[AR] Pony na op de kletter bang voor de kar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Pony na op de kletter bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:29

Als je advies wil, beantwoord dan eens de vragen... wat is "dwars doen"?
En niet zomaar zelf met bit gaan klooien.

Dat je en in deze hitte en met een oncontroleerbaar span een wedstrijd in wil, snap ik ook niet.
Verre van veilig en verstandig.

Silkeannemei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 17:45

Het lijtsel oog is kapot gegaan omdat silke tegen een hang bord aan is gekomen als silke last heeft van haar mond met bit in dan had ze er al eerder last van moeten hebben het is de mei vakatie gebeurt dus in mei en we zijn nu al juli
Zo ver ik heb kunenn zien in haar mond heeft ze geen schade op de tong toen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:49

Waarom denk je dan dat een zachter bit gaat helpen?

En wat doet ze, dat ze dwars is?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:34

Hoe doet ze dwars?

De meeste bitjes zijn aan de dikke kant voor een shet. Met latex of zeem er omheen word dat nog dikker. Daarbij is latex geen fijn spul. Als je er wat omheen wil doen kan je beter voor 1 laagje zeemleer kiezen.

Die wedstrijd kan je beter niet rijden. Niet perce ivm het weer. Maar omdat het onverantwoord is om met dit span dat nu aan mee te doen. Eerst beide pony's braaf naar elkaar krijgen, dan pas aan wedstrijden denken.

Heb je al een ervaren menner of instructeur mee laten kijken?

Silkeannemei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 22:15

We hebben vandaag een blokje om gedaan met silke en annemei voor de kar en het bleek dat het bit verkeert om in de mond van silke zat
Silke is in het algemeen een paardje dat voor je wil werken
Nu deed ze niet dwars meer ze deed dwars van wege het bit

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:25

Er is in Mei wat fout gegaan. Daarna heb je tot nu toe een dwarse pony (ik weet nog steeds niet wat dwars inhoud). Je wil met andere bitten proberen en het blijkt dat je huidige bit niet goed zit.

Je controleer toch of alles goed zit bij iedere keer inspannen?

Pony is dus blijkbaar wel braaf, maar jij geef niet de mogelijkheden om braaf te kunnen werken.

Silkeannemei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 22:50

Dennis schreef:
Er is in Mei wat fout gegaan. Daarna heb je tot nu toe een dwarse pony (ik weet nog steeds niet wat dwars inhoud). Je wil met andere bitten proberen en het blijkt dat je huidige bit niet goed zit.

Je controleer toch of alles goed zit bij iedere keer inspannen?

Pony is dus blijkbaar wel braaf, maar jij geef niet de mogelijkheden om braaf te kunnen werken.

Lees alsje blief men vorige post
We hebben het probleem van silke haar dwars heid opgelost het bit zat verkeert om waardoor ze prodesteerde omdat het niet lekker zat dat zachte is niet nodig gelukkig

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:09

Ik denk dat je dan beter je topic kan sluiten. Als je probleem nu opgelost is. Want denk dat op je laatste post heel veel reacties kunnen komen.

Want zelf vind ik het ook best raar dat je dus al 2 maanden met een bit rijdt dat verkeerd om zit, zonder dit op te merken. Volgende keer meer op je pony vertrouwen als deze dwars doet. Want ze had je duidelijk iets te vertellen. Dus goed opletten in het vervolg en beter uitzoeken!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:12

Juist na de laatste post ben ik nog meer verbaast.
Iedere keer als je het tuig er op leg kijk je of het goed ligt. Iedere keer als je het hoofdstel om doe kijk je of die goed zit, inclusief bit.

Je zeg dat je pony dwars is, terwijl jij zelf ongemak veroorzaak bij jou pony waardoor ze jou duidelijk probeert te maken dat ze er echt last van heeft.
Ik vind dat braaf, en niet dwars. Zeker geen fout van de pony.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:29

Misschien kun je voorlopig beter eerst wat menlessen gaan volgen en daarna pas weer gaan rijden, als je er na zo'n tijd pas achter komt dat het bit verkeerd om (!!!) in zijn mond hangt.

:roll:

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:10

Bit verkeerd om erin, tweespan Leidsel die niet goed zit op de foto (kruisleidsel hoort naar de andere pony te gaan, doorlopende leidsel aan de buitenkant..)
Wellicht niet onverstandig er een instructeur bij te halen met ook verstand van 2span...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:05

Ik hoop dat je niet bij mij in de buurt woont; je vormt niet alleen een gevaar voor jezelf en je pony's, maar voor alle weggebruikers ook.

Vooral zo eigenwijs (of nouja, om met je eigen woorden te spreken, "dwars") blijven doen...

En vooral die wedstrijd starten. Toppie idee.
Kom hier dan alsjeblieft niet jammeren als er ongelukken zijn gebeurd....

Silkeannemei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 09:16

Zoals ik al zei het lag aan het bit en ik weet hoe de lijtsels moeten

En ja ik ga men lessen maar dat is alleen in de winter dus in de zomer zijn er bij mij in de buurt geen men lessen en ik woon niet in de buirt van u jocie2007

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:31

Het bit was het probleem niet- het probleem is dat je het niet hebt opgemerkt en het niet hebt gecontroleerd.

Ik denk dat je inmiddels begrijpt dat dit soort foutjes je pony maandenlang ellende opleveren.

Wellicht kun je beter dit topic laten liggen, en het hele voorval laten passeren

Silkeannemei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 11:27

Orsje schreef:
Ik denk dat je dan beter je topic kan sluiten. Als je probleem nu opgelost is. Want denk dat op je laatste post heel veel reacties kunnen komen.

