steigeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:11

Zoals ik al eerder zei; leer het met een balk! Dan heeft je paard alleen behoefte om omhoog te komen wanneer hij het balkje ziet. Ik zou dit enkel met Shetlanders doen zeg ik je dan ook wel eerlijk, anders zit je in de les met je paardje waar je balkjes moet lopen en komt hij omhoog.

Paarden steigeren niet alleen uit een schrikactie waar inderdaad veel mensen het mee aanleren zoals mijn voorganger dat zei maar ook uit dominantie en daar zit het gevaar in. Wanneer ze het ontdekken hoe groot ze zich wel niet kunnen maken kan een paard dat verkeerd opvatten. Als je merkt dat je paard jou aan het "overheersen" is moet je gelijk stoppen met de training en het steigeren laten voor wat het is.

Er zijn ook veel mensen die er heel veel plezier aan hebben dat hun paardje op commando kan steigeren.

Er valt bijna niet over te oordelen! Overal zit gevaar achter.. Maar je moet onthouden dat je met wat groots bezig bent en niet met een hond :).

Maar supertucky zou het nu ook wel snappen dat het niet verstandig is om haar pony het steigeren aan te leren. Ze is al vaak genoeg op haar vingers getikt in dit topic.

Dus supertucky héél veel plezier nog met je verzorg Shetlander, geniet ervan :D.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:21

ik raad het je voor de volle 100% af. waarom?
ik ken een shetje, die had altijd een hele lieve verzorgster, die shet had ook al ooit aangeleerd (niet door de verzorgster)om te steigeren zeg maar.
kende allerlei trucs, maar steigeren vond ze het allerleukst.
nu heeft ze dat recent bij die verzorgster (10 jaar) gedaan, recht voor haar neus en het meisje is geraakt door de hoef tegen haar hoofd. gevaarlijk? levensgevaarlijk. het was dat ze een cap op had...

ik vind zelf vrijheids dressuur heel erg leuk, ik vind trucs erg leuk, maar steigeren... nee, bij mijn verzorgpony zal ik dit zeker niet aanleren. als hij steigert word het echt gevaarlijk (bij ieder paard).

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:30

Sardientje vergeet niet de sterren van het vrijheidsdressuur Bijv: Eva Roemaat, Jesse Drent etc. Waarom lukt het hun dan wel? Ik snap je punt en hun hebben er ervaring in maar ooit zijn hun er ook mee begonnen in hun uppie met een brokje en een zweepje. Hun paarden zijn ook geen "gevaar".

Er zit altijd gevaar achter maar dat is met alles met paarden.

En dat je er zo overdenkt is volkomen begrijpelijk als je dat soort dingen meemaakt met dat 10-jarige meisje dat zou wel even schrikken zijn geweest.

Ik denk dat je het commando zo speciaal moet maken, dat het voor het paard goed te onderscheiden is.

Over het steigeren kan je een oneindige discussie overhouden :\ .

Mando

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:32

Die zijn geen 10 meer en snappen waar ze mee bezig zijn en hebben hun pony erg goed onder commando staan.

EAST

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:36

Juist, daarom schrijf ik dat over het commando! En ik zeg nu niet dat supertucky het moet aanleren want dat kan je niet uit me woorden lezen in mijn laatste post. Ik ging alleen even op het punt in van sardientje dat het bij elk paard gevaarlijk is.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:46

EAST schreef:
Zoals ik al eerder zei; leer het met een balk! Dan heeft je paard alleen behoefte om omhoog te komen wanneer hij het balkje ziet. Ik zou dit enkel met Shetlanders doen zeg ik je dan ook wel eerlijk, anders zit je in de les met je paardje waar je balkjes moet lopen en komt hij omhoog.

Paarden steigeren niet alleen uit een schrikactie waar inderdaad veel mensen het mee aanleren zoals mijn voorganger dat zei maar ook uit dominantie en daar zit het gevaar in. Wanneer ze het ontdekken hoe groot ze zich wel niet kunnen maken kan een paard dat verkeerd opvatten. Als je merkt dat je paard jou aan het "overheersen" is moet je gelijk stoppen met de training en het steigeren laten voor wat het is.

Er zijn ook veel mensen die er heel veel plezier aan hebben dat hun paardje op commando kan steigeren.

Er valt bijna niet over te oordelen! Overal zit gevaar achter.. Maar je moet onthouden dat je met wat groots bezig bent en niet met een hond :).

Maar supertucky zou het nu ook wel snappen dat het niet verstandig is om haar pony het steigeren aan te leren. Ze is al vaak genoeg op haar vingers getikt in dit topic.

Dus supertucky héél veel plezier nog met je verzorg Shetlander, geniet ervan :D.

Daar is inderdaad een betere en leukere manier van aanleren.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:55

EAST schreef:
Sardientje vergeet niet de sterren van het vrijheidsdressuur Bijv: Eva Roemaat, Jesse Drent etc. Waarom lukt het hun dan wel? Ik snap je punt en hun hebben er ervaring in maar ooit zijn hun er ook mee begonnen in hun uppie met een brokje en een zweepje. Hun paarden zijn ook geen "gevaar".

Er zit altijd gevaar achter maar dat is met alles met paarden.

En dat je er zo overdenkt is volkomen begrijpelijk als je dat soort dingen meemaakt met dat 10-jarige meisje dat zou wel even schrikken zijn geweest.

Ik denk dat je het commando zo speciaal moet maken, dat het voor het paard goed te onderscheiden is.

Over het steigeren kan je een oneindige discussie overhouden :\ .

ik weet dat ze er zijn, maar 13 en 21 jaar is toch wel een verschil...
ook als je het niet goed aanleert kan het goed mis gaan... daar wil ik TS voor behoeden, ook al is dat uiteindelijk haar keus...

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:33

Mijn verzorg shet kan ook steigeren :)
Hij is zo lief hij zal het nooit tegen me gebruiken, als je vaak het commando geeft heeft hij hier niet al tijd zin in :D
Wat voor pony is Tucker?
Het kan inderdaad zijn dat hij dit tegen je gaat gebruiken...