[AR] mini shet inspannen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liekexwizzy

Re: mini shet inspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 21:36

Zit natuurlijk een kern van waarheid in hoor, maar ik wil niet zeggen dat omdat de pony dwerggroei heeft, hij meteen naar de slacht moet. Ik ken de pony en over het algemeen heeft hij het beste leven wat hij hebben kan, en zeg nou zelf, wat wil een pony nog meer dan lekker op de wei en vertroeteld worden?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:37

Laten we de slacht-discussie nu even achterwege. Voor nu niet relevant.

En een beetje inlevingsvermogen misstaat niemand. Ts dacht een leuk topic te starten over haar pony. De schrik is alleszins voor te stellen.

liekexwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 21:38

bedankt Senna.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:40

Ik snap inderdaad dat je van deze reacties schrikt en dit niet wil..
Maar hoeveel je ook van je pony houdt, je moet wel goed kijken of je pony geen pijn heeft en zo verder kan leven. Het is echt een dwerg en die kunnen veel problemen hebben/krijgen.

Tuurlijk heeft de pony een goed leven, lekker op de wei en vertroeteld worden.. Maar, als hij pijn heeft moet er echt wat aan gedaan worden. Want dan is het zelfs niet meer fijn om 'lekker' op de wei te staan..

liekexwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 21:46

zeer waar, als de pony lijd is het een heel ander verhaal!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:04

De mensen die hun mening hebben gegeven bedoelen dit echt niet gemeen of kwaad. Ze bedoelen het goed, ookal is het hard.

Ik denk dat het juist goed is om je bewust te zijn van zijn "mankementen" zodat je hier rekening mee kunt houden en je je pony geen pijn doet.
Je pony kan met de juiste verzorging prima in de wei lopen en lekker geborsteld worden. Maar meer moet je er echt niet mee willen doen, daar doe je je pony geen goed mee.
Dit soort pony's moeten ook wat vaker naar de smid en zeker ook naar de tandarts

liekexwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 22:12

daar geef ik je gelijk in!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:24

Iedereen gaat er maar van uit dat deze pony lijdt. Wie zegt dat hij nu lijdt?
Dwerggroei is zeker niet niets. Je hebt het wel in verschillende gradaties.
En het is zeker belangrijk goed in de gaten te houden of hij last krijgt van zijn gewrichten. Tanden goed in de gaten houden,...

Maar om hem gelijk in te laten slapen als zijn levenskwaliteit (nog) goed is...
Wel goed in de gaten houden he :)

De vraag was of ze ermee kon gaan mennen. Maar dat zou ik dus zeker niet aanraden. Lekker vertroetelen.

liekexwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 22:29

we zijn inmiddels een beetje off topic idd :P

darwinxesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:35

Ik denk dat je, doordat zijn achterhand misgroeit is, je wel sneller artrose kan opwekken. Het kan ontstaan door bijvoorbeeld overbelasting (slijtage) en standafwijkingen aan de benen(in dit geval de meest logische gevallen). Ik denk niet dat springen een heel goed idee is met zo’n pony. Ook zou ik regelmatig de hoefsmid laten komen want door een verkeerde hoefstand kan het ook erger worden. Dan kan je snel afscheid nemen, want er is bijna niks te doen tegen artrose. Goede voedingssupplementen en een goed beslag kan dus er wel tegen helpen maar de problemen zullen nooit helemaal verdwijnen. Ik denk dat hij als weidemaatje moet, lekker borstelen en knuffelen en misschien vrijheidsdressuur die de achterhand niet teveel belasten zouden wel een goede optie zijn.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:37

Ik schrik ook een beetje van de reacties hier. Deze pony heeft dwerggroei maar ik zie niet in waarom deze pony direct ingeslapen moet worden. Hij ziet er niet uit als een zielig hoopje ellende. Ik zou hem niet voor de kar zetten of op een andere manier zwaar belasten maar als weidemaatje of gezelschapspony kan hij heerlijk zijn leventje slijten :j .

zorroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:37

Hoe is zijn gebit, eigenaresse?

Het beestje ziet er ook super lief uit hoor. Zeker. Ik begrijp dat jullie hem 8 jaar hebben en dat zijn leeftijd ook 8 is? Dus als veulen gekocht?

Dan houdt hij het al lang vol met dit lichaam. En jullie wisten al die tijd dus dat hij dwerggroei heeft? Omdat de ts, die dit topic opent voor de eigenaresse, het dus niet wist.

