Grondwerk bij aankoop paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:53

Leentje_P schreef:
Iedereen bedankt voor de antwoorden, weer een stuk dichter bij "het" antwoord

Als 't paard niet goed zou reageren, dan geef ik het gewoon terug aan de eigenaar. Stel het stopt niet of reageert niet en zelfs niet na iets meer druk waarom zou je het dan nog kopen? Dan is het dus gewoon niet sensibel genoeg voor me (zo sensibel als mogelijk is het leukst voor mij :D )
... ...
Met grondwerk (vooral als ze het niet kennen) kan je een beetje aanvoelen wat voor een vlees in de kuip hebt. Laten ze zich makkelijk voor druk verplaatsen. Lopen ze los lichtjes en makkelijk of zijn het zware en grove bewegingen...

Uhm, dit is echt geen juiste aanname :oo
Ik schrik een beetje van deze opmerking van je, aangezien je het laat lijken alsof je er toch enigszins verstand van hebt :=

Ik kan jou nu al vertellen, als jij als vreemde, bij mijn HSP Arab in de buurt wilt komen en je geeft em niet de tijd, dan kan je em niet eens aanraken :')
Laat staan iets met hem doen qua grondwerken :Y)
Dan gaat mijn Hoog Sensitieve Paard toch echt alleen maar verder en verder bij je vandaan, met waarschijnlijk zo nu en dan een staking uit verwarring en onbegrip. Als je het dan echt extreem gaat opvoeren qua druk, kan je zelfs echt protest en een boze blik verwachten, want geloof me, hij geeft de kleinste en duidelijkste signalen die ik ken. Negeer je die, of vat je die verkeerd op, dan wordt ie beledigd en kan je fluiten naar je samenwerking ;)

Zal ik het je nog leuker vertellen? Mijn lieverd, die oh zo HSP is (ikzelf ook trouwens), kon ik de eerste maanden zelfs niks mee qua grondwerken _O-
En zelfs nu, na 2 jaar, heeft ie echt nog dagen dat ie liever niet knuffelt of werkt, en de dag erna je niet van em af komt :P En dat is prima, laat elkaar in de waarde en hou rekening met elkaar. Jij hebt soms ook je dag niet, geldt voor hem ook :)

Een ander voorbeeld, het uber sensibele paard van een vriendin van me, (KWPN van ruim 1,70m), gaat bij de verkeerde druk in de "freeze". Dus kans als je zo een paard treft, die met grondwerken ook nergens voor zal wijken of doen ;)

Wat ik je wil aanraden, zeker als je op zoek bent naar een sensibel paard, laat dat grondwerken zitten tijdens het kijken, observeer het paard, adem, ga je aarden en probeer eerst op afstand contact te krijgen. Let op de kleine dingen, zoals net ff dat oortje. Kijk hoe t paard reageert als je ermee aan t halster loopt, volgt ie of graag voorop etc.
En...ik denk dat je zeker nog heel veel te leren hebt qua werken met paarden, juist met sensibele paarden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:57

Als je het karakter van het paard wilt testen dan kun je het beste gewoon een klein raar voorwerp (bal, hoed, cap, you name it) bij hem in de paddock/bak/stal gooien en kijken hoe hij reageert: loopt hij eropaf om het te besnuffelen, dan weet je dat je een nieuwsgierig paard hebt dat open staat voor verandering. Blijft het paard staan of loopt hij zelfs weg, dan zie je of hij introvert/passief is aangelegd of zelfs eerst vanuit angst reageert.

Al het andere wat je aan grondwerk kunt afleiden wordt vooral bepaald door de training die hij van de eigenaar heeft gekregen. Als ik hier lees dat je een onbekend paard stilzet door hem aan het schrikken te maken door met je armen te zwaaien... :x Niet dat [***] daar een trauma aan zal overhouden, maar bij dat soort nare mensen blijft hij vooral zo ver mogelijk uit de buurt. Tja, als je daar dan het stempeltje 'angstig, afstandelijk paard' op plakt... :+
Hetzelfde geldt voor wat in Nederland als standaard wordt gezien als het gaat om 'grondwerk'; dat valt namelijk bijna allemaal onder de noemer pressure/release, oftewel een paard net zo lang/hard onder druk zetten tot hij beseft dat hij geen andere keus heeft dan zich erbij neer te leggen en te doen wat je 'vraagt'. Als je dat onder goed/normaal grondwerken verstaat en je gaat dat even toepassen tijdens een bezichtiging dan moet je er niet gek van staan te kijken als zowel ongetrainde als volledig positief getrainde (dus zonder drukopbouw) jou erg agressief en vervelend vinden overkomen, niet begrijpen wat je bedoelt/hoe ze aan die drukopbouw kunnen ontkomen en niet meer mee willen werken. Dat heeft niets te maken met karakter maar met het feit dat je zo'n paard compleet overvalt als je voor de 1e keer komt kijken en bij een paard dat niets van druk-opbouw training kennen meteen circling 'game', zijwaarts, wending om de voor-/achterhand en yoyo-'game' gaat vragen.

