kohtje schreef:Ik ben mij aan het oriënteren of aangespannen rijden wat voor mij is.
Nu vroeg ik mij af of kleine maat shetlander zeg rond de 95 cm wel geschikt zijn .
Of loop je al snel tegen problemen aan wat betreft trekkracht ?
Wat is als pony nu echt fijn om mee te mennen ?
Het wordt vooral door het bos rijden en wat dressuur.
Bos en dus zware grond = 1x lichaamsgewicht trekken. Met een 2-wieler in je uppie kom je dan met een kleine(re) pony nog wel uit de voeten, maar 2-span kan niet voor een sulky. Goede 4-wieler die geschikt is voor 1 zo'n uk is lastig te vinden en weeg ze, want vaak zijn ze toch zwaarder dan aangegeven. Unster er tussen hangen en zelf weg trekken geeft je ook indicatie van hoe zwaar kar van zijn plek te krijgen is.
Andere overweging is hoe klein/groot ben jij en hoe soepel, want overal goed bij kunnen voor verzorging en optuigen is bij klein nog wel eens net zo lastig als bij groot, zelfs als je er gewoon op je billen naast kan gaan zitten. Voor mij reden om als kleinste hier ong. 1.20 te hebben staan, shet was super braaf, maar juist omdat die klein was (97cm dan) was een aantal dingen lastig. Hoefjes krabben en ze niet zo hoog optillen dat je pony omkiept (met logisch verzet tot gevolg) bv en je hoefsmid is daarbij nog belangrijker, ijzers (mogelijk noodzakelijk) is niet alleen de vraag of die passen, maar ook of de smid er bij kan (die zijn meestal een stukje hoger en breder en beentjes moeten daarvoor ook hoger opgetild worden.
Kleurtjes heeft hier ook aardig wat aantrekkingskracht, maar ze zijn mij te klein gebleken om ze de verzorging te geven die hoort.