En als jij altijd hebt geweten dat hij geen afstanden kan lopen, had je je vriendin, de ts dus, dat niet beter kunnen vertellen? Dan had ze helemaal niet hoeven vragen naar het mennen, want jij wist al die tijd dat dat er niet in zat.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:39

Deze soort dwerggroei is de minst ernstige, je kan het zien als de teckel bij de honden. Dat zijn immers ook dwergen met zulke korte pootjes. Dit shetje onmiddellijk laten inslapen is veel te drastisch, dit diertje heeft een superbaasje dat met hem inzit, er zijn gezonde diertjes dat dit nog niet eens hebben. Hij leidt volgens mij een goed leventje ook al is hij qua bouw niet wat het moet zijn.

zorroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:44

Chapeau2002 schreef:
Ik schrik ook een beetje van de reacties hier. Deze pony heeft dwerggroei maar ik zie niet in waarom deze pony direct ingeslapen moet worden. Hij ziet er niet uit als een zielig hoopje ellende. Ik zou hem niet voor de kar zetten of op een andere manier zwaar belasten maar als weidemaatje of gezelschapspony kan hij heerlijk zijn leventje slijten :j .

Ik heb 2 dwerggroei paardjes van dichtbij vanaf de geboorte meegemaakt. De eerste wilde de eigenaar alle kansen geven, hij deed er echt zijn best voor. Nog voor het eerste jaar laten inslapen. Beestje zag er helemaal niet raar uit van buiten. Niet in vorm, maar niet ongezond qua vacht en uitkijk.

Maar wel moeite met gaan liggen, opstaan, lang staan, veel bewegen, weinig beweging. Eten en drinken ging moeilijk. Niet dierwaardig dus.

Het 2e veulen heeft hij gelijk in laten slapen. Om kwelling te voorkomen. En natuurlijk niet meer gefokt met de merrie.

Problemen zie je niet altijd in een oogopslag. Zeker niet als je pony al 8 jaar je maatje is en je hem het liefst voor altijd bij je wilt houden.

Ik hoop dat de ouders van de eigenaresse paardenmensen zijn, en geen mensen met paarden, en dat die de noodzaak van goede gezondheid in zien.

liekexwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 22:47

over de moeite, deze pony heeft eigenlijk weinig moeite met bewegen, liggen etc.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:57

Zo vanaf de foto's ziet de pony eruit alsof hij super verzorgd wordt, en er veel leuke dingen mee worden gedaan.
Ziet er vrolijk en fit uit.

Ik ben het eens over het mennen, en sowieso iedere zwaardere lichamelijke belasting. Lijkt me bij dit dier met deze specifieke groeivorm niet verstandig.

Maar dingen als vrijheidsdressuur, beetje spelen, poetsen etcetera is prima toch?

Zolang hij fit en vrolijk is heeft hij het top.
Wel een pony om goed in de smiezen te houden qua levenskwaliteit (vooral qua gewrichten en gebit), maar dat heeft de eigenaresse wel door inmiddels.
Bokt kan hard zijn...

liekexwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 23:02

bokt kan zeker had zijn :o maar ik ben het gewend inmiddels. bedankt voor alle reacties iedereen!

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:00

Ik heb het idee dat sommige reacties op mij gericht zijn en wil hier even wat op zeggen.
Ik heb nooit gezegd dat je hem moet in laten slapen en dat je slecht bent voor je pony. Wat andere ook al zeggen, hij ziet er goed verzorgt uit van buiten.

Maar er is ook een binnenkant die je niet kan zien. En de reden dat ik zei dat IK hem zou inslapen als ik hem zou hebben, is omdat ik veel paarden gezien heb die geen pijn lijken te hebben en dit lang hebben kunnen verbergen en als ze vervolgens wel pijn tonen dat je eigenlijk al over een grens bent gegaan. Ik weet niet of het heel duidelijk uitgelegd is wat ik bedoel, want sommige dingen kun je niet zien of voorspellen. Maar even kort; als een paard (chronisch) pijn heeft en die pijn toont en er geen verbetering in gaat komen in de toekomst, ben je eigenlijk al te laat. Vind ik.

Maar nogmaals dit is was ik er over denk. Dat maakt jou niet meteen een slecht baasje. Iedereen staat er namelijk anders in en heeft een eigen mening. En je komt me over als een wijs iemand die zijn pony kent en weet wanneer hij pijn heeft en wanneer niet. En weet ook wat hij kan en wat niet. Ik zou alleen niet aanraden om er mee te menen omdat dit denk ik wel een te grote belasting voor hem is.

