[AR] Pony 'willekeurig' volledig in paniek: wat moet ik doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:53

Koper schreef:
En als je met een open hoofdstel in een gecontroleerde omgeving de "confrontatie" opzoekt? Dus een soort schriktraining, eventueel inclusief hond, in een grote rijbaan?

Stel dat dat goed gaat, wat kan, wat ga je dan doen? Hetzelfde herhalen in een niet-gecontroleerde omgeving ?? Terug inspannen en ermee naar buiten gaan ???
Om te wachten op ????

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:38

Lukasje schreef:
Koper schreef:
En als je met een open hoofdstel in een gecontroleerde omgeving de "confrontatie" opzoekt? Dus een soort schriktraining, eventueel inclusief hond, in een grote rijbaan?

Stel dat dat goed gaat, wat kan, wat ga je dan doen? Hetzelfde herhalen in een niet-gecontroleerde omgeving ?? Terug inspannen en ermee naar buiten gaan ???
Om te wachten op ????

Maar stel dat het niet goed gaat. Pony weer aan de kletter, menner van de sulky, sulky helemaal aan gort en misschien pony ook wel door alle rondvliegende dingen.

Je kan er vergif op innemen dat deze pony weer aan de kletter gaat.

Mijn haflinger gaat ook willekeurig aan de kletter. Loopt braaf in het tuig maar ineens gaat die knop om. Hoe jammer ook ik ben er toen mee gestopt. Heb er nog en paar jaar leuk op kunnen rijden voor ikzelf in de prak lag. Nu is hij al 10 jaar met pensioen en is het nog meer jammer maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem weer in te spannen.

En zo heb ik ze meer gezien. Eenmaal zoiets meegemaakt en ze zijn niet meer in te spannen ook niet door de profs.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:58

En toch wil ik even inhaken op het stukje voeding, ze krijgt dus alleen hooi en gras als ik het goed lees
En de laatste keer dat ze zo schrok was zonder kar er achter he.
Ja weet je, het kan foch iets met magnesiumtekort te maken hebben, je weet maar nooit he.
Je kunt kijken of je toch verschil merkt als je al is het maar gijdekijk een goed vitaminebrokje bij geeft.
Verder vroeger wel hackneys voor de kar gehad en ook daar was het hetzelfde,
als ze onbetrouwbaar bleken dan kwamen ze niet meer voor de kar.

Lukasje

Re: Pony 'willekeurig' volledig in paniek: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:45

@ cowgirl, wat je als reactie geeft, is toch exact wat ik bedoel?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 03:42

Ik denk dat door het draaien voor de koets het lamoen weer tegen haar aankomt en dat de paniek veroorzaakt. Zeker bij een korte draai duwt dat iets tegen de zijkant van achterbeen. Ik denk dat de reden hier heel duidelijk is maar de oplossing is minder makkelijk. Eerlijk gezegd twijfel ik ook of dit ponytje ooit weer betrouwbaar wordt voor de sulky. Maar misschien dat in een 2span wel nog een optie is omdat ze dan geen lamoen meer hebben waar ze tussen moet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:00

chocobroodje schreef:
Ik denk dat door het draaien voor de koets het lamoen weer tegen haar aankomt en dat de paniek veroorzaakt. Zeker bij een korte draai duwt dat iets tegen de zijkant van achterbeen. Ik denk dat de reden hier heel duidelijk is maar de oplossing is minder makkelijk. Eerlijk gezegd twijfel ik ook of dit ponytje ooit weer betrouwbaar wordt voor de sulky. Maar misschien dat in een 2span wel nog een optie is omdat ze dan geen lamoen meer hebben waar ze tussen moet.

In 2span heeft ze nog wel met een boom te maken, daar kan ze net zo goed van in paniek raken, als het lamoen het probleem zou zijn...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:52

Omdat het hier met name over mennen gaat verplaats ik dit topic van MD naar AR.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:59

Ik heb er ook zo een staan. Kip mak, super kinderpony. Kan prima voor de kar tot de knop om gaat. En als de knop om gaat is hij echt gevaarlijk en niet te berijken. Aan de dubbele longe of lange teugel geen enkel probleem, onder het zadel ook niet (maar doe een staartriem aan zijn zadel en de kans is groot dat hij er ook eens blind vandoor vliegt, kan rustig 2 jaar goed gaan, maar er komt een keer dat hij weer gaat).

Blind er vandoor gaan is echt wel even anders dan er ff tussen uit schieten (wat na een paar tot tientallen meters weer goed is dus, ook niet fijn, maar duidelijk anders dan blind gaan).

Ik zeg dus ook, niet meer inspannen.
De kans op herhaling is echt te groot.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:40

Als ik jou was zou ik door de men-instructeur op de menclub (die zoals je zegt dicht in de buurt zit) laten bepalen of het echt blinde paniek is of dat de pony je gewoon heel erg aan het uitproberen is en aan de kletter gaat.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:15

Gem schreef:
Als ik jou was zou ik door de men-instructeur op de menclub (die zoals je zegt dicht in de buurt zit) laten bepalen of het echt blinde paniek is of dat de pony je gewoon heel erg aan het uitproberen is en aan de kletter gaat.

Mag die lieve man dat dan proefondervindelijk ervaren?? Of, hoe had jij dit dan gezien?

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:33

Niet meer inspannen. Het is het niet waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 01:14

Paarden opzich zijn genoeg risico, nooit meer inspannen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:10

Lukasje schreef:
Gem schreef:

Mag die lieve man dat dan proefondervindelijk ervaren?? Of, hoe had jij dit dan gezien?

Of die man lief is, doet niet ter zake. Iemand met verstand van zaken ziet eerder welke signalen die pony afgeeft en of er nog wat van te maken is dan een meisje van 16. Sommigen van jullie doen meteen alsof de pony een monster is, terwijl het meisje misschien wel elke rit die ze maakt signalen mist waardoor de stress zich ophoopt. Misschien ook niet, maar laat een goed instructeur dat bepalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:54

Ik zou hier niet meer de weg op gaan. Je kunt een heel ernstig ongeluk krijgen of veroorzaken, waarbij je het risico loopt dat de verzekering niet wil uitkeren omdat het aan jou bekend was dat de pony onbetrouwbaar is!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:30

Gem schreef:
Of die man lief is, doet niet ter zake. Iemand met verstand van zaken ziet eerder welke signalen die pony afgeeft en of er nog wat van te maken is dan een meisje van 16. Sommigen van jullie doen meteen alsof de pony een monster is, terwijl het meisje misschien wel elke rit die ze maakt signalen mist waardoor de stress zich ophoopt. Misschien ook niet, maar laat een goed instructeur dat bepalen.

Gem heeft een heel goed punt.
Het is de combinatie / situatie die de pony onbetrouwbaar maken als menpaard. Mijn advies om niet meer in te spannen is ook gebaseerd op deze combinatie.
Een ervaren menner zou deze pony mogelijk in tweespan of vierspan wel goed krijgen, maar zodra de pony alleen thuis in enkelspan moet met deze combinatie zullen er weer angstige situaties kunnen ontstaan.

De pony is geen monster :D de pony heeft alleen geen vertrouwen meer voor de koets door een aantal traumatische ervaringen en is daardoor niet meer geschikt als menpony.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:07

@janouk, ik weet ook wel dat het best aan de combi kan liggen, wie weet zelfs aan (gevoeligheid voor) het tuig (wie weet paste er iets niet), maar dan nog...

Je bindt wel een kar aan een oersterk getraumatiseerd vluchtdier vast, en nee, het is geen monster, wie zegt dat?

Maar ik zou als ouder mijn dochter (die van alle toestanden ook de schrik te pakken heeft) er niet meer aan wagen.

Ik heb het vaker gezien. Kan er 1 wat handiger persoon nog wel mee overweg, geef je de pony daarna in handen van iemand anders, die verder best netjes kan rijden... kun je even later alsnog die persoon naar het ziekenhuis brengen. En sommige pony's gaan ook met handige personen aan de kletter... en dan hebben ze wèl een kar aan zich hangen.

