op welke plek sta je tijdens het longeren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:50

Jeika schreef:
ik longeer zo dat mijn hoofd gericht is op zijn hoofd en mijn zweep hou ik in mijn rechterhand samen met de rest van het touw. ik draai mee door mijn ene voet óver de andere te zetten. anders loop ik steeds dichter naar hem toe.

Heb je dan de zweep in de zelfde hand als de longeer lijn? Dat lijkt me zo irritant. Als mijn paard links om loopt, heb ik de zweep in mijn rechter hand en de rest van de lin in mijn linker. Rechtsom is dit andersom

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:53

jasmijn16 schreef:
Jeika schreef:
ik longeer zo dat mijn hoofd gericht is op zijn hoofd en mijn zweep hou ik in mijn rechterhand samen met de rest van het touw. ik draai mee door mijn ene voet óver de andere te zetten. anders loop ik steeds dichter naar hem toe.

Heb je dan de zweep in de zelfde hand als de longeer lijn? Dat lijkt me zo irritant. Als mijn paard links om loopt, heb ik de zweep in mijn rechter hand en de rest van de lin in mijn linker. Rechtsom is dit andersom

ik heb de zweep in de hand waar ik ook de rest van het touw in heb.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:58

Ik loop ook altijd mee. Het longeren is voor mijn paard maar ook voor mij een uitdaging. :')

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:00

Ik loop mee- mijn pony doet het bijzonder goed op lichaamstaal. Iets te ver naar voren en ze stopt of draait (al naar gelang ik beweeg). Best even wennen in het begin, want ze zoekt steun en vindt die in waar en hoe ik sta. Soms ga ik net een stapje te ver naar voren en is het stilstaan.

Ik heb op de rechterhand de zweep links vast, linkerhand rechts vast.

Overigens heb ik de luxe van een longeercirkel en loop meestal zonder lijn rond.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:00

Overal want ik ren erachteraan als een motiverende gymdocent :').
Nee, meestal loodrecht op de kont met die lijn meelopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:01

Ik langer altijd zonder touw, ik wil nl dat ie op mijn lichaamstaal en stem omdraait

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:26

Iets achter je paard (wel zichtbaar) en er achteraan lopen.

MirandaMalik

Re: op welke plek sta je tijdens het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:19

Dat hangt er van af of hij snel is of langzaam, wil ik hem opdrijven loop ik wat achteraan, wil ik dat hij rustiger gaat loop ik richting het hoofd.
Eerder longeerde ik altijd met zweep maar later weinig, ik vind het prettiger dat hij op lichaamstaal reageert, zo is hij veel meer op me gefocust.
Wil ik echt even iets duidelijk maken gooi ik het uiteinde van de lijn zijn richting op, dat werkt prima.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:25

Ik longeer ze hier met oogkleppen express zodat zij mij niet zien (aangezien dit op de wagen hetzelfde is) en zo leren ze mooi tempo te houden en dus echt op stem te rijden. Dus ik sta alsnog altijd achter de schouder; richting de kont anders zien ze me natuurlijk alsnog.
Met jonge pony's in het begin eerst op normaal hoofdstel en dan leren ze eerst wel lichaamstaal en stem aangezien ik ze ook wel eens gewoon simpel los longeer dus zonder hoofdstel ed dus ze kennen lichaamstaal en commando's goed.
Ik loop altijd wel een beetje mee betrap ik mezelf altijd op, maar altijd kleine cirkel.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:43

ik loop ook mee met mijn paard, wel wat achteraan, als ik te ver naar voren ga, stopt hij.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:06

Ik beweeg mee, maar probeer wel zoveel mogelijk een driehoek te vormen. Met drijven doe ik soms wel een stap naar voren.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:39

Mag ik hier even binnenvallen :)

Is er iemand die foto's heeft van waar je staat?
En hebben jullie dan (nog) contact met het paard? Of hangt de lijn in een boogje?
=> hoe behouden jullie het contact/stelling aan

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:51

Ik longeer per paard verschillend, bij een jong dier die het alles nog moet leren loop ik meer mee.
Wel blijf ik bij de singel plek en vraag licht wat stelling en licht contact. Een pas naar de achterhand is sneller een pas naar het front langzamer. Wanneer ik halt wil stap ik duidelijk voor de lijn waar het paard loopt.

Zo kan ik dus makkelijker overgangen vragen, verruimingen en zelfs achterwaarts leren ze zo makkelijk.

Aan de dubbele longe loop ik meer maak ik gebruik van de gehele bak, Volte's rechte lijnen ea maar ook hier meer naar het front is rust naar de kont is tempo

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:55

Loop altijd mee, maar op een klein cirkeltje zegmaar. Een stap naar voren betekend langzamer een stap naar achter sneller. Als ik zelf een stap achteruit doet gaat ze stilstaan en dit werkt prima.

Dubbele lijnen doe ik altijd in de bak met stukken rechtuit dan loop ik natuurlijk wel mee. Zelfde principe.

