Veulen 6 maanden schriktraining

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Re: Veulen 6 maanden schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 10:00

Het was ook niet aanvallend bedoeld sorry :(:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:05

Ambertjeluna schreef:
Er zijn ook veel filmpjes op YouTube van mensen die ook met een veulen van minder dan 6 maand met een plastic zak, papieren zak, scheermachine, ... schriktraining doen

Er staat vermoedelijk niet bij hoeveel ervaring die mensen hebben, en ook niet hoe verknipt die paarden op volwassen leeftijd zijn geworden.

Doe het nou gewoon niet. Als het veulen aan een halster kan lopen, kan stilstaan en voetjes kan geven is dat genoeg op deze leeftijd en is de hoefsmid blij met je, en totdat hij 3 is hoeft hij ook niet meer te kennen. Vanaf dat hij afgespeend is kun je wat met 'm gaan lopen langs de weg om geleidelijk aan aan verkeer te wennen, en meer dan dat is ook voorlopig niet nodig. Ook niet omdat het een hengst is of omdat het een Arabier is.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 10:09

Ik snap niet wat verkeerd is om gewoon eens plastic zakje tonen en nog andere kleine voorwerpen
Het is niet dat ik oppeens met vanalles afkom op het kleintje

Ps dit is het hem ( Storm )
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:11

De beste schriktraining is de normale omgang.
Het vertrouwen komt dan vanzelf en dan is de rest een makkie.
Daarbij kun ke het leven van je veulen wat interessanter maken door hem af en toe iets nieuws te bieden zoals een bal, pion, paraplu. In de zomer kan je een sprinkler op je wei zetten.
Maar laat hem alles in vrijheid bekijken. Aan een touwtje ga je al snel over de aandachtsspan heen en dan bereik je het omgekeerde.

In je OP praat je over schriktraining.
Daaronder verstaan de meeste mensen een uitgebreid parcours, dat is echt te veel voor een veulen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:17

Schriktraining is imo niet iets wat je moet inlassen, maar iets wat je tussendoor eens ertussenpakt.
als je de moeder aan het poetsen bent, kun je prima eens met een doek over het veulen wapperen, eens een zadeldekje opleggen, touwtje over de rug gooien, onder de buik, rond de beentjes.
Eens een vriend laten rustig passeren met een luide auto/moto/tractor. Met een fiets rondfietsen n veulen laten kijken terwijl je belt, etc...
Door alles tussendoor mee te pakken en te beschouwen als normaal, kweek je tamme paarden