Is dat het risico waard? :n

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:11

janouk schreef:
Eens met lukasje.
Een paard dat bij schrik in blinde paniek wegrent, is niet meer geschikt als menpaard helaas. Te onbetrouwbaar in zijn reactie.
Hoeveel training je ook gaat doen, het blijft onbetrouwbaar. Ik zou hem niett meer inspannen.

Dat maakt het zo gevaarlijk als een pony met een mentrauma in de handel terecht komt, zonder dat nieuwe eigenaren het verhaal kennen.

Eens met lukasje, janouk en de rest die reageert in deze trant.

Vergeet daarbij niet dat het niet gaat om 1 ongeluk/trauma, maar zelfs meerdere, en behoorlijk heftig ook nog. Toch al minstens 2x ingespannen en al, en daarboven op nog eens met tuig maar zonder wagen.

Verder ga ik ook mee met Zoolgangster.

En nee, pony is geen monster. Maar wel een erg reëel gevaar voor zichzelf en haar baasje/de menner in kwestie. Deze pony zou je echt niet meer als menpony moeten willen. Niet voor jezelf, niet voor anderen, maar zeker ook voor de pony zelf niet. Hoe fijn en leuk is het nog voor het dier, als zij blijkbaar zodanig spanning, angst en paniek opbouwt dat het een enorm gevaar gaat worden? De kans dat pony zelf nog ontspanning en zelfs plezier zal gaan beleven aan het mennen, lijkt mij, gezien alles wat er is gebeurd, heel erg klein.

TS: dit moet je écht niet meer willen. echt niet. Ik vrees dat zelfs de meeste professionals en meninstructeurs hier hun handen ook niet meer aan willen branden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:13

Zoolgangster schreef:
Ik heb het vaker gezien. Kan er 1 wat handiger persoon nog wel mee overweg, geef je de pony daarna in handen van iemand anders, die verder best netjes kan rijden... kun je even later alsnog die persoon naar het ziekenhuis brengen. En sommige pony's gaan ook met handige personen aan de kletter... en dan hebben ze wèl een kar aan zich hangen.

Is dat het risico waard? :n

Eens :j , maar dan ben je wél een stuk wijzer geworden over het hoe en waarom. Mocht er dan ooit eens een nieuwe pony komen waarmee je ook wilt gaan mennen, heb je wel een stukje ervaring meegekregen en iets van de meninstructeur geleerd. Natuurlijk hoef / moet je het niet tot een nieuw ongeluk te laten komen, maar om altijd alle situaties uit de weg te gaan betekent dat jij, maar ook de (nieuwe) pony, nooit iets leert.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:11

@ Gem: ik denk dat niemand hier gezegd of zelfs geinsinueerd heeft dat de pony 'een monster' zou zijn. Ikzelf geloof best dat het een superlief beestje kan zijn. Maar of het nu gaat om een lief of minder aardig dier, zijn reactie in de koets is totáál fout.

Zelf vind ik dat het best kan dat je signalen mist, onder zadel of in de koets. Kom, we zijn toch niet perfect, we hebben toch moeten leren? En dat een paard daar dan op reageert, is logisch. Maar het is de manier waaróp hij reageert die mij aangeeft of het dier geschikt is voor het werk en dat vind ik hier niet het geval.

Bovendien ken ik erg weinig (geen?) ervaren collega-menners, al dan niet instructeurs, die een paard dat zulk een reactie vertoont, blijven inspannen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:16