Natuurlijk, al je speciaal op zoek bent naar een Parelli-paard en iemand geeft in de advertentie aan dat zijn/haar paard level X is, dan moet je dat ook ook uitproberen, maar bij alle andere paarden zou ik het laten en in plaats daarvan gewoon kijken naar hoe hij de dingen doet die híj kent, zoals hoe hij meeloopt uit de wei, zich laat poetsen enz.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:00

Leentje_P schreef:
Iedereen bedankt voor de antwoorden, weer een stuk dichter bij "het" antwoord

Als 't paard niet goed zou reageren, dan geef ik het gewoon terug aan de eigenaar. Stel het stopt niet of reageert niet en zelfs niet na iets meer druk waarom zou je het dan nog kopen? Dan is het dus gewoon niet sensibel genoeg voor me (zo sensibel als mogelijk is het leukst voor mij :D )

Een join-up met iemand anders paard doen is gewoon ronduit grof en beledigend tegenover de eigenaar. Het is jouw paard niet (in ieder geval nog niet). Daarom bedoelde ik eerder kleine "oefeningetjes" zoals wat wijken voor druk, leiden en misschien wat stappen op de cirkel

Met grondwerk (vooral als ze het niet kennen) kan je een beetje aanvoelen wat voor een vlees in de kuip hebt. Laten ze zich makkelijk voor druk verplaatsen. Lopen ze los lichtjes en makkelijk of zijn het zware en grove bewegingen.

De reden dat ik het vraag is omdat ik eigenlijk opzoek ben naar paard wat ik graag zelf zou willen doorrijden/inrijden en opzoek ben naar ene manier om toch een beetje (objectief, subjectiviteit speelt namelijk altijd de overheersende rol) het karakter te bepalen.

Even mijn bedenking bij het verhaal van lichtheid. Je hebt paarden die lichter worden dan anderen. Maar of een paard licht is, is afhankelijk van de huidige eigenaar. Elk paard, ook een paard dat echt zwaar is aan de hulpen, kan op een behoorlijk snelle tijd licht gemaakt worden. Het paard zaak uiteindelijk ongeveer even licht worden als jij toestaat. Een paard kan nu heel licht zijn en na een maand bij jou al veel minder. Andersom kan ook. Kortom lichtheid ligt vooral aan jezelf. Je kan elk paard licht aan de hulpen krijgen, de meesten heel licht en een deel enorm licht. Denk hieraan als je een paard voor je hebt dat een bulldozer is. Je kan dan kijken of het paard snel leert en snel dingen doorheeft. Voor een deel toch. Ook het leerproces kan door de huidige eigenaar serieus vertraagt zijn en kan snel terug op gang gebracht worden.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:03

Helemaal eens met xyzutsu2 en jensvl!
Want ik krijg bij je comments TS, toch echt niet het idee dat je zelf goed weet hoe t werkt en de dingen die je noemt kunnen echt averechts overkomen bij paarden :=

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:08

Waarom wil je grondwerken met een paard die je gaat proberen?
Ik spreek uit ervaring dat het helemaal niets zegt over het karakter.. :n

Had een jong dier op het oog.. wel in de hand geweest, maar was nog niet onder de man.
Paard was héél attent, vriendelijk en voorzichtig.. was heel subtiel en kon hem met mijn lichaam weg sturen en bij me halen..
Maar ik was natuurlijk nieuw en interessant ;)

Eenmaal thuis begon ik zijn karakter pas echt te kennen.. en hij had een héél sterk karakter.
Als hij zijn dag had deed hij werkelijk alles voor je, maar als hij geen zin had deed hij gewoon waar hij zelf zin in had.
En dan bedoel ik niet alleen met rijden, maar ook in de dagelijkse omgang.
Bv.. ik kon hem 1001 x alleen laden, de keer daarna ging hij pertinent niet de trailer in.. totdat we hem er met zijn 2en in hebben getild, waarna hij op zijn gemak een pluk hooi nam en arrogant achterom keek :x

Dus.. ik bedoel maar.. :')

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:11

mellamoshan schreef:
Om heel eerlijk te zijn, als je als koper bij mijn paard komt en even met hem wil "grondwerken", krab ik mezelf achter m'n oren en denk ik dat linksom of rechtsom, het paard niet naar jou zou gaan.

