Longeren flegmatiek paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:24

Niet gewoon hard aanpakken, maar wees eens consequent. Jij geeft een hulp en je paard moet vlot reageren. Je moet er al staan en dat verwachten. Mijn merrie kan ook wat flegmatieker zijn. Maar ik kwam er ook achter dat ik zelf met bijv naar de bak lopen, instappen, de eerste rondjes haar ook liet wegkomen met wat slomig zijn. Nu let ik erop dat ik al op de poetsplaats direct actie verlang en dat ze oplet. En zo met alles, krijg je een heel ander paard van. En ik ben echt niet hard of sla er maar op los. Maar ik verwacht wel dat ze direct "aan" staat.
Zo met rijden, maar ook met longeren. Voorwaartse hulp is gaan, beetje vlot ook. Ik heb een tijdje een extreem lange longeerzweep gehad, vanuit de voltige. Dat was ook fijn, want dan kon ik haar ook beter van de schouder sturen.
Verder neem ik aan dat afwisseling al onderdeel is van je training, alhoewel je qua longeren minder mogelijkheden hebt als met rijden. Als je bijzet let erop dat het niet te strak staat, dat belemmert in de voorwaartse hulp.
Maar dat ongemotiveerde wat jij benoemt, dat noem ik niet aan de hulp, ofwel gewoon ongehoorzaam :o.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:24

Misschien dat het helpt om niet te lang te werken, maar wel heel consequent te zijn? Als je zeker weet dat het niks medisch is natuurlijk. Je kan zeggen, paard vindt het niet leuk, maar longeren kan natuurlijk wel heel goed zijn en het zou zonde zijn om jezelf en je paard te belemmeren en het niet meer te doen.

Ik zou dus beginnen met het lopen in de gangen zonder überhaupt terug te vallen. Daarbij je hulpen opbouwen in fases (ik weet niet of je parelli kent, maar dat helpt mij wel in mijn consequentie). Beginnen met alleen stem, reageert hij niet, fanatieker stem en je eigen energie omhoog brengen, reageert hij nog niet, zweep als drijvende kracht gebruiken en als laatste stap je paard echt raken met de zweep. Je pakt het dus eigenlijk precies zo aan als een paard niet aan het been is met rijden.

Je moet zelf je stappenplan natuurlijk wel altijd volgen en hier superconsequent in zijn, wat een andere bokker ook al zei. Dat heeft mij iig erg geholpen.

Daarna kun je er ook aan gaan werken om je paard in de gangen meer actief te maken. Het cirkelen van parelli heeft mij dus erg geholpen. En ook belangrijk, in het begin zeker niet te lang doen. Krijg je een goede reactie? Belonen! Valt je paard terug? Corrigeren en bij goede reactie en bv een rondje te laten lopen weer terugnemen. Zodat hij leert dat de druk wordt losgelaten als hij het goed doet.

Verder is wat janouk zegt ook heel belangrijk mi! Tot slot worden hier nog veel meer goede tips gegeven, maar ik denk dat dit vooral belangrijk is voor je basis.
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 08-01-22 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:25

Jessie2020 schreef:
Variërend van 5 tot 15 min.

Inclusief het in- en uitstappen? Met die tijden kun je in mijn ogen beter of losgooien of werk aan de hand doen. In 5 min in en uitstappen linksom en rechtsom dat gaat mij echt niet lukken. Al 10 min nodig voor het warm lopen voor de mijne “echt” aan het werk gaat

Horseloverl

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:29

Bezig houden is key. Harder draven, stap, schijn overgangen, halt, weg draven, galop. Dit is het enige wat mn paard het leuk vind houden

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 23:30

Black_Moon schreef:
Jessie2020 schreef:

En wat heb je al geprobeerd? Dubbele lijnen, enkele lijn, balkjes enz?

