[AR] Zal ik voor het koetsiersbewijs enkelspan gaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasha_2011

Re: Zal ik voor het koetsiersbewijs enkelspan gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 08:26

Deze week hebben we weer een leuke les gehad. We zijn direct van start gegaan met inspannen.
Daarna reden we naar de buitenbak en hebben we een tijdje geoefend met sturen in de uitgangshouding (blok). Nog best lastig!
Vervolgens zijn we de weg op gegaan en moesten we op een gegeven moment keren. Nog een stuk in het bos gegaan en daarna gingen we wisselen van koetsier/groom.
De andere deed hetzelfde maar in omgekeerde volgorder.
Vandaag hebben we ook veel gedraafd. Heerlijk!

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 16:21

Inmiddels hebben we les 5 alweer achter de rug. Ik ben nog steeds erg blij met mijn beslissing!
Afgelopen dinsdag zijn we met de 5 aanspanningen Steenwijk ingereden i.p.v. het bos en de landweggetjes.
Dat was wel even wennen, maar erg leerzaam. Meer stuurwerk, richting aangeven en natuurlijk doodlopende weggetjes in :j
Ook ben ik begonnen met de theorie. Dat is wel pittiger dan ik had verwacht. Net als het met één hand sturen volgens Achenbach.
Heeft iemand evt. nog tips?

@KittyDylan hoe gaat het bij jou?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 16:50

Hier gaat het tot nu toe prima! We rijden door het dorp en dus ook met richting aangeven en verkeersregels. Pas nog een paar bochten met één hand moeten maken, je moet het wel door hebben.. (opzij en op je horloge kijken is ons gezegd, iig naar links)

De 20e weer de volgende les, examen komt wel steeds dichter bij nu.

Wat hebben jullie dan aan theorie?

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 16:57

KittyDylan schreef:
Hier gaat het tot nu toe prima! We rijden door het dorp en dus ook met richting aangeven en verkeersregels. Pas nog een paar bochten met één hand moeten maken, je moet het wel door hebben.. (opzij en op je horloge kijken is ons gezegd, iig naar links)

De 20e weer de volgende les, examen komt wel steeds dichter bij nu.

Wat hebben jullie dan aan theorie?

Ja inderdaad. In stap lukt het me dan nog wel, maar in draf "vergeet" ik zo snel even hoe het ook alweer moet, en waar ik die zweep kwijt moet, en hoe richting aangeven etc. :')
Nog even handigheid in krijgen.

Wat zit er bij jullie dan veel tijd tussen de lessen? Of komt dat door vakantie o.i.d.?
Het examen komt idd steeds dichterbij, ben benieuwd!

Wij hebben een blauw theorieboek (paard algemeen en mennen, weet de naam ff niet uit mijn hoofd) en kunnen via diverse sites oefenen. Sommige vragen en antwoorden zijn echt om te gieren _/-\o_ maar sommige vragen hebben meerdere goede antwoorden mogelijk, of het antwoord staat er naar mijn mening niet bij -O- En voor sommige onderdelen moet ik gewoon nog even beter leren

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 17:22

Even zo kijken welk boek wij hebben.

Nee volgende week valt weg vanwege menwedstrijden. (Nationale menwedstrijden op de Peelbergen meen ik)
We hebben normaal iedere zaterdag

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 15:43

KittyDylan schreef:
Even zo kijken welk boek wij hebben.

Nee volgende week valt weg vanwege menwedstrijden. (Nationale menwedstrijden op de Peelbergen meen ik)
We hebben normaal iedere zaterdag

Inmiddels al weer les gehad? Ons examen komt er al bijna aan!
We hebben onze laatste les inmiddels gehad. Nu word ik toch wel lichtelijk nerveus :P

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:48

Ik heb zaterdag nog les en dan examen... Oh en nog ergens een theorie les. We zijn de oefenexames al aan het doen en het gaat verschrikkelijk!
Vooral die verkeer vragen. Ik heb nog geen rijbewijs, weet ik veel hoe die werken :P

Zal zo nog maar even een foto van ons theorieboek maken :')

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 15:51

KittyDylan schreef:
Ik heb zaterdag nog les en dan examen... Oh en nog ergens een theorie les. We zijn de oefenexames al aan het doen en het gaat verschrikkelijk!
Vooral die verkeer vragen. Ik heb nog geen rijbewijs, weet ik veel hoe die werken :P

Zal zo nog maar even een foto van ons theorieboek maken :')

Oeh! Maar, het is ook maar net welke vragen ze stellen. Misschien zijn die wel iets eenvoudiger.
Doe je het examen bij de KNHS of SRR?
Ik heb nog wel 2 oefensites voor je. Ik zal even de links zoeken.

