paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:47

Je kan nog zoveel tikken geven, maar als je dat net niet op de goede manier doet (je houding etc), heeft het geen enkele zin. Goed dat je les neemt! En ik raad je aan om horsemanship filmpjes te kijken op youtube over lunging problems. :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:59

Tikken geven heeft geen zin als je paard je niet begrijpt. :n
Met een paar lesjes kun je goed longeren, succes!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:53

Omdat het in dit topic gaat over longeren past je vraag waarschijnlijk beter op [TVG] Trainen vanaf de grond. Ik verplaats het topic daar naar toe.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:16

Een grondwerkles en werken aan je houding en leiderschap is natuurlijk altijd goed +:)+

Maar een zakje aan je zweep of een waterpistooltje kan wonderen doen

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:24

Een lesje grondwerk/horsemanship doet wonderen.
Zweep hoeft helemaal niet nodig te zijn.
Jij leert zijn leider te zijn met respect en ook moet hij jou gaan respecteren en volgen:)
Dat is de basis en die kun je al heel snel creeren ;)

Succes!

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:30

Belangrijkste is om zelf niet achteruit te lopen wanneer dit gebeurt. Let jij wel op jouw eigen positie ten opzichte van die van hem? Als jij aan zijn voorkant komt, dan blokkeert jij hem en zal hij niet meer naar voren gaan. Als jij er dan ook nog ontspannen erbij staat (bijv schouders omlaag) dan doet hij gewoon wat jij vraagt, en dit is om niet naar voren te gaan, maar bij jou te komen.
Bij longeren is het belangrijk dat jij de schouder van het paard van jou wegstuurt, niet zij achterkant.
Richting bij een paard met longeren word bepaalt door het sturen van zijn schouder. Achterkant is de motor.
Ik zou inderdaad een goede instructeur voor grondwerk erbij halen. Dit is niet moeilijk, voor jou of het paard. En dan hebben jullie beide profijt van het longeren.
Succes.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:09

renatemh schreef:
Belangrijkste is om zelf niet achteruit te lopen wanneer dit gebeurt. Let jij wel op jouw eigen positie ten opzichte van die van hem? Als jij aan zijn voorkant komt, dan blokkeert jij hem en zal hij niet meer naar voren gaan. Als jij er dan ook nog ontspannen erbij staat (bijv schouders omlaag) dan doet hij gewoon wat jij vraagt, en dit is om niet naar voren te gaan, maar bij jou te komen.
Bij longeren is het belangrijk dat jij de schouder van het paard van jou wegstuurt, niet zij achterkant.
Richting bij een paard met longeren word bepaalt door het sturen van zijn schouder. Achterkant is de motor.
Ik zou inderdaad een goede instructeur voor grondwerk erbij halen. Dit is niet moeilijk, voor jou of het paard. En dan hebben jullie beide profijt van het longeren.
Succes.

Goede tip, eerst schouder is ook beter (vervolgens richting kont zodat hij meteen voorwaarts gaat en hij snapt dat hij vooruit moet, het kan een hulp zijn voor het paard als TS een aantal rondjes schuin achter hem loopt en haar rondje steeds kleiner maakt wanneer het paard snapt wat er moet gebeuren). Mijn eerste reactie was (wat aan de taal te lezen is) ook meer als een grap bedoeld waar TS natuurlijk niet zoveel aan heeft.
Meegenomen moet wel dat dit paard niet meer reageert op de zweep zoals TS zegt.
Daarom is echt verstandig dat iemand met haar meekijkt wat er fout gaat. TS komt gewoon heel zachtjes over wat gevaarlijk is bij een jonge hengst.
En of de hengst snapt wat de bedoeling is weet ik niet....dat is zo niet zien achter de pc. Misschien snapt hij idd niet meer goed de bedoeling van longeren, maar voor hetzelfde geld neemt hij een loopje met TS.
ik hoop dat het gelukt is TS!
Edit: en praten! stemhulp gebruiken helpt altijd heel goed! Hij moet doen wat jij wilt dat hij doet, jij bent de baas.

Florinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:25

Zoals je zelf al aangeeft waarschijnlijk niet uit ''ik snap het niet'' maar vanuit '' ik heb geen zin hierin'
Ik heb net gelezen dat je niet achteruit moet lopen, wat ik juist wel zou aanraden. Hij komt op je af, omdat hij zo denkt onder het werk uit te komen. Door op hem af te komen beloon je hem eigenlijk dat hij aandacht krijgt als hij er even onder uit floept. Ik zou als hij op je af komt van hem weg lopen, niet recht naar achter maar opzij, richting zijn achterhand, en goed letten dat je hem voorwaarts houdt! In ieder geval zorgen dat je niet naar hem toe stapt en dat hij niet in jouw gebied komt. (Nou bedoel ik niet te angstig weglopen, maar gewoon hem ontwijken en gelijk weer aan het werk zetten). Nu weet ik ook niet of dit gevaarlijk kan zijn met hengsten of niet, omdat ik daar zelf geen ervaring mee heb. Zelf zou ik, zo te horen aan jouw verhaal, het zo proberen op te lossen. Sowieso even je instructeur en de eigenaresse hiervan laten weten :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:31

Niet meer bij een hengst in de buurt komen tot je een makke ruin alle hoeken van de bak kan laten zien zonder een boel geweld.