Ik zou eerst eens aan het vertrouwen aan de hand werken eerlijk gezegd en buiten gaan wandelen terwijl hij gewoon achter je aan loopt. Mijn pony had ook een traumatische ervaring, gelukkig geen blinde paniek, maar hij liet gelukkig duidelijk zien dat ie fietsers en brommers vreselijk eng vond. Hij wil brommers en skooters nog altijd extra ruimte geven op het fietspad als ze hem tegemoet rijden, maar dankzij zijn vertrouwen in mij, blijft hij nu lopen waar hij loopt en nee, dit was al in geen weken of dagen op te lossen, maar t heeft mij maanden gekost. Nu waren ik en de kar gelukkig heel genoeg om hem te stoppen de eerste keer. Daarna met een ervaren menner, toen vielen we bij de eerste fietser van de bok af, dus tja toen wel een pony die bleef rennen (ging wonder boven wonder goed). Dus ik raad aan hem alleen onder begeleiding in een afgesloten ruimte nog in te spannen en meer vertrouwen op te bouwen aan de hand en nooit meer met de kar naar buiten totdat je weet dat je hem kunt stoppen/ gedrag kunt doorbreken als hij aan de kletter gaat en hem zelf ook dat vertrouwen kunt geven, want ik weet zeker dat je zijn angst zal versterken de eerste paar keren. Ik zie het nu aan Alex al aan de stand van zijn oren dat hij wil gaan rennen en zet hem dan al stil, dan kan hij rustig kijken wat er is. Een betere band opbouwen was bij mij de sleutel tot succes.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:26

@ Fennadev , je schrijft: "Mijn pony had ook een traumatische ervaring, gelukkig geen blinde paniek". In mijn ogen ligt dáár net de essentie, hét verschil.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:33

Fennadev schreef:
Ik zou eerst eens aan het vertrouwen aan de hand werken eerlijk gezegd en buiten gaan wandelen terwijl hij gewoon achter je aan loopt. Mijn pony had ook een traumatische ervaring, gelukkig geen blinde paniek, maar hij liet gelukkig duidelijk zien dat ie fietsers en brommers vreselijk eng vond. Hij wil brommers en skooters nog altijd extra ruimte geven op het fietspad als ze hem tegemoet rijden, maar dankzij zijn vertrouwen in mij, blijft hij nu lopen waar hij loopt en nee, dit was al in geen weken of dagen op te lossen, maar t heeft mij maanden gekost. Nu waren ik en de kar gelukkig heel genoeg om hem te stoppen de eerste keer. Daarna met een ervaren menner, toen vielen we bij de eerste fietser van de bok af, dus tja toen wel een pony die bleef rennen (ging wonder boven wonder goed). Dus ik raad aan hem alleen onder begeleiding in een afgesloten ruimte nog in te spannen en meer vertrouwen op te bouwen aan de hand en nooit meer met de kar naar buiten totdat je weet dat je hem kunt stoppen/ gedrag kunt doorbreken als hij aan de kletter gaat en hem zelf ook dat vertrouwen kunt geven, want ik weet zeker dat je zijn angst zal versterken de eerste paar keren. Ik zie het nu aan Alex al aan de stand van zijn oren dat hij wil gaan rennen en zet hem dan al stil, dan kan hij rustig kijken wat er is. Een betere band opbouwen was bij mij de sleutel tot succes.

Enig idee hoe het eruit ziet als een pony in paniek door een binnebak gaat met een stuiterde sulky erachter?
Die klapt dan gewoon tegen de muur hoor.
Deed mijne ook, klapte gewoon tegen de betonnen wand van de mesthoop en vervolgens sprong hij over een ijzeren landhek. Bleef daar met de voorpootjes achter hangen en klapte plat op de rug op de grond aan de andere kant van het hek.
Helemaal in paniek en dat is echt niet meer te stoppen.
Niks aan overgehouden en is nog jaren een prima rijpaard geweest waarmee ik bij wijze van dwars mee door amsterdam kon rijden.

Soms moet je gewoon accepteren dat iets niet meer gaat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:21

Lukasje schreef:
@ Fennadev , je schrijft: "Mijn pony had ook een traumatische ervaring, gelukkig geen blinde paniek". In mijn ogen ligt dáár net de essentie, hét verschil.

:j
Inderdaad, bij blinde paniek valt er niets gerust te stellen, stil te zetten of te onderhandelen met een pony.

Ze lopen dwars door dubbele omheiningen en andere voorwerpen heen.
In feite mag je blij zijn dat je er heelhuids vanaf komt, als je ooit een paard in blinde paniek voor de kar hebt meegemaakt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:00

Pff...heftig om mee te maken en snap je angst op de bok! Is nog al wat om mee te maken! Waar ik aan denk is als ze het nu ook doet met tuig op. Kijk eens goed naar het tuig of alles wel goed is er aan en geen prikkende dingen heeft?

