Gallop longeren helemaal fout

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:39

Koper schreef:
Boterhammen geven aan een paard. Lekker bezig :roll:

Woepsie! Sorry voor de Vlaamse uitdrukking!! Met veel tijd en boterhammen is gewoon een uitdrukking dat wil zeggen dat je geduld moet hebben maar dat alles goed komt!!
Even niet bij mijn taal stil gestaan! :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:40

Ah dat wist ik niet. Ik dacht dat je serieus het advies wilde geven om boterhammen te gaan voeren.

Wat een leuke uitdrukking :D

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:47

Koper schreef:
Ah dat wist ik niet. Ik dacht dat je serieus het advies wilde geven om boterhammen te gaan voeren.

Wat een leuke uitdrukking :D

:+ Hahaha neen helemaal niet de bedoeling!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:15

Zoals velen al vermelden: geduld :)

Met mijn 4.5 jarige was (is ondertussen 5j) ik al blij dat hij commando 'galop' kende. Dat hij 2 passen erna in draf viel, was helemaal ok. Eerst leren om in stap een mooie cirkel te vormen zodat hij eerst zijn balans vindt en jouw lichaamstaal begrijpt (en jij de zijne). Daarna kan je stukjes draf vragen. Pas later: galop. Nu hij 5j is, kan hij in de 3gangen aan de longe. Ik kan op open weide longeren waarbij hij stukjes vw-nw loopt. Dit omdat ik hem perfect kan corrigeren, we hebben elkaar leren lezen :)

Ik ben bewust heel veel gaan wandelen (aan de hand of ohz als hij ouder is) in het bos. Daarnaast ook elke dag uren op weide met veel heuvels. Hiermee leert hij op een natuurlijke manier zijn balans te houden als ook conditie en spieren op te bouwen. En ook (héél belangrijk!) bomproof en wederzijds vertrouwen. Gevolg: mijn 5 jarige is enorm gegroeid in breedte en hoogte terwijl ik hem eigenlijk nooit dressuurmatig heb gereden. En ahja, ik rij volledig bitloos, ook in het bos.

Zijn week zag er zo uit (ongeveer):
* 1 of 2 x 45min wandelen aan de hand gecombineerd met grondwerk (ik leid, hij volgt)
* 2 x grondwerk (met veel kleine pauzes, in totaal telkens 30min bezig)
* 1 x longe 15min
* 1 of 2 buitenrit bos (30min tot 2u)
* veel knuffelen, foto's trekken, borstelen etc

Hij is een laatbloeier (ook door slechte ervaring bij andere persoon). Hier een foto van boven sept 2015 (4.5j) en eronder april 2016(5j). Nog enorme gegroeid maar door stress/groeien/nieuwe stal etc ook fel vermagerd. Ik heb geen recente foto maar ik kan je vertellen dat er héél wat vet en spiermassa is bijgekomen :) Laat je paardje aub groeien!

Afbeelding

ELpatcho

Re: Gallop longeren helemaal fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:18

2 jarige moeten in het land lopen en niet aan een longeerlijn. Als je toch wat wilt gaan doen dan rechte stukken gaan wandelen en/of fietsen. Aan de longe is simpelweg nog veel te belastend voor zo'n jong dier.