Wat is hier aan de hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:25

YoeriTinker schreef:
Casarell schreef:
Ik zie een paard wat geen enkel respect heeft voor de zweep.. :n
Heeft hij wel eens een goeie klap gehad..? Zodat hij weet wat een zweep betekend??
En er dus respect voor krijgt..?

Vandaag niet. Heeft wel wat tikken gehad zoals je kan zien maar niet heel hard. Ik was bang dat als ik een klap op zn komt zou geven dat hij zich direct zou omdraaien en een trap geven. Hij heeft me verder nog nooit getrapt ofzo maar hij is wel heel snel

Als hij een klap terug gaat geven, heeft jouw klap niet genoeg indruk gemaakt.
Waarbij ik niet wil zeggen dat je hem af moet ranselen met de zweep, maar 1 (of evt een tweede als hij op de eerste niet genoeg reactie geeft) goeie klap is wel op zijn plek.
Als hij dat eenmaal snapt, hoef je hem de volgende keer alleen maar te waarschuwen.. ;)

Hoe denk je dat paarden hun plek opeisen in de kudde als er nog geen rangorde bepaald is?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:28

Zoals hier meerdere mensen al een soort van gezegd hebben, heb ik het idee dat jij met je lichaam iets heel ander zegt dan je eigenlijk bedoeld.

Ik zou beginnen met het vaststellen van jouw persoonlijke ruimte. Hou bijvoorbeeld een armlengte aan waarbinnen jouw paard zich niet mag begeven, tenzij jij dat heel nadrukkelijk toestaat.

En laat 'm maar eens weglopen voor jou in plaats van jij voor hem. Jij bent de leider, jij stuurt. Niet andersom. Dat hoef je echt niet te laten merken door hem eens flink in elkaar te timmeren, vaak is een goeie brul en een flinke stap in de richting van paard al genoeg.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:28

YoeriTinker schreef:
Dat aan de hand lopen doen we ook regelmatig en dat gaat juist heel goed. Als ik zeg ho schiet hij echt meteen in de remmen en zet geen stap extra. Als ik zeg stappen loopt hij meteen met me mee...

Blijft hij daarbij ook een beetje bij je op afstand, of staat hij bijna tegen je aan? Heeft hij zijn volle aandacht bij jou, of kijkt hij een beetje om zich heen? Je moet als het ware denken aan een soort 'bubbel' om je heen, daarbinnen mag hij niet komen. Het feit dat hij bovenstaande al goed doet, is een goed teken. Hij komt ook alleen naar je toegelopen met het longeren, en dit is slechts het testen van respect. Zoals velen zeggen, dit kan uitmondden in veel erger, en dat was bij mij het geval.

Mijn dominante merrie begon ook naar mij toe te lopen van de ene op de andere dag, steeds vaker. Op een gegeven moment wilde ik haar wegjagen met de zweep, en toen stond ze op twee benen te maaien. Of ze sprong naar me toe, tanden ontbloot. Het werd eigenlijk steeds erger, ze dwong simpelweg respect af. En ja, een paard op twee benen voor je neus is gewoon gevaarlijk.
Ik was in die zin ook te lief. Ik zag de kleine dingen waarin zij haar dominantie uitte niet, en was niet consequent. Ik heb toen een touwhalster, een leadrope en zo'n stick aangeschaft, en ben weer begonnen bij 0. Zodra ze met longeren ook maar een stap mijn kant opzette, maakte ik mij groot, soms schreeuwde ik zelfs (als in: Klaar!), en ben ik met de stick op de grond tussen ons in gaan slaan, maar heb haar met geen vinger aangeraakt. Ik zorgde dat ik haar altijd voor was, lette op signalen. Bleef ze netjes weg, gaf ik haar ook gelijk lucht.

Ik ben geen grondwerk professional, totaal niet, maar voor mij is dit de oplossing geweest. Ik ben nu ook veel consequenter in de omgang met haar, en eigenlijk wordt mijn band met haar alleen maar sterker, juist omdat ze in mij nu een leider ziet.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:59

Het is niet het paard die het niet begrijpt, het is jij die het niet begrijpt :P
Grondwerk lesjes zouden niet verkeerd zijn voor jou. Het is niet jij die je paard zijn voeten beweegt, maar het paard die jouw voeten beweegt. In andere woorden; paard is leider over jou ipv andersom. Je nodigt hem in je filmpje ook uit om in je ruimte te komen..

Het (correcte) weg zenden is juist zó'n belangrijk gedeelte van het grondwerken. Een correcte manier is door eerst de schouder te laten wijken voordat hij uberhaupt voorwaarts hoeft. Hiermee vertel je hem dus om van jou weg te wijken zodat hij niet over je persoonlijke ruimte komt. Daarna pas is het voorwaarts gaan. Ik zal wel kijken of ik een filmpje kan vinden, want het is lastig uit te leggen op deze manier.

