Problemen omtrent grondwerk en wederzijds respect

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: Problemen omtrent grondwerk en wederzijds respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:26

Kort gezegd, klinkt als een paard dat in de verdediging gaat. Ze zit vast aan een lijn en binnen een omheining. Om wat voor reden maar ook vindt ze de oefening van dat moment te moeilijk en je reageert daar op door een tik te geven met de zweep. Het is pas nadat je lichamelijk bent geworden dat het paard zich verdedigend is gaan opstellen.
Zeker geen dominantie, anders had je het niet kunnen navertellen. En paard dat je wilt raken zal raken. Dat weet ik wel.
Dus zoek naar de oorzaak van het probleem om herhaling van dit te voorkomen.
En train op een plaats waar ze wel weg kan zoals in een grote wei. Dan zal ze eerder vluchten dan verdedigen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:36

Dees schreef:
Bij mij had Fjordliefje een flink pak slaag gekregen bij het vertonen van beschreven gedrag :o
Liever zij striemen op de bips, dan ik angst in het hart.

Denk dat TS iets te lief voor haar Fjord is. Paarden hebben een leider nodig, eentje die gezag inboezemt. Stoppen met vragen wat je van haar verlangt omdat ze in protest komt, werkt juist averechts, dan wordt Fjordje baas.
Oftewel: aanpakken. Zij moet doen wat jij vraagt. En als zij niet luistert, dan moet je haar met zeer duidelijke taal (paardentaal!) op haar plaats zetten. Doe je dat niet, gaat dit gedrag van kwaad naar erger. Het zal niet het eerste Fjordje zijn wat verwend is geraakt.

Ja dat vind ik ook. Ik ben ook altijd alleen maar lief voor mijn paarden geweest, en heb alles voor ze over. Dat ging altijd goed zolang ik lieve gemakkelijke ponies had ,daar krijg ik dan een echte vriendschap mee. Tot ik ook een keer zo'n portret trof als het bazige fjordje van ts. En die trapte me raak met een kapotte knie[bij mij!] als gevolg. Trappen is echt gevaarlijk hoor, jezou hier hulp bij moeten inroepen ,wat je ook al gedaan hebt.Ik wil zulke voor mij qua karakter ongeschikte paarden niet meer.Ze moeten wel eerlijk zijn.Maar deze is mogelijk nog op te voeden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:03

Ik lees hier een hoop 'zachte' methodes en tja, ik denk dus niet dat TS daar nu iets aan heeft.

Per saldo is een paard 600kg eigen mening. En die mening kan echt gevaarlijk zijn.
Mijn motto daarin is: "als respect niet mogelijk is, dan maar angst". Ik heb liever dat die 600kg bang voor mij is dan dat het geen respect voor me heeft. En van daar uit begin ik wel weer met het opbouwen van een band. Maar dan wel vanuit "ik = baas, jij niet".

Ik heb al 20 jaar paarden, waarvan al ruim 15 jaar meerderen aan huis. Waarvan een hele rits 2-jarigen die echt nog wel eens proberen om de grenzen te verzetten. Je MOET er boven staan, anders kan het echt gevaarlijk zijn/worden.
Corrigeer ze zoals hun soortgenoten dat doen, en dat is af en toe letterlijk met rake klappen. Daar krijgen ze respect van.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:41

Dank voor alle reacties tot nu toe.
Ik heb inmiddels ook wat contact per pb met mensen.

Ik ging haar vanmorgen voeren (er is nog te weinig gras dus krijgt ze nog hooi bijgevoerd)
En besloot haar gedrag te observeren.
Ze was helemaal happy toen ze mij met de kruiwagen zag lopen en hinnikte ook maar dat doet ze altijd. Ik denk dat dat is omdat ze honger heeft en mij wil aan sporen op te schieten. ( niet dat ik dan een pas harder ga lopen omdat ze dat doet) dan wanneer ik het in de voerbak gooi begint ze direct met eten ook wanneer ik er nog meer bij moet gooien. Dan ga ik het land in met lege kruiwagen en mestvork om drollen te scheppen meestal blijf ik even staan kijk hoe ze eet (is zeer rustgevend) en aai haar even. Nu liet ze dat ook gewoon toe op haar hoofd op haar hals en op haar flank. Maar ze gunde me verder geen interactie wat ik normaliter wel merk. Dus ik ging verder met drollen scheppen en vanuit het andere stuk wei floot ik haar. Ze keek wel op maar ging direct verder met eten. (Als ze dat net heeft is dat ook haar normale reactie en vond ik niet vreemd )
Dus alles klaar ook water aangevuld.
En ben ik weer weggegaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:50

leestmee schreef:

