Longeren gaat fout

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Re: Longeren gaat fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 23:24

Longeren is vooral werken met lichaamstaal.
Als jij die taal niet kent gaat het fout. Dat los je niet op met allerlei hulpmiddelen.
Les nemen van een goede instructeur id dan het beste advies. Vaak kom je met een paar lessen al een heel eind.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:26

Als TS in de buurt woont wil ik het haar wel leren.
Zebrastreep. Longeersingel door het bit. Hoe dan.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:31

pillow schreef:

Ik heb er even geen foto van maar weet ook niet goed ik het uit moet leggen :')

Maar het werkt fantastisch getrek is over. Ik trok steeds perongeluk aan daarvoor omdat zij ook heftig aan het trekken was. Nu hebben we beide dat probleem niet meer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:31

Suzanne F. schreef:
Bak afzetten en hulp vragen van een professional. Anders blijf je dit houden.

Professional hoeft niet per se, wel iemand met kennis, kunde en ervaring.
Ik ben geen professional maar heb wel (jonge) mensen leren longeren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:01

Zebrastreep schreef:
pillow schreef:

Maar het werkt fantastisch getrek is over. Ik trok steeds perongeluk aan daarvoor omdat zij ook heftig aan het trekken was. Nu hebben we beide dat probleem niet meer.

Maar hoe krijg je een longeersingel door het bit? Dat past helemaal niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:03

pillow schreef:
Lingerie met bit?

:') :oo[/quote]
Oh oh die waardeloze autocorrectie. Ik let er altijd goed op maar nu dus niet. Wat moest er staan. Longeer je met bit. En dan wordt dit er van gemaakt, niet best.[/quote]

Dan nog is het een slecht advies. Wat denk je dat er gebeurt als het paard dan uitbreekt en er vandoor gaat? Dan wordt het bit lekker door de mond getrokken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:04

Lingerie met bit en longeersingel door het bit :) gaat echt lekker hier haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:09

Longeersingel door het bit is toch niet zo moeilijk te bedenken? Gewoon van buiten naar binnen door de bitring en vastmaken aan de longeersingel zodat er ook gelijk stelling is. Past prima hoor. Paard heeft natuurlijk minder kans dan om uit te breken mits het gewoon dressuurmatig aan het werk gezet wordt.

Nu zou ik dat de TS niet direct aanraden, ik zeg ook: neem les..laat even iemand mee kijken die er handig in is en zet de bak af. Paard heeft hier nu gewoon succes mee gehad en is TS te snel en te slim af. Het is belangrijk dat deze circel op een goede manier doorbroken word en iemand irl kan aangeven welke stappen daarbij in welke volgorde het belangrijkste zijn.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:13

Elisa2 schreef:
Longeersingel door het bit is toch niet zo moeilijk te bedenken? Gewoon van buiten naar binnen door de bitring en vastmaken aan de longeersingel zodat er ook gelijk stelling is. Past prima hoor. Paard heeft natuurlijk minder kans dan om uit te breken mits het gewoon dressuurmatig aan het werk gezet wordt.

Nu zou ik dat de TS niet direct aanraden, ik zeg ook: neem les..laat even iemand mee kijken die er handig in is en zet de bak af. Paard heeft hier nu gewoon succes mee gehad en is TS te snel en te slim af. Het is belangrijk dat deze circel op een goede manier doorbroken word en iemand irl kan aangeven welke stappen daarbij in welke volgorde het belangrijkste zijn.

Ik denk toch echt dat een longeerlijn beter door het bit past dan een longeersingel.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:14

Avalanche schreef:
Zebrastreep schreef:

Maar hoe krijg je een longeersingel door het bit? Dat past helemaal niet.

Zullen we gewoon de aanname doen dat de longeerlijn wordt bedoeld? :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:15

Goeiemorgen..ik ben duidelijk nog niet wakker. Ik bedoel uiteraard een longeerlijn...ook niet goed genoeg gelezen dus. Gaat lekker hier met al die spraakverwarringen haha.

Mr_Mx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:12

TS is allang weer verdwenen van bokt...,

Stel je een vraag, beginnen over lingerie en zweepjes. Wat een raar forum, wegwezen hier!

Fran_Stormy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 10:20

:') :oo[/quote]
Oh oh die waardeloze autocorrectie. Ik let er altijd goed op maar nu dus niet. Wat moest er staan. Longeer je met bit. En dan wordt dit er van gemaakt, niet best.[/quote]
Nee ik longeer met een halster en maak vanonder het longeertouw vast

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:22

Fran_Stormy schreef:

Dan is het helemaal kansloos. Dan ga je er als een vlaggetje achteraan.
Ik zou echt hulp vragen aan iemand die er verstand van heeft. En je bak klein maken. Vierkant en het liefst nog rond zodat er geen hoeken zijn waar hij in kan duiken.

Fran_Stormy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 10:27

Suzanne F. schreef:
Fran_Stormy schreef:

Dan is het helemaal kansloos. Dan ga je er als een vlaggetje achteraan.
Ik zou echt hulp vragen aan iemand die er verstand van heeft. En je bak klein maken. Vierkant en het liefst nog rond zodat er geen hoeken zijn waar hij in kan duiken.

