Dee_Es schreef:Ik snap niet zo goed hoe je nuttig kan longeren zonder lijn en zweep. Dat wordt toch meer gewoon rondjes lopen? Ik longeer op de klassieke manier zoals ik het 20jaar geleden geleerd heb. Dus in een driehoek waarbij ik min of meer op m'n plek mee draai. Paard moet zelf lopen, zou wat zijn als ik mee moest rennen. Ik hou netjes contact op de lijn, valt hij naar buiten dan geef ik een kneepje, valt hij naar binnen dan wijs ik met de zweep naar zijn schouder. Zweep laag is stap of tempo behouden, zweep half hoog is overgang draf, zweep hoog is overgang galop. Verder verander ik mijn houding iets maar dat hoeft maar het indraaien van een schouder te zijn.
Daarnaast gebruik ik de lijn en zweep om stelling te vragen, volte sluiten en openen, begrenzen om op het achterbeen te zetten etc. Ik zie vaak bij mensen die meelopen dat ze zelf ovaaltjes gaan lopen waardoor het paard constant dan wel en dan weer geen druk heeft op de lijn, dan kan je je paard niet fijn begeleiden. Wanneer ik stil blijf staan ben ik een fijn stabiel punt voor mijn paard met een stille verbinding via de lijn.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en ook niet qua training
Ik vind ontspanning en mooi over de rug ook belangrijk en daar heb je geen zweep of lijn bij nodig