Dun paard trainen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 00:10

LiesBakker schreef:
Ik zou heel voorzichtig zijn met hem beweging geven. Hij verbrand de calorieën die je zo graag wilt dat hij in zich houdt. Goed dat je wel wat grondwerk met hem doet. Hij moet natuurlijk wel beweging hebben. Hij staat toch ook wel in een paddock of wei?

Op de wei met een ruime schuilstal. Natuurlijk ga ik hem niet meteen een uur intensief rijden hoor. Ik wil beginnen met 10-15 minuutjes stappen en dit uitbreiden.

Geerke: ik zal zaterdag een foto maken, heb nu alleen "oudere" foto's.

Equisync

Re: Dun paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 18:20

Hallo mensen! Weer een vraag :)
Mijn paard is nu zodanig aangekomen in gewicht dat ik hem weer durf/verantwoord vind om te rijden. Nu heb ik inmiddels 2x een kwartier erop gezeten, alleen stap en wat draf. Zou het teveel zijn om volgende week bijvoorbeeld een buitenritje van een uur te doen(alleen stap)? Ik kan onderweg natuurlijk ook een stuk lopen als het nodig is.

Hij heeft sowieso natuurlijk 24 uur vrije beweging dus zou hij dat wel aan moeten kunnen lijkt me?
Of kan ik beter nog even wachten?

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:47

Heel herkenbaar, mijn paard had maag/darm problemen en moest 100 kg bij. Dierenarts raadde mij juist aan om door te rijden, zodat ze er niet alleen vet bij kreeg maar ook spiermassa. Wel rustig aan natuurlijk en ze mocht er niet van zweten. Ik heb alleen alleen maar dressuurmatig gereden, vooral lang en laag en wat basiswerk. Af en toe een rustig buitenritje, dit ging zo prima eigenlijk :)

Edit: zie nu je tweede bericht. Lijkt me dat dat wel moet kunnen hoor!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 19:18

Bedankt!

Voor de geïnteresseerden hier nog twee foto's van hem. Eerst foto's is in januari geweest, dit was net voor/na de dierenarts is gekomen.Afbeelding

En deze foto is deze week gemaakt.

Afbeelding

Niet helemaal ideale foto's maar het geeft een beeld. De eerste foto laat ook niet goed zien hoe dun hij was, maar in het echt zag je echt zijn ribben goed. Wel zie je hier de buik flink opgetrokken. Dat is op de tweede foto bijna helemaal weg!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:29

Klopt de volgorde van de foto's? eerlijk gezegd vind ik hem er op de foto binnen beter uit zien als op de foto die buiten is genomen...daar zie je veel beter de ribben

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:33

Ik zie geen te dun paard eerlijk gezegd.
Wel weinig bespierd.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:36

Sizzle schreef:
Ik zie geen te dun paard eerlijk gezegd.
Wel weinig bespierd.

Echt dun is die inderdaad op beide foto's niet. Vindt hem alleen op de 2e foto minder als op de 1e.
Denk dat spieren kweken het belangrijkste is

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:38

Paard is toch gewoon op gewicht op beidde foto's? -O-

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:49

Ik zie een paard dat goed op gewicht is, met weinig spieren. Of mis ik iets maar dit paard ziet er gezond uit haha..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:51

PanamaD schreef:
Ik zie een paard dat goed op gewicht is, met weinig spieren. Of mis ik iets maar dit paard ziet er gezond uit haha..

Hoeft inderdaad echt niet veel meer spek te hebben zo te zien, maar ik weet dat fotos kunnen vertekenen ik heb er nu zelf een dunnig staan wat moeilijk op een foto te zien is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:11

Lekker rustig mee aan de slag gaan. Je merkt vanzelf wel wanneer je weer een stapje verder kunt.

Zo op de foto vind ik hem er gewoon goed uitzien. Maar als de dierenarts er bij is geweest en heeft aangegeven dat hij zo'n ondergewicht heeft dan zullen de foto's wel vertekenen.

Ter vergelijking... zo heeft die van mij er ooit uitgezien. Die liep nog vrolijk rond. Dat was en kwestie van beter en meer ruwvoer. Iets waar ze op die stal niet aan wilde. Hij at al meer dan de meeste die ze hadden staan.
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:35

paard is prima op gewicht!Ik heb nog nooit zo een mooie haflinger gezien wat gewicht betreft!

Lemonhope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:42

paarden worden al snel voor te dun aan gezien door hun eigenaar. maar op het ideale gewicht zou je de ribben nog net mogen voelen. mocht je hem als nog te dun vinden en bang zijn dat hij weer afvalt kan je hem na elke training bij voeren. ik heb ook een erg dun paard gehad ook geen bespiering. het hielp bij mij erg om na elke training een extra portie te voeren zodat hij niet te veel calorieen verloor. en zijn conditie ging heel snel door in het begin 10 minuten. kon hij de 10 minuten na een tijdje aan zonder te zweten kwamen er weer 5 minuten bij. en nu loopt hij zonder moeite een heel uur intensieve training. en rek en strek oefening vanaf de grond om de gewrichten en spieren soepeler te maken voor het rijden zodat hij niet meteen een blessure oploopt na een tijdje weinig gedaan te hebben.
Dit heeft bij mij in ieder geval geholpen.