[AR] Leren mennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:44

Misschien kan je bij iemand gaan groomen. Daar leer je ook veel van.

Ik vind zelf dat je bij ‘een ervaren menner van de vereniging’ prima terecht kunt voor vragen als ‘zit m’n tuig goed?’ en ‘waar moet ik op letten als ik een wagen koop?’ Maar lesgeven is echt een vak.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:46

Zeker waar, maar als TS maar een enkele keer les kan betalen, dan lijkt me iets beter dan niets ( en nee: niet elke ervaren menner is daar geschikt voor, maar ik ken er toch een paar die dat prima zouden kunnen)

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:34

Afbeelding
beste TS
ik wil nog even terug komen op jou vraag om hulp bij het leren mennen
Als het mag wil ik je zeggen dat op bokt onder MENNEN een omschrijving staat wat mennen inhoud en dat er verschillende disciplines zijn in de aangespannen sport
Als je ment dan ben je koetsier en rijd als zodanig ook met aangepast gerei [rijtuig en tuig en paard op elkaar afgestemd] dus geen haflinger voor een friese sjees en er wordt je geleerd op een correcte wijze je paard voor de wagen te zetten
Dit staat allemaal in het boek van Achenbach
Dan heb je de aangespannen sport , dat is rijden met een tuigpaard die heel mooi showt
dan heb je de dressuur en dan krijg je de vaardigheid en dan de marathon
Wat ik jou en alle andere lezers probeerde duidelijk te maken dat als je wijs bent begin bij het begin
Dan blijf je er plezier in houden
Het is niet stoer om te kunnen zeggen dat je wel eens met je paard op hol bent geweest
Want dat is meestal in een moment van onachtzaamheid gebeurt
Dan zit je zelf vaak niet op te letten of ziet de signale van het paard niet
En dat is wat ik bedoelde met mijn reactie op jou vraag

Dus mijn advies is ga bij een goede menner vragen of je mee mag omdat je het erg leuk vind om ook te mennen en het heeel graag zelf wilt leren

veel plezier met je mooie hobby

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:52

Citaat:
Als je ment dan ben je koetsier en rijd als zodanig ook met aangepast gerei [rijtuig en tuig en paard op elkaar afgestemd] dus geen haflinger voor een friese sjees en er wordt je geleerd op een correcte wijze je paard voor de wagen te zetten

Nu klink je als mijn opa; die wilde ook niet mijn arabier (en later mijn Fjord) voor zijn "tuigers" kar.
Arabieren hoorde niet voor de kar en een Fjord hoorde voor een boerenwagen
Heb dat nooit zo gesnapt wat het uit zou maken.
Later draaide hij gelukkig wel bij en heeft hij met plezier mijn Fjord gemend.

Mijn Fjord liep ook wel eens voor een dravers-sulky en ik kreeg toen van een "oude" menner te horen dat dat niet kon omdat het geen draver was.
Wist niet of ik moest gaan lachen of huilen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:53

Staat in dat boek ook dat je een hoofddeksel hoort te dragen en je passagiers ook
Benen netjes naast elkaar
Dit is zo te zien meer het jbf systeem

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:06

Goh inderdaad, het oog wil ook wat maar ik vind het vooral belangrijk dat koets en tuig veilig zijn en er correct op/afgetuigd en in/uitgespannen wordt en veilig gereden wordt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:08

Zeer vermakelijk topic dit _/-\o_ :')

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:29

Voor les in Noord-limburg zou je contact kunnen opnemen met Roy Thijssen. die zit in Heijen. www.rtstables.com
heel fijn en betrouwbaar adres!!!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:57

JoyCiej007 schreef:
Zeer vermakelijk topic dit _/-\o_ :')

:=

Ik kom maar zelden zo'n eigenwijze kerel tegen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:02

Eigenwijs is ook een vorm van wijs :D

Altijd fijn als mensen roeptoeteren dat een ander iets fout doet en vervolgens zelf niet veel goed doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:23

stalgerrits schreef:
Wat ik jou en alle andere lezers probeerde duidelijk te maken dat als je wijs bent begin bij het begin
Dan blijf je er plezier in houden
Het is niet stoer om te kunnen zeggen dat je wel eens met je paard op hol bent geweest
Want dat is meestal in een moment van onachtzaamheid gebeurt
Dan zit je zelf vaak niet op te letten of ziet de signale van het paard niet
En dat is wat ik bedoelde met mijn reactie op jou vraag

En dit vind ik nou wél een wijs advies.

