Leentje_P schreef:Iedereen bedankt voor de antwoorden, weer een stuk dichter bij "het" antwoord
Als 't paard niet goed zou reageren, dan geef ik het gewoon terug aan de eigenaar. Stel het stopt niet of reageert niet en zelfs niet na iets meer druk waarom zou je het dan nog kopen? Dan is het dus gewoon niet sensibel genoeg voor me (zo sensibel als mogelijk is het leukst voor mij)
... ...
Met grondwerk (vooral als ze het niet kennen) kan je een beetje aanvoelen wat voor een vlees in de kuip hebt. Laten ze zich makkelijk voor druk verplaatsen. Lopen ze los lichtjes en makkelijk of zijn het zware en grove bewegingen...
Uhm, dit is echt geen juiste aanname

Ik schrik een beetje van deze opmerking van je, aangezien je het laat lijken alsof je er toch enigszins verstand van hebt

Ik kan jou nu al vertellen, als jij als vreemde, bij mijn HSP Arab in de buurt wilt komen en je geeft em niet de tijd, dan kan je em niet eens aanraken

Laat staan iets met hem doen qua grondwerken

Dan gaat mijn Hoog Sensitieve Paard toch echt alleen maar verder en verder bij je vandaan, met waarschijnlijk zo nu en dan een staking uit verwarring en onbegrip. Als je het dan echt extreem gaat opvoeren qua druk, kan je zelfs echt protest en een boze blik verwachten, want geloof me, hij geeft de kleinste en duidelijkste signalen die ik ken. Negeer je die, of vat je die verkeerd op, dan wordt ie beledigd en kan je fluiten naar je samenwerking

Zal ik het je nog leuker vertellen? Mijn lieverd, die oh zo HSP is (ikzelf ook trouwens), kon ik de eerste maanden zelfs niks mee qua grondwerken

En zelfs nu, na 2 jaar, heeft ie echt nog dagen dat ie liever niet knuffelt of werkt, en de dag erna je niet van em af komt

Een ander voorbeeld, het uber sensibele paard van een vriendin van me, (KWPN van ruim 1,70m), gaat bij de verkeerde druk in de "freeze". Dus kans als je zo een paard treft, die met grondwerken ook nergens voor zal wijken of doen

Wat ik je wil aanraden, zeker als je op zoek bent naar een sensibel paard, laat dat grondwerken zitten tijdens het kijken, observeer het paard, adem, ga je aarden en probeer eerst op afstand contact te krijgen. Let op de kleine dingen, zoals net ff dat oortje. Kijk hoe t paard reageert als je ermee aan t halster loopt, volgt ie of graag voorop etc.
En...ik denk dat je zeker nog heel veel te leren hebt qua werken met paarden, juist met sensibele paarden