, wat aarzelender, de signalen van de paarden minder goed oppakkend. Met een wat brutaler paard lijkt ze minder goed overweg te kunnen dan met een flegmatieker paard. Maar verder prima hoor!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:22

prompter schreef:
Ik vind haar wat minder overtuigend, wat aarzelender, de signalen van de paarden minder goed oppakkend. Met een wat brutaler paard lijkt ze minder goed overweg te kunnen dan met een flegmatieker paard. Maar verder prima hoor!

Totaal off topic.. maar ben benieuwd. Ik ga over een paar weken op weekend van haar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:04

Leuk, alvast veel plezier, en ik ben benieuwd wat je er van opsteekt :) !

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:10

Mistyyy schreef:
Ik ben nieuw op deze website, dus hopelijk staat dit correct.

Ik heb sinds kort een manege paard gekocht, maar hij heeft een lang verleden. Lang verhaal kort: vorige eigenaars hebben hem gedumpt, manege heeft hem ingenomen, ik zag hem zo graag dat ik hem na 3 jaar met hem rijden heb gekocht. Hij is mijn eerste paardje, na een aantal halve stallen.

Ik neem wel ergens anders les met paarden, en kan ik vragen stellen en soms grondwerk les nemen met hun paarden.

Ik blijf ook vragen stellen aan mijn lesgeefster.

Ik denk dat je het verleden met je paard een beetje moet vergeten. Je hebt een paard gekocht waarvan je op de manege weet dat je het een leuk paard vindt in de lessen. Begin opnieuw, want zijn leven gaat vanaf nu veranderen. Geen enkel paard is echt respectloos, maar wij mensen vaak des te meer...onze houding is vaak tegenstrijdig aan wat we vragen, of gewoon niet te begrijpen voor een paard. Paarden communiceren soms grof maar meestal heel subtiel met elkaar.

Begin met je paard bij het begin en ga een echte relatie opbouwen. Veel manegepaarden sluiten zich af omdat ze hun leven helemaal niet leuk vinden, en maar doen wat hun door iedereen min of meer gevraagd wordt omdat ze anders alleen maar 'gemept' worden.
Ga leuke dingen doen met hem, beloon overvloedig zodat hij weer plezier krijgt en zich gaat realiseren dat hij van al die wisselende manegeruiters af is.

Het zal misschien een aantal maanden tot een jaar duren voordat je paard zijn echte aard weer durft te laten zien, jouw vertrouwt en weer plezier krijgt aan het rijden, grondwerken, verzorgen etc. Grondwerken is prima, en je krijgt je paard braaf op diverse manieren, zolang hij maar weet wat wel en niet goed is, dus goed belonen bij braaf gedrag.
Een heel leuke techniek is al genoemd; clickertraining. Als je dat goed doet dan leert je paard dat bij 'goede antwoorden' er wat te verdienen valt en zal hij zijn best gaan doen goede reacties te geven. Omdat hij alles van de basis al kent zal dat proces best snel gaan.
Om zijn vertrouwen te krijgen is de zweep een nogo. Je mag hem gebruiken om aanwijzingen te geven maar zeker niet om te slaan. Dan overvraag je het dier op dat moment, en hij is het al zo gewoon dat hij niet meer reageert (triest genoeg).

Ga eerst een goede band met hem opbouwen, en over een half jaar heb je hopelijk een heel ander paard. Veel plezier.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:18

Mistyyy schreef:
Ik ben nieuw op deze website

Welkom op Bokt...!

Citaat:
Ik heb sinds kort een manege paard gekocht, maar hij heeft een lang verleden. Lang verhaal kort: vorige eigenaars hebben hem gedumpt, manege heeft hem ingenomen, ik zag hem zo graag dat ik hem na 3 jaar met hem rijden heb gekocht. Hij is mijn eerste paardje, na een aantal halve stallen.

Mijn vraag nu uiteindelijk: omdat hij 4 jaar lang minstens geen grondwerk heeft gedaan, is hij nogal respectloos op de grond en reageert hij traag op je lichaamstaal en hulpen. Hij stapt letterlijk op je tenen.

Verderop meld je dat hij een Fries is.

Kort door de bocht, houd je vast: ik gok dat het een verreden paard is met een stijve, holle rug.
Friezen willen van zichzelf nog wel eens hol in de rug zijn (eeuwen zijn ze gefokt als harddraver annex all round werkpaard voor de kar en nu wordt er op gereden).
...en veel manegepaarden zijn "niet voorwaarts" omdat ze stijf zijn (ze moeten zich ook schrap zetten/ stijf houden ivm beginnersles).

Citaat:
omdat hij het niet goed snapt, of omdat hij het moeilijk vindt staakt hij makkelijk. Het longeren wou ik als eerste leren, voor zijn rugspieren te kunnen kweken en dit lukt na een lesje met mijn (andere) lesgeefster.

Bedenk dat een manegepaard dit soort zaken heeft moeten afleren: lichaamstaal is natuurlijk voor een dier - je zult hem duidelijk móeten maken dat het weer mag.
Doe vooral veel R+...!

