Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:21

Hier een grondwerkinstructrice en bewegingstherapeut, en ik ben blij met het advies van je osteopaat!
Voor mij is goed longeren iets wat je op een kaptoom doet, al reageren sommige soms beter op enkel een stalhalster. Maar met een kaptoom moet je ook leren werken..
Goed trainen vanaf de grond is een kunst apart, het loont zeker om eens goede instructie op te zoeken!

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 16:31

Even voor het algemene beeld, ik heb goede begeleiding voor zowel er op als er naast en blijkbaar ook als osteopaat! Ik vroeg het me meer af, zoveel hebben we er ook niet mee gelongeerd. Ik zag het kwaad er niet van in omdat het niet strak zat en heb dit daarom ook nooit echt gemeld aan mn instructrices. En fin, die kaptoom vind ik een goede tip!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:37

@josien: ik doelde ook meer op instructie in het grondwerk :) Het zou mooi meegenomen zijn als je rij-instructie ook kennis daarover heeft, maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet zo is(zeker als het gaat om de inwerking van verschillende hulpteugels, en bijvoorbeeld goed omgaan met kaptoom)
Een beetje als je dressuurinstructie vragen over het advies van springen van hindernissen, of je spring-instructie over het rijden van een nette dressuurproef.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:37

Pistasche schreef:
Roodvos schreef:
@TS: ik gebruik de longeerhulp enkel en alleen aan de kaptoom. Dat voorkomt de rukjes in de mond. Ze moeten vaak even wennen aan de druk op de neus, maar daarna lopen mijn paarden daar allemaal heel relaxed en ontspannen op met een fijn ruggebruik. Daarnaast vind ik dat ik aan de kaptoom fijner stelling kan vragen.

Een vraag uit interesse want ik heb hem eigenlijk nooit zo gebruikt maar misschien is het wel een optie. Die 'rukjes' door de beweging van de benen, werken die niet in plaats van op de mond, dan in op de neus?

Het maakt niet uit, waar je het aan vast knoopt. kaptoom of met hoofdstel met of zonder bit. Je dwingt paard/ pony in een houding, en dwang geeft ergens een tegen reactie( schrap zetten op dat wat komt)

En een goed bewegend paard moet ''vrij'' denk in onbelemmerd kunnen bewegen om zichzelf en eventueel ruiter zo goed mogelijk te dragen. en alle longeerhulpen en hulpteugels etc. belemmerend die beweging.

@ TS Ik ben het helemaal met je Osteopaat eens. leer je paard longeren zonder hulp dingen.
zodat de bewegingen van achter naar voor door kunnen vloeien.
Een behandeling van een osteo werkt alleen als de training er daarna aangepast wordt, een osteo kan ''iets los maken'' maar de trainer zal moeten zorgen dat het ''los blijft'' d.m.v. correcte training.

Verdiep je bijv. in enkele en dubbele lijnen. reuze interessant voor jezelf en je paard zal je er dankbaar voor zijn.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:38

Ben er zelf ook niet weg van. Zie heel veel mensen hiermee longeren die denken dat de longeerhulp erom doen het enigste is wat ze moeten doen met longeren. Hierdoor lopen veel paarden in eigen houdingen en begint de longeerhulp daardoor te schuiven zodat ze nog meer naar buiten gaan kijken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:48

Riegje als je met dubbele longe longeert is er toch sprake van een mate van dwang? Je paard loopt dan toch ook ergens " tegenaan" ?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:08

Bij mijn paard werkt hij puur fijn omdat hij dan niet zo afgeleid raakt. Hij loopt het liefst naar alles te loeren, en als ik deze aanklik zie je gelijk dat hij zich meer op z'n lijf gaat focussen. Hij krijgt ook zeker geen rukjes, het begrenst hem slechts in zijn hoofd volledig omhoog brengen. Hij kan vervolgens zelf een fijne hoofd halshouding aan nemen, zonder druk op de mond of schoft. Ben dus zeker niet van mening dat het bij alle paarden werkt, het ligt ook heel erg aan de longeur. Maar stellen dat het voor geen enkel paard kan werken is ook te snel.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:11

Na een negatieve ervaring hier ook direct gestopt met het touw.

Precies wat hier al eerder is beschreven: druk op de ruggenwervel als er wel druk op komt kan bijzonder groot zijn!

