[AR] mini's geschikt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:23

Heb de mijne uitgezocht op de maat. Wilde zeker rond de meter hebben om mee te mennen.
Hiervoor eentje van 78cm gehad en hoewel hij het misschien wel had gekund had ik mezelf er absoluut niet prettig bij gevonden. Zou me dan toch teveel zorgen maken of het niet te zwaar zou zijn voor hem.

Hoop dat die ik nu heb het leuk gaat vinden( is pas 1.5) en ooit met de tijd tweespan.

Lazypony

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:34

Ik heb een mini rond de 90 cm, die trekt de sulky gemakkelijk op het harde. Op zand gaat het iets minder maar ze is ook nog maar 4 en die spieren komen wel. Ik zou als ik jou was kijken of je met verschillende maten shetten mee kan rijden om te zien wat het beste is. :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:04

Als je bewust eentje gaat kopen om mee te mennen, zou ik als richtlijn rond de meter aanhouden.
Appaloosa's zijn er ook wel in die maat. Als je van speciale kleurtjes houdt.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:32

Heb zelf gemend met een twee span luxe mini's van 95cm dus geen Shetlanders, qua afstand kunnen ze prima wat hebben mits je ze er op traind.
Twee volwassenen op een kar in t bos is toch wel t matje vind ik.als de paden erg mul zijn is het eigenlijk al te veel met twee personen, kies in iedergeval een zo licht mogelijke wagen dan.
Op asfalt kan je met 1 ook nog wel uit de voeten.
Hou er ook rekening mee als je dressuur wilt rijden dat sommige rijbakken ook erg zwaar kunnen zijn voor die kleintjes.
Zit ook wel verschil in per paardje, de 1 kan sterker zijn dan de ander.
Ik rij nu alleen nog maar met onze Haflinger.
Mocht deze er niet meer zijn ga ik wel op kleiner over,maar ga ik toch minimaal voor pony's rond de 1,20.
Toch wat meer vermogen/trekkracht

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:42

kohtje schreef:
Ik ben mij aan het oriënteren of aangespannen rijden wat voor mij is.
Nu vroeg ik mij af of kleine maat shetlander zeg rond de 95 cm wel geschikt zijn .
Of loop je al snel tegen problemen aan wat betreft trekkracht ?
Wat is als pony nu echt fijn om mee te mennen ?
Het wordt vooral door het bos rijden en wat dressuur.

Bos en dus zware grond = 1x lichaamsgewicht trekken. Met een 2-wieler in je uppie kom je dan met een kleine(re) pony nog wel uit de voeten, maar 2-span kan niet voor een sulky. Goede 4-wieler die geschikt is voor 1 zo'n uk is lastig te vinden en weeg ze, want vaak zijn ze toch zwaarder dan aangegeven. Unster er tussen hangen en zelf weg trekken geeft je ook indicatie van hoe zwaar kar van zijn plek te krijgen is.

Andere overweging is hoe klein/groot ben jij en hoe soepel, want overal goed bij kunnen voor verzorging en optuigen is bij klein nog wel eens net zo lastig als bij groot, zelfs als je er gewoon op je billen naast kan gaan zitten. Voor mij reden om als kleinste hier ong. 1.20 te hebben staan, shet was super braaf, maar juist omdat die klein was (97cm dan) was een aantal dingen lastig. Hoefjes krabben en ze niet zo hoog optillen dat je pony omkiept (met logisch verzet tot gevolg) bv en je hoefsmid is daarbij nog belangrijker, ijzers (mogelijk noodzakelijk) is niet alleen de vraag of die passen, maar ook of de smid er bij kan (die zijn meestal een stukje hoger en breder en beentjes moeten daarvoor ook hoger opgetild worden.

Kleurtjes heeft hier ook aardig wat aantrekkingskracht, maar ze zijn mij te klein gebleken om ze de verzorging te geven die hoort.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 09:55

Ze hoeven ook niet perse op ijzers, hoefschoenen zijn voor de kleintjes een prima alternatief, maar dan moet je wel meer bukken.
Ik men recreatief met eentje van 85 cm en dit gaat prima met een sulky, alleen in de bak raakt hij nu oververhit als ik hem veel vraag dus hij gaat gescheerd worden. Dan komen we in de les ook beter mee.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 10:09

Dat ze niet op ijzers hoeven is niet geheel waar.
Ik ben anti ijzer en mijne loopt op hoefschoenen maar vorige winter moest hij nood gedwongen toch echt op ijzers.
En kan je vertellen geen succes met die kleine voetjes.nagels konden niet anders en zaten toch echt tegen t leven aan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 10:39

Dank jullie voor alle antwoorden. Als ik er aan begin ga ik dus voor minimaal A maat. Dat lijkt mij toch voor mij het verstandigste.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 11:30

Dat lijkt mij dan ook een goede keuze.
Een grotere pony is gewoon sterker.
ik heb een paar maanden geleden een mooie grote shetlander gekocht van 111cm. (En met stamboekpapieren, maar dus uit de maat gegroeid.) En met 4 jaar groeit ze misschien nog een beetje.
Ik had al 2 pony's van 103cm en 106cm. Die kunnen in het 2 span alles aan, maar je merkt in enkelspan toch goed het verschil tussen de grootste shet en de andere.

Moesten we nog eens een pony kopen , wordt die minimaal 110cm.