Wat ik geprobeerd heb om hem zonder dwang gemotiveerd te krijgen voor het überhaupt bewegen an sich is oa Dubbele lijnen, enkele lijn, balkjes, klein sprongetje erbij, door het water, pessoa, pilonnen, sowieso afwisseling in het werk. Sta sowieso nooit in een cirkeltje stil maar ga de hele bak door. schriktrailelementen erin verwerken, op andere locaties waaronder in het bos, met een bevriend paard erbij, juist weg van het bevriende paard, door een ander, door instructie, en eigenlijk te veel om op te noemen. Ik ben oa bekend met Parelli dus de circling game benadering, etc etc kan er een boek over schrijven. Heb ook echt wel behoorlijke kennis en ervaring dus het gaat mij niet om de theorie van grondwerken / longeren in z’n algemeen maar wil graag alleen weten hoe anderen hun dergelijke paard in beweging krijgen.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 23:33

pien_2010 schreef:
Hercule vond longeren vaak niet fijn. Ik deed het niet vaak, korte en pittige sessies. Dus veel overgangen en waar hij heet van werd was bv van galop in stap of van galop ho en dan weg in draf en dan een pittige draf. Hercule was ook een men paard, dus bij prrrrrr spoot hij weg. Ho was ook echt ho . Wat hij ook gaaf vond was dat ik "terug" vroeg in stap en dan gelijk draf prrrr (wegspetteren en dan kwam de impuls erop). Doordat hij plezier kreeg kon ik ook arbeidsdraf middendraf oefenen en zodra hij paar passen verruimde (zo knap voor een merens) dan stopte ik gelijk en eindigden we altijd dat hij naar binnen mocht komen naar mij toe, voor de trotse knuffel. Dan zag je hem glimmen van plezier.

Schattig, ik zie het voor me zo’n glunderend koppie!
Van een pittige draf, wegschieten en galopperen kan ik helaas alleen maar dromen

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 23:36

Horseloverl schreef:
Bezig houden is key. Harder draven, stap, schijn overgangen, halt, weg draven, galop. Dit is het enige wat mn paard het leuk vind houden

Ja zo doe ik dat met de andere ook.. en ook altijd zo wel gedaan als onderdeel van de training. Helaas lukt draven al nauwelijks laat staan hard draven of galop.
In stap lukt het hem wel te schakelen in tempo en te verruimen, ook terug naar halt en weer wegstappen gaat inmiddels wel. Maar aandraven, draven en doordraven is een uitdaging.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 23:37

martine0503 schreef:
Jessie2020 schreef:
Variërend van 5 tot 15 min.

Inclusief het in- en uitstappen? Met die tijden kun je in mijn ogen beter of losgooien of werk aan de hand doen. In 5 min in en uitstappen linksom en rechtsom dat gaat mij echt niet lukken. Al 10 min nodig voor het warm lopen voor de mijne “echt” aan het werk gaat

Er is dus ook nog geen sprake van echt aan het werk gaan. Het paard is niet gemotiveerd en loopt niet. Ik moet hem eerst in beweging zien te krijgen.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:42

Jessie2020 schreef:
Wat ik geprobeerd heb om hem zonder dwang gemotiveerd te krijgen voor het überhaupt bewegen an sich is oa Dubbele lijnen, enkele lijn, balkjes, klein sprongetje erbij, door het water, pessoa, pilonnen, sowieso afwisseling in het werk. Sta sowieso nooit in een cirkeltje stil maar ga de hele bak door. schriktrailelementen erin verwerken, op andere locaties waaronder in het bos, met een bevriend paard erbij, juist weg van het bevriende paard, door een ander, door instructie, en eigenlijk te veel om op te noemen. Ik ben oa bekend met Parelli dus de circling game benadering, etc etc kan er een boek over schrijven. Heb ook echt wel behoorlijke kennis en ervaring dus het gaat mij niet om de theorie van grondwerken / longeren in z’n algemeen maar wil graag alleen weten hoe anderen hun dergelijke paard in beweging krijgen.