Edit;
Hier heb je een goed beeld van wat ik bedoel en hij legt het ook goed uit. Jonathan Field, 1 van mijn favoriete horsemen :)

YoeriTinker

Re: Wat is hier aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 22:39

Bedankt iedereen voor de reacties! Hier heb ik zeker wat aan, wist stiekem al wel dat het aan mij lag maar het is goed om dat even te horen van andere mensen. Morgenochtend ga ik weer met hem aan de slag en neem jullie tips mee. Ik zal even laten weten hoe het gegaan is.

Als jullie nog meer tips hebben zijn die altijd welkom!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:40

Succes morgen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:48

Je zal dit niet graag horen , maar deze opmerking krijg ik hier wel vaker.
Je zei zelf dat je dit paard toch al wel een tijdje hebt, eigenlijk al van echt jongs af, dus alles wat jouw paard nu kent en de bijhorende regels die heeft hij van jou geleerd, jij hebt dit paard dus zo gemaakt dat dit probleem nu opduikt, en vergis je niet als je dit niet snel gaat omkeren dan gebeurt er waarschijnlijk nog echt een ongeval.
Er werden hier al heel wat tips en raadgevingen gegeven, en ik geloof best wel dat die allemaal goed bedoelt zijn, maar een tip zoals "knal eens flink met die zweep" tjaaa das bij zo een koudbloed die denkt dat hij het vrije leven heeft echt niet indrukwekkend hoor, vergelijk dit even met een oorlogstank waartegen jij gaat proberen op te treden met enkel een gewoon geweer in je handen, echt onbegonnen werk.
Ik zou je de raad geven zoek een goede trainer, investeer in de nieuwe opvoeding, en zo krijg je dus een nieuw en respectvol paard. Jij zelf kunt dit echt niet oplossen, jij hebt dit paard tot dit gedrag gebracht.
Dit is echt niet het paard zijn fout, en heeft ook niets te maken met (mijn paard is dominant e.d) nee dit is gewoon een onopgevoed paard die geen greintje respect naar jou toe toont, en die zich nu ook nog eens bewust geraakt dat hij sterker is dan jij, zoek hulp voor het echt uit de hand loopt. En dit vraagt niet eens zo heel veel trainingstijd, op een maand of 2 maanden training is zo'n paard echt een heel ander paard.

YoeriTinker schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Hoe kan ik dit volgens jullie het beste aanpakken, de rollen omdraaien?

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 23:01

aeolusnr1 schreef:
Je zal dit niet graag horen , maar deze opmerking krijg ik hier wel vaker.
Je zei zelf dat je dit paard toch al wel een tijdje hebt, eigenlijk al van echt jongs af, dus alles wat jouw paard nu kent en de bijhorende regels die heeft hij van jou geleerd, jij hebt dit paard dus zo gemaakt dat dit probleem nu opduikt, en vergis je niet als je dit niet snel gaat omkeren dan gebeurt er waarschijnlijk nog echt een ongeval.
Er werden hier al heel wat tips en raadgevingen gegeven, en ik geloof best wel dat die allemaal goed bedoelt zijn, maar een tip zoals "knal eens flink met die zweep" tjaaa das bij zo een koudbloed die denkt dat hij het vrije leven heeft echt niet indrukwekkend hoor, vergelijk dit even met een oorlogstank waartegen jij gaat proberen op te treden met enkel een gewoon geweer in je handen, echt onbegonnen werk.
Ik zou je de raad geven zoek een goede trainer, investeer in de nieuwe opvoeding, en zo krijg je dus een nieuw en respectvol paard. Jij zelf kunt dit echt niet oplossen, jij hebt dit paard tot dit gedrag gebracht.
Dit is echt niet het paard zijn fout, en heeft ook niets te maken met (mijn paard is dominant e.d) nee dit is gewoon een onopgevoed paard die geen greintje respect naar jou toe toont, en die zich nu ook nog eens bewust geraakt dat hij sterker is dan jij, zoek hulp voor het echt uit de hand loopt. En dit vraagt niet eens zo heel veel trainingstijd, op een maand of 2 maanden training is zo'n paard echt een heel ander paard.

YoeriTinker schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Hoe kan ik dit volgens jullie het beste aanpakken, de rollen omdraaien?

