[AR] beleren voor de kar

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hartjeromy

Re: beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 22:23

het gaat mij dr sws ook meer om voor mezelf ook weer te voelen hoe de bochten gaan ect. ect. ect. ik geloof dat het zo het beste gaat werken voor me pony dus ik ga het ook zo doen :)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:25

Right, dan heb je dus kans dat ze geen onbekend geluid achter zich kan verdragen en een spurt neemt. Als het 1x misgaat, kun je waarschijnlijk nooit meer iets achter haar hangen. Paarden en pony's hebben een uitstekend geheugen, vooral als het op potentieel gevaar aankomt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:25

+:)+ Ook goed.. Succes ermee!!

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:28

Als wij een paard beleren voor de kar beginnen we altijd met het aanleren van voorwaarts (op stem comando) en nog belangrijker: HO is HO. Er MOET een rem opzitten!! Dit wordt vaak vergeten, maar is van groot belang. Onthoudt als je op de kar zit is je stem bijna het enigste dat je hebt.
Daarna pas beginnen we met het tuig en een menhoofdstel(met oogkleppen) en een halster over het hoofdstel. Dan gaan we rondjes door de bak lopen totdat het paard daar aan gewend is (altijd 1 iemand loopt achter het paard met de leidsels en 1 houdt het paard aan een halstertouw aan het halster vast) als dit goed gaat ga je kijken of het paard zelfstandig kan lopen en ga je langzaam de persoon die het halster vast heeft "weg" halen (i.p.v. schuinvoor het paard lopen, naast het paard en op gegeven moment los). Als dat goed gaat, gaat iemand achter het paard wat "tegendruk" geven op de strengen, zodat het paard leert wennen aan het gevoel dat hij wordt tegengehouden, maar wel voorwaarts moet (het leren de borst te gebruiken). Als dat goed gaat hangen wij er pas een band achter. Dan zorgen we altijd dat er weer iemand de leidsels vast houdt, iemand het paard aan halster + halstertouw én iemand die naast de band loopt. Mocht er dan iets fout gaan dan is er iig iemand die het paard aan het halstertouw heeft én iemand die de band op kan tillen.
Dat laatste klinkt misschien 'onnodig" maar op het moment dat een paard toch wat angstig wordt van het geluid en de druk op de borst en wilt gaan rennen is het van belang dat iemand de band op kan tillen. Gaat het goed met een bandje erachter dan kan je proberen ook te gaan draven, figuurtjes, tussen pionen etc. en daarna pas kijken wat doet het paard als hij tussen de lamoenen staat (nog niet vast, alleen paard stil laten staan. Zorg ook dan dat 1 iemand het paard vast het en 2 mensen de lamoenen vast heeft (zowel iemand aan de linker kant als iemand aan de rechter kant).
Pas als dat goed gaat zonder problemen, kan je proberen te kijken wat het paard doet als de kar meerijdt. Let op de lamoenen zijn nog steeds los en worden door 2 mensen vast gehouden!!! En het paard natuurlijk ook door iemand.
Pas als het paard daar geen problemen mee heeft kan je kijken wat het paard doet als de kar vast zit. Zorg ook dan dat 1 iemand het paard vast heeft (wij gebruiken altijd een longeerlijn) aan een halster over/onder het hoofdstel en 1 iemand moet dan op de bok zitten die de leidsels vast heeft.
Gaat dit ook goed, stappen, draaien, lamoen wegduwen als je wilt draaien! etc. Dan kan je degene naast het paard op de bok zetten naast de menner. Diegene houdt ook dan het paard weer aan een longeerlijn aan het halster over/onder het hoofdstel vast.

Een paar dingen die belangrijk zijn om van te voren rekening mee te houden:
* Ho is Ho!
* paard reageert goed op je stem als je erachter loopt. (kan je al oefenen met een normaal hoofdstel met twee longeerlijnen bijvoorbeeld)
* Zorg dat je altijd een zakmes bij hebt (mocht er iets mis gaan en je paard raakt met de kar vast of iets dergelijks dan moet je het paard los kunnen maken!)
* Zorg dat er altijd minstens 1 iemand (liefst volwassen! en het liefst met ervaring met beleren van paarden voor de kar) aanwezig is als je gaat oefenen.
* Als je de weg uit wilt met je paard, moet je ervoor zorgen dat je paard verkeersmak is voordat je er met een kar achter de weg uit gaat.
* Je bent verplicht als menner op de weg een menbewijs te hebben. kijk alvast eens voor een cursus bij jou in de buurt voor het behalen van een menbewijs. Ook als je niet de weg uit gaat, kan je er heel veel van leren waar je profijt van hebt als je in de bak wilt gaan mennen.
* Ik las ook dat je tuig niet al te best is, dan zou ik aanraden als je je paard gaat inspannen een nieuw tuig te kopen. Zelfs met het kleinste scheurtje kan het tuig breken en als je paard voor de kar staat en bijvoorbeeld je leidsels knappen heb je NIKS meer. Om te oefenen met erachter lopen etc, maakt het niet heel veel uit als het wat ouder tuig is, maar voor de kar is het gewoon van belang dat je spullen in juiste conditie zijn.