Als je ervaring genoeg hebt, weet je al wat voor vlees je in de kuip hebt op de grond, als je hem uit de wei trekt.

Even los laten bewegen in een paddock of longeerkraal daar gelaten natuurlijk.

Deels mee eens. Ik zou wel kijken naar hoe wijken voor druk gaat omdat dat veel zegt over de basisopleiding, de huidige eigenaar en de manier waarop het paard nu getraind is. Bovendien zou ik willen dat de eigenaar reclame maakt met het paard. Als de eigenaar zegt dat het paard bvb grondwerk kent, zou ik hem vragen dit toch even voor te doen. Je merkt bijna alles wel bij het uit de wei halen en even wat loswerken zoals je zegt. Maar grondwerken zegt wel het een en ander over hoe het paard tot nu toe getraind is.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:15

jensvl schreef:
mellamoshan schreef:
Om heel eerlijk te zijn, als je als koper bij mijn paard komt en even met hem wil "grondwerken", krab ik mezelf achter m'n oren en denk ik dat linksom of rechtsom, het paard niet naar jou zou gaan.

Als je ervaring genoeg hebt, weet je al wat voor vlees je in de kuip hebt op de grond, als je hem uit de wei trekt.

Even los laten bewegen in een paddock of longeerkraal daar gelaten natuurlijk.

Deels mee eens. Ik zou wel kijken naar hoe wijken voor druk gaat omdat dat veel zegt over de basisopleiding, de huidige eigenaar en de manier waarop het paard nu getraind is. Bovendien zou ik willen dat de eigenaar reclame maakt met het paard. Als de eigenaar zegt dat het paard bvb grondwerk kent, zou ik hem vragen dit toch even voor te doen. Je merkt bijna alles wel bij het uit de wei halen en even wat loswerken zoals je zegt. Maar grondwerken zegt wel het een en ander over hoe het paard tot nu toe getraind is.

maar dat merk ik wel zodra het paard voorgereden wordt of ik er zelf op stap. En als ze jonger als dat zijn, geen probleem, dan heb ik nog tijd zat om te gaan grondwerken met hem.

Snap je hoor, ben het met je eens, maar bij aankoop paard hoef ik alleen een basis te zien. :)

YamaSaki

Re: Grondwerk bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:18

In de OP staat trouwens de vraag over een paard dat nog GEEN grondwerk kent, dus daar kan je echt niet veel van verwachten vind ik.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:23

xyzutu2 schreef:
Als je het karakter van het paard wilt testen dan kun je het beste gewoon een klein raar voorwerp (bal, hoed, cap, you name it) bij hem in de paddock/bak/stal gooien en kijken hoe hij reageert: loopt hij eropaf om het te besnuffelen, dan weet je dat je een nieuwsgierig paard hebt dat open staat voor verandering. Blijft het paard staan of loopt hij zelfs weg, dan zie je of hij introvert/passief is aangelegd of zelfs eerst vanuit angst reageert.

Al het andere wat je aan grondwerk kunt afleiden wordt vooral bepaald door de training die hij van de eigenaar heeft gekregen. Als ik hier lees dat je een onbekend paard stilzet door hem aan het schrikken te maken door met je armen te zwaaien... :x Niet dat Rio daar een trauma aan zal overhouden, maar bij dat soort nare mensen blijft hij vooral zo ver mogelijk uit de buurt. Tja, als je daar dan het stempeltje 'angstig, afstandelijk paard' op plakt... :+
Hetzelfde geldt voor wat in Nederland als standaard wordt gezien als het gaat om 'grondwerk'; dat valt namelijk bijna allemaal onder de noemer pressure/release, oftewel een paard net zo lang/hard onder druk zetten tot hij beseft dat hij geen andere keus heeft dan zich erbij neer te leggen en te doen wat je 'vraagt'. Als je dat onder goed/normaal grondwerken verstaat en je gaat dat even toepassen tijdens een bezichtiging dan moet je er niet gek van staan te kijken als zowel ongetrainde als volledig positief getrainde (dus zonder drukopbouw) jou erg agressief en vervelend vinden overkomen, niet begrijpen wat je bedoelt/hoe ze aan die drukopbouw kunnen ontkomen en niet meer mee willen werken. Dat heeft niets te maken met karakter maar met het feit dat je zo'n paard compleet overvalt als je voor de 1e keer komt kijken en bij een paard dat niets van druk-opbouw training kennen meteen circling 'game', zijwaarts, wending om de voor-/achterhand en yoyo-'game' gaat vragen.