Want zelf vind ik het ook best raar dat je dus al 2 maanden met een bit rijdt dat verkeerd om zit, zonder dit op te merken. Volgende keer meer op je pony vertrouwen als deze dwars doet. Want ze had je duidelijk iets te vertellen. Dus goed opletten in het vervolg en beter uitzoeken!

Kan niet gesloten worden wand er staat geen knopje
En hoezo zijn de lijtsels verkeert
De binen kant van annemei gaat naar silke en de binnen lijtsel van silke gaat naar annemei heeft men vader uitgelegt ja men pa wist veel van menen af

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:52

Het vaste leidsel gaat naar de buitenkant. Het leidsel wat er op vast gegespt zit gaat aan de binnenkant naar de andere pony. En zo zit het op de foto niet.
Dit hoor je te zien voor je ga rijden. Als je vader het uitgelegd heeft zoals het op de foto zit zou ik daar niet op vertrouwen, want het zit gewoon fout op de foto.

Het grootste probleem in dit topic is dat je jou pony de schuld geef van een fout die je zelf gemaakt heb. En waardoor je pony maanden met ongemak gelopen heeft.

Overal is wel menles te vinden als je maar wil. En ik denk dat dat geen overbodige luxe is als ik dit topic zo volg.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:57

Dennis schreef:
Het vaste leidsel gaat naar de buitenkant. Het leidsel wat er op vast gegespt zit gaat aan de binnenkant naar de andere pony. En zo zit het op de foto niet.
Dit hoor je te zien voor je ga rijden. Als je vader het uitgelegd heeft zoals het op de foto zit zou ik daar niet op vertrouwen, want het zit gewoon fout op de foto.

Het grootste probleem in dit topic is dat je jou pony de schuld geef van een fout die je zelf gemaakt heb. En waardoor je pony maanden met ongemak gelopen heeft.

Overal is wel menles te vinden als je maar wil. En ik denk dat dat geen overbodige luxe is als ik dit topic zo volg.

Dit,
Kortgezegd zit je korte leidsel (die bij je linkerpaard links moet zitten en bij je rechterpaard rechts) als kruisleidsel vast.
Dus ze zitten verkeerd om vast waardoor de paarden continu met de hoofden naar elkaar lopen.

Silkeannemei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 13:43

Ik heb het zo zitten
Ik heb de gesp naar boven toe naar silke dat de korte
Het zelfde geld voor annemei
Die vst zit heb ik aan de binen kant gedaan dus op de foto zitten de lijtsels wel goed bedenk wel dat het een foto is die onder weg is gemaakt en kan daarom.ook gedraait zijn

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:48

Het leidsel zit NIET goed. Of de gesp boven of onder zit maakt niet uit.
Maar het leidsel wat vanaf het gespje loopt moet gekruist naar de andere pony en die zit recht door naar de buiten kant.

Je kan roepen dat het opgelost is, en dat het wel goed zit. Maar dat is gewoon niet zo.

Waarom heb je 2 maanden met veel ongemak en problemen rond gereden?

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:06

Het probleem is niet opgelost... het probleem ben jij zelf! (Maar je wilt het zelf niet zien).
Je hebt maanden door zitten tobben en je pony de schuld gegeven, terwijl die juist aangaf, dat er iets niet goed zat.

Neem les en ik hoop dat je geleerd hebt beter naar je pony te luisteren.
Die doet niet zomaar dwars...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:10

Desnoods post je wat foto's van de huidige aanspanning, en proberen wij te helpen. Ik heb weliswaar geen verstand van tweespan, maar met 'hoe het zit' kunnen vast mensen helpen.

Met het daadwerkelijke mennen natuurlijk niet zomaar, maar wellicht wonen er menners in de buurt die je alvast wat beter op weg willen helpen

Silkeannemei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:14

Ik zeg toch dat het een foto is als je goed ziet is silke met haar hoofd naar annemei toe daarom zie je de kruis ook.niet
Ik zeg toch dat het bit goed zit nu en dat ze nu haast niet meer dwars is laat het topic daarom gewoon met rust.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 29-07-18 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige CAPS verwijderd

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:19

Haast niet meer is dus nog steeds.

Daarnaast begrijp ik, als menleek zijnde, dat het niet (enkel) gaat om het kruisen van de 2 binnenste leidsels, maar ook of vooral dat je de leidsels verkeerd om hebt zitten.

Edit: door alle taalfouten is het topic al lastig te lezen! Dat hoef ik met mijn taalfouten niet nog eens te verergeren...
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 27-07-18 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Silkeannemei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:20

Dennis schreef:

De foto is gemaakt door mij toen men vader mende en hij weet heus wel hoe het zit dus niet gelijk gaan oordelen wand silke is met het hoofd naar annemei als je goed kijkt silke is de witte en ik heb niet gezegt dat ik geen men les wil l.Bij mij in de buurt word alleen in de winter men les gegeven heb ik ook al een aantal keren gezicht in het topic
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 29-07-18 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige CAPS verwijderd

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:21

We hebben het ook over je linker Leidsel die zit niet goed, als je dat nog niet kan zien is het niet best gestelt met je tweespan kennis en heb je echt weinig te zoeken op een wedstrijd. De gesp is duidelijk te zien op de linker foto. Je doorlopende leidsel moet aan de buitenkant. We oordelen niet, het is een feit dat die Leidsel niet goed zit.