[AR] Bitloos mennen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:13

Nee, mijn pony was onbeleerd en jong toen ik begon. Ik ben vanaf het eerste moment bitloos aan de gang gegaan met als uiteindelijk doel hem bitloos voor de kar te hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:36

Siesjuh schreef:
Nee, mijn pony was onbeleerd en jong toen ik begon. Ik ben vanaf het eerste moment bitloos aan de gang gegaan met als uiteindelijk doel hem bitloos voor de kar te hebben.

Ah oke ja dan moet je natuurlijk wel veel oefenen ;) met alleen overstappen zou dat minder hoeven

Orlando2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:42

Ik denk dat het wel kan maar er zitten meer risico's bij! Het ligt helemaal aan het karakter van de pony...
Het is beter voor je pony als ie zo'n rare tand heeft... -O-

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:13

Dat ligt er denk ik ook een beetje aan hoe goed de pony de nieuwe hulpen oppakt. Sommige paarden hebben het zo door, anderen hebben even tijd nodig en sommige kunnen er nooit aan wennen. Als je pony al voor de kar staat en dit met bit prima doet, hoef je alleen de nieuwe hulpen te bevestigen, de rest kent hij immers al. Ik heb mijn pony compleet bitloos beleerd, maar ik moet zeggen dat ik vanaf het longeren tot het er achter lopen en voor de kar zetten, weinig tijd nodig heb gehad. Als je basis goed is, geeft het vaak niet veel problemen :)

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:11

Ik men ook met 1 van mijn pony's bitloos. Meteen bitloos beleerd. Wel geprobeerd met bit maar ze accepteerde totaal het bit niet. En dat terwijl we het heel netjes hebben opgebouwd en ruim daarvoor ook naar de tandarts is geweest. Daarbij is er een vermoeden dat ze allergisch is voor nikkel, het materiaal waarvan een bit is gemaakt. Kan uiteraard ook nog een kunststof of een leren bitje gebruiken maar ze reageert perfect op de bitloze neusriem van ideal. Sowieso een super gevoelige pony. Ik ben er heel blij mee :-)
Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:11

Ik vind jouw hoofdstellen wel heel apart zitten, Metallica .

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:22

Gem schreef:

Misschien handig als je daar ook een uitleg bij hebt ? Met deze zin kan ik niet zoveel, of eigenlijk niks :-)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:25

Als je aan een sidepull links/rechts trekt, zal de druk ALTIJD op de tegenovergestelde kant komen. Dat is toch ook wel logisch neem ik aan?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:38

Metellica schreef:
Gem schreef:

Misschien handig als je daar ook een uitleg bij hebt ? Met deze zin kan ik niet zoveel, of eigenlijk niks :-)

Ik denk dat ze vooral de oogkleppen en de frontriem bedoeld. Bij de rechter pony (voor ons) zitten de oogkleppen zowat boven de ogen ipv ernaast. De bitloze pony heeft de frontriem zo hoog/opgeklapt zitten dat hij tegen de oren rust, bij de rechter zie ik geen eens een frontriem. Bit lijkt wat te groot voor de rechter pony. En gevoelsmatig zeg ik dat de neusriem van de andere pony wat laag zit, maar dat vind ik wel vaker bij bitloze optomingen.
Foto's kunnen natuurlijk vertekenen. Wel ontzettend leuk getekende pony's!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:45

Het zijn volgens mij ook andere hoofdstellen, beide frontriemen staan omhoog.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:54

xSlvna schreef:
Als je aan een sidepull links/rechts trekt, zal de druk ALTIJD op de tegenovergestelde kant komen. Dat is toch ook wel logisch neem ik aan?

Niet als je 2-3 meter verder zit

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:11

Ts, met een touwneusriem kun je prima een beginnetje maken met lange lijnen bijvoorbeeld. Touw kan alleen wel wat ruwer zijn dan bijvoorbeeld een leren neusriem, afhankelijk van het touw. Met een jonkie zou het daarom misschien verstandiger zijn een zachter neusstukje te kopen. Er zijn namelijk ook wel losse leren neusriemen te koop :)
(vraag het bijvoorbeeld eens in het topic met alle vragen/ervaringen over bitloze optomingen: [HAR] Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen )

Je zou ook nog kunnen overwegen een low sidepull te gebruiken, daarbij zitten de ringen wat lager op de neusriem en heb je allicht een betere inwerking wanneer je met lange teugels gaat werken.