Het zal mij trouwens verder een worst zijn of je een fjord voor een sjees zet of een trekpaard voor de sulky. Zolang je wat hierboven staat maar in je oren knoopt.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:54

beste Echwel

Onder een alias is het zeer makkelijk om kritiek te leveren
De persoon die rijd dat ben ik niet deze man wilde met mijn vierspan een keer rijden en dat mocht hij van mij
Dat hij met zijn been wijd rijd zie je wel vaker bij marathon rijders en dat is ook een aanwenning waar ik niet achter sta
Maar hij rijd nu ook met een marathon aanspanning en niet met een postkoets dus deze opmerking vind ik niet fair want hij rijd ook niet met heren kostuum en hoge hoed en de paarden hebben ook geen gareeltuig op
Hij rijd nu recreatie en dan mag dat allemaal

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:13

Safina
bedankt dat jij wel snapt wat de bedoeling is en natuurlijk als je zelf schik heb met hetgeen je doet dan maakt het allemaal niks uit
Maar als jij men les neemt dat gaat alles volgens het boekje en leer je ook hoe een aanspanning er uit hoort te zien
en hoe je je hoort te gedragen in het verkeer en rijd je met een zweep en niet zoals een boer op een platte wagen met een twijg in je hand
Het handboek van Benno Achenbach heeft het mennen naar een hoger nivo gebracht omdat het luxe werd om met een aanspanning te rijden
maar het belangrijkste an alles is veiligheid dat is nummer een en dat bedoelde ik ook in mijn eerste reactie voor Ts begin bij het begin en ga niet direct galopperen want zonder ervaring is dat vragen om moeilijkheden
Al hang je de hoofd stellen in de staart dat moet je zelf weten maar breng niet andere in gevaar ermee

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:10

Ik lig ook echt in deuk om de meest belachelijke uitspraken in dit topic _O-

Nou, ik ga nog even een rondje mennen, op de moderne manier :evaw:

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:37

Vermakelijk topic dit :9

TS probeer inderdaad een lesje door een instructeur aan huis. Ook is het maar 1 x per maand ivm kosten (snap ik!) Beter dan niets en je krijgt vast wel 'huiswerk' mee, waar je mee aan de slag kan :)

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:38

Sascho schreef:

Toch niet in galop hoop ik...? >;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:01

waar precies zit je in noord limburg ts?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:46

Sunshinedaan schreef:
Sascho schreef:

Toch niet in galop hoop ik...? >;)

Ja dat dus wel.. _/-\o_

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:59

Uhmmm.m dacht een informatief topic gehad! Ook ik hoop deze zomer te starten met mennen! Ben langzaam opzoek na de kar en pony paard moet nog beleerd worden maar dan kunnen we! Maar wat is het hier vijandig!

Ik ben al gestart met lessen ( 1 gehad toen ziek geworden) en naast de plaats op de weg en een stukje over de weg hebbe We ook op terein gereden en is mij vertelt dat galop zeker een gang is die beheerst dient te worde

IIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 23:18

Wiesje schreef:
Voor les in Noord-limburg zou je contact kunnen opnemen met Roy Thijssen. die zit in Heijen. http://www.rtstables.com

Met hem zijn we bekend omdat we daar het tuig hebben gekocht ik heb inmiddels een menles geregelt bij berry van den bosch is denk ik toch ook wel een goede plek

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:24

Bij berry zit je op de goede plek

IIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 23:27

stalgerrits schreef:
Safina
bedankt dat jij wel snapt wat de bedoeling is en natuurlijk als je zelf schik heb met hetgeen je doet dan maakt het allemaal niks uit
Maar als jij men les neemt dat gaat alles volgens het boekje en leer je ook hoe een aanspanning er uit hoort te zien
en hoe je je hoort te gedragen in het verkeer en rijd je met een zweep en niet zoals een boer op een platte wagen met een twijg in je hand
Het handboek van Benno Achenbach heeft het mennen naar een hoger nivo gebracht omdat het luxe werd om met een aanspanning te rijden
maar het belangrijkste an alles is veiligheid dat is nummer een en dat bedoelde ik ook in mijn eerste reactie voor Ts begin bij het begin en ga niet direct galopperen want zonder ervaring is dat vragen om moeilijkheden
Al hang je de hoofd stellen in de staart dat moet je zelf weten maar breng niet andere in gevaar ermee

Ik denk dat galloperen wel goed zit want de pony loopt al 8 jaar voor de koets en kent fijn alle hulpen en ik rijd zelf m1 onder het zadel en ben me er goed van bewust dat veiligheid van mezelf en de rest van de mensen en het welzijn van de pony altijd voorop zullen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:49

ilsess schreef:
Wiesje schreef:
Voor les in Noord-limburg zou je contact kunnen opnemen met Roy Thijssen. die zit in Heijen. http://www.rtstables.com

Met hem zijn we bekend omdat we daar het tuig hebben gekocht ik heb inmiddels een menles geregelt bij berry van den bosch is denk ik toch ook wel een goede plek

Wat leuk! Ben benieuwd hoe het was! Hou je ons op de hoogte?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:55

ts aan berry heb je een hele goede en fijne instructeur, persoonlijk baal ik dat hij zo ver van mij vandaan zit anders boekte ik regelmatig bij hem een lesje, gelukkig komt hij af en toe een clinic geven bij onze menvereniging.

Hoop dat je snel over de toch wel erg vermakelijke reacties van stalgerrits heen leest en je lekker gaat genieten van het mennen in alle 3 gangen ;)

IIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 23:59

inkepink schreef:
ts aan berry heb je een hele goede en fijne instructeur, persoonlijk baal ik dat hij zo ver van mij vandaan zit anders boekte ik regelmatig bij hem een lesje, gelukkig komt hij af en toe een clinic geven bij onze menvereniging.

Hoop dat je snel over de toch wel erg vermakelijke reacties van stalgerrits heen leest en je lekker gaat genieten van het mennen in alle 3 gangen ;)

Haha bedankt zal wel goed komen