Is loswerken onmisbaar om een paard 100% mak te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Is loswerken onmisbaar om een paard 100% mak te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:18

Denk dat opvoeden/ grondwerken best veel raakvlakken hebben. Grondwerken is wel wat verder uit te breiden, Denk aan schriktraining, overal op/ onder/ Door.. Ik combineer het dan ook nog met werk aan de hand..Ook dit versterkt de band met je paard, gymnastiseert je paard en is nog leuk ook om te doen!
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:30

Veel mensen verstaan onder opvoeden enkel het vast staan, voetjes geven, mee kunnen lopen e.d.
Ik werk zelf, net als TS, ook grotendeels vanuit Warwick Schiller/Parelli technieken, en dat gaat naar mijn mening een stapje verder. Maar inderdaad hoort daarbij wel het leren wijken voor druk en reageren op lichaamstaal. Timing is absoluut belangrijk. Als de basisdingen van WS er goed in zitten is vaststaan doorgaans al geen probleem meer.

Om terug te komen op de vraag van TS, want t gaat hier niet om de discussie wat grondwerk/loswerken is...

Ik denk dat het goed is om het loswerken/grondwerken wel zo nu en dan mee te pakken, ook deels afhankelijk van het paard. Mijne is nu 6 en best nog wel een beetje aan t puberen en zoekt graag grenzen op. Bij hem merk ik ook als we een tijdje wat minder grondwerken dat ie het weer een beetje opzoekt. EN dan niet specifiek bij mij maar wel als iemand die hij niet zo goed kent hem eens mee neemt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:33

Misschien is het veel simpeler.
Niet iedereen doet op de grond hetzelfde, niet iedereen heeft dezelfde intentie, niet iedereen heeft dezelfde grondhouding, allerlei stromingen werken vanaf de grond maar dat wat ze willen bereiken is misschien wel hetzelfde maar de weg is totaal anders.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:40

JudArthos schreef:
sanne83 schreef:
Wat bedoel je precies met "mak"?

Wat wil je verbeteren of wat is het verschil met de paarden waarmee je vergelijkt?

Makkelijk zeggen dat je gewoon je eigen ding moet doen, maar weet uit ervaring dat het op sommige stallen echt heel lastig is :)

Vooral de kleine dingen zoals de aandacht bij je houden terwijl ze los staat e.d. Zo was vorig jaar bij de clinic van Warwick Shiller een meisje die af kon stappen, naar de wc kon gaan en paardlief bleef braaf op zijn plekje staan. Volgens hem zit dat echt in de volledige training en niet als truucje.

Ik sta op een stal met voornamelijk dressuurruiters, dus wordt vaak genoeg raar aangekeken als ik iets van grondwerk doe :')

Je zou bv kunnen denken aan clickertraining.
Clickertraining is geweldig om de aandacht bij jou te houden.
En je zou ze als een hond, bv blijf kunnen trainen.

Of dat laatste wenselijk is, als jij naar de wc gaat, is weer een tweede.
Een paard blijft een vluchtdier, dus ik zou altijd naar het totaalplaatje van een situatie kijken, om te zien of ik een doodbraaf paard, in bepaalde omstandigheden dit zou vragen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:42

Maar schriktraining doe ik ook.
Ook dat is opvoeden.
Ik heb er ook een schurfthekel aan als ik een buitenrit maak en mijn paard gaat aan de haal als er een plastic zak voorbij waait en ik vlieg de straat over.
Of als er een mensen met een paraplu lopen en ik heb dan een snorkelend paard onder me.

Dus ik wandel hier in de wei met een paraplu als ik de jonkies hun hooi ga brengen.
Of de hooizak waar hun hooi in zit om hun bak te vullen ligt dan weer op hun rug, maar vliegt ook zo maar door de wei. Ja dat doet doet dat ding wel eens spontaan zomaar O:)
Ja en als ik het warm heb als ik hun schuilstal schoonmaak ligt die jas ook wel zomaar eens op vreemde plaatsen.
Mijn ene paard is de koele kikker. Die jas lag al op haar toen ik haar net had.
De ander staat dan met schotel oogjes te kijken.
Die aai ik voorzichtig en die jas komst steeds wat dichter bij.
Raakt haar haar dan per ongeluk eens aan.
Nou ja ondertussen ligt dat ding ook overal op haar.
paarden staan gewoon los op dat moment, geen dwang, gewoon wat klooien.

Dat deed de boer van 70 waar ik vroeger reed zo al.
En denk maar niet dat die dat grondwerk noemde.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:44

Nou A3a1, jouw uitleg vind ik alles behalve simpel. Komt bijna neer op: wat aanklooien zonder dat je er op zit is ook grondwerk :-)... Wat me trouwens doet denken aan het aanklooien van vroeger - ik denk dat paarden vroeger veel gehoorzamer móesten zijn. Op onze oude pensionstal stonden 4 paarden naast elkaar op de poetsplaats en dat ging altijd goed. Maar ze tilden ook geen poot op en schikten op het kleinste commando. Wij mestten soms uit terwijl de paarden op stal stonden, dus het commando 'achter in je stal' zat er goed in. Zo waren er wel meer voorbeelden, ik gun een aantal 'onhandelbare' paarden wel een jaartje op zo'n stal....

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:49

Elk paard is anders, elk mens is anders, en voor jou lijkt loswerken / grondwerk al duidelijk zijn vruchten afgeworpen te hebben.

Wanneer jij merkt dat het werkt, en je paard en jij je er goed bij voelen... dat is het belangrijkste.

Zelf vind ik het erg leuk. Voor mij is het lekker samen bezig zijn, de grenzen vast stellen en waar verstandig: verleggen, en leren met elkaar om te gaan op een leuke, respectvolle manier.

Anderen vinden het misschien niks, en pakken het liever anders aan, en dat is -vind ik- ieders goed recht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:58

Tja het ene paard kan je vergelijken met een duitse herder: enorme wil to please en 1000 commando's te leren. Ideaal voor Parelli.

En de mijne valt onder het type jonge boxer :')

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:08

Kendra schreef:
Nou A3a1, jouw uitleg vind ik alles behalve simpel. Komt bijna neer op: wat aanklooien zonder dat je er op zit is ook grondwerk :-)... Wat me trouwens doet denken aan het aanklooien van vroeger - ik denk dat paarden vroeger veel gehoorzamer móesten zijn. Op onze oude pensionstal stonden 4 paarden naast elkaar op de poetsplaats en dat ging altijd goed. Maar ze tilden ook geen poot op en schikten op het kleinste commando. Wij mestten soms uit terwijl de paarden op stal stonden, dus het commando 'achter in je stal' zat er goed in. Zo waren er wel meer voorbeelden, ik gun een aantal 'onhandelbare' paarden wel een jaartje op zo'n stal....

Haha, kan ik me voorstellen, toch werk ik gediciplineerder dan als ik alles probeer op te schrijven.
En dan in zo weinig mogelijk woorden.
Mwah, een boek schrijven zal ik dus maar niet doen -O-
:=

senna21

Re: Is loswerken onmisbaar om een paard 100% mak te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:32

Tja, je kunt urenlang in de bak rondcrossen zonder enige dressuurmatige pas :+ . (Ik heb mij daar ook lang schuldig aan gemaakt, totdat ik een goede leermeester tegenkwam)
Grondwerk is meer het trainen van de ruiter (hoe leer ik eenduidige signalen te geven aan het paard) dan andersom. Maar het leren van truckjes aan paarden is ook gewoon plezier hebben.
Paardensport is een mooie veelzijdige hobby.