En wat voor trainer bedoel je dan? Wat voor soort training? En denk je niet dat als hij door iemand anders getraind wordt en die zegt nou gaat helemaal lekker succes ermee dat hij als hij mij ziet hij me weer keihard uitlacht?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:29

Een paard denkt niet van 'oh haar ken ik! Laat ik weer slecht zijn'. Het is een paard, geen mens. Het is belangrijk voor jou om te bedenken dat dit allemaal niet persoonlijk is :)
Maar je hebt verder wel gelijk, jij moet net zo goed leren. Als je het paard naar een trainer stuurt en jij leert niet bij, dan zijn jullie binnen no time terug bij af. Bij vrijwel elke goeie trainer mag je de trainingen bijwonen though. Sterker nog, een goede trainer wil dat juist graag! Want een goede trainer weet dat 9vd 10 keer de persoon de oorzaak van het probleem is, of(/en) het probleem in stand houdt. Doe je je paard naar een trainer, is het verstandig om zelf ook wat lessen te volgen bij de desbetreffende trainer.
Dat zou dan een horsemanship trainer zijn die dus veel grondwerk doet en veel van paardengedrag afweet :)

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 23:33

Oke!

Ik ga het in ieder geval eerst zelf proberen. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 00:09

Zoals ook "Eileen" al zei is het belangrijk dat jij ook leert hoe je het paard moet leren te lezen, hoe te reageren, hoe te corrigeren en het allerbelangrijkste hoe en wanneer juist te belonen.
Als een trainer jouw paard in training neemt is het idd heel belangrijk zeker in de tweede helft van de training dat de ruiter/begeleider zelf komt meekijken en zelf ook echt komt meetrainen, zo leer je op een zelfde lijn met je paard mee.
Ik ben zelf trainer, dus je mag me natuurlijk aanschrijven, maar er zijn genoeg andere trainers waar je ook terecht kan. Het zelf gaan proberen lijkt me een verkeerde keuze, je hebt het nu zo al jaren geprobeerd en het resultaat is nu dat het ondertussen gevaarlijk begint te worden, niet doen dus.

YoeriTinker schreef:
Oke!

Ik ga het in ieder geval eerst zelf proberen. ;)

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 00:18

volgens heeft hij niet zoveel zin :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:32

Het onderwerp van dit topic past beter op het forum [TVG] Trainen vanaf de grond. Ik verplaats het even :)

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:43

Ik heb niet alle reacties gelezen (sorry, zit op het werk hahaa)

Maar ik zou even terug gaan naar de basis van het grondwerk. Het achteruit zetten als hij in je ruimte komt. Het halthouden op jou commando. Het is de bedoeling dat jij de plaats en tempo bepaald en niet je paard. Ook goed bij jezelf nagaan wat je uitstraalt. Maak jezelf groot als een leider. Lichaamstaal is heel belangrijk. Je zou bv al kunnen beginnen bij het poetsen en zadelen. Zodra hij een been naar jou toe zet (vaak achterbeen naar binnen, net niet op je teen gaat staan) zet je zijn achterhand weg (of voorhand). Van je af. Hij mag nooit ongevraagt in jou ruimte komen. Maar je moet hierin wel consequent zijn. Tinkers zijn erg slim en worden vaak als schattig en sloom gezien. Maar dat zijn ze echt niet allemaal. Ze vinden het heerlijk om een duidelijke leider te hebben. En dan heb je ook gelijk een maatje voor het leven.

Maar wat voor paard het ook is. De basis is zo ontzettend belangrijk. En dat kan je prima met grondwerk voor elkaar krijgen. Zo krijg je wederzijds respect en bouw je weer vertrouwen op.

Kijk meer eens naar parelli, marijke de jong (paardenbegrijpen.nl), emiel voest, enz enz.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 14:21

Vandaag ging het een stuk beter dan gisteren!

Ik heb vandaag 2 zwepen gebruikt, 1 voor de achterkant en 1 voor de voorkant. Zo liep Yoeri tussen de zwepen in. Het begon hetzelfde als gisteren. Hij bleef naast me staan en was niet weg te krijgen, ondanks het harde slaan met de zweep op de grond. Na een best lange strijd kreeg ik hem bij me vandaan heb ik hem heel veel overgangen laten maken. Constant van draf naar galop en andersom en soms ook een stukje stappen. Heb hem echt heel moe gemaakt en ik merkte dat hij steeds meer op mij gefocust was. Hij was helemaal buiten adem en heb hem toen een half uur in de wei uitgestapt aan de hand. Dit ging heel goed, hij was heel rustig en reageerde heel goed op mij en nam niet zelf de leiding.

Ik ga dit morgen weer doen. Ben benieuwd hoe hij dan is.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 22:50

Vandaag ging het echt top! Ben echt heel blij. Yoeri is geen 1 keer naar me toe gelopen en luisterde ontzettend goed naar me! Hij was heel rustig en gehoorzaam.

Nu dit doorzetten! Morgen weer longeren en als hij dan weer zo braaf is ga ik er weer op. :)