Jessie2020 schreef:Wat ik geprobeerd heb om hem zonder dwang gemotiveerd te krijgen voor het überhaupt bewegen an sich is oa Dubbele lijnen, enkele lijn, balkjes, klein sprongetje erbij, door het water, pessoa, pilonnen, sowieso afwisseling in het werk. Sta sowieso nooit in een cirkeltje stil maar ga de hele bak door. schriktrailelementen erin verwerken, op andere locaties waaronder in het bos, met een bevriend paard erbij, juist weg van het bevriende paard, door een ander, door instructie, en eigenlijk te veel om op te noemen. Ik ben oa bekend met Parelli dus de circling game benadering, etc etc kan er een boek over schrijven. Heb ook echt wel behoorlijke kennis en ervaring dus het gaat mij niet om de theorie van grondwerken / longeren in z’n algemeen maar wil graag alleen weten hoe anderen hun dergelijke paard in beweging krijgen.
Ik bedoel met actief lichaamshouding niet of je mee loopt in de volte, maar hoe je lichaamshouding is. Sta je bijvoorbeeld met je schouders naar voor (passief) of juist naar achteren (actief). En op welk lichaamsdeel van je paard heb je je focus op? (voorhand, romp of achterhand) dat maakt nog veel uit.