Paard schrok van iets, kwam hard en in een flits omhoog (normaal de rust zelve) paar uur later grote dikke vocht drukplekken op het punt waar het touw over zijn ruggengraat liep. Ben me rot geschrokken. Gaan we nooit meer doen.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:19

Ik longest altijd met deze longeerhulp en dan met halster. Aan het bit geknoopt vind ik hem inderdaad niet erg vriendelijk, maar zo met halster werkt hij perfect! Paarden zakken netjes met het hoofd, niet achter de teugel of iets, losse ruggetjes. Voordeel van deze hulp is dat de paarden er niet zo snel in gaan hangen, doordat het touw niet statisch is zeg maar. Hierdoor lopen ze ook beter op eigen benen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:01

Skinfaxi schreef:
Ik longest altijd met deze longeerhulp en dan met halster. Aan het bit geknoopt vind ik hem inderdaad niet erg vriendelijk, maar zo met halster werkt hij perfect! Paarden zakken netjes met het hoofd, niet achter de teugel of iets, losse ruggetjes. Voordeel van deze hulp is dat de paarden er niet zo snel in gaan hangen, doordat het touw niet statisch is zeg maar. Hierdoor lopen ze ook beter op eigen benen.

OOk op het halster creëer je druk, simpelweg omdat het paard beweegt.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:06

opisop_shop schreef:
Riegje als je met dubbele longe longeert is er toch sprake van een mate van dwang? Je paard loopt dan toch ook ergens " tegenaan" ?

De bedoeling van dubbele lijnen is dat je op beide lijnen gelijke goede aanleuning hebt/ krijgt.
Niet om je paard er tegen aan te laten lopen of hangen.

Als het als dwang gebruikt moet worden om een paard de goede richting in te laten lopen of om de juiste houding te krijgen, ben je verkeerd bezig.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:10

liekec schreef:
Bij mijn paard werkt hij puur fijn omdat hij dan niet zo afgeleid raakt. Hij loopt het liefst naar alles te loeren, en als ik deze aanklik zie je gelijk dat hij zich meer op z'n lijf gaat focussen. Hij krijgt ook zeker geen rukjes, het begrenst hem slechts in zijn hoofd volledig omhoog brengen. Hij kan vervolgens zelf een fijne hoofd halshouding aan nemen, zonder druk op de mond of schoft. Ben dus zeker niet van mening dat het bij alle paarden werkt, het ligt ook heel erg aan de longeur. Maar stellen dat het voor geen enkel paard kan werken is ook te snel.

een goede longeur heeft geen hulpmiddel nodig, die kan de aandacht van het paard vast houden( concentratie) naar gelang leeftijd en africhting.

En ik vraag me dan af, wat is dan de intentie van het longeren? Als je in gesprek bent hoe kan tie dan afgeleid zijn?

In mijn ogen als je aan het longeren bent of het enkel of dubbel is. heb je en ben je constant in gesprek met je paard, beetje links, beetje rechts, mijn schouder iets naar voren, de zijne stapje naar achter en weer naar voren of juist harder of langzamer achterhand iets meer buiten of juist naar binnen. etc etc. er is altijd interactie tussen de paarden en de longeur. en als er afleiding voor het paard is, moet ik zorgen dat de aandacht weer op mij gericht is toch?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:00

riegje schreef:
liekec schreef:

een goede longeur heeft geen hulpmiddel nodig, die kan de aandacht van het paard vast houden( concentratie) naar gelang leeftijd en africhting.

En ik vraag me dan af, wat is dan de intentie van het longeren? Als je in gesprek bent hoe kan tie dan afgeleid zijn?

In mijn ogen als je aan het longeren bent of het enkel of dubbel is. heb je en ben je constant in gesprek met je paard, beetje links, beetje rechts, mijn schouder iets naar voren, de zijne stapje naar achter en weer naar voren of juist harder of langzamer achterhand iets meer buiten of juist naar binnen. etc etc. er is altijd interactie tussen de paarden en de longeur. en als er afleiding voor het paard is, moet ik zorgen dat de aandacht weer op mij gericht is toch?

