Meest natuurlijke manier van bijvoeren gezocht..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Meest natuurlijke manier van bijvoeren gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:25

Hooi geven we los in de wei. Voor krachtvoer gaan ze even op stal. Verder gewoon 24/7 buiten.

Chevaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:17

Bij ons staan de paarden in een paddock Paradise van 6 hectare. Op bepaalde plekken staan palen met hooinetten. De paarden krijgem 2X per dag hooi. In de ochtend en in de avond. Zo kunnen ze gewoon door eten maat als het op is moeten ze wel naar een andere paal lopen. Zo blijven ze ook lekker in beweging. (Ze staan trouwens 24/7 buiten) :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:56

Zidore schreef:
klinkt allemaal heel relaxed zo bij jullie, worden de paardjes niet te dik van onbeperkt hooi, of is dat een bepaald type hooi wat ze krijgen?

Nee. Mijn veearts roept altijd dat mijn tinker de strakste is die ze kent. Ik lees hier altijd over moddervette tinkers die niet op onbeperkt hooi zouden kunnen maar daar is in mijn situatie dus geen sprake van. Ik geef naast normale netten ook nog op de grond een losse berg en daar staat ze altijd heel relaxed in te neuzelen, lekker op haar gemak naar dat ene sprietje wat ze wil hebben.omdat ze weet dat er altijd is, als ze dat eenmaal weten, gaan ze vanzelf in de "slowstand" met eten. Ik voer gewoon weidehooi, wel getest en vrij laag in suiker. Sowieso voer ik alleen getest hooi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:35

Zidore schreef:
klinkt allemaal heel relaxed zo bij jullie, worden de paardjes niet te dik van onbeperkt hooi, of is dat een bepaald type hooi wat ze krijgen?

Van het verkeerde hooi worden ze inderdaad te dik. Ik heb er eentje die gauw te dik wordt, terwijl de ander in de winter de neiging heeft om in te vallen. En met het hooi wat ik nu heb kunnen ze zo veel eten als ze willen en zijn allebei op gewicht.

Mijn hooi zit in netten. Ik heb 6 netten met verschillende maaswijdte (1 a 2 met 4,5 cm mazen en de rest is 3 cm). Ze moeten van net naar net lopen, soms eten ze samen en soms eten ze apart. Net hoe het ze uitkomt. Mijn netten hangen aan 1 punt, als je de netten fixeert (dus op 2 of meer plekken ze vastmaakt met een haakje) kunnen de paarden er te veel kracht op zetten waardoor ze de netten gauw leeg sleuren en de netten kapot gaan. Mijn netten zijn gemaakt van aanhangwagennetten, van 1 zo'n groot net kun je 6 kleine maken. De netten met grotere mazen zijn gewoon netten van Krámer. Ik houd niet van die hele grote netten. Dan bewegen ze te weinig en je kunt ze alleen ophangen door ze te fixeren.
Mijn merrie zou ook prima los hooi kunnen eten. Daar zit een vreetstop op. Mijn ruin heeft dat niet, vandaar dus de netten. Hij gaat bovendien bovenop het hooi staan als het los ligt, eet er een klein uurtje van, vertrapt de rest en verwacht dan dat hij nieuw hooi krijgt.

Die bakken met een net of, erger, een rooster, er in vind ik verschrikkelijk. Omdat zo'n net of rek dan op verschillende punten vast zit. Elke keer krijgen de nekwervels van je paard een optater. Het lijkt me daarnaast ook veel natuurlijker voor een paard om op verschillende plekken te eten. Het hapje-stapje idee. In plaats van dat ze maar wat rondhangen om 1 of 2 van die bakken.

Qua krachtvoer zet ik de bakken gewoon neer, ongeveer een meter bij elkaar vandaan. Mijn merrie is altijd als eerste klaar. Ze hoeft het niet in haar hoofd te halen om de bak van mijn ruin alvast uit te willen likken als hij er zelf nog mee bezig is, dus ik hoef er niet als een politieagent bij te staan.

Extra voer, zoals kruiden en takken enzo, leg ik meestal gewoon op de grond. Kleiner spul zoals paardenbloemen en weegbree voer ik ook wel uit de hand.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:43

Ik vind dan opgehangen netten juist weer niets. onnatuurlijke houding.
Ik heb een half IBC vat met een net er in. Staat in het midden van een overkapping zodat ze er rondomheen kunnen lopen. Daardoor kunnen ze elkaar ook niet klem zetten. Inderdaad minder natuurlijk dan grazen (wat ze de overige 12 uur doen) omdat ze niet lopen. maar wel weer beter dan met zo'n gedraaide of gestrekte nek uit een hooinet te eten.

Voor het krachtvoer gaan ze 2 keer per dag even op stal. Ook gewoon goed om ze daar even in te hebben dagelijks zodat ze niet helemaal ontwent raken aan een beperkte ruimte. Als er ooit een probleem is of (hoop het niet) ze ooit verkocht moeten worden wil ik geen paarden die het helemaal niet kennen om in een stal te staan.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-02-17 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 11:49

geven jullie al het hooi buiten? ik vraag me af hoe lang het dan duurt voordat hooi gaat schimmelen? wordt dat geen natte bende?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:04

nee, onder een overkapping. Anders eten ze het zeker niet meer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:11

pol013 schreef:
Ik vind dan netten juist weer niets. onnatuurlijke houding.

Het is maar net hoe je, zoals je zelf al aangeeft, de netten gebruikt. Onze netten liggen in een palletbox (dezelfde als Mopjemop heeft). We gebruiken de netten overigens alleen om verspilling tegen te gaan. Mijn merrie is erg goed in neus-in-de-bak en dan met een grote zwieper het hooi aan de kant (en dus uit de bak) gooien, en dat willen we niet ivm vertrappen (verspilling) en toch de sprietjes uit het zand vissen.