Citaat:
Hij negeert ook u lichaamstaal, energierijker stappen om aan te tonen dat hij sneller moet, lopen om aan te tonen dat hij moet draven, energie naar voor zetten om aan te tonen dat hij opzij/achteruit moet. Na lang zeuren en zagen luistert hij wel en beloon ik hem, maar het is vermoeiend vooral omdat ik geen professional ben.

Begin "bij het begin". Bijvoorbeeld hij staat in de box, jij doet de boxdeur open - ik wil dan graag een pasje terug.
(Zie ik een blij gezicht boven de boxdeur, gaan we eerst even knuffelen.)
Goed, pasje terug dus. Vraag het zachtjes maar duidelijk: hand op de boeg plus "terug", andere hand op neus erbij plus "terug", wat experimenteren met bijv vingertoppen ipv een platte hand - net zo lang tot het pasje terug er is. Belonen. En de volgende dag exact hetzelfde.
...en zodra hij het snapt (niet eerder maar ook niet later) ga je afbouwen.

En dat geldt ook voor voet geven, "om" gaan en meelopen vanaf de poetsplaats. Doorzetten, experimenteren en zodra het goed gaat belonen, daarna je hulpen steeds subtieler maken.

Mbt staken: ik heb succes geboekt met vierkantjes stappen.
De longe achterwege. Meelopen aan het halster,
je kondigt de wending aan,
en zet de wending in als het binnen voorbeen net van de grond komt.
Hoek van 90 graden en minstens 10 meter rechtuit,
kondig met een woord de wending aan,
paard 'meenemen' de wending in als het binnen voorbeen net van de grond komt. Etc.
Kwartier doen op beide 'handen' en naar stal/ terug naar de wei.
Citaat:
Als hij zenuwachtig is loopt hij letterlijk op u, en het is een fries dus zijn hoeven wil je niet op u tenen hebben...

Nee, je voeten moeten langer mee.
... maar ik zie er ook iets anders in: steun zoeken bij een maatje als het griezelig wordt.
DAT moet je belonen...!
Voorzorg: bij het eerste teken van nervositeit ga jij de rol van de hengst die op het gevaar let nemen.

....het halve dorp X heeft krom gelegen van het lachen: mijn Arabiertje annex angsthaas was bang voor tractoren.
Toch moesten we er langs...
Nou, Janneke voorop, Arabiertje meters achter mij (snuiven, weg willen) en ik liep met de ellebogen wijd, hoofd omhoog, kaak naar voren op het ding af.
Daarna om het ding heen, zachtjes trappen tegen het wiel, aan snuffelen, en tot slot relaxed tegen aan hangen zonder oogcontact met het paard. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Na een weekje toneelspel ging het prima. Er langs zonder problemen.

Citaat:

;) Doe ik ook!

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 00:49

Koekie73 schreef:
Hoe is hij onder het zadel; staakt hij dan ook?

Neen, hij vindt alleen gallop nog moeilijk dus hier en daar een frustratie bokje.
Onder zadel is hij voor de rest doodbraaf.

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 00:52

Devitootje schreef:
Respect kan je alleen krijgen als je het ook geeft, maar zeker niet afdwingen.

Misschien een idee om in plaats van te bedenken hoe je het paard kan gaan laten luisteren, het andersom te bekijken: hoe kan jij leren luisteren naar je paard?

Zijn emoties (en die sturen zijn gedrag) zijn communicatie. Hij wil je iets duidelijk maken. En als er niet geluisterd wordt als hij het subtiel laat merken, dan kan hij niets anders dan het groot laten merken: staken, bokken, etc. Dan zijn er óf signalen gemist óf hij laat deze kleine signalen niet meer zien, omdat zijn ervaring in het verleden is geweest dat daar toch niet naar wordt geluisterd.

Als je iets vraagt en hij doet het niet, dan snapt hij het niet of kan het niet of is oncomfortabel of zelfs pijnlijk voor hem (emotioneel of fysiek), aan jou de taak om uit te zoeken wat de oorzaak is en daar je handelen op aan te passen.

Gebruik van druk of zweep gaat geen goede relatie of plezier voor twee geven.

Kijk anders eens op https://www.trainenmetkeuzevrijheid.nl

Interessant, hier had ik al zeker over nagedacht. Er is inderdaad vroeger weinig of niet naar geluisterd. Hij wou niet draaien of zelfs draven tijdens het rijden, waarschijnlijk omdat hij veel moeite hiermee heeft gehad. Ik weet dat hij snel gefrustreerd wordt, daarom geef ik hem graag ruimte om na te denken. We hebben zeker ook al stapjes vooruit gemaakt maar hij heeft moeilijkere dagen en ik probeer zo veel mogelijk naar hem te luisteren en te stoppen of opnieuw te proberen. Zeker bedankt voor de tip!

