Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PinkyBrain schreef:Mag ik je vragen hoe jij jouw LBI’er hebt weten te motiveren? Ik hang zeker niet perse aan parelli, vond het ooit een goed uitgangspunt en ben altijd ook verder blijven kijken etc. Mix en match en zelf blijven nadenken, dat werk.
PinkyBrain schreef:Lange teugelen is voor de ruin geen optie. Hij is redelijk verwilderd en een halster aandoen is al een uitdaging.
Monique1963 schreef:Heel domme vraag waarschijnlijk, maar wat is een LBI ?
Punz schreef:Bij de Ier zou ik dat niet doen. Dikke kans dat deze in Ierland uit de kudde geplukt is. Zadel er op, handige ruiter er op...... die is niet verongelukt......dus Voilá .. als ingereden te verkopen.
Dier moet waarschijnlijk gewoon vanaf nul weer beginnen ( en met een beetje pech moeten er ook nog wat opstaptrauma's weggewerkt worden.)
Dat dier zou ik gewoon door een professional netjes laten beleren. Denk dat dat het eerlijkst is. Zeker ook als ik de tekst van TS hier leest. Ze heeft niet veel met het dier, maar er is de afgelopen jaren ook niet de moeite genomen om het dier netjes op te voeden om zo zijn kansen als paard te vergroten. Vind dat niet helemaal eerlijk tov het dier eerlijk gezegd. Je kan het natuurlijk zo doen, maar dan moet je ook mildheid hebben tov het feit dat het dier zich niet weet te gedragen bij bv de smid. Is toch logisch: is hem kennelijk nog nooit geleerd... ( als het halster aan doen al een probleem is....)
Kortom: Professioneel beleren, en dan hopen dat het een dier is/wordt waar TS wat mee kan.
danzzz schreef:Je maakt het veel te ingewikkeld. Pak gewoon je zadel, zadel op, en ga zitten. Ik durf met hele grote zekerheid te zeggen dat beide paarden (mits je niet gestopt bent met rijden omdat het te lastig was) gewoon braaf doen wat je vraagt. Dat is namelijk de aard van het paard.
Ze zijn ooit onder het zadel geweest, ze weten wat het is. Ze zullen misschien even een uh?? uitstralen, maar dat is dan ook alles. Nogmaals mits je niet gestopt bent met rijden omdat ze vervelend waren onder het zadel.