[AR] [NH] Ik heb ge-monty Robertst!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:27

Tja, iedere bekende persoon heeft zo zijn voor en tegenstanders, helemaal zeker kan je echter nooit 100% weten denk ik, ik vind die laatste site trouwens wat amateuristisch zonder duidelijke bronnen, maar kom, we hebben elk onze eigen meningen gelukkig, en we doen wat we het beste achten voor onze paarden OK dan!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:57

Ik heb het boek van Monty Roberts een aantal jaren geleden gelezen en hoewel ik de details niet meer precies weet, kan ik me wel herinneren dat ik het een enorme opschepper vond! Zo van: "kijk mij nou goed zijn" Misselijk Ik heb er nooit aan getwijfeld of wat hij schreef allemaal klopte, maar vond dat hij wel wat bescheidener had mogen zijn.
Misschien klopt zijn verhaal niet helemaal, maar ja wie zegt dat dat van zijn tante en nichtje wel klopt?

Ik denk in ieder geval dat je van alle Monty Roberts, Pat Pirelli's en Emiel Voests op deze aardbol de dingen eruit moet pikken waarvan jij denkt dat ze werken.

Voor wat betreft de join up; elke keer dat ik mijn paard in de longeerbak loswerk wordt dit automatisch afgesloten met een soort join up. Als ik namelijk stop met drijven en mijn zweep/freestyletouwtje neerleg, stopt mijn paard en draait zich naar mij toe. Hij kijkt mij aan, kauwt en likt en als ik mijn lichaam "klein" maak en mijn hand naar hem uitsteek, komt hij naar mij toe. Waar ik vervolgens ga, volgt hij mij. Ik werk altijd heel rustig met mijn paard, van echt opjagen is dan ook geen sprake, maar je kan dit wel als een join up beschouwen. Mijn paard ervaart mij als zijn meerdere.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 01:26

MelanieS schreef:
Ik heb het boek van Monty Roberts een aantal jaren geleden gelezen en hoewel ik de details niet meer precies weet, kan ik me wel herinneren dat ik het een enorme opschepper vond! Zo van: "kijk mij nou goed zijn" Misselijk

Het is niet alleen dat hij zegt dat zijn methode werkt met paarden, maar hij wil het ook op mensen gaan toepassen. Er is zelfs sprake geweest om zijn methode van "advance en retreat" op kinderen en op Amerikaanse scholen toe te passen. En dat vind ik dan persoonlijk te ver gaan. Wat wil je met kinderen doen als ze niet luisteren? Wegjagen tot ze terugkomen? Dat werkt bij mensen en kinderen niet, als je ze wegjaagt, is de kans groot dat ze alle vertrouwen in de volwassenen verliezen. Psychologie bij paarden is nu eenmaal niet klakkeloos op mensen toe te passen, en bij obstinate kinderen kan het ook het tegendeel veroorzaken.

Nog een artikel, ditmaal niet aan paarden gerelateerd, en van de Monty Roberts officiele website (voor degene die met Astragirl meegaan dat de Citizensforjustice site knullig in elkaar is gezet - ik vind van niet, inhoud gaat in dit geval toch echt voor, design is bijzaak ) . Lees en huiver:

http://www.montyroberts.com/products/b-m/gs.shtml

Zoals Monty op het eind zegt: I am on a mission...

Tja meneer Roberts: ik ook! Lips are sealed

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:40

Tja, iedereen heeft een doel (een missie) in dit leven ben ik van overtuigt...

Van de dingen die ik lees / hoor en zie probeer ik de dingen te onthouden die ik toe kan passen op mijn eigen paard en als dat goed bevalt ga ik daarop door. Anders niet.
Ook heb ik wel vaker een join-up gedaan, en ik vind het elke keer weer machtig als ik me omdraai van mijn paard af hij naar me toe komt en door de bak heen volgt.
Alleen dan komt er na 5 minuten een ander paard voorbij en is meneer weer afgeleid... Lips are sealed

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:22

Ik doe het ook zo Melanie, join-up hoeft niet agressief te zijn. Het is gewoon een manier om als het nodig is een te duidelijk te maken, van , "ik ben hier ook , en jij luistert nu naar mij". eigenlijk doen we een soort van onbewuste join-up ook als we longeren, we sturen het paard dan ook weg Maar bij mij dan zonder strak touw en zonder voortdurende rondjes draaien. OK dan!
Verder ken ik dat gevoel ook Gyzmo, dat een paard je echt wilt volgen en je vertrouwt, en die blik dan! Haha! fantastisch!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:30