Snap dat het verkeer lastig is ja. maar, dat zijn gelukkig niet alle vragen.
Het belangrijkste, veiligheid voorop, richting aangeven, niet op de fietspaden, het verkeer niet onnodig hinderen e.d.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:54

Krijg hier onder nu een reclame om mijn vrachtwagen bewijs te halen, lol :')

De oefensite die ik had (http://www.ve-ca.nl/mennen-koetsierbewi ... amens.html) is de laatste bijna alleen maar verkeer... maar een paar over mennen zelf.

SRR denk ik. Krijg toevalig net eeen mailtje van "Info SRR Nederland" :')

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 15:56

KittyDylan schreef:
Krijg hier onder nu een reclame om mijn vrachtwagen bewijs te halen, lol :')

De oefensite die ik had (http://www.ve-ca.nl/mennen-koetsierbewi ... amens.html) is de laatste bijna alleen maar verkeer... maar een paar over mennen zelf.

SRR denk ik. Krijg toevalig net eeen mailtje van "Info SRR Nederland" :')

Haha ja ik kreeg vanmorgen ook een mail van SRR. Eind in zicht *\o/*

Die site heb ik idd ook gebruikt voor de oefenvragen. Heb alle antwoorden in een document gezet haha.
Verder heb ik voornamelijk geoefend op de site van SRR zelf.
De toetsvragen zullen daaruit gepikt worden zegmaar.
Linkje: http://koetsier.srr-examentraining.nl/
Even een gratis account aanmaken en je kunt oefenen.
Tip: Alle meerkeuzevragen per onderdeel. Dan zie je de juiste antwoorden.
Bij de oefenexamens komen die vragen terug, maar kun je namelijk niet de juiste antwoorden zien. enkel de einduitslag.

EDIT: die van jouw link zijn verouderd begreep ik. Er komen ook een aantal dingen in terug die ik totaaaal niet kan vinden in mijn boek.
Dat klopt dus ook. Ik hoop, en denk, dat je die van SRR makkelijker vindt. En is dus meer vergelijkbaar aan 't examen

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 15:59

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:59

Dus als ik het goed begrijp zie je niet wat je fout hebt gedaan?
Ga het linkje ook even naar mijn moeder sturen, die gaat ook voor het menbewijs.
Die vond vooral de verkeers vragen al niet goed kloppen volgens mij

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 16:01

KittyDylan schreef:
Dus als ik het goed begrijp zie je niet wat je fout hebt gedaan?
Ga het linkje ook even naar mijn moeder sturen, die gaat ook voor het menbewijs.
Die vond vooral de verkeers vragen al niet goed kloppen volgens mij

Bij de oefenexamens via die site niet, maar je kunt ook 'meerkeuzevragen' aanklikken en daar zie je wel de antwoorden. Dat vind ik zelf erg prettig :j
Toen ik die vragen allemaal (per onderwerp: paard, verkeer, tuig e.d.) heb gedaan heb ik de oefenexamens gedaan. Slechts op één examen gezakt waarin veel tuig en karonderdelen gevraagd werden.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:03

Weet jij toevallig of je op het examen meerkeuzes krijgt? :)

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 16:03

Wat tof trouwens dat je de cursus samen met je moeder volgt! Zo doe ik de cursus samen met mijn vriend.
Hopelijk slagen we alle 4!
Hoe groot is jullie groep eigenlijk? Gaat iedereen examen doen?

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 16:03

Ja je krijgt 35 meerkeuzevragen bestaande uit 3 opties. Dus dat scheelt weer _/-\o_
Hoeven we zelf niet heel creatief een antwoord te bedenken.
en het makkelijke (en soms grappige) is, is dat er altijd wel een behoorlijk fout antwoord tussen zit

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:07

Haha ja, zo stond bij die ene oefentoets de vraag "Wat is mok?" Met als een keuze "Een koffiebeker"
_O-

Mam ziet er wel tegen op. Vindt het niet heel leuk omdat we het niet met een eigen pony doen.
Ik hoop ook dat ik slaag. Al was her meer om ook ervaring op te doen. Had voorheen nog nooit gemend en dit was een mooie kans.