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 00:56

Shenavallie schreef:
Mistyyy schreef:
Mijn concrete vragen?
- hem respect aan te leren, zonder hem letterlijk in mekaar te hoeven slaan. Hier reageert hij niet goed op en staakt hij alleen meer.(hoogstwaarschijnlijk slecht verleden.)
- hem meer te laten reageren op mijn lichaamstaal (zoals ik had uitgelegd).
- wat te doen indien hij staakt?

materiaal:
- diys (zweep met vlagje etc) kan ik maken
- longeerzweep, touw
- longeerstick
- loswerktouw
- zowiezo kaptoom, touwhalster, dressuurzweep
- evt balkjes
- snoepjes ;)

zowiezo krijg ik de reactie voor grondwerkles, dit komt zsm. Ik zou het gewoon fijn vinden om nu al te kunnen beginnen. Ik blijf ook vragen stellen aan mijn lesgeefster.

TS, ik heb even een stukje uit je tekst dikgedrukt, omdat dit aangeeft dat het paard niet 'respectloos' is, maar dat jij dit in dit geval bent geweest. Klinkt niet aardig, maar dit is een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet. Vertrouwen en respect verdien je niet door een paard te slaan. Een eventueel zweepje is alleen een zachte aanwijzing, geen strafmiddel. In dit geval zou ik je adviseren toch echt te wachten met verder aanklooien tot je goede, deskundige hulp krijgt en dan met name hulp bij hoe JIJ het moet doen. Die lessen worden onder andere geven door Emiel Voest. Een paard reageert op de signalen van de ruiter, dus als jij (al dan niet onbewust) een verkeerd signaal geeft, dan moet je niet het paard straffen omdat hij doet wat jij aangeeft, maar bewust zijn van je eigen handelen. "Wat deed ik, waarom mijn paard nu zo doet", zo gezegd.
Dus alsjeblieft, straf je paard niet omdat hij niet weet wat je bedoelt of misschien omdat hij door lichamelijk ongemak iets niet kan. Veel manegepaarden zijn stuk gereden en worden makkelijk verkocht als blijkt dat er geen toekomstige inkomsten met zo'n paard voor de manege in zit.

Hey sorry, het lijkt alsof ik hem zo heb geslaan in mijn tekstje, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik zal het proberen aanpassen in mijn tekst, hij is vooral onaardig aangepakt in zijn verleden en er zijn mensen die wel al ruw met hem zijn geweest die mij zo een dingen hebben verteld. Mijn zweep is een hulpmiddel, en hij krijgt alleen een (super) zacht tikje op zijn neus zodat hij verschiet als hij op mijn voet staat, om aan te wijzen dat dat pijn doet. Hij stond trouwens ook niet te koop, wij wouden hem overkopen omdat ik hem graag zag. Alsnog bedankt voor het berichtje, sorry voor het misverstand.

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 00:58

troi schreef:
Ga eens je verdiepen in YouTube filmpjes van de 7-games van parelli.

Dat zijn fijne basiszaken.

Daarnaast zsm les nemen. Vermoedelijk ga je dan veel opsteken over houding en uitstraling richting je paard. Heel nuttig

Dankjewel, dat is zeker het plan. Alleen nu niet mogelijk op mijn huidige stal helaas. Ik heb al een hoop bijgeleerd op andere locatie met andere paarden over mijn houding en energie

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:01

Babootje schreef:
Ik lees niet dat het paard gekeurd is geweest bij aankoop. Dat zou ik eerst eens laten doen. Zulke paarden komen meestal niet zomaar bij maneges terecht.

Het is een super ingewikkelde situatie, en ik probeer ook een beetje onbekend te lijken voor stalgenoten. Ik zat inderdaad ook te denken aan misschien een fysiek probleem, maar een DA is al langsgekomen. Hij is helaas nog niet gekeurd, zal het eens bespreken met mijn ouders. Ik vermoed dat hij vooral zo doet doordat hij lichte trauma's heeft opgelopen en omdat er weinig naar hem geluisterd is.

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:03

Roodvos schreef:
Ik lees Fries, staken, manege en lange geschiedenis. Mijn eerste vraag is dan ook:
BigOne schreef:
Na jaren in een manege gelopen te hebben ? Heb je hem laten keuren?

Zoals ook hierboven al opgemerkt: alle dagelijkse dingen is ook grondwerk.
Daar kan je al beginnen met leren dat het paard jouw ruimte moet respecteren. Laten schikken op de wasplaats. Even halt houden op de route naar stal. Daar kan je een paar passen achterwaarts aan toevoegen. En uiteindelijk moet je het paard met de neus voor de open staldeur stil en achterwaarts kunnen zetten.
Ik oefen dat met al mijn paarden. Zeker als er een smalle doorgang is. Ik wil niet dat ze in hun haast om bij de brokken te komen over mij heen denderen. Ik wil het paard voet voor voet kunnen verplaatsen in mijn tempo. Pas -wacht-pas-wacht. Niet eindeloos, 4-5 passen, genoeg om een nauwe bocht of doorgang te kunnen controleren.

Een simpel trucje wat vaak goed werkt bij een zenuwachtig paard aan de hand: linker hand aan het halster of hoofdstel en je rechterhand op het brede deel van de hals leggen. Je kan zo de hals wat laten inbuigen waardoor je aandacht vraagt bij jou. En de voeten gaan van je af ipv naar je toe.

Dankje voor de tip, dat probeer ik zeker al te doen.