Het gevoel van onvoorwaardelijk vertrouwen van het paard voor jouw moet eigenlijk altijd aanwezig zijn, en valt ook anders te bereiken (zie methode Pat Parelli). Op het moment van een echt crisissituatie kun je niet uitgebreid de tijd nemen om de verhoudingen recht te zetten. Je hebt niet altijd de mogelijkheid tot longeren of je paard los te gooien in een round pen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:50

Ja, die moet er inderdaad zijn, maar soms moet de 'alfamerrie' of wij dan, soms eens stoute kindertjes op de vingers tikken denk ik. En moet niet agressief zijn zoals boven gezegd staan roepen en springen, maar
wel duidelijk in lichaamstaal en zo. Dan snappen ze gauw weer dat jij de baas bent. Ik doe trouwens nu zelden join-up met dat paard, juist omdat dat vertrouwen er nu ook is. Nu hou ik me bezig als ik tijd heb met meer grondwerk (7games o.a) Lachen

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:54

Ik begin me pas net te verdiepen in allerlei dingen. Ik lees al wel een flinke tijd over van alles op NH-gebied en verschillende methodes, maar ben pas sinds kort bezig om het toe te passen op mijn eigen paard.

Maar die vertrouwens band is er altijd wel geweest, de verhoudingen staan al goed tussen ons! Gelukkig.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:56

Cassidy"]
[quote="MelanieS schreef:
Ik heb het boek van Monty Roberts een aantal jaren geleden gelezen en hoewel ik de details niet meer precies weet, kan ik me wel herinneren dat ik het een enorme opschepper vond! Zo van: "kijk mij nou goed zijn" Misselijk

Het is niet alleen dat hij zegt dat zijn methode werkt met paarden, maar hij wil het ook op mensen gaan toepassen. Er is zelfs sprake geweest om zijn methode van "advance en retreat" op kinderen en op Amerikaanse scholen toe te passen. En dat vind ik dan persoonlijk te ver gaan. Wat wil je met kinderen doen als ze niet luisteren? Wegjagen tot ze terugkomen? Dat werkt bij mensen en kinderen niet, als je ze wegjaagt, is de kans groot dat ze alle vertrouwen in de volwassenen verliezen. Psychologie bij paarden is nu eenmaal niet klakkeloos op mensen toe te passen, en bij obstinate kinderen kan het ook het tegendeel veroorzaken.

Nog een artikel, ditmaal niet aan paarden gerelateerd, en van de Monty Roberts officiele website (voor degene die met Astragirl meegaan dat de Citizensforjustice site knullig in elkaar is gezet - ik vind van niet, inhoud gaat in dit geval toch echt voor, design is bijzaak ) . Lees en huiver:

http://www.montyroberts.com/products/b-m/gs.shtml

Zoals Monty op het eind zegt: I am on a mission...

Tja meneer Roberts: ik ook! Lips are sealed
[/quote]

Ineens schiet me te binnen dat ik ergens nog een boek heb van Monty Roberts "Gezond Verstand". Dat heb ik ooit eens kado gekregen, maar omdat het weinig met paarden te maken heb ik het nooit gelezen. Haha! Dat gaat dus ook over de toepassing op mensen, bedenk ik me net. Ik ben het er mee eens dat dit echt te ver gaat!! Wat maakt die man bevoegd om een en ander op mensen toe te passen? Verward Ik heb net ook even de link van Monty Roberts' site gelezen en inderdaad "HUIVER"! Denk dat die man denkt dat hij God is ofzo. Wederom een hoog "kijk mij nou" gehalte!! Misselijk Misselijk

Jammer hoor. Wil er nog wel aan toevoegen dat ik de Citizens for Justice site ongeloofwaardig vind overkomen. Alsof het ter plekke verzonnen is om Monty Roberts zwart te maken. Ik kan me niet voorstellen dat Monty Roberts zo knullig te werk gaat dat hij op deze manier zichzelf zo tegenspreekt.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:24

Het is deze site die ik nogal 'amateuristisch vind' er zijn geen enkele bronnen dat monty het bij het juiste eind heeft, maar dit geloof ik toch echt wel niet! sorry beetje té volgens mij.
Verder ben ik wel tegen ide mensen- techniek, mensen zijn geen paarden

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:21

Tsja Astragirl... ik was tot heel kort geleden (tot de links van Cassidy Haha! ) echt pro Monty Roberts maar ik ben daar nu toch wel anders over gaan denken... dat de site amateuristisch oogt zegt alleen iets over de 'webdesign' kwaliteiten van de beheerder/ontwerper, maar als ik de teksten lees komt het op mij over dat ze geschreven zijn door intelligente en redelijk denkende mensen... en het feit dat Monty's broer, tante en 'cousin' zich iig woordelijk tegen hem hebben gekeerd geeft mij toch echt ook stof tot nadenken... je keert je imo echt niet zomaar tegen je broer... of je neef... nee, waar rook is is geloof ik toch ook wel vuur... ik ben no steeds weg van de methode zoals omschreven door Monty Roberts, maar mijn respect voor de man zelf is wel verdwenen... beroemdheid en rijkdom dien je imo niet te bereiken over de ruggen van je ouders (of andere familie)...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:25

Idd Vikki, slechte layout en knullig webdesign betekend niet automatisch slechte inhoud. Ik zit dagelijks op het internet en haal waardevolle informatie van tekst-only pagina's en forums zonder fancy graphics.
De inhoud wordt er niet minder om.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:23

Astragirl schreef:
Het is deze site die ik nogal 'amateuristisch vind' er zijn geen enkele bronnen dat monty het bij het juiste eind heeft, maar dit geloof ik toch echt wel niet! sorry beetje té volgens mij.
Verder ben ik wel tegen ide mensen- techniek, mensen zijn geen paarden

Als er eenduidig bewijs was dat Monty het NIET bij het juiste eind heeft (want dat bedoel je geloof ik) had hij allang niet meer in de picture gestaan. Het is juist omdat hij ervoor zorgt dat hij situaties beschrijft waar de mensen die hem eventueel zouden kunnen tegenspreken allang zijn overleden, dat hij de leugens zo lang als waarheid door kan laten gaan.
En hoe verklaar je dan dat 1 bepaalde regel in het boek van druk naar druk drie keer veranderd?

Voorbeeld (en ik mijn ogen toch bewijs genoeg, dat Monty het niet zo nauw neemt met de waarheid, of vreselijk aan het dementeren is, en die indruk maakt hij toch echt niet op mij) zijn drie passages uit verschillende drukken van zijn boek: De man die naar paarden luistert:

From The Man Who Listens to Horses:

In June 1948, Ralph and Vivian Carter and I put our horses and our equipment in the van and headed off [to gather the mustangs]. . . . (p.6)

(Published earlier in the United Kingdom - U.K. printing, 1996, Monty wrote): So come June 1948, Dick Gillott, Tony Vargas, my brother and I put our horses and our equipment in the . . . .(p.68)

Later, in the paperback edition released by First Ballantine Books Edition, January 1999, the sentence became:
In the summer of 1948, the Carters and I put our horses and our equipment in the . . . . (p.4)

Bron: http://www.horsewhispersandlies.com/excerpt.html

En dat is maar 1 voorbeeld van velen....

Er gaan ook geruchten dat er paarden van de Flag is Up farms spoorloos verdwenen zijn, dat veulens ineens andere papieren krijgen en dat DNA test aangeven dat er met papieren is gerommeld, dat paarden kreupel worden gespoten, dat eigenaren die hun paard daar vandaan halen of stennis maken ineens op de snelweg de autobanden aan flarden geschoten krijgen...allemaal geruchten en daar wil ik ook verder niet op ingaan.

Maar er schiet bij al die verhalen maar een ding door mijn hoofd: Don't mess with Mr. Roberts (die aangeeft zelf een pacifist en dierenliefhebber te zijn....Lips are sealed)

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:51

Tja, die dingen zijn inderdaad nogal raar, ik hou me neutraal, want ik weet het pas 100% zeker als ik eens met de backpack naar de flag is up farms trek en met een verborgen camera film, lol. We zullen het bij voor en tegenstanders van de man zelf moeten houden en dan van join-up apart denk ik. Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:14

Moet je alles zelf ervaren om je ergens een mening over te kunnen vormen, of durf je niet voor je mening uit te komen? Bijzonder diplomatisch antwoord, en een manier van handelen die ik helaas veel te vaak heb meegemaakt.