Ik ben zeker met je eens dat het deels ligt aan de mate van ongeïnteresseerdheid of beter gezegd geen connectie hebben op dat moment. Echter is het een paard met vrij veel bloed, die gewoon echt geen zak aan longeren vindt. Dan ben ik eerst 30 min bezig om hem met z'n aandacht bij mij te krijgen, en ondertussen loop ik in die 30 min harder dan hij. En natuurlijk zijn het allemaal op te lossen problemen, maar als het mij geen tijd en onnodige energie kost door een longeerhulp te gebruiken weet ik wel wat ik kies. Daarnaast is eenmaal aandacht genereren bij dit paard geen garantie voor dat hij 2 sec later weer op iets anders loopt te kijken. Overigens ben ik er van overtuigd dat hij daadwerkelijk ook echt goed loopt aan de longeerhulp. Stapt mooi over, geen tot weinig druk op het bit en de lendenen mooi los. Halsspier is ook mooi te volgen.

Laatste wat ik goed ga voegen, lange lijnen / dubbele longe heb ik een tijdje gedaan adhv Emiel Voest. Bevalt prima, maar voor 1 keer per week is dat vrij bewerkelijk en daarnaast gebruik ik het longeren voornamelijk om een beetje relaxed rond te lopen zonder dat ie z'n rug enorm wegdrukt.
Heel verhaal geworden, haha.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:55

Zelf ben ik ook geen fan van longeerhulpen. Alles wat extra druk creëert (die je zelf ook niet kan voelen omdat je het niet in de hand hebt tijdens de beweging! Teugels en longeerlijn(en) kan je wel controleren in de mate van contact.) geeft toch een forcering wat ervoor zorgt dat bepaalde lichaamsdelen zich zullen vasthouden, ondanks dat het er misschien ontspannen uit ziet volgens het 'plaatje'. Als je een paard in een houding dwingt, hoe lichtjes ook, krijg je ook een vals beeld van de onmogelijkheden van een paard.
Op een volte lopen is behoorlijk intens voor een paard en zou ik ook zeker niet te lang achter elkaar doen, kijk naar wat het paard kan en aanbiedt en bouw dit uit.
Zelf doe ik dit met lichaamstaal en commando's. Tempo wisselingen en overgangen om de achterhand te activeren. Met de longeerlijn(en) vraag ik af en toe een stukje zijn neus wat meer naar binnen en vraag hem om wat meer om de zweep heen te buigen, ik kan niet van hem verwachten dat hij dit de hele tijd volhoudt omdat het veel inspanning en kracht vergt, dus wissel ik het af met grotere voltes waar ik juist wat meer lang en laag vraag.
Via het werken aan de hand heb ik hem het commando 'laag' aangeleerd, dit zet ik ook in bij het longeren. Op commando laat hij zijn hals zakken, maar niet te laag. Zo forceer ik niets, valt bij hem algauw het kwartje dat ik dit regelmatig vraag, dus bied hij het uiteindelijk uit zichzelf aan.

Een perfecte houding kan je niet non stop verwachten, dat vergt heel veel oefening in balans, de natuurlijke scheefheid corrigeren met gymnastiserend werk en kracht opbouwen vanuit de achterhand.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:06

Ik lees zonder halster. Losse ruggetjes.

Maar ook daar ben ik het niet mee eens.

Zodra de neus niet voor de loodlijn kan en het paard alleen met zijn neus zakt is er geen ontspannen aanspanning.
Nog steeds een holle rug.
Geen extra achterbeen gebruik en geen voorwaarts denkend idee. Enkel neerwaarts.

Hals strekken is veel meer dan alleen kop naar beneden en sjouwen.

De juiste verbinding van achteren naar voren werken!

Mijn Friese merrie was ook de uitersten.
Kop omlaag over de grond.
Kop op de borst.
Kop als n giraffe.

Alle houtje touwtje rommel er af en gewoon aan halster.
Continu zachte verbinding. In balans brengen van haar.
Stukjes recht. Bochtje hier. Bochtje daar. En af en toe wat laten vieren.pasje vooruit. Pasje terug. Galopje. Drafje. Galopje. Drafje. Naar voren. Terug. Stappen. Na vijf tellen aandraven.

Zodra die tut op haar benen loopt? Dan zakt ze niet alleen met haar hoofd. Maar komt met haar achterbenen er bij onder. Je ziet de schoft omhoog komen.

Niks... Geen touwtje aan te pas.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:22

Ts een lange rug is niet per definitie ontspanning.