En sorry als mijn eerdere reactie verkeerd is over gekomen, hij was misschien ook een beetje (te) kort door de bocht.

zorroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:40

Ik snap je en ben het ook helemaal met je eens montgri. Ik denk niet dat je deze manier van denken al kan verwachten bij een 15 jarige, en daarom hoop ik ook dat de ouders gezond paardenverstand hebben, dan komt het allemaal wel goed met het beestje.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:08

Dat komt best goed met hem, niet belastenmet mennen of springen, lekker zelf laten rond huppelen en vertroetelen.

Tijdig naar de smid laten gaan en met je jaarlijkse vaccinatie de dierenarts hem gewoon laten beoordelen. De ene dwerg wordt 3 de ander 20, jij bent de gene die hem goed kent en zijn kwaliteit van leven kan beoordelen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:27

lisekuijpers schreef:
Het is bdw mijn pony!
Mensen, kom op ‘in slapen’??
Nee, never nooit.

Hij springt al jaren, en doet de gekste bokkensprongen, en rent harder als ik rennen kan.

Hij betekent zoveel voor mij. En dan typen jullie dit soort dingen?!!

En jullie kennen hem niet. Jullie weten niks van hem. Ja, een paar foto’tjes, en daarvan kun je zien hoe lief en alles hij is??

Mijn hond met haar kapotte knie, springt en rent ook het liefst de hele dag.. Is het goed voor haar? Nee!
Dus probeer ik dat te beperken door daar rekening mee te houden in mijn training en dagelijkse bezigheden.

Als mijn paard door een beperking pijn zou hebben, dan laat ik hem gaan, hoeveel pijn dat dan ook doet. Ik ga een dier waar ik zo ontzettend veel van houd niet laten lijden. En de een laat het eerder zien dan de ander.

Wil niet zeggen dat deze pony nu ingeslapen moet worden, zolang hij geen pijnsymptomen laat zien is dat natuurlijk nergens voor nodig. Maar ik mag toch hopen dat als dit diertje pijn gaat hebben in zo erge maten dat het niet meer te bestrijden is met buut of metacam dat je hem toch echt laat gaan.

Uiteindelijk zal hij ooit een keer te overlijden komen, dat is nu eenmaal het natuurlijke proces. Of je daar nu overna moet denken lijkt me verstandig, of je er iets mee moet doen is aan jezelf ;)

Mijn advies is om deze pony lekker in de wei te laten staan en zo min mogelijk belasten, voor zijn eigen bestwil. Dus niet meer laten springen en al helemaal niet mee gaan mennen. Wat hij zelf uitspookt in de wei daar heb je geen invloed op dus daar kun je weinig mee doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:36

Sowieso is beweging die een dier zelf maakt anders dan gedwongen beweging. In de wei zal hij wellicht eerder stoppen met gek doen als hij last heeft. Maar als je gaat springen etc dan dwing je hem toch om mss wel over zijn grenzen te gaan. Dat hoeft je niet eens te zien. Want paarden zijn nu eenmaal vluchtdieren die niet zo snel zwakte tonen.

Dus ik ga mee met het commentaar om er niks meer mee te doen afgezien van lekker tutten. Probeer kritisch te blijven kijken en verder kan het ook geen kwaad om hem ieder jaar even door de dierenarts te laten beoordelen. Zolang hij geen pijn heeft is inslapen voorbarig. Maar het is wel belangrijk dat je hem nauwlettend in het oog houdt.

Sterkte ermee baasje en ts. Ik kan me de schrik idd goed voorstellen

romystuurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 01:15

Ik heb zelf ook een shetlander met dwerggroei gehad en Raad hoelang ze leefde 1jaar nee 10jaar nee 16jaar ja ze is 16jaar geworden we hebben net haar gesprongen en alles inslapen nooit van mijn leven ze had geen pijn ik plaats so effe een foto alleen ze had op 1dag pijn en dat was de dag van haar overlijden ze was gestruikeld en had iets met haar been daardoor gekregen tot uitslag ➡ inslapen maar als ze nog goed was had ze hier nog gestaan dus om haar te laten inslapen vanwege dwerggroei never

Dit is ze Loko
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door C_arola op 02-01-19 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd