Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:57

_Lois_ schreef:
Ja ik zie niet helemaal hoe ik de lijn aan bit en neusriem vast zou moeten maken met de micklem competitiom, dat lijkt bij een gewone neusriem makkelijker, of je moet een grotere opening hebben dan bij een normale longeerlijn.
Dus daarom is de vraag, hoe dan wel te bevestigen :)

Op dezelfde manier als de bitclips van Micklem, om de zijring van de neusriem en het bit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:03

Ik ben nou eigenlijk wel benieuwd wat er mis is met het gebruiken van een bitstukje bij longeren. Wij gebruiken het al jaren en ik vind het zelf ideaal. Nooit problemen mee gehad.

_bloempje01_

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:07

De longeer lijn een slag rond de binnenste bitring en daarna onder de kin aan de buitenste bitring. Op die manier heb je gelijk druk op het bit en wordt het niet strak getrokken.

Ik doe die ook met een longeehulpstukje. Als je dat niet doet trek je altijd aan de buitenste bitring.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 22:11

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:11

Een keer om de binnenste bitring heen en vastmaken aan de buitenste.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door onpaard op 11-05-24 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 22:12

SusanH schreef:
Ik ben nou eigenlijk wel benieuwd wat er mis is met het gebruiken van een bitstukje bij longeren. Wij gebruiken het al jaren en ik vind het zelf ideaal. Nooit problemen mee gehad.

In het boek staat: druk duwt naar beneden, op de lagen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:13

Druk krijg je altijd zodra je iets bevestigd. Als je geen druk wil moet je ze lekker in de wei laten staan. Die foto met de grote haak achter de neusriem lijkt me ook niet perse fijn. Dat ijzer drukkend op gevoelige zenuwen in die regio.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 22:20

pluisje88 schreef:
Waarom kan je lijn niet door je ring en neusriem bij een micklem? Je haalt die lijn er toch gewoon achterlangs? Of je moet je neusriem wel zo strak hebben aangesnoerd….

Sorry ik kan dit niet visualiseren :') Door de bitring heen en vast aan de ring?
Waar achter langs? Neusriem zit los genoeg :j

__Suzanne__ schreef:
Of je maakt een grotere klimhaak asn je longe ipv de standaard musketon, dan kan je makkelijk de bitting en de neusriem in de haak doen :)

Ja een grotere haak lijkt me idd handig!

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:21

Even een foto van google geplukt, ik klik de knip van de lijn waar het rode streepje staat, dus om de zijring van de neusriem en het bit.
Mijn paard heeft een vrij smal hoofd, ik kan me voorstellen dat dit niet past bij een paard met een wat grover of breder hoofd waar de afstand tussen zijring en bit wat groter is.

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:24

SusanH schreef:

Kijk eens goed naar de werking.

De ring zit in het midden.
Als je dus het paard naar binnen vraagt, op welke bitring komt dan de druk? De buitenste.
Terwijl je het paard om je heen wil vragen, vraag je dus, door het bitstukje de buitenste ring.

-O- niet ideaal.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 22:27

Lon schreef:
Even een foto van google geplukt, ik klik de knip van de lijn waar het rode streepje staat, dus om de zijring van de neusriem en het bit.
Mijn paard heeft een vrij smal hoofd, ik kan me voorstellen dat dit niet past bij een paard met een wat grover of breder hoofd waar de afstand tussen zijring en bit wat groter is.

[ [url=m/15ZbyC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankje! Dit is wat ik in gedachten had, maar ik vroeg me af of dat kon/of anderen dat ook deden :)
Het zou wel passen denk ik qua lijn, ik vroeg me alleen af of het dus geen rare positie is, omdat je normaal aan eerder aan de onderkant van de bitring zou zitten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:35

Lijn door bitting en achter zijkant neusriem door en musketon vast aan longe weer .
Heb je een lusje .

Of een klimhaak kopen bij Decathlon . Zo heb ik ook 1 van m'n lijnen nu
Ideaal

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:38

Hier een longeer stukje als ze het eenmaal kennen ik gooi ze los aan de longe. Snap je? _O-

Ik begin met jonge paarden ook met een slag om de binnste bijtring en dan onderlangs naar de buitenste.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:41

Ik longeer eigenlijk altijd met kaptoom maar als ik met normaal hoofdstel longeer heb ik een tussenstukje ertussen zitten waaraan ik hem kan bevestigen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:46

maralyn schreef:
SusanH schreef:

Kijk eens goed naar de werking.

Als je dus het paard naar binnen vraagt, op welke bitring komt dan de druk? De buitenste.
Terwijl je het paard om je heen wil vragen, vraag je dus, door het bitstukje de buitenste ring.

-O- niet ideaal.

Ik stuur een volte altijd in op de buitenteugel, dus adhv jouw uitleg snap ik niet goed wat je bedoelt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:46

Ik doe de longeerlijn:
bij een hoofdstel met een slag om de binnenste bitring vast aan de buitenste bitring, onder de kin door.
of
bij een hoofdstel door de binnenste bitring achter de oren langs naar de buitenste bitring
bij een stalhalster aan de middelste ring onder de kin
bij een touwhalster aan de ring of de lus onder de kin

Ik gebruik niet vaak een bitstukje, tenzij ik een paard van een ander longeer die graag wil dat ik een bitstukje gebruik. Ik vind het ondingen omdat ze steeds op en neer bewegen in de bitringen in de maat van de beweging van het paard en dus steeds op het bit de druk verhogen en verlagen. Kloink, kloink, kloink. Je hoort het niet maar je weet dat het gebeurt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:58

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 23:14

Citaat:
Citaat:

-O- niet ideaal.
Citaat:
Ik stuur een volte altijd in op de buitenteugel, dus adhv jouw uitleg snap ik niet goed wat je bedoelt.