Je moet je nooit zo gek laten maken door andere mensen, ze weten het toch altijd beter. Terwijl voor heel veel dingen nooit een geschreven regel is, als het zo voor je werkt prima toch.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:53

Ik probeer zo stil mogelijk te blijven staan. Maar bij het aangalopperen moet ik toch echt de lijn wat korter nemen en dichter gaan meelopen om een meer drijvende houding aan te nemen. Anders gaat ze echt niet snel in galop :)

CojacLYMerelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:59

Hallo, bij het longeren moet je altijd in de driehoek staan. Dat houdt in dat je ter hoogte van de schouder staat. Met driehoek bedoel ik dat de longe van de voorhand komt, en dat de zweep richting de achterhand wijst. Een pizzapunt dus. Als je met z'n tweeën bent, dan kan één iemand ter hoogte van de schouder staan, en de andere (alleen als het paard niet reageerd) naar de achterhand toe lopen met de zweep. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:04

Ik longeer altijd zonder lijn en zonder zweep. Zweep ligt op de grond en als ze lui word pak ik die er bij. Ik loop ook mee. Longeerbak is gewoon vierkant, kwestie van opvoeden Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:08

Ik loop bij mijn beide heren mee; longeer dan ook op meer dan een cirkeltje en wil ze ook stukken rechtuit kunnen laten lopen. Bij de ene zet ik wel een stukje bak af, bij de ander loop ik de hele bak door maar kan 'm ook op een kleinere cirkel laten lopen. Ik vind dat stilstaan zo'n rare statische manier van longeren: heb het ook zo geleerd van de welbekende L.H., maar het werkt voor mij niet. Voelt het best als ik meebeweeg/-loop.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:50

Ik snap niet zo goed hoe je nuttig kan longeren zonder lijn en zweep. Dat wordt toch meer gewoon rondjes lopen? Ik longeer op de klassieke manier zoals ik het 20jaar geleden geleerd heb. Dus in een driehoek waarbij ik min of meer op m'n plek mee draai. Paard moet zelf lopen, zou wat zijn als ik mee moest rennen. Ik hou netjes contact op de lijn, valt hij naar buiten dan geef ik een kneepje, valt hij naar binnen dan wijs ik met de zweep naar zijn schouder. Zweep laag is stap of tempo behouden, zweep half hoog is overgang draf, zweep hoog is overgang galop. Verder verander ik mijn houding iets maar dat hoeft maar het indraaien van een schouder te zijn.

Daarnaast gebruik ik de lijn en zweep om stelling te vragen, volte sluiten en openen, begrenzen om op het achterbeen te zetten etc. Ik zie vaak bij mensen die meelopen dat ze zelf ovaaltjes gaan lopen waardoor het paard constant dan wel en dan weer geen druk heeft op de lijn, dan kan je je paard niet fijn begeleiden. Wanneer ik stil blijf staan ben ik een fijn stabiel punt voor mijn paard met een stille verbinding via de lijn.

Cebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:47

Ik loop een klein beetje mee en blijf met mijn lichaamsrichting achter de schouder van mijn paard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:50

Dee_Es schreef:
Ik snap niet zo goed hoe je nuttig kan longeren zonder lijn en zweep. Dat wordt toch meer gewoon rondjes lopen? Ik longeer op de klassieke manier zoals ik het 20jaar geleden geleerd heb. Dus in een driehoek waarbij ik min of meer op m'n plek mee draai. Paard moet zelf lopen, zou wat zijn als ik mee moest rennen. Ik hou netjes contact op de lijn, valt hij naar buiten dan geef ik een kneepje, valt hij naar binnen dan wijs ik met de zweep naar zijn schouder. Zweep laag is stap of tempo behouden, zweep half hoog is overgang draf, zweep hoog is overgang galop. Verder verander ik mijn houding iets maar dat hoeft maar het indraaien van een schouder te zijn.

Daarnaast gebruik ik de lijn en zweep om stelling te vragen, volte sluiten en openen, begrenzen om op het achterbeen te zetten etc. Ik zie vaak bij mensen die meelopen dat ze zelf ovaaltjes gaan lopen waardoor het paard constant dan wel en dan weer geen druk heeft op de lijn, dan kan je je paard niet fijn begeleiden. Wanneer ik stil blijf staan ben ik een fijn stabiel punt voor mijn paard met een stille verbinding via de lijn.

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en ook niet qua training

Ik vind ontspanning en mooi over de rug ook belangrijk en daar heb je geen zweep of lijn bij nodig ;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 03:48

Eens met Dee_Es... Contactteugel (of lijn in dit geval) is voor mij, als nog niet telepatisch communicerende trainer, een noodzakelijk hulpmiddel. Stilstaan is om dit contact makkelijker te houden. Ik heb op zich niks tegen meelopen, maar dan moet je wel enorm bewust zijn wat je met je handen doet en waar je loopt.

Lees ook ergens zweep en lijn in 1 hand ... hoe dan?? Dan geef je toch meteen een ruk aan de lijn als je met de zweep wil drijven? :=

Maargoed, zou mijn paard ook niet willen zien lopen zoals op de foto hierboven.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 07:06

Ik loop absoluut wel mee! Doe alles op lichaamstaal, geef het tempo of de gang aan met mijn eigen pas. Het zonder lijn longeren kan ik niet..Ik wil contact hebben en mijn paard in de voorwaarts neerwaartse tendens laten bewegen. Dus idd niet zoals de foto hierboven aangeeft. Ben sowieso geen voorstander van " vastzetten" aan de longe dan geef ik de voorkeur aan dubbele longe ( bij dubbele longe is t m.i onmogelijk om niet mee te lopen)..