Natuurlijk, al je speciaal op zoek bent naar een Parelli-paard en iemand geeft in de advertentie aan dat zijn/haar paard level X is, dan moet je dat ook ook uitproberen, maar bij alle andere paarden zou ik het laten en in plaats daarvan gewoon kijken naar hoe hij de dingen doet die híj kent, zoals hoe hij meeloopt uit de wei, zich laat poetsen enz.

Absoluut mee eens wat betreft het verhaal van druk zetten en positief werken in plaats van druk opbouw (hoewel dit zeldzaam wel eens nodig kan zijn in beperkte mate). Dat balletje gooien zie ik het nut niet echt van in. Daarmee zie je vooral de grote onderscheiden tussen paarden en minder de kleine onderscheiden. Die dingen zouden toch in veel fijnere vorm waarneembaar moeten zijn bij standaard leiden en wat wijken voor druk.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:25

@mellamoshan: dat klopt inderdaad een is ook het belangrijkste.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:28

Citaat:
Stel het stopt niet of reageert niet en zelfs niet na iets meer druk waarom zou je het dan nog kopen? Dan is het dus gewoon niet sensibel genoeg voor me (zo sensibel als mogelijk is het leukst voor mij :D )

Heb jij ervaring met grondwerken en zo ja; ook wel eens gewerkt met een groen paard?

Mijn zeer sensibele merrie blokkeert als je de eerste x (als vreemde en voor haar doen) te grof doorkomt.
Als je dan nog meer druk gaat zetten, dan reageert ze absoluut niet hoe jij zou willen.
Bij haar moet je juist de vraag nog kleiner maken en dan zal ze reageren.

Sensibel is leuk; maar je moet oppassen dat het niet omslaat in paniek.
Vooral jonge (zeer sensibele) paarden zijn daar gevoelig voor.
Als je daar geen ervaring mee hebt, dan ben je samen een gevaarlijke combinatie.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:30

Ik zag iemand hier die had meegemaakt dat de potentiële koper een join up ging doen. Buiten het punt dat ik dit niet eens grondwerk vindt omdat het gewoon niet meer lijkt op wat paarden in de natuur als extreemste doen, tot hier mijn mening, zou ik iemand die dingen doet die zijn groot effect hebben op het paard, onmiddellijk wegsturen. Tenzij ze natuurlijk openstaan voor een nieuwe training.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:35

Leentje_P schreef:
NatasjavE schreef:
Voor mij zou het geen bezwaar zijn als het paard het niet zou kunnen.

Bij het kopen van een paard let ik erop of hij het lijf, beweging en karakter heeft voor hetgeen ik er mee van plan te doen.
Wel afhankelijk van de leeftijd uiteraard. Hoe ouder het paard hoe hoger de opleidingsgraad.

Maar de paarden die ik tot nu te gehad heb waren allemaal nog in de opfok leeftijd.
Die konden alleen meelopen aan een touwtje, vast staan aan een touwtje,voetjes op tillen en overal aangeraakt worden. Meer hoort een twenter mijn inziens ook niet te kennen.

Wat vond je belangrijk om in een twenter te zien? (kan je me eventueel een site/artikel/boek aanraden?)

Ik was op zoek naar een Gelderse.

Ik wilde dus zien:

Veel front
Een grootramig paard( dus een paard wat de indruk geeft over veel bodem te staan, lange hals, rug en benen) Langelijnt model.
Een onder de massa staand achterbeen.
Gelderse opdruk.
Een paard wat van de grond af draaft en galoppeert. Geen vlakke beweging.Een paard wat zich aan de voorkant groot maakt maar wel het achterbeen er onder zet. Een stap met ruimte en een duidelijke viertakt....niet TE groot stappend.
Paard moet wakker de wereld in kijken. Brutaal zelfs de wereld in kijken.
Veel ras en adel uitstralen.
En uiteraard recht van lijf en leden. Een correct exterieur wat zorgt dat het paard oud kan worden,

Geen vierkant propje wat als een naaimachine beweegt en ineengedoken staat met een vlakke hals.
Wat zonder tact en regelmaat draaf en bijna in een viertakt galoppeert,

Het boek selecteren om te presteren van het KWPN staat het een en ander in. Maar veel over (sport)paarden leer je in de praktijk en met name over fokkerij heeft mij vooral geholpen om keuringen te bezoeken..