Wel is het zo dat welk type hoofdstel je ook gebruikt (met bit, sidepull, kaakgekruisd), je pony zal eraan moeten wennen. Of een optoming duidelijk is, zal daarom vooral liggen aan wat je hem aanleert. Als je zou willen, zou je zelf de teugels met clipjes aan de oren kunnen bevestigen en hem daar op leren reageren. Sterker nog, ik weet van iemand die wel eens zonder hoofdstel ment!

liedje89 schreef:
Ik denk dat je met veel bitloze optomingen onder het zadel de hulpen zou geven door je handen opzij te bewegen met mennen heb je straks de leidsels door ringen lopen en kan je die hulp zo niet geven dus je moet er wel goed over nadenken hoe een bitloze optoming inwerkt en of dat duidelijk is wanneer je eigenlijk alleen meer of minder druk kan geven en geen andere beweging met je leidsels kan maken. Ik denk ook dat het belangrijk is dat het goed op zijn plek blijft en niet gaat schuren.

Hoe rijd jij ohz dan met een bit? Ik rijd zonder bit niet anders dan met bit, eerlijk gezegd. Ik kan me daarom niet voorstellen dat dat met mennen dan ineens wel uitmaakt. Het is maar net hoe je je paard of pony op bepaalde druk leert reageren. :)
Laatst bijgewerkt door Runa op 08-07-16 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:12

Jinte schreef:
Je hebt van Ideal een neusriem voor op een menhoofdstel die is kaakgekruisd. Dat zo je ook nog kunnen overwegen :)

Hier dacht ik ook meteen aan!
En barefoot heeft eventueel ook zon soortgelijke neusriem.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:28

Hier men ik sinds kort met een Nurtural hoofdstel met mijn pony en dat gaat echt top! Reageert beter dan op het bit en het hoofdstel is duidelijk. Ik heb een versie zonder oogkleppen, maar ik weet dat Nurtural ook speciale menhoofdstellen op de markt heeft. De release van deze hoofdstellen is erg fijn. Eigenlijk een combi van kaakgekruisd en sidepull. (Wat in mijn ogen ideaal is! ;) )

Verder heb ik ook al met de FRA Baro kaptoom met hem gemend. Dat ging ook heel goed. Ik heb een vriendin die haar Tinker ook met dit hoofdstel mende met succes.

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 22:08

Bedankt voor al jullie reacties! :j Ik ga er nog is even rustig over nadenken en is bekijken hoe duur de kunst/leren neusriemen zijn. Als dit boven mijn budget uitstijgt wordt het denk ik een touwsidepull maar dan met iets van een bontje denk ik! Nogmaals bedankt! En nieuwe ervaringen blijven uiteraard welkom! :))

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 01:32

Ik zie indd dat ze bij rechter pony wat omlaag moeten. Frontriem zit er wel degelijk maar voor jullie niet zichtbaar blijkbaar op mijn beeldscherm wel goed te zien. Bij de linker pony vertekend de frontriem. Ze verdraagt heel weinig aan d'r oortjes dus daar heb ik extra opgelet. Zal er morgen nog een kritisch naar kijken :j

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 15:35

Inmiddels heb ik eergisteren wat uitgeprobeerd met mijn huidige hoofdstel, wat verrassend goed heeft uitpakt! Ik heb mijn hoofdstel zo omgebouwd dat het een soort van sidepull is en ben toen met twee leadropes gaan wandelen. Puck gedroeg zich super, al vond ze het uiteraard nog wel erg spannend en slingert ze nog als de malle, haha! Hier de foto;

Afbeelding

Het is niet zo goed te zien hoe het hoofdstel nu zit, maar ik heb de bakstukken aan de neusriem vast gemaakt en aan de bakstukken zitten nu ook strotouwtjes in een rondje, waar mijn leadropes aan vast zitten.

Ik heb mijn touwsidepull besteld, dus daar wacht ik met smart op! :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:42

Tja.... ik neem aan dat je haar niet zo voor de wagen zet.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:42

Ziet er goed uit! Leuk beestje trouwens. Wat ik wel zou doen is de zweep er gelijk bij pakken, zodat je iets meer controle hebt.

Edit: Om het voor haar wat makkelijker te maken, kun je er in het begin iemand naast laten lopen, gewoon als steun, dus zonder dat die haar vast heeft. Dan heb je kans dat ze ook niet meer slingert en na een paar keer door heeft hoe het werkt :)