Inderdaat heb men altijd wel iets negatiefs van iemand die bekent is. En daar kan ik me nogal vaak om ergeren. Komt vaak verdacht dicht bij jarloerzie.
Ik ben iemand die heel goed met boeken kan. Ik lees iets en sla dat op. En dan komt het er van zelf uit als de situatie daarvoor is. Natuurlijk heb ik een bepaald gevoel voor paarden waardoor ik veel dingen uit me zelf doe.
Ik vind boeken altijd leuk en interressant om te lezen, tenminsten als er nieuwe dingen in staan. Van mensen die al veel bereikt hebben kun je veel leren. Al die ervaringen die hun op hebben gedaan hoef jij niet geheel meer af te lopen.
Toch is het werken met paarden echt iets van je zelf. Je kunt iets niet zo klaar uit een boek doen. Er moet gevoel, begrip en creatieviteit bijzitten anders lukt het gewoonweg niet.
Ik neem veel dingen niet zomaar aan. Zet dan ook altijd vraagtekens bij dingen waar mijn gevoel en mijn (kleine) verstand tegen is. Doordat ik dit doe kan ik echt zonder iets in mijn hoofd met paarden aan het werk. Ik heb geen beeld hoe het er precies uit moet zien en hoe je dat moet bereiken. Zo kan ik dus uit verschillend boeken als "natuurlijk paardrijden" veel dingen uitpikken. En zo heb ik nog heel wat meer boeken.