Ja idd ik word helemaal meegetrokken, elke keer opnieuw, nu ben ik daardoor een tijd gestopt met longeren en train ik nu met dat hij me zegmaar volgd overal zonder touw, dit doet hij super, ook met neckrope rijden enz verloopt goed maar longeren... Zal maar de bak eens kleiner maken en les nemen ja

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:39

Ik zal er wel even een foto van maken! Denk dat ik vanmiddag nog even met haar aan de slag ga mits de schilders thuis eerder weggaan anders kunnen de ramen niet dicht :+

Fran_Stormy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 10:40

@Zebrastreep toppie

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:55

Longeren met halster gaat prima als het paard leuk mee doet. Voor iemand die nog niet zo geoefend is in het longeren is het makkelijker om een paard met hoofdstel te longeren en dan kan je een longeerstukje nemen om de longeerlijn aan vast te maken maar nog makkelijker is het om de longeerlijn door het bit te halen: uiteinde longeerlijn door een bitring halen, er 1x omheen slaan en onder de kin door aan de andere bitring vastklikken. Wat ook kan is de longeerlijn achter de oren doorhalen: longeerlijn door de binnenste bitring halen, naar boven achter de oren leiden en aan de andere kant vastklikken aan de bitring.

De longeerlijn aan het bit vastmaken en door een van de ringen van de longeersingel leiden kan ook. (Hoewel je dan andersom begint: van achter door de ring van de longeersingel heen en dan naar voren aan de bitring vastmaken.)

Al deze optomingen zou ik wel een keer onder toeziend oog van iemand die weet wat ie doet proberen, niet alleen. Uitgelegd krijgen waarom je het een of het ander doet en laten zien hoe dat werkt, is hierbij wel heel handig. Als je zelf meer gaat proberen, ben je misschien verder van huis.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:14

Ik ben een groot voorstander van het kaptoom.

Elementaire natuurkunde: die longe is al vrij zwaar, en dat hele gewicht plus de gewone beweging (kans op meer gewicht/ 'rukken')
... daar is de kaptoom voor ontwikkeld.
('Dat gewicht wil je niet op de lagen.')

En de grote vraag is wat er gebeurt voor het uitbreken.
Is het stalmoed/ joligheid/ behoefte om even gek te doen...?
(In principe mag dat, maar ik wil het niet aan de longe, maar in de paddock, in de wei etc.)

Is het dat het dier zich verveelt...?
(Ik longeer door naast de schouder mee te lopen, en loop de hele 20x40 meter door, en varieer met kleinere en grotere cirkels. Dat helpt.)

Hoe goed is het dier mbt lengtebuiging...? (Veel mensen nemen aan dat een paard dat wel kan. Accoord : veulens galopperen om mama heen.)
Ook op de 'makkelijke' hand kan lengtebuiging best ingewikkeld zijn!

En meestal loop ik naast de schouder, maar ik let scherp op de achterhand.
Het belangrijkste voor een rijpaard.
Als de achterhand subtiel uitzwaait, draai ik een kwart cirkel om mijn eigen as en loop richting achterhand.

... en: niet te lang!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:49

pillow schreef:
Lingerie met bit?

:') dat zal zeer zeker helpen om het longeren beter te laten gaan. _/-\o_

Deze is een mooie kandidaat voor "quotes vd maand"...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:06

Elisa2 schreef:
Longeerlijn door het bit is toch niet zo moeilijk te bedenken? Gewoon van buiten naar binnen door de bitring en vastmaken aan de longeersingel zodat er ook gelijk stelling is. Past prima hoor. Paard heeft natuurlijk minder kans dan om uit te breken mits het gewoon dressuurmatig aan het werk gezet wordt.

Ik ben hier geen voorstander van. Je brengt het paard hiermee uit balans, en zet hem op het binnenvoorbeen, ipv binnenachterbeen en evenveel gewicht op beide voorbenen.
Maflinger_S schreef:
Wat ook kan is de longeerlijn achter de oren doorhalen: longeerlijn door de binnenste bitring halen, naar boven achter de oren leiden en aan de andere kant vastklikken aan de bitring.

Deze is mijn favoriet, omdat je dan én het bit niet voor de mond trekt en op beide kanten min of meer gelijk inwerkt.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat paard van TS doet. Als hij naar voren uitbreekt, gaat dit wss wel werken (in combinatie met les). Als je er een hebt die stilstaat en achteruit gaat of omdraait, werkt het niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:11

Zebrastreep schreef:
pillow schreef:

Ik snap wat je bedoelt, dat deden wij met de jonkies ook. Je doet de karabijn haak door de bitring aan de kant waar jij staat, dan haal je de lijn achter de oren langs en maakt de karabijn vast aan de bitring aan de andere zijde. Dit is alleen bedoeld als "noodrem", mocht het paard met je aan de haal gaan. Dit is niet nodig als je een bak voor een deel kunt afzetten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:14

Lees nu dat het al genoemd is. :o Kon ik maar sneller lezen...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:23

Shenavallie schreef:
Ik snap wat je bedoelt, dat deden wij met de jonkies ook. Je doet de karabijn haak door de bitring aan de kant waar jij staat, dan haal je de lijn achter de oren langs en maakt de karabijn vast aan de bitring aan de andere zijde. Dit is alleen bedoeld als "noodrem", mocht het paard met je aan de haal gaan. Dit is niet nodig als je een bak voor een deel kunt afzetten.

Hier kun je ook een heel fijn contact maken zodat je paard op je hand leert nageven en niet alleen op hulpmiddelen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:50

Klopt, maar dat leek me nog even een stap verder. Wilde TS in ieder geval een rem geven. :D