Een van de redenen waar die man nog steeds zijn gang kan gaan....Lips are sealed

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:36

wat jullie ook zeggen ik vind het een top man..!! ik vind dat iedereen zo zijn vijanden heeft en mischien zijn die verhaalen wel gebaseert op jaloesie! maar je kunt er toch niks aan veranderen want zijn ouders leven niet meer..je zukt nooit de waarheid weten!ik heb de links bekeken en ik vind dat het wel in het rijtje thuis hoort van ons konihuis (de oranjes) zoals affaire macarieta ofzo..
Wat ik geschreven heb is hoe ik er over denk het kan natuurlijk ook heel anders zijn..ik wil gewoon mijn grote held houden Bloos
ook ben ik trouwens groote fan van de parellie systeem!!ook top!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:04

Zijn ouders kunnen zich niet meer verdedigen....dus is het goed zo? Zeg jij dat we die man maar moeten laten begaan? De reden dat het boek "Horsewhispers and Lies"door leden van de familie van Monty is geschreven, is om dingen recht te zetten die Monty krom heeft gepraat.

Tja, en het is je goed recht om je Idool te verdedigen. Dit valt echter in mijn ogen niet in dezelfde categorie als het Koningshuis, en de affaire Margherita...teveel eer voor Monty om op hetzelfde niveau geplaatst te worden.

Dus Nano....wordt wakker droomstertje...ook Idolen zijn mensen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:49

Cassidy, ik heb wel degelijk een mening= ik geloof er niet in. Omdat ik geen harde bewijzen van beide kanten heb gezien. Iedere bekende persoon heeft zo een legertje 'tegenstanders'. Maar monty zelf intreseert me eigenlijk niet. Ik geloof wel in de 'juiste' join-up zonder die wantoestanden, voor de rest kan ik absoluut niet oordelen over die man. Hij schrijft iets, de rest schrijft iets, wie heeft gelijk? Wie wil sensatie?
En jouw mening is dan enkel gebaseerd op die roddelpers. Is dat diplomatisch? Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:22

Astragirl schreef:
Cassidy, ik heb wel degelijk een mening= ik geloof er niet in. Omdat ik geen harde bewijzen van beide kanten heb gezien. Iedere bekende persoon heeft zo een legertje 'tegenstanders'. Maar monty zelf intreseert me eigenlijk niet. Ik geloof wel in de 'juiste' join-up zonder die wantoestanden, voor de rest kan ik absoluut niet oordelen over die man. Hij schrijft iets, de rest schrijft iets, wie heeft gelijk? Wie wil sensatie?
En jouw mening is dan enkel gebaseerd op die roddelpers. Is dat diplomatisch? Scheve mond

Nee mijn mening is niet enkel gebaseerd op roddelpers. Mijn mening is gebaseerd op het verhaal van familie, en op alle kleine tegenstrijdigheden zoals ze in zijn verhaal opduiken. Waar ook bewijzen voor zijn (die jij als irrelevant zult bestempelen) . Jij hebt duidelijk geen tijd of moeite besteed om het verhaal van de "roddelpers" goed door te lezen. Ik wel...en kom tot dezelfde conclusie als de roddelpers. Weet je, er bestaat een ziekte, iemand die iedere keer moet overdrijven, of iedere keer moet liegen. Kon best wel eens dat Monty Roberts daar aan lijdt. Maakt het zijn verhaal geloofwaardiger? In mijn ogen niet.

Wat je trouwens nu zegt, dat je er niet in gelooft, is heel wat anders dan wat je voorheen zei dat je je neutraal houdt. Want neutraal houden is niet voor je mening uitkomen (voor of tegen).

Ik heb niets tegen de methode zelf. Want de methode werkt. Maar plaats niet iemand op een voetstuk die die eer niet verdient. En ga al helemaal geen methode naar hem vernoemen.

En voor iemand die zich niet voor Monty interesseert, neem je het wel heel erg opvallen voor hem op....Lips are sealed

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:16

Daarom dat ik ook voor de 'join up' ben en niet voor 'de monty roberts' methode. Ik kan het evengoed de 'alfamerrie ' techniek noemen om iets te zeggen En ik neem het niet echt voor hem op, ik weet gewoon echt niet wat er nu allemaal juist is of niet. Maar daarom val ik hem niet direct aan. Ik hou me er gewoon niet mee bezig, geen tijd voor+ geen moeite aan besteden Zoals je zelf zegt: het zijn geruchten. En als het waar is dan is dat echt erg allemaal, maar ik ga niet stoppen met join-up omdat monty liegt. Ik vraag me af of er krantenartikels zijn over deze kwestie of enkel sites? (trouwens heb de artikel swel doorgelezen, en de tekst is exact hetzelfde op beide sites, het gaat dus over 1 strook intervieuws die al dan niet echt zijn) Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:19

Hoe kan het ook anders, als het een op het ander is gebaseerd. Monty zwijgt nog steeds in alle talen. Als je onheus bejegend wordt en je hebt echt niets te verbergen, dan sta je de mensen te woord en ga je er tegenin.

Maar hij kan nu moeilijk zeggen dat hij alles heeft verzonnen...

Of misschien geloof hij intussen wel dat het de waarheid is.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:25

ik denk ook dat hij het zelf allemaal geloofd (als het niet waar is). Voor mij is hij absoluut geen 'holy' man, eerder een man die mij de join-up leerde kennen. Verder vind ik het jammer dat er zoveel commerce met die technieken wordt gemaakt, daardoor gebeuren weer zo'n dingen.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:50

http://www.citizensforjustice.org/monty/queries.html
is allemaal onzin! geloven jullie het zelf?

ik heb het boek van monty roberts een jaar geleden gelezen. ndat ik hem op de equitana een show heb zien geven. wow! ik was toen al fan van hem...
ik vind zijn methode de fijnste om te gebruiken. het is op zijn manier ook het makkelijkst uit te leggen. vooral omdat er veel kinderen op mijn pony rijden. hij is vroeger gebruikt als cursuspony voor NH cursussen. en de lichaamstaal zit er dus heel goed in! de kinderen kunnen zo beter met hem overweg nadat ik het jonge paardje wordt uit de kudde gezet verhaaltje heb verteld....!
over 2 jaar ga ik als vrijwilliger werken op zijn ranch en zo de curus doen!

(hij schept niet echt op in zijn boek, ik denk dat hij het zelf ook moeilijk kan geloven allemaal...) lees: ik prijs monty niet de hemel in hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:11

Ik geloof er niet in dat Monty Roberts alle problemen met de Join-up op kan lossen. Waarom gebruikt hij dan zelf zulke halsters als het Dually Halter en de Buckstop (of lip string/ketting over het tandvlees)? Dat zijn hulpmiddelen die niet in de handen thuishoren van iemand die beweert dat ZIJN methode de oplossing is voor alle problemen.

Even een foto van het Dually Halter:

Afbeelding

In mijn ogen een te hard halster voor een paard dat moet leren meelopen. Waarom verkoopt Monty dit? Waarom gebruikt hij het zelf?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:34

Lhundol schreef:
http://www.citizensforjustice.org/monty/queries.html
is allemaal onzin! geloven jullie het zelf?ik heb het boek van monty roberts een jaar geleden gelezen. ndat ik hem op de equitana een show heb zien geven. wow! ik was toen al fan van hem...
ik vind zijn methode de fijnste om te gebruiken. het is op zijn manier ook het makkelijkst uit te leggen. vooral omdat er veel kinderen op mijn pony rijden. hij is vroeger gebruikt als cursuspony voor NH cursussen. en de lichaamstaal zit er dus heel goed in! de kinderen kunnen zo beter met hem overweg nadat ik het jonge paardje wordt uit de kudde gezet verhaaltje heb verteld....!
over 2 jaar ga ik als vrijwilliger werken op zijn ranch en zo de curus doen!

(hij schept niet echt op in zijn boek, ik denk dat hij het zelf ook moeilijk kan geloven allemaal...) lees: ik prijs monty niet de hemel in hoor!

Ja, helaas geloof ik dat... ik geloof nl. niet dat zowel zijn broer, als tante, als 'cousin' het tegendeel beweren als het tegendeel niet waar is... Nee, meneer Roberts is na de links van Cassidy bij mij wel heel hard van zijn voetstuk gevallen... dat de site er misschien niet uit ziet als een professionele site wil niet zeggen dat er geen eerlijke en intelligente mensen achter zitten! Ja, bepaalde dingen die Monty Roberts doet zijn top, maar de manier waarop hij bereikt heeft wat hij bereikt heeft (en zeg nou eerlijk, dat 'zandkasteel'verhaal in zijn boek is toch op zijn minst een titikkeltje "apart", ik weet bepaald niet of ik daar een geloofwaardigheidsfactor aan kan hangen... ) nee, zaligmakend is het voor mij zeker niet meer sinds ik mijn oogkleppen en roze brilletje af heb gedaan. Ik heb aanzienlijk meer respect voor mensen die iets soortgelijks bereiken zonder daarvoor over de rug van hun ouders te gaan... en ja, voorheen dacht ik net als jij... tot ik besloot minstens even open te staan voor de links die Cassidy heeft gemeld, die komen imo toch wel degelijk geloofwaardig over. Helaas.