Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pistasche schreef:Roodvos schreef:@TS: ik gebruik de longeerhulp enkel en alleen aan de kaptoom. Dat voorkomt de rukjes in de mond. Ze moeten vaak even wennen aan de druk op de neus, maar daarna lopen mijn paarden daar allemaal heel relaxed en ontspannen op met een fijn ruggebruik. Daarnaast vind ik dat ik aan de kaptoom fijner stelling kan vragen.
Een vraag uit interesse want ik heb hem eigenlijk nooit zo gebruikt maar misschien is het wel een optie. Die 'rukjes' door de beweging van de benen, werken die niet in plaats van op de mond, dan in op de neus?
Skinfaxi schreef:Ik longest altijd met deze longeerhulp en dan met halster. Aan het bit geknoopt vind ik hem inderdaad niet erg vriendelijk, maar zo met halster werkt hij perfect! Paarden zakken netjes met het hoofd, niet achter de teugel of iets, losse ruggetjes. Voordeel van deze hulp is dat de paarden er niet zo snel in gaan hangen, doordat het touw niet statisch is zeg maar. Hierdoor lopen ze ook beter op eigen benen.
opisop_shop schreef:Riegje als je met dubbele longe longeert is er toch sprake van een mate van dwang? Je paard loopt dan toch ook ergens " tegenaan" ?
liekec schreef:Bij mijn paard werkt hij puur fijn omdat hij dan niet zo afgeleid raakt. Hij loopt het liefst naar alles te loeren, en als ik deze aanklik zie je gelijk dat hij zich meer op z'n lijf gaat focussen. Hij krijgt ook zeker geen rukjes, het begrenst hem slechts in zijn hoofd volledig omhoog brengen. Hij kan vervolgens zelf een fijne hoofd halshouding aan nemen, zonder druk op de mond of schoft. Ben dus zeker niet van mening dat het bij alle paarden werkt, het ligt ook heel erg aan de longeur. Maar stellen dat het voor geen enkel paard kan werken is ook te snel.
riegje schreef:liekec schreef:Bij mijn paard werkt hij puur fijn omdat hij dan niet zo afgeleid raakt. Hij loopt het liefst naar alles te loeren, en als ik deze aanklik zie je gelijk dat hij zich meer op z'n lijf gaat focussen. Hij krijgt ook zeker geen rukjes, het begrenst hem slechts in zijn hoofd volledig omhoog brengen. Hij kan vervolgens zelf een fijne hoofd halshouding aan nemen, zonder druk op de mond of schoft. Ben dus zeker niet van mening dat het bij alle paarden werkt, het ligt ook heel erg aan de longeur. Maar stellen dat het voor geen enkel paard kan werken is ook te snel.
een goede longeur heeft geen hulpmiddel nodig, die kan de aandacht van het paard vast houden( concentratie) naar gelang leeftijd en africhting.
En ik vraag me dan af, wat is dan de intentie van het longeren? Als je in gesprek bent hoe kan tie dan afgeleid zijn?
In mijn ogen als je aan het longeren bent of het enkel of dubbel is. heb je en ben je constant in gesprek met je paard, beetje links, beetje rechts, mijn schouder iets naar voren, de zijne stapje naar achter en weer naar voren of juist harder of langzamer achterhand iets meer buiten of juist naar binnen. etc etc. er is altijd interactie tussen de paarden en de longeur. en als er afleiding voor het paard is, moet ik zorgen dat de aandacht weer op mij gericht is toch?