Geen idee hoe groot de groep precies is. Het paard waar ik mee mag zit ook nog zijn (oude) baasje bij en een ander. Mijn moeder doet ook met een ander samen wat het 5 maakt. Ik denk dus zo ongeveer met 8 in totaal. Maar dat weet ik niet zeker

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:30

Dit is trouwens het boek dat ik heb :)
Afbeelding

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 16:32

KittyDylan schreef:
Haha ja, zo stond bij die ene oefentoets de vraag "Wat is mok?" Met als een keuze "Een koffiebeker"
_O-

Mam ziet er wel tegen op. Vindt het niet heel leuk omdat we het niet met een eigen pony doen.
Ik hoop ook dat ik slaag. Al was her meer om ook ervaring op te doen. Had voorheen nog nooit gemend en dit was een mooie kans.

Geen idee hoe groot de groep precies is. Het paard waar ik mee mag zit ook nog zijn (oude) baasje bij en een ander. Mijn moeder doet ook met een ander samen wat het 5 maakt. Ik denk dus zo ongeveer met 8 in totaal. Maar dat weet ik niet zeker

Haha ja mooi he! Dan weet je iig dat je dat antwoord niet moet aanvinken *\o/*

Snap dat het minder leuk is om niet met je eigen pony te doen. Al wisten jullie dat vooraf denk ik wel?
Ik snap het ook wel weer dat ze die regel hebben vanwege de veiligheid, maar ja.
Ervaring opdoen is bij mij iig al heel goed gelukt! Daar ging het mij idd ook om. Dat bewijs halen zou leuk zijn, maar als het niet zo is, dan is dat maar zo.

Oke, onze groep bestaat uit 9 geloof ik. Het maximum aantal wat ze willen.
Ik verwacht wel dat iedereen examen doet, maar niet dat iedereen het haalt. Op theorie en praktijk denk ik voor sommigen.

We hebben gisteren de paardindeling besloten. We hebben veel met verschillende paarden gemend zodat we daar ervaring mee op konden doen.
Het paard waar mijn vriend en ik de eerste 2 keer mee gemend hebben, en later nog eens, mag voor mij bij het examen helpen :')
We hebben 3 personen per 3 paarden.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 16:33

KittyDylan schreef:
Dit is trouwens het boek dat ik heb :)
[ [url=m/wx8iH6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah ja dat boek heb ik ook!
Een leuk idee, maar er staan ook best wat fouten in. Maar dan beantwoord ik de vragen wel zoals ze het willen :')
Bij het deel over de verschillende rijtuigen staan heeeeel veel fouten. Er missen hier en daar ook veel woorden *D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:34

voorkennis is absoluut niet nodig.

ooit(meer dan 10j terug),ook zonder enige voorkennis mijn menbrevet gehaald.
ik denk dat ik op les 3 nog aan het sukkelen was met een broek die ik over vooraan probeerde goed aan te krijgen....dat zegt genoeg over 'mijn voorkennis'.... :+
is toch goed gekomen en ben ook makkelijk geslaagd.

nadien nooit meer iets mee gedaan eigenlijk,maar was wel leuk om doen.was het achenbach mensysteem.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:51

Ja dat wisten we, we hebben zelf geen eigen menpony, nog te jong beide, andere te oud (en niet beleerd)
We mogen dan wel paarden van andere lessers gebruiken.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 09:50

Bij onze cursus worden enkel paarden van het bedrijf zelf gebruikt. Ik denk vooral verzekeringstechnisch.

We hebben inmiddels onze laatste les gehad. Nu zaterdag nog :) Maar ik verwacht wel dat 't goed komt.
Ben dan ook wel benieuwd hoeveel er evt. zakken per theorie en/of praktijk.

Hoe is het met jouw voorbereidingen? Zie je 't een beetje zitten?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:06

Pff ik krijg nu wel zenuwen hoor. Voor de theorie.

Mijn moeder twijfelt nog of ze wel de praktijk gaat doen.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 20:20

KittyDylan schreef:
Pff ik krijg nu wel zenuwen hoor. Voor de theorie.

Mijn moeder twijfelt nog of ze wel de praktijk gaat doen.

Snap ik! Maar komt vast goed!
Oefenen via de site heeft me goed geholpen.

Ik heb voor de cursus best wat betaald, dus ik ga het examen ook zeker doen haha.
Er zijn genoeg mensen die slagen in de praktijk waarvan je denkt "Oh serieus?!" dus het is vast mogelijk om het wel te halen.