Een paard heeft het exterieur nodig voor hetgeen jij van hem wil. Daar moet je op letten. De rest kan jij hem leren.
Wil je grondwerk? Leer hem/haar dat.

Maar koop een paard met een goed lijf....voor hetgeen jij er mee van plan bent.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 10-06-16 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:50

Grondwerk, tegenwoordig hèt toverwoord pm alle problemen op te lossen en nu zelfs om evt. problemen te voorzien?
Je hoeft niets speciaals te doen als je een nieuw paard gaat bezichtigen. Geef gewoon je oren en ogen goed de kost maar bovenal: neem alsjeblieft iemand mee die er verstand van heeft. Dan hoef je niet met armen te zwaaien of gekke dingen te testen. En vergeet vooral de medische keuring niet. Alle poppekast en kunstjes die je nodig heb zijn altijd nog te trainen.
Heb 1x kopers bij een pony gehad die niet eens de moeite namen de pony te begroeten. Die begonnen meteen aan haar been te trekken. Het beest haf echt zoiets van whùt?? Ik snap dat niet. Al die wijsheid uit boeken en van internet. Heel mooi maar beter om gewoon ff af te wachten hoe e.e.a loopt en wat de verkoper en paard jou zelf vertellen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:58

Met een juiste training op de grond kan je wel degelijk veel problemen oplossen en voorkomen die niet medisch van aard zijn. Alleen zouden sommigen zich moeten realiseren dat parelli niet de enige methode is (en volgens mij al zeker niet de methode met het snelste resultaat, en al zeker niet de vriendelijkste methode).

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:04

Nu noemen ze het grondwerk, vroegah deed je dat ook maar dan had het niet echt een naam. Hooguit logisch omgaan met je paard.
En ok er waren nog geen touwhalsters en leadropes of sticks naar had je een halster een longeerlijn en een zweep. Goh
Laatst bijgewerkt door piezze op 10-06-16 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:05

piezze schreef:
Nu noemen ze het grondwerk, vroegah deed je dat ook maar dan had het niet echt een naam. Hooguit logisch omgaan met je paard.

+:)+ *\o/*

Oude wijn in nieuwe zakken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:07

Oh en de goeroes waren (cq zakkenvullers :') )er ook niet. Maar of je daar veel aan mist.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:14

piezze schreef:
En ok er waren nog geen touwhalsters en leadropes of sticks naar had je een halster een longeerlijn en een zweep. Goh

Dat is zo. En de zweep is zelfs onnodig. Alleen zijn er zo veel mensen die de basis overslaan, en buiten gedachteloos rondjes lopen niets doen met hun paard vanop de grond. En vaak wordt dit ook nu nog te agressief gedaan waardoor het minder snel gaat om dingen aan te leren dan mogelijk is.
Ik sta er vaak van te kijken hoe veel paarden de prilste basis in daar logisch omgaan met paarden niet kennen omdat de eigenaar daar nooit moeite in heeft gestoken. Best raar omdat het leerproces dan veel langer duurt en met veel meer frustraties gaat dan dat daar wel moeite voor wordt gedaan.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 21:35

En daarom moet je altijd heel bedachtzaam en vol goede concentratie een antwoord op bokt zetten en niet snel tussen de bedrijven door

Ten eerste was ik niet van plan om het hele level Parelli pakket met het paard te doorlopen
ten tweede was ik absoluut niet van plan om bij andermans paarden met de armen te moeten gaan zwaaien of enige grote druk uit te moeten oefenen dan het drukken op een bepaalde plek (geen gehang, geen gezwiep, geen gezwaai, geen yoyo game, geen sideway etc) Gewoon de simpele basisdingen die Piezze al heel duidelijk aangaf (waaraan men tegenwoordig de naam grondwerk koppelt)

Ik was ook niet van plan het volledige karakter ergens op vast te pinnen. Al zie ik er misschien niet zo uit, ik begrijp echt wel dat als iemand iedere dag grondwerk met z'n paard oefent dat dit paard tien keer sneller en "fijner" reageert dan een groen paard.

Ja ik heb ook groene paarden in de hand gehad en grondwerk aan moeten leren. Soms leer ik zelfs "probleempaarden" de basis voor de eigenaar aan (puur uit interesse en hobby)

Nogmaals: Mijn vraag was de KLEINE oefeningen waar jullie op letten. Niet het hele level pakket van Parelli, Hempfling, Emiel Voest etc.
Laatst bijgewerkt door Leentje_P op 10-06-16 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:43

En toch ben ik nog steeds benieuwd, waar jij dan op baseert of zo een paard niet sensibel genoeg is...
Ongeacht of juist omdat je zegt, zelfs met "probleempaarden" te hebben gewerkt.

Welke dingen bedoel je die Piezze al heel duidelijk aangaf? Want wat Piezze zei, zie ik nou echt niet als "grondwerk", in het verleden niet en nu ook niet :\
Die zei gewoon, goed kijken en gebruik je verstand :P

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:46

Dat zijn dus inderdaad leiden en eventueel wat wijken voor druk. Maar alles moet in context worden gezien. En je kan er echt niet uit opmaken of het paard sensibel is. Dat zie je het beste als je de eigenaar bezig ziet van op een afstandje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:48

Tja;
Ik noem het normaal mee laten lopen, stilzetten en mijn persoonlijke ruimte respecteren geen grondwerken.
Dat is gewoon omgaan met het paard.

De meeste dingen vind ik ook gewoon GBV en geen grondwerk/parelli enz.

Ik ben heel benieuwd wat jij hiermee bedoelt.
Wat zou je vragen aan het paard en wat is in jouw ogen dan een verkeerde reactie?
Citaat:
Als 't paard niet goed zou reageren, dan geef ik het gewoon terug aan de eigenaar.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 21:52

sensibel is een mega discutabel begrip, dat begrijp ik zelf ook. Een sensibel paard is naar mijn mening een paard dat gevoelig genoeg is om op een mate van energie te reageren.

Niet sensibel genoeg is dat op het moment dat ik druk uit oefen ergens (maakt niet uit) geen eens van positie, blik, houding verandert. Dat het geen eens enige blijk van verandering of "niet begrijpen" laat zien. Gewoon maar in slaapstand blijft staan.
Niet sensibel is als ik bij wijze van spreken aan het paard moet gaan sleuren om 't mee te krijgen terwijl het erbij staat in pure slaapmodus
Niet sensibel is als het in de bak als een duffe dodo geen eens een pas doet als de eigenaar hem/haar wil showen.

Alle volgende dingen moeten idd gewoon in context worden geplaats, maar dat is misschien wel het leuke en moeilijke aan de hobby "paard" en dat is dan een kwestie van gevoel (en een deskundig maar vooral OBJECTIEF persoon ernaast houden)

(Probleempaarden staat tussenhaakjes omdat ik het geen echte probleempaarden waren, alleen wat kleine opvoedkundige probleempjes :D , maar ja wat iedereen tegenwoordig al probleempaard noemt...)

Wel leuk om te zien wat een snel zinnetje voor een discussie kan losweken :)
Laatst bijgewerkt door Leentje_P op 10-06-16 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 21:55

Brainless schreef:
Tja;
Ik noem het normaal mee laten lopen, stilzetten en mijn persoonlijke ruimte respecteren geen grondwerken.
Dat is gewoon omgaan met het paard.

De meeste dingen vind ik ook gewoon GBV en geen grondwerk/parelli enz.

Ik ben heel benieuwd wat jij hiermee bedoelt.
Wat zou je vragen aan het paard en wat is in jouw ogen dan een verkeerde reactie?
Citaat:
Als 't paard niet goed zou reageren, dan geef ik het gewoon terug aan de eigenaar.

Een verkeerde reactie moet in context worden geplaats, begrijp ook wel dat ik van een jaarling geen perfect leidoefeningen mag verwachten. Maar misschien is dat wel het idee van de "klik" dat je al in het begin van de eerste ontmoeting een soort "basis taal/communicatie" met een bepaald paard aanvoelt. Op het moment dat het voor mij niet voelt zoals het hoort te voelen. Fouten is geen probleem, maar het idee hebben dat het paard gewoon nul concentratie op jou heeft en alles daarachter duizendmaal belangrijker vind en met geen mogelijkheid (lees: met wat zachtjes vragen en proberen 't interessanter of misschien leuker te maken) terug te krijgen is... Ja dan laat ik hem/haar liever staan dan een miskoop

Geen hand vol maar een land vol