Ik bedoel met actief lichaamshouding niet of je mee loopt in de volte, maar hoe je lichaamshouding is. Sta je bijvoorbeeld met je schouders naar voor (passief) of juist naar achteren (actief). En op welk lichaamsdeel van je paard heb je je focus op? (voorhand, romp of achterhand) dat maakt nog veel uit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:42

Weet je wel waar je paard echt blij van wordt?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 23:46

Black_Moon schreef:
Jessie2020 schreef:

Ik bedoel met actief lichaamshouding niet of je mee loopt in de volte, maar hoe je lichaamshouding is. Sta je bijvoorbeeld met je schouders naar voor (passief) of juist naar achteren (actief). En op welk lichaamsdeel van je paard heb je je focus op? (voorhand, romp of achterhand) dat maakt nog veel uit.

Ik reageerde niet alleen op jou maar op een ander die het had over stil in een cirkel staan en na wat lessen bedacht dat ze het vroeger saai maakte voor het paard. Daarom schreef ik dat.
Ik weet wat een actieve vs een passieve lichaamshouding is. Dat is het punt niet. Het gaat om het motiveren van dit paard. En hoe anderen dat gedaan hebben.
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 08-01-22 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 23:48

Ineke2 schreef:
Weet je wel waar je paard echt blij van wordt?

Ha Ineke!!! Alles goed?
Ja vrijheidsdressuur, andere oefeningen aan de hand, spelletjes. Eigenlijk vooral dingen waarbij hij zich niet veel hoeft te bewegen in de zin van draven / galopperen.

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:50

Mijn paard vind longeren ook niet leuk, ik inmiddels ook niet omdat ik degene ben die gelongeerd word zeg maar.
Maar als ik er op zit, en hem op commando aan laat draven click en beloon stopt hij voor het koekje en rent daarna gelijk verder in draf zodra ik 'ja' zeg :') Nu nog even met galop oefenen haha

Maar, ik kan mijn paard wel in vrijheid longeren, hij blijft dan als nog in een volte om mij heen en ik kan hem op afstand van hand laten veranderen. Dít vind hij dan weer fantastisch! Ook hier pas ik af en toe clickertraining toe, niet constant want dan onderbreek ik het telkens.

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:50

Oh en mijne is ook zeeer flegmatiek
En galop blijft een ding, met mij vanaf de grond. Maar enorm veel complimenten geven en kom op roepen zodat hij net dat stapje extra maakt dan direct belonen helpt heeeel goed

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:58

Jessie2020 schreef:
Ik reageerde niet alleen op jou maar op een a der die het had over stil in een cirkel staan en na wat lessen bedacht dat ze het vroeger saai maakte voor het paard. Daarom schreef ik dat.
Ik weet wat een actieve vs een passieve lichaamshouding is. Dat is het punt niet. Het gaat om het motiveren van dit paard. En hoe anderen dat gedaan hebben.

Nou, dit klinkt ook een beetje denigrerend naar mij toe zeg :') . Je vraagt hoe ik paarden heb gemotiveerd en ik geef dat aan. Dat dat vervolgens niet jouw oplossing is dat kan natuurlijk maar jij gaat pas in de loop van het topic melden wat je allemaal al gedaan hebt, dus logisch dat je eerst het meest standaard advies krijgt toch?

Ik zie nu dat je al heel veel zonder dwang gedaan hebt... Volgens mij blijft dan toch echt over om een keer goed consequent en duidelijk te zijn...

Ja, ik zou wel weten wat ik zou doen als je je paard amper in draf krijgt en niet in galop. Maar ik denk dat dat niet de weg is die jij zoekt?

Ik ga niet gelukkig worden van een paard wat ik met snoep in een andere gang moet krijgen, dan geef ik liever 1 keer een tik. Maar als je je daar niet chill bij voelt moet je het niet doen denk ik :o Misschien moet je dan wel de lijn doortrekken en denken: dan moet ik mij er bij neerleggen dat hij longeren gewoon niet leuk vind? Is dat een optie? Moet hij longeren?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 00:00

Jessie2020 schreef:
Hallo allemaal.

Hoe motiveren jullie je ongemotiveerde introverte en flegmatieke paard bij het longeren?

- Ben iig niet op zoek naar “gewoon hard aanpakken”- tips

- Paard is medisch gezien helemaal ok. Daar hoeven geen vragen over gesteld te worden of tips voor gegeven te worden.

