Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Felicia schreef:Menbewijs is helemaal niet verplicht, dat is echt pure onzin.
Maanoogje schreef:Felicia schreef:Menbewijs is helemaal niet verplicht, dat is echt pure onzin.
Ik wilde net zoiets gaan zeggen. Een menbewijs is volgens mij puur voor wedstrijden. Daarbij komt nog eens dat de politie helemaal niet op je let als je ment. Een paard is een vluchtdier, dat weten zij ook wel, maar wat ze niet weten is wanneer ze iemand op een kar wel of niet aan kunnen houden. Ik verwacht nooit problemen met wie dan ook bij ons op de weg, en al helemaal niet met politie of iets dergelijks.
RianneEnzo schreef:Dit bovenste dus, naja menbewijs is bij veel regio's niet verplicht maar kan wel handig zijn en van pas komen! Een goed tuig is een must er mogen geen scheuren of zwakke plekken in zitten. Voor de rest als je gaat kijken naar een sulky of kar ligt het eraan hoe groot je pony is. Mijn pony is 90 cm hoog en die heb ik nu voor een sulky cavaletti staan en dat gaat goed. De sulky word op een gegeven moment wel lelijk en word regelmatig nagekeken. Veel succes in ieder geval ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!
Felicxa schreef:Mijn verzorgpony is ook 90 cm hoog en trekt ook een sulky. Weet alleen niet welke. Maar zou bij zo'n kleintje gewoon voor een sulky gaan. Volgens mij worden recreatie wagens en marathon wagens dan al snel te zwaar (als er dan ook nog een groom en een menner op moet).
amiraanouk schreef:Ik snap niet echt waarom mensen hier zo tegen zijn. Als je paard gewoon bereden word, is tuig niet zo eng lijkt mij. Mijn 3 pony's keken daar ook niet van op. Gewoon veel met twee lijnen longeren en m voor een karretje zetten en er zelf naast lopen. Ik heb het mijn pony's ook geleerd. Het beste wat je kunt doen is zelf in de kar gaan zitten en een sterk iemand die pony van laten houden.
amiraanouk schreef:Ik snap niet echt waarom mensen hier zo tegen zijn. Als je paard gewoon bereden word, is tuig niet zo eng lijkt mij. Mijn 3 pony's keken daar ook niet van op. Gewoon veel met twee lijnen longeren en m voor een karretje zetten en er zelf naast lopen. Ik heb het mijn pony's ook geleerd. Het beste wat je kunt doen is zelf in de kar gaan zitten en een sterk iemand die pony van laten houden.
yvje86 schreef:Zoals ik altijd te werk ga;
Zorg dat je met minimaal 3 personen bent.
Eerst longeren met tuig aan, daarna aan dubbele lijn longeren en op den duur ga je erachter lopen met je dubbele lijn als leidsels. Dan leer je stilstaan en weer vooruit te gaan. Je leert sturen etc.
Daarna ga je slepen met een kortouw, zelf longeer ik hier ook mee zodat paard ook het gevoel van strengen langs de benen gaat kennen.
Daarna de band aan het kortouw knopen. Soms heb ik een paard wat best angstig is voor geluid. Dan zorg ik dat er een speciekuip in de band zit waar ik stenen in doe voor extra rammel.
Ik loop expres over hobbeltje etc om het paard aan geluid te laten wennen.
Daarna zet ik m meestal eerst in 2 span.
Als dat goed gaat mag ie in enkel verder.
nine1987 schreef:Omdst je een pony normalerwijze eerst leert dat er oets achter haar gebeurt.. Dan pas zet je ze tussent lamoen..
De reden daarachter is dst ze normaal niks doen met een bez, maar wel met een kar..
Denk aan geluid, gewicht, grootte, onbekend.. Etc..