Persoonlijk ben ik ook geen fan van de longeerhulp. Ik heb er wel eens een paard in zien struikelen, de paniek bij het dier :(:)
Vind het verder een vrij nutteloos ding, het ondersteund nergens,het blokkeert of trekt enkel op willekeurige momenten. Bijvoorbeeld als een paard aan het zoeken is naar een fijne houding om te ontspannen - > ervaart druk en blokkade -> nog verder weg van ontspanning.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:36

[/quote]

In mijn ogen als je aan het longeren bent of het enkel of dubbel is. heb je en ben je constant in gesprek met je paard, beetje links, beetje rechts, mijn schouder iets naar voren, de zijne stapje naar achter en weer naar voren of juist harder of langzamer achterhand iets meer buiten of juist naar binnen. etc etc. er is altijd interactie tussen de paarden en de longeur. en als er afleiding voor het paard is, moet ik zorgen dat de aandacht weer op mij gericht is toch?[/quote]

Ik ben zeker met je eens dat het deels ligt aan de mate van ongeïnteresseerdheid of beter gezegd geen connectie hebben op dat moment. Echter is het een paard met vrij veel bloed, die gewoon echt geen zak aan longeren vindt. Dan ben ik eerst 30 min bezig om hem met z'n aandacht bij mij te krijgen, en ondertussen loop ik in die 30 min harder dan hij. En natuurlijk zijn het allemaal op te lossen problemen, maar als het mij geen tijd en onnodige energie kost door een longeerhulp te gebruiken weet ik wel wat ik kies. Daarnaast is eenmaal aandacht genereren bij dit paard geen garantie voor dat hij 2 sec later weer op iets anders loopt te kijken. Overigens ben ik er van overtuigd dat hij daadwerkelijk ook echt goed loopt aan de longeerhulp. Stapt mooi over, geen tot weinig druk op het bit en de lendenen mooi los. Halsspier is ook mooi te volgen.

Laatste wat ik goed ga voegen, lange lijnen / dubbele longe heb ik een tijdje gedaan adhv Emiel Voest. Bevalt prima, maar voor 1 keer per week is dat vrij bewerkelijk en daarnaast gebruik ik het longeren voornamelijk om een beetje relaxed rond te lopen zonder dat ie z'n rug enorm wegdrukt.
Heel verhaal geworden, haha.[/quote]

Ik denk in plaatjes en probeer me een beeld te vormen, lukt me niet zo best, hoog in t bloed snap ik, en een paard wat er geen zak aan ook, maar het is toch een vorm van afspraken maken met elkaar. clear intent. en tja goed longeren is heel bewerkelijk en retemoeilijk en vraagt heel veel bewuste lichaamscoördinatie en handigheid.
Maar de juiste balans en cadans dat is zo subtiel dat ik me er geen voorstelling bij kan maken zo'n hulptouw het juiste kan doen zonder ergens een tegenreactie in het lichaam te geven.
Zeker niet als ik bij zo vele mensen zie dat tie afgesteld staat met het hoofd achter de loodlijn.
(er vanuit gaande dat jij dat niet doet!)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:44

Je bent welkom om het een keer te zien hoor. Ben niet zo van de bewegende beelden op internet helaas.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 06:33

Oh ik dacht dat ik de enige was die het maar een raar hulpmiddel vond. Gelukkig zijn er meer!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:03

Ik gebruik hem alleen als ik hem "in beweging" wil houden, maar hem niet wil trainen.

Als ik hem helemaal los longeer is de foucs weg en gilt hij alleen maar naar zijn vriendjes.

Hij zit dan ook niet strak en ramt dan ook niet steeds in zijn mond.

Ook moet hij goed actief blijven anders knalt hij op de voorhand.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:08

Mee eens met je osteopaat. Als je het ding om ziet kan ik haast niet geloven dat er iemand is die denkt dat dat een rustige hulp is. Het feit dat het constant rukken in de mond geeft is eigenlijk hetzelfde als je zou rijden en zou gaan zagen.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:12

Mij is ie juist aangeraden door een osteopaat... ik gebruik em niet meer omnde redenen die jullie ook noemen, het rukken aan t hoofd (ik gebruik een kaptoom). Maar werd me dus echt aangeraden om te gaan gebruiken!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:16

Er is al genoeg gezegd dat een longeerhulp niet goed is.
Ben ik het ook mee eens.

Kijk eens op de site van Mireille den Hoed.
Daar staat heel goed uitgelegd hoe je kan longeren zonder hulpteugels en je paard in balans kunt krijgen.
Www.stalmireille.nl

Ik longeer al jaren op deze manier en vind het de beste.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:24

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:53

Top osteopaat dus!

Filmpje dat ik onlangs heb gemaakt met mijn "juf".