Ik ging haar vanmorgen voeren (er is nog te weinig gras dus krijgt ze nog hooi bijgevoerd)
Ze was helemaal happy toen ze mij met de kruiwagen zag lopen en hinnikte ook maar dat doet ze altijd. Ik denk dat dat is omdat ze honger heeft en mij wil aan sporen op te schieten. ( niet dat ik dan een pas harder ga lopen omdat ze dat doet) dan wanneer ik het in de voerbak gooi begint ze direct met eten ook wanneer ik er nog meer bij moet gooien. Dan ga ik het land in met lege kruiwagen en mestvork om drollen te scheppen meestal blijf ik even staan kijk hoe ze eet (is zeer rustgevend) en aai haar even. Nu liet ze dat ook gewoon toe op haar hoofd op haar hals en op haar flank. Maar ze gunde me verder geen interactie wat ik normaliter wel merk. Dus ik ging verder met drollen scheppen en vanuit het andere stuk wei floot ik haar. Ze keek wel op maar ging direct verder met eten. (Als ze dat net heeft is dat ook haar normale reactie en vond ik niet vreemd )

Maar wat jij nu beschrijft is normaal en geen probleem toch?Het lastige gedrag is alleen als je werk van haar vraagt?

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:54

anjali schreef:
leestmee schreef:

Maar wat jij nu beschrijft is normaal en geen probleem toch?Het lastige gedrag is alleen als je werk van haar vraagt?

Klopt alleen had ik met aaien geen interactie met haar zoals ik dat anders wel heb. Als ik haar onder haar voorpluk aai wat ik elke dag direct nadat ze haar hooi heeft gehad doe. Dan drukt ze normaal haar hoofd tegen mijn hand en gaat ze tegen mijn hand schuren.
Nu was het meer alsof ze dacht: je doet maar.
Ze bleef staan en liet het toe. Alsof ik een steen aan t aaien was ofzo.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:05

Dat is toch goed??? Ik heb liever dat ze rustig stilstaan dan dat ze me als schuurpaal gebruiken.
Ik denk dat je teveel nadenkt nu. Er is helemaal niks aan de hand

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:20

leestmee schreef:

Wat andere al zeggen: paard zonder respect!

Hierbij begin je al bij voeren,halster om doen, in het land komen etc etc..

Je voert bij zo te lezen: laat hij naar achteren gaan en wachten tot jij vind dat zij mag eten (gebeurt ook in de kunde, de leider bepaald).

Bewaar je rust en werk vanuit rust. Hoe voel jij je als je bezig bent? Een paard spiegelt kijk ook naar hoe jij je gedraagt en voelt.

Ik zou zeggen geef die knol een dikke tik, maar die knol van +/- 600 kilo pikt dat dus niet en een hoef tegen je hoofd/buik of zo ie zo tegen jou aan is geen pretje!

Weet niet waar je woont? Regio Friesland of Leiden wil ik je best een keer komen helpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:22

Als schuurpaal gebruiken mag mijn pony als hij altijd eerlijk/lief tegen me is. Dan weet ik dat hij de gegeven vrijheden niet zal misbruiken.Ach ja soms zijn paarden net mensen, de een is altijd lief en bij de ander moet je geen vinger geven want dan neemt hij de hele hand. ;) /3

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 14:25

EJuniorJoost schreef:
leestmee schreef:

Wat andere al zeggen: paard zonder respect!

Hierbij begin je al bij voeren,halster om doen, in het land komen etc etc..

Je voert bij zo te lezen: laat hij naar achteren gaan en wachten tot jij vind dat zij mag eten (gebeurt ook in de kunde, de leider bepaald).

Bewaar je rust en werk vanuit rust. Hoe voel jij je als je bezig bent? Een paard spiegelt kijk ook naar hoe jij je gedraagt en voelt.

Ik zou zeggen geef die knol een dikke tik, maar die knol van +/- 600 kilo pikt dat dus niet en een hoef tegen je hoofd/buik of zo ie zo tegen jou aan is geen pretje!

Weet niet waar je woont? Regio Friesland of Leiden wil ik je best een keer komen helpen.