En daarna..kijk of de pony niets lichamelijks heeft inwendig over gehouden aan het eerste ongeluk. En sommige dingen hoeven niet direct zichtbaar te zijn maar kunnen lang aanhouden inwendig. Zoals spieren/pezen opgerekt inwendig. Of inderdaad iets van wervels verschoven enz. Niet zichtbaar misschien. Maar als ze bijvoorbeeld gebotst heeft met de kar kan waar de broek zit zitbeenknobbbels gevoelig zijn en doordat de broek afentoe aantrekt of bepaalde plaats raakt pijn doet.

Eerlijk gezegd vaak als ze zo gaan rennen of zo blind reageren als zij doet hebben ze inwendig lichamelijk iets opgelopen wat misschien alleen bij een bepaalde beweging/belasting of druk aangeraakt wordt en daardoor een pijnscheut geeft.

Ik zit meer in die hoek te denken dat ze iets aan het eerste ongeluk heeft opgelopen en zoals het klinkt gebeurd het meestal bij als je ergens draait. Dus een bepaalde beweging maakt met haar.

Ik zou in dit geval zeggen laat eens foto/echo maken vooral van gedeeltes waar het tuig raakt nu.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:24

Nu kom ik ook wel even met een iets minder verhaal denk ik, alhoewel 'ons' verhaal nog geen einde heeft.

Ik heb een jaar of 4 geleden een Welsh pony beleerd voor de wagen, dat ging allemaal vlekkeloos. Braaf ding, hij is wel wat schrikkerig maar ook wel dapper.
Afijn die pony is toch kinderpony geworden bij een vriendin van mij, en ik mocht hem afentoe nog inspannen. Dat heb ik ook gedaan, waarbij ook een keer met een lichte sulky. Helaas in het bos gaf hij in galop een vreugde bokje, mepte over het lamoen heen (achteraf gezegd; dit was met andere tweewieler of wagen niet gebeurd) en ging daardoor aan de rechterkant een greppeltje in (dier was zijn evenwicht kwijt en daardoor week ie rechts uit) In de greppel echter klapte de sulky met een rotklap op zijn kop, ik viel er vanaf, en tja, toen ging de pony op hol; met een op zijn kop stuiterende sulky erachteraan. Pony is in mijn zicht nog een keer helemaal over de kop gegaan en verdween toen uit zicht.

We hebben hem terug gevonden, alles kapot, pony geblesseerd aan achterbeen en rug.
Toen alles genezen was een prof laten komen en samen met haar ingespannen in de bak. Niets aan de hand was gewoon 100% zichzelf. Echter een tijdje later spant de eigenaresse hem in, gaat naar bos, en daar is hij dus op hol gegaan nadat hij met klein bokje tegen de zweng aan trapte, dwars door 2 andere paarden heen gebeukt en ze heeft hem met de rem stil moeten zetten (zware wagen, kleine pony, dat trekt ie niet in zand). Rit wel gewoon verder gereden.

Later heb ik hem mee genomen naar menles, en bij elk geluidje en dingetje peerde die hem even. Ik ben totaal geen held dus ik heb toen meteen gezegd, ik span hem nooit meer in. Het spijt me, maar zoveel angst voor die wagen, daar hou ik niet van....

Eigenaresse heeft nog wel altijd het plan om hem weer naar prof te brengen, en misschien is het bij deze ook nog wel oplosbaar, maar ik ga het niet doen.

Nu is mijn eigen pony ook een knijperd, maar die is nog nooit echt op hol gegaan. Hij trekt wel eens sprintjes maar blijft wel bereikbaar, hij schakelt niet uit zegmaar. En daarnaast is die toch veel nuchterder, die mepte eerst ook voor de wagen, lande vervolgens met zijn achterbenen op de koets, en blijft vervolgens heel rustig als kruiwagen doorlopen. Deed hem dus echt niets... Toch ander karakter dus.