Daarnaast de belangrijkste tip:
Neem de tijd!!!! Overhaast niks, loop er liever een jaar achter dan dat je binnen een maand die kar erachter hebt en het fout gaat.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:35

Menbewijs is helemaal niet verplicht, dat is echt pure onzin.

Edit: het kan wel nuttig zijn om hem te halen als je een beginner bent die het meteen goed wil leren (of als je in een van de ik geloof 4 gebieden wilt rijden waar het verplicht is). Maar je kan dan net zo goed gaan lessen en geen menbewijs halen.

Dat je een menbewijs hebt wil trouwens nog niet zeggen dat je ook echt kan mennen. Mennen leer je pas echt als je uren gaat maken.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 16-04-16 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:36

Dit bovenste dus, naja menbewijs is bij veel regio's niet verplicht maar kan wel handig zijn en van pas komen! Een goed tuig is een must er mogen geen scheuren of zwakke plekken in zitten. Voor de rest als je gaat kijken naar een sulky of kar ligt het eraan hoe groot je pony is. Mijn pony is 90 cm hoog en die heb ik nu voor een sulky cavaletti staan en dat gaat goed. De sulky word op een gegeven moment wel lelijk en word regelmatig nagekeken. Veel succes in ieder geval ik hoop dat je wat aan deze tips hebt! :)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:37

Felicia schreef:

Ik wilde net zoiets gaan zeggen. Een menbewijs is volgens mij puur voor wedstrijden. Daarbij komt nog eens dat de politie helemaal niet op je let als je ment. Een paard is een vluchtdier, dat weten zij ook wel, maar wat ze niet weten is wanneer ze iemand op een kar wel of niet aan kunnen houden. Ik verwacht nooit problemen met wie dan ook bij ons op de weg, en al helemaal niet met politie of iets dergelijks.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:40

Maanoogje schreef:
Felicia schreef:

Ik wilde net zoiets gaan zeggen. Een menbewijs is volgens mij puur voor wedstrijden. Daarbij komt nog eens dat de politie helemaal niet op je let als je ment. Een paard is een vluchtdier, dat weten zij ook wel, maar wat ze niet weten is wanneer ze iemand op een kar wel of niet aan kunnen houden. Ik verwacht nooit problemen met wie dan ook bij ons op de weg, en al helemaal niet met politie of iets dergelijks.

Zelfs voor wedstrijden heb je geen menbewijs nodig. Je hoeft toch ook geen ruiterbewijs te hebben als je onder het zadel wil starten?

Hartjeromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 22:42

RianneEnzo schreef:
Dit bovenste dus, naja menbewijs is bij veel regio's niet verplicht maar kan wel handig zijn en van pas komen! Een goed tuig is een must er mogen geen scheuren of zwakke plekken in zitten. Voor de rest als je gaat kijken naar een sulky of kar ligt het eraan hoe groot je pony is. Mijn pony is 90 cm hoog en die heb ik nu voor een sulky cavaletti staan en dat gaat goed. De sulky word op een gegeven moment wel lelijk en word regelmatig nagekeken. Veel succes in ieder geval ik hoop dat je wat aan deze tips hebt! :)

thx er zitten geen scheuren of iets dergelijks in het tuig enkel hele kleine schaafwondjes. me pony is ong. 1,10/1,15 het maakt me niet uit of ie lelijk of iets dergelijks word zolang het maar veilig en licht is.
ik zat ook al te denken aan die sulky maar wou eerst de mening horen van meer mensen die die heeft en nu ik dit hoor ga ik het hier overleggen!
heel erg bedant voor je tips!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:44

Mijn verzorgpony is ook 90 cm hoog en trekt ook een sulky. Weet alleen niet welke. Maar zou bij zo'n kleintje gewoon voor een sulky gaan. Volgens mij worden recreatie wagens en marathon wagens dan al snel te zwaar (als er dan ook nog een groom en een menner op moet).

Hartjeromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 22:46

Felicxa schreef:
Mijn verzorgpony is ook 90 cm hoog en trekt ook een sulky. Weet alleen niet welke. Maar zou bij zo'n kleintje gewoon voor een sulky gaan. Volgens mij worden recreatie wagens en marathon wagens dan al snel te zwaar (als er dan ook nog een groom en een menner op moet).

jaa daarom. thx voor je info

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:54

Tot 1.15 kunnen ze wel voor een Sulky cavaletti ik vind het een handig karretje om lekker mee te starten in iedergeval! Marathon wagens worden inderdaad snel heel zwaar en zeker wanneer je in de bak oefent.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:11

Zoals ik altijd te werk ga;

Zorg dat je met minimaal 3 personen bent.
Eerst longeren met tuig aan, daarna aan dubbele lijn longeren en op den duur ga je erachter lopen met je dubbele lijn als leidsels. Dan leer je stilstaan en weer vooruit te gaan. Je leert sturen etc.
Daarna ga je slepen met een kortouw, zelf longeer ik hier ook mee zodat paard ook het gevoel van strengen langs de benen gaat kennen.
Daarna de band aan het kortouw knopen. Soms heb ik een paard wat best angstig is voor geluid. Dan zorg ik dat er een speciekuip in de band zit waar ik stenen in doe voor extra rammel.
Ik loop expres over hobbeltje etc om het paard aan geluid te laten wennen.
Daarna zet ik m meestal eerst in 2 span.
Als dat goed gaat mag ie in enkel verder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:20

De mythe van het mes komt ook weer langs. Hoe goed en scherp ook, tuig krijg je er echt niet zomaar even mee kapot en in een noodsituatie met maaiende benen of weinig ruimte kan je ook niet genoeg kracht zetten zonder in paard terecht te komen (zeker dan ivm de panieksituatie). Veiligheidssluitingen aan strengen en tussen schoftje en staartriem zullen meer en sneller helpen bij om nood uit te spannen. Voor je lamoen bestaan ook speciale veiligheidslichtogen. Daarnaast moet je dit zeker oefenen en liefst standaard zo uitspannen zodat het een gewoonte wordt, afwijken van normaal bij crisis is lastig, je valt dan terug in je basisvaardigheden.

Enkel met meerdere mensen tegelijk een paard trainen als jullie geheel op elkaar ingespeeld zijn. Je bent met 2/3, maar je moet functioneren als 1 persoon. Kan dat niet, ben je alleen beter af. Zomaar even een willekeurig iemand er bij vragen om te helpen is funest.

Qua slepen en band introduceren ga ik uit van principe dat wat paard weg kan jagen hij niet eng vindt. Ik loop dus eerst achteruit rondjes bak, sleep band en laat paard band volgen. Dan langzaam touw langer laten worden tot band uiteindelijk schuin achter pony volgt. Pas als dat aan beide kanten relaxed is, ga ik denken aan band achter pony aan slepen terwijl ik ook achter pony loop. Normaal gesproken gebruik ik hiervoor juist geen kleppen trouwens, die komen later pas mocht dat of ivm meerspan of prettiger voor die pony. Maar eerst wil ik zeker weten dat pony zonder kleppen om kan gaan met achtervolgd worden. Je werkt zowel met als zonder kleppen nl in de blinde vlek van paard al ziet die band/kar wel bij het wenden. Dat moet je dus heel veel doen, want dat zijn de momenten dat je schrikreacties krijgt in het begin. Net als bij rijden het in en uit de blinde vlek komen van ruiter een heel lastig punt kan zijn voor het paard.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:43

Mijn vraag is, waarom wil je het zo graag zelf doen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:26

Ik zou ergens op een weiland gaan, kar erachter doen en rijden maar.

Ik heb vaker mensen geadviseerd en die waren net zo stronteigenwijs als TS.
En dat hebben ze geweten ook met alle gevolgen van dien.