Wij voeren dus in netten in palletboxen; we hebben 6 bakken voor 2 pony's en 2 paarden, maar gebruiken er meestal 3 of 4 (afhankelijk van het weer / seizoen). Er staan momenteel drie bakken in de paddock (altijd droog) en 3 op de track (gaat met dit weer prima; we zitten op zandgrond; vorige winter vonden we het te nat om daar te voeren). In de zomer hebben we meestal 4 bakken op de track (elke zijde 1) en 2 in de paddock.

Afbeelding
Zo hebben wij ze; het plastic zeiltje onderin is om te zorgen dat de kruimels niet in het zand vallen. Zeiltje vegen we ongeveer om de dag schoon en halen we één keer per week uit de bak om even af te spoelen.

We voeren onbeperkt hooi; met het hooi dat wij hebben en onze paarden gaat dat prima. Ze weten dat er altijd hooi is, dus bunkeren niet als een malle (in het begin wel, vooral mijn merrie, die in het verleden echt te weinig ruwvoer heeft gehad). Onbeperkt betekent bij ons overigens niet dat we elke bak helemaal volgooien en pas weer bijvullen als het op is. Dan wordt het, zeker in natte periodes, een vieze bende en eten ze het niet meer. We voeren afgestemd op de volgende voerbeurt. Dus gisteren heb ik om 17u 38 kg hooi gegeven; daarvan was 4 kg over van de dag ervoor en 34 kg nieuw. Zometeen gaan we naar stal en wegen we na wat er over is, daar passen we op aan wat we erbij geven tot morgen.
Op hele regenachtige dagen hangen we wel eens wat binnen (meestal 15-20 kg in 3 of 5 netten), zodat ze kunnen kiezen voor binnen of buiten eten. Soms maken ze goed gebruik van de netten binnen, soms eten ze eerst alles buiten op en gaan ze daarna pas binnen staan.

Krachtvoer doen we in ieders eigen bakje op een vaste plek. Ze weten waar ze moeten staan en parkeren zelf al in als we met de bakjes aan komen. We blijven er wel bij om te zorgen dat de shet niet bij mijn ruin gaat jatten als ze eerder klaar is, maar inmiddels weet ze dat ze beter op haar plekje kan wachten of gelijk naar de hooibak moet lopen. Tijdens het wachten vegen we gelijk het stoepje aan, dus dan sta je niet te niksen (en momenteel: kou te kleumen :brr: ).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:14

Heel gedoe hier dat biks voeren! Ik heb er 5 staan,allemaal een verschillende hoeveelheid voer in hun bak. Er worden er 2,de snelste eters apart gezet in de paddock, dan 2 in een ander stuk weiland gezet,deze 2 pikken het eten niet van elkaar af. En 1 [ziek] paard apart op een stukje bij de stal.
We zetten ze dus op 3 verschillende plekken neer.
Hooi gaat in 3 netten,waarvan er 2 bij de schuilstal hangen en 1 in een boom,een berg hooi in de stal in een bak en een berg hooi verderop in het weiland op de grond [mits het niet regent].
Het is echt een heel gedoe soms om ze allemaal op hun plekje te zetten.Maar zo krijgt elk paard zijn hoeveelheid binnen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:24

goyah: ik heb ze geleerde om zelf naar de plek (stal) te lopen waar ze gevoerd worden. Ik kom niet het hek in voordat ze allemaal op weg zijn naar hun stal. Scheelt een hoop werk. Hoef ik alleen de deuren nog dicht te doen en is veel veiliger.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:27

pol013 schreef:
goyah: ik heb ze geleerde om zelf naar de plek (stal) te lopen waar ze gevoerd worden. Ik kom niet het hek in voordat ze allemaal op weg zijn naar hun stal. Scheelt een hoop werk. Hoef ik alleen de deuren nog dicht te doen en is veel veiliger.

Zo doen wij het ook ongeveer. De merries moeten allemaal in 'hun' stalvakje gaan staan, mijn ruin op het stoepje in de verste hoek. Als ze niet luisteren, pak ik er even een menzweepje bij om ze te dirigeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:00

Zidore schreef:
geven jullie al het hooi buiten? ik vraag me af hoe lang het dan duurt voordat hooi gaat schimmelen? wordt dat geen natte bende?

Ja. Alleen bij slecht weer voer ik binnen, omdat ik dan wil dat ze daar gaan staan. Normaal gesproken houd ik aan dat paarden plekken hebben om te eten, om te drinken, om te spelen, om te rusten (bij voorbeeld een zandpaddock), om de omgeving in de gaten te houden en om te schuilen.

In de praktijk merk ik dat 1 net minder in trek is. Daar eten ze minder van. Na een dag of twee is dat hooi wel nat geworden als het in de regen heeft gehangen en dan haal ik het er uit, leg het ergens op de grond neer zodat ze het nog droge hooi uit het binnenste van het net nog kunnen eten als ze willen en dan vul ik het net opnieuw.
Bij elke voerbeurt is in enkele netten nog een bodempje over (twee of drie netten gaan altijd leeg, daar eten ze blijkbaar liever uit). Ik vul de netten twee keer per dag bij. Alleen als er nauwelijks uit gegeten is laat ik een net hangen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:28

pol013 schreef:

Er zijn er 3 die hun plekje weten,maar er loopt 1 dominante ruin bij,die ik nog niet zo lang heb.
Die moet het nog leren,en de andere ruin weet zijn plekje wel,maar word verjaagd door de dominante ruin.