Dank je wel. Maar ik zit in zuidwest drenthe.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:32

leestmee schreef:

De eerste stap zodat jij het leiderschap gaat krijgen en niet de pony is dat ze netjes wacht tot jij het hooi in de bak gedaan hebt. Pas als jij haar toestemming geeft mag ze bij het eten eerder niet. (je gaat haar natuurlijk niet onnodig lang laten wachten).

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 14:45

Hoe zorg ik ervoor dat ze wacht. Hoe kan ik haar fatsoenlijk wegsturen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:49

Gewoon wegsturen. Met een lichte hulp beginnen, zoals je stem. Reageert ze niet, wordt je steeds iets harder. Tot ze reageert, dan alle druk weg. Kan best dat ze het de seconde erna weer probeert, begin je gewoon weer met wegsturen. :)

Als ik jou was zou ik eens wat filmpjes kijken betreft horsemanship. Dit zijn echt de basis dingetjes.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:50

leestmee schreef:

Is lastig uit leggen via internet. Maar maak jezelf groot en probeer haar eigenlijk met je lichaam te blokkeren. Let goed op dat ze niet de kont naar je toe draait. En gebruik gerust je stem en spreek haar corrigerend toe. Die van mij weet al dat nee nee is en dan echt moet wachten. Vaak hebben ze dit zo door en wees hier vooral consequent in iedere dag weer ze mag pas bij het eten als jij het in de bak hebt gedaan.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:51

leestmee schreef:

Jezelf groot maken en op haar af lopen, drukken tegen haar borst (actie, reactie!), slingeren met een touw etc etc. Duidelijke lichaamstaal, schreeuwen/praten helpt vaak niet en doen paarden ook niet tegen elkaar..

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:56

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 15:31

Dank jullie wel. Ik ben net nog even bij haar geweest om te zien hoe ze op mij reageert.
Ze kwam wel naar me toe. Maar ze was totaal niet geïnteresseerd.
Oren naar achter gedraaid.
Hals wel laag en hoofd dus ook.
Ik stond een beetje tegen haar te kletsen en daarbij maakte ze kauwbewegingen.
Toen haalde ik haar even aan en kwam ze echt bij me staan en liet het toe.
Ik hield op met aaien en ze zette een stap achteruit en direct weer oren naar achter (niet plat in de nek) en ik ben nog even blijven staan.
Ik kreeg een beetje het gevoel dat ze me zat was en aan t bedenken wat ze zou doen om me dat te laten merken. Ik had op dat moment zoiets van ik weet even niet wat ik moet doen dus ik ga maar uit het land weg.
Ik probeerde haar nog naar de draad te roepen toen ik daar stond maar ze bleef staan. Toen ben ik uiteindelijk ook maar weggegaan.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:39

Maar zo laat je wel zien dat jij wijkt voor haar en niet andersom. Als jij bij haar komt laat jij haar eerst uit jouw persoonlijke ruimte gaan door haar naar achteren te laten gaan, is ze braaf dan laat jij merken dat ze mag kom ( schouders laten hangen, naar de grond kijken en met je schouders naar haar toe draaien). Als ze bij je is beloon je haar en laat je haar weer wijken voor druk. Beloon haar en ga pas weg als zij weer uit je persoonlijke ruimte is.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:44

Je maakt het ingewikkelder dan het is. Je hoeft niet overal iets achter te zoeken.
Als je een band wilt met, en respect van je paard, zul je eerst een goed leider moeten zijn, en dat kun je leren dmv grondwerk.
Dus ga daar mee aan de slag.
Vwb het voeren; ik zou een zweep meenemen, haar ermee achteruit sturen, en de voerbak vullen. Zolang jij er bij staat mag zijn niet komen. En daarbij kun je natuurlijk je lichaamstaal gebruiken, met je uitstraling, maar ook je zweep. je kunt ermee zwiepen en als het nodig is haar een tik geven. Pas als jij bij de bak weggaat mag zij erbij.
Maar je moet alles wel met overtuiging kunnen doen, dat ze in de gaten heeft dat je het meent. En je moet doorzetten, anders bereik je niets. Als je twijfelt of dat je lukt, zou ik wachten tot je een instructeur hebt gevonden.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 15:44

EJuniorJoost schreef:
Maar zo laat je wel zien dat jij wijkt voor haar en niet andersom. Als jij bij haar komt laat jij haar eerst uit jouw persoonlijke ruimte gaan door haar naar achteren te laten gaan, is ze braaf dan laat jij merken dat ze mag kom ( schouders laten hangen, naar de grond kijken en met je schouders naar haar toe draaien). Als ze bij je is beloon je haar en laat je haar weer wijken voor druk. Beloon haar en ga pas weg als zij weer uit je persoonlijke ruimte is.