Paard wordt gelongeerd met een halster of kaptoom

Ik heb ook een flegmatiek paard. Ik ben begonnen met grondwerk. Hierin heb ik hele kleine stapjes gemaakt. De beste beloning voor dit type paard is stoppen met het werk. Ik heb als eerste iets gezocht waar mijn paard enorm gemotiveerd van werd, dat is springen. Elke keer als ik hem over de balken liet lopen heb ik hem de hemel ingeprezen voor zijn prestatie en hem een paar seconde naar binnen gehaald (eerst wat langer, later korter). Dit kreeg hij door (dat noem je conditioneren in de psychologie). Ik ben aan de leadrope (zonder balken) begonnen met half rondje stappen zonder druk te hoeven geven, deed hij die opdracht, dan mocht hij naar binnen komen. Zo heb ik dit ook gedaan in draf en galop. Inmiddels kan mijn paard nu heel wat rondjes lopen, zonder dat ik druk hoef te geven (heb ik filmpjes van). Het werkt ook als je zelf actief mee loopt bij de aanleerfase. Korte opdrachten met rustpauzes werkt het beste om je paard te motiveren.

Vrijheidsdressuur ben ik zelf niet zo van, omdat veel flegmatieken met name koudbloeden er enorm schooiers van worden. Ik vind dat zelf echt heel irritant.

Als je een flegmatiek paard hebt werk dan niet met allerlei bijzetteugels etc. Je paard loopt van nature op de rem als je er dan van alles aan gaat hangen wordt het nog lastiger hem te motiveren. Dit kan later wel (ik werk nu ook met een dubbele longe heel af en toe. Niet z'n hobby, maar hij doet t wel).
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op 09-01-22 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 00:05

Ruitje was niet denigrerend bedoeld.
Slaan helpt niet bij dit specifieke paard, kruipt hij alleen maar nog meer in z’n schulp en verzet geen stap meer.

Gizeppie ik ga proberen om de doelen / opdrachten nog kleiner te maken dan ze al zijn. Misschien helpt dat wel. Bijv. Mbt het draven het alleen aandraven een doel maken.

Bijzetteugels werk ik niet mee.
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 09-01-22 00:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 00:07

Bij mijn pony werkt het ten eerste om zelf heel enthousiast te zijn. Met stem flink belonen.
Wat hij ook leuk vindt is als ik stukken meeloop en hij op de lange zijde tempo mag maken, flink draven! Wat dan nóg leuker is, is als daar ook nog een balkje ligt *\o/*

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 00:25

Oke, fijn!

Heb je er wel eens 2 tegelijk op dezelfde cirkel gelongeerd? Dat hij achter een ander aan kan?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 00:30

Nee, kan dat ook wel eens proberen. Is moeite van het proberen waard. Misschien dat hij zo wat voorwaartser gaat denken aan de longe.
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 09-01-22 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 00:32

Ik heb iemand op Facebook die longeert er 4 tegelijk. Heb het zelf nooit gedaan, maar dacht misschien is voor sommige paarden een ander paard een betere motivatie dan wij zijn :o

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 00:33

Vier tegelijk ??? Ik zou uiteindelijk als een rollade ingewikkeld in vier touwen op de grond liggen

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 00:35

Nav de vraag van Ineke… wat hij WEL leuk vindt… dat zijn kunstjes. Ik hoor het mezelf zeggen hoor.. maar heeft iemand zo iets dergelijks gecombineerd met longeren.. dat t een soort spelletje werd ofzo?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 00:40

Je zegt dat je ervaring hebt met Parelli. Je paard is als het goed is dan left Brain introvert als ik het zo hoor. Heb je dat online programma van ze? Anders kan ik eventueel opzoeken morgen wat ze over het cirkelen met zo’n type paard zeggen als je wil?

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 00:56

Heb je weleens een stukje boterhamzakje aan het uiteinde van je zweep geknoopt? Je hoeft er niet mee te slaan maar ze lopen wel door het geritsel.