Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yacintha schreef:Ik heb niet alle posts doorgelezen, dus misschien zeg ik iets dubbel..![]()
Maar ik geloof wel dat alle paarden bitloos gereden kunnen worden. Die van mij zijn echt niet de makkelijkste qua rijden: bit vast pakken en gaan, hulpen totaal negeren, zomaar weg rennen.. En toch rij ik al mijn paarden bitloos, waarvan de ergste zelfs bitloos ingereden. Je kunt alleen niet met alle paarden zomaar overstappen. De methode die eerder genoemd werd, eerst bit en bitloos samen pakken, is een veilige en slimme manier om de overstap aan te pakken. Ik lees dat je ook veel grondwerk doet. Dit is ook een nuttige en hele belangrijke stap om de benodigde leiderschap en wederzijds respect en vertrouwen te verkrijgen. Dat helpt je ook onder het zadel.
Succes, ik weet zeker dat het kan!
Loraine1985 schreef:Waarom scherp zonder bit willen werken? Als zacht met bit werkt?
FloorVR schreef:op de manege ree ik altijd met gevoelige paardjes die juist een hele zachte aanpak nodig hebben. En mijn pony moet veel kordater worden aangepakt.
barbaras schreef:Hoe gaat het nu?
Ik heb hier ook een drammerige cob waar ik bitloos mee rijdt. Bij hem gebruik ik een hackamore met korte schaartjes. Ideaal. Hij kan niet zomaar doen wat hij wil maar toch kan ik hem bitloos rijden.
Het is wel zo dat niet alle paarden bitloos te rijden zijn is mijn ervaring hoor. Mijn Arabier die ik al 21 jaar heb gaat nog steeds met me aan de haal zonder bit. Dus helaas pindakaas voor hem, mijn veiligheid gaat ten aller tijde voor.