Dus vandaar mijn advies: zoek een groot weiland waar niemand anders last van je heeft als het paardje iets harder gaat als je wilt.
En dan niet komen janken op BOKT dat paardje niet meer voor de wagen kan, kar stuk is, paard stuk is en jij ook stuk bent.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:20

Ik snap niet echt waarom mensen hier zo tegen zijn. Als je paard gewoon bereden word, is tuig niet zo eng lijkt mij. Mijn 3 pony's keken daar ook niet van op. Gewoon veel met twee lijnen longeren en m voor een karretje zetten en er zelf naast lopen. Ik heb het mijn pony's ook geleerd. Het beste wat je kunt doen is zelf in de kar gaan zitten en een sterk iemand die pony van laten houden.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:26

amiraanouk schreef:
Ik snap niet echt waarom mensen hier zo tegen zijn. Als je paard gewoon bereden word, is tuig niet zo eng lijkt mij. Mijn 3 pony's keken daar ook niet van op. Gewoon veel met twee lijnen longeren en m voor een karretje zetten en er zelf naast lopen. Ik heb het mijn pony's ook geleerd. Het beste wat je kunt doen is zelf in de kar gaan zitten en een sterk iemand die pony van laten houden.

Het ligt ook gewoon heel erg aan de pony. Ik heb ze ook allemaal zelf in kunnen rijden, zijn keurig ingereden, bom en verkeersproef, zelfs tweespannen.
Op Bokt wordt altijd zo lekker gehamerd dat alleen professionals in kunnen rijden, maar daar zijn prima uitzonderingen op.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:20

Je hoeft geen prof te zijn om in te rijden, maar je moet wel weten wat je doet. En als je weet wat je doet hoef je geen topic op bokt aan te maken om te vragen wat je moet doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:32

amiraanouk schreef:

Mijn paard en meerder paarden vonden het tuig niet eng (beter nog kan het tuig er morgen zo opgooien als ik wil, voor mij uit sturen ook en aan de strengen hangen ook)maar de kar wel en daar kom je echt te kort als je daar geen of weinig ervaring in hebt.
En een sterk iemand bestaat niet als pony aan de haal gaat.

Mensen onderschatten echt het aangespannen rijden en dat is waarom er hier altijd zo op gehamerd word er iemand bij te halen. Dat hoeft geen Boyd of Bram te zijn maar wel iemand daar ruime ervaring in heeft die weet waar hij mee bezig is en weet hoe te handelen als het paard in paniek raakt en jou kan leren het paard correct in te spannen want op aangespannen ITP komen nog regelmatig niet correct ingespannen paarden voor of hoe men dan wel niet de leidsels vast houd en de zweep ligt vaak nog in de stal of is zelfs nog niet eens aangeschaft.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:37

Felicxa schreef:
Je hoeft geen prof te zijn om in te rijden, maar je moet wel weten wat je doet. En als je weet wat je doet hoef je geen topic op bokt aan te maken om te vragen wat je moet doen.

Inderdaad, hier gaat het om!

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:48

yvje86 schreef:
Zoals ik altijd te werk ga;

Zorg dat je met minimaal 3 personen bent.
Eerst longeren met tuig aan, daarna aan dubbele lijn longeren en op den duur ga je erachter lopen met je dubbele lijn als leidsels. Dan leer je stilstaan en weer vooruit te gaan. Je leert sturen etc.
Daarna ga je slepen met een kortouw, zelf longeer ik hier ook mee zodat paard ook het gevoel van strengen langs de benen gaat kennen.
Daarna de band aan het kortouw knopen. Soms heb ik een paard wat best angstig is voor geluid. Dan zorg ik dat er een speciekuip in de band zit waar ik stenen in doe voor extra rammel.
Ik loop expres over hobbeltje etc om het paard aan geluid te laten wennen.
Daarna zet ik m meestal eerst in 2 span.
Als dat goed gaat mag ie in enkel verder.

Dit lijkt mij idd het verstandigste!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:59

Hier een filmpje hoe wij op stal de paarden beleren.

en hier een filmpje van een clinic op paard en koets:

Als je weet waarmee je bezig bent en op je grooms kan bouwen en vertrouwen is beleren goed te doen.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:13

nine1987 schreef:
Omdst je een pony normalerwijze eerst leert dat er oets achter haar gebeurt.. Dan pas zet je ze tussent lamoen..

De reden daarachter is dst ze normaal niks doen met een bez, maar wel met een kar..

Denk aan geluid, gewicht, grootte, onbekend.. Etc..

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ken verschillende professionele betuigers die met lange palen slepen alvoors het paard moet gaan trekken. Dit ook omdat de palen (bezems) niet gelijk verwikkeld raken om de benen, iets wat leer of touw wel kan doen. Zo gek vind ik het idee van de bezems nog niet, geluid en het lopen tussen een lamoen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:23

Palen idd prima.. Maar bezems?? Komop.. Dan moet je wel verdomd lange bezems hebben..