Ik rijd met de buiten teugel als contactteugel, en zo weinig mogelijk binnenteugel.
... maar dan zit ik er zelf op en dat is een enorme inwerking.

Aan een lijn/longe etc is contact op de bitring een manier om stelling te vragen en als je met één lijn op twee bitringen werkt is er kans op stelling naar buiten.
(Uiteraard komt correcte stelling naar binnen uiteindelijk uit het ondertredende binnen achterbeen, maar het is wel leuk als dat niet doorkruist wordt door de longe. Te veel druk op de buitenste ring kan maken dat de bovenste halswervels naar binnen komen en je dier op het binnenvoorbeen terecht komt.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:41

Meestal als ik los longeer om beweging te geven en niet zo zeer te trainen dan doe ik dat op het halster en klik de lijn gewoon aan het halster.

Bij serieuzer trainen is het door de binnenste bitring en neusriem, of door de binnenste bitring en dan vastmaken aan de longeersingel. Maar dat wel altijd met touwtjes om bij te zetten om de buitenschouder te begrenzen. Anders gaat het paard over de buitenschouder weglopen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:49

Ik ben lui en heb geen zin om iedere keer als ik mijn paard laat omdraaien, ik de lijn moet omdraaien. Bitstukjes raak ik kwijt. Ik leg 2 knoopjes in de lin zelf, haal de lijn door het bit heen,en clip de lijn weer aan zichzelf vast.

Beesten moeten op eigen voeten lopen, als ik de inwerking van de lijn nodig heb gebruik ik zonder uitzondering dubbele lijnen. Veel minder ruis.

Overigens, met dat aan 1 bitring, bij dieren die gewend zijn aan de longe te lopen valt dat door de mond heen trekken echt wel mee. Die hangen niet aan de lijn. Ik schrik hier echt een beetje van de mensen die het hebben over druk/scherp. Een welopgevoed paard heeft geen last van de lijn, al wikkel je hem om de neus.

TS, in welke omgeving woon je? Wellicht is er een Bokker bij wie je eens mag afkijken.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 12-05-24 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:52

Maar als je de longeerlijn door de binnenste bitring haalt heb je toch ook teveel druk op de binnenkant? En met een constructie waarbij je de longe door de 2 bitringen haalt bereik je hetzelfde als met het bitstukje imo. Ik heb in al die jaren dat ik zo longeer echt nog nooit meegemaakt dat een paard met buitenstelling ging lopen. Gewoon lekker actief laten lopen. Dat is vaak waar het mis gaat. Je eigen houding tov je paard en de energie die je uitstraalt zijn zo belangrijk.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:57

Interessant.. ik heb eigenlijk al jaren niet meer met bit gelongeerd maar altijd op de kaptoom. Vaak vanuit gemak.
Maar voor elke manier van het de longe aan bit bevestigen is wel weer een “ nadeel” te bedenken..
Vroeger deed ik of vaak een bitstukje of door de binnenste bitring naar buiten…
Zie ze bij takt idd ook vaker met een grotere haak en dan aan de neusriem, maar dan moet je dus wel zo’n haak aan je lijn eerst laten bevestigen..

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:04

Bij mij is het echt afhankelijk van paard tot paard en per situatie.

Als ik mijn jonge merrie ga longeren en ik weet dat er kans bestaat dat die heel fris gaat zijn, dat gaat de longe door de binnenste bitring, over haar hoofd en dan buitenste bit ring. Ze kan zichzelf echt lostrekken als haar emmer te vol zit en met de longe zo vast te maken, breekt ze niet uit en kan ik ze sneller terug in concentratie krijgen. Als ze lostrekt dan ben ik verder van huis.

Bij gewoon longeren en als 'de kust veilig is' dan gewoon door de binnenste bitring en vastmaken aan de buitenste.

Tegenwoordig doe ik ook veel dubbele longe, werkt wel heel fijn vind ik maar ik moet er zelf nog handiger in worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:21

Over het hoofd doe ik alleen bij 1 die denkt dat trekken grappig is.

Samen met neusriem ken ik wel van mensen maar gebruik ik nooit.

Bitstukje wil ik wel nog eens gebruiken.

Maar het meeste door de binnenste ring naar de buitenste.

Maar ik longeer het meeste van de keren gewoon aan een halster en knip dan vast aan de zijkant.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:59

Ik vind zelf die bitstukjes niks, omdat je inderdaad alleen druk geeft op de buitenste ring. Première heeft er nu een waar twee ringen uit het midden zitten waardoor je in theorie gelijke druk zou hebben op 2 bitringen.

Met de Micklem competition:
Afbeelding

Inmiddels een anders hoofdstel, op de vorige foto staat mijn jonge paard waarvan het een goede 3 maanden geduurd heeft voor zijn eigen hoofdstel binnen kwam. Deze vind ik wel top: Trust Falsterbo;

Afbeelding
Aan dit hoofdstel zit een sidepull ring, de neusriem is op de foto wat verschoven (eerste keer aan). Maar die ring zit normaal net achter het bakstuk, waardoor je heel makkelijk aan de binnenste bitring en veilig aan de neusriem vast kunt maken. Dit doe je om te voorkomen dat je dus het bit door de mond trekt, aldus Takt.