Ik heb echt nog veel te leren. Ik vond het heel lastig om in te schatten en wilde het niet nog verder verkloten. Ik had ook niks bij me geen halster , geen touw.
Dat had ik dus beter wel kunnen doen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 15:45

marionblo schreef:
Je maakt het ingewikkelder dan het is. Je hoeft niet overal iets achter te zoeken.
Als je een band wilt met, en respect van je paard, zul je eerst een goed leider moeten zijn, en dat kun je leren dmv grondwerk.
Dus ga daar mee aan de slag.
Vwb het voeren; ik zou een zweep meenemen, haar ermee achteruit sturen, en de voerbak vullen. Zolang jij er bij staat mag zijn niet komen. En daarbij kun je natuurlijk je lichaamstaal gebruiken, met je uitstraling, maar ook je zweep. je kunt ermee zwiepen en als het nodig is haar een tik geven. Pas als jij bij de bak weggaat mag zij erbij.
Maar je moet alles wel met overtuiging kunnen doen, dat ze in de gaten heeft dat je het meent. En je moet doorzetten, anders bereik je niets. Als je twijfelt of dat je lukt, zou ik wachten tot je een instructeur hebt gevonden.

Ok daar ga ik de volgende voerbeurt mee aan de slag.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:51

leestmee schreef:
EJuniorJoost schreef:

Ik heb echt nog veel te leren. Ik vond het heel lastig om in te schatten en wilde het niet nog verder verkloten. Ik had ook niks bij me geen halster , geen touw.
Dat had ik dus beter wel kunnen doen.

Is er niemand in de buurt (marktplaats etc) die je zou kunnen helpen? Wij kunnen van alles zeggen via bokt, maar de praktijk laat het zien.. Weet niet hoe west jij zit in Drenthe? Ik woon tussen Leeuwarden en Heerenveen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:07

Dees schreef:
Ik lees hier een hoop 'zachte' methodes en tja, ik denk dus niet dat TS daar nu iets aan heeft.

Per saldo is een paard 600kg eigen mening. En die mening kan echt gevaarlijk zijn.
Mijn motto daarin is: "als respect niet mogelijk is, dan maar angst". Ik heb liever dat die 600kg bang voor mij is dan dat het geen respect voor me heeft. En van daar uit begin ik wel weer met het opbouwen van een band. Maar dan wel vanuit "ik = baas, jij niet".

Ik heb al 20 jaar paarden, waarvan al ruim 15 jaar meerderen aan huis. Waarvan een hele rits 2-jarigen die echt nog wel eens proberen om de grenzen te verzetten. Je MOET er boven staan, anders kan het echt gevaarlijk zijn/worden.
Corrigeer ze zoals hun soortgenoten dat doen, en dat is af en toe letterlijk met rake klappen. Daar krijgen ze respect van.

Met deze 'harde' methodes krijg je geen respect, je krijg ansgt. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. En ja, een paard is een vluchtdier dus uiteindelijk zal hij het nier meer doen em vluchten (als je geluk hebt. Je kan ook eem paard hebben die gaat vechten ;)). Wederzijdsrespect is iets heel anders dan je paard slaan...

Ik heb een paard hertraind die nog 2x zo erg was als het paard van TS. Dit paard komt naar je toe in stap/ draf, draait zn hoofd weg en loopt met de schouder zo over je heen. Natuurlijk moer je dan weg springen, ook al wil je dat eigenlijk niet omdat hij dan jou voeten beweegt. Daarna draaide hij zn kont naar me toe en liep achteruit naar mij.. met zn oren naar achter. De zweep en het halster maakte hem niks uit, liep hij gewoon door heen. Met dit paard ga je t alleen maar erger maken door hem te slaan. Jij gaat nml niet winnen tegen dit paard van 500kilo ;) dus je moet slimmer zijn.

Ik vroeg de trainer om hulp (want dat is waar ik werk. Ik werk bij een paardentrainer voor coltstarting, omdat ik meer weer leren. Ik train de paarden dus ook zelf met zijn begeleiding). Hij pakte het touw van me over en was van plan naar het hek te gaan. Zo ver kwam hij nier want hij werd achter het paard aangesleurd. Dichtbij was een paal waar hij het touw aanvast kon maken. Paard probeert hem nu omver te duwen, wat niet lukt omdat de paal er tussen zit. Daarna bindde hij het paard vast aan de paal om het hemzelf uit laten vechten met de paal. En hij was voor een half uur aan het vechten en duwen tegen de paal :') Daarna naar het hek gegaan, paard aan de andere kant van de trainer en hier het wijken voor druk aanleren. Ipv tegen de druk invechten.. paard kan tegen het hek duwen wat hij wil, maar het gaat nier werken.
Dit was 3 weken geleden. Nu is hij best goed. In de meeste mensen ogen zou hij nu perfect zijn, maar in mijn en de trainers ogen zien we dat hij toch nog een slechte houding heeft. Wel 100x beter dan 3 weken geleden.

20 jaar in de paarden zegt me helemaal niks trouwens. Ik ken genoeg mensen die 60 jaar in de paarden zitten maar niks weten over paardengedrag en paardentraining. En helemaal in Nederland is t niveau schrikbarend laag... Helaas.

Zelfde met hoe mensen zadelmak maken. Kijk naar de Nederlandse "ster" gert van den Hof. Gooit een zadel op het paard, springt er op, laat t paard bokken. En dan rijdtie er verder mee. Dus wat leer je je paard hier mee? Dit paard kent nog geen wijken voor druk, dit paard is nog niet eens halstermak. Enige wat dit paard nu "kent" is een 2benig wezen dat op zn rug springt.
Als je er over na denkt... Nederland loopt zon 50-100 jaar achter op paardentraining vergeleken met USA, Canada en Australie.
Wij kennen niks van paardenpsychologie. Wij doen nog de oude cowboymanier, maar eigenlijk nog erger. Wij knopen extra teugels aan t paard vast om t paard in een krulletje te laten lopen, en hem dan hersenloze rondjes te lopen. Dat is onze grondwerk.
Je maakt hem helemaal niet klaar voor het rijden..
Nederlanders zijn zo verschrikkelijk blind. Nouja, sommigen willen het wil leren maar zijn ontwetend. Omdat maar een aantal mensen kennis heeft, maar niemand wil luisteren naar deze mensen. Dus deze mensen zijn nog(!) Niet groot. En in TS zie ik iemand die wil leren, maar niet weet hoe. Wie moet je geloven? In de paardenwereld kan je niemand zo geloven, geloof mij maar met dat :P Elke horseman zou dat zeggen. Geloof geen enkele paarden eigenaar wat hij over zn paard zegt. Heb ik zelf ook wel weer gevoeld afgelopen week. Er 2x afgebokt (1 paard die steigerde en bijna overklapte, andere rodeobokken) bij beide keren mensen die zeggen dat de paarden zo braaf waren en ik me geen zorgen hoefde te maken. In de paardenwereld moet je naar mensen luisteren, maar je eigen gevoel volgen.
Ik zat precies hetzelfde een jaar geleden als TS nu. Ik had dan wel geen eigen paard, maar wel een bijrijdpaard waar ik wist dat ik iets fout deed. 2 eigenlijk, maar ik kon niet zien wat. En toen ik naar Canada ging, werd t me allemaal duidelijk. Nu zie ik PRECIES wat mis was met deze paarden. En nu weet ik precies hoe dat op te lossen. Beiden een leiderschapprobleem.
En daarnaast zijn er velen die lopen met oogkleppen op en willen geen andere manieren zien.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 16:17

@ejuniorjoost ik heb ook al een bericht op de bokt markt gezet. Maar zal ook op marktplaats een advertentie plaatsen. Ik heb inmiddels contact met mensen via pb.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 10:59

Even een korte update.
Ik heb vanmorgen een zweep meegenomen met voeren. Ik heb hooi in de kruiwagen gedaan en ben ermee naar de voerbak gelopen en madam stond er al ongeduldig te wachten.
Dus ik zei dat ze moest gaan. Deed ze niet dus ik begon te zwiepen met de zweep en zei nogmaals dat ze moest gaan. En toen ging ze direct dus gelijk opgehouden met zwiepen. Ze kwam een paar keer terug dus zwiepen en stemhulp herhaald en uiteraard direct gestopt als ze op afstand was en bleef. Hooi in de bak gedaan en toen gezegd kom maar. Dat heb ik een paar keer moeten zeggen voor ze kwam en ging eten. Maar dat dit zo goed werkte stond ik echt van te kijken.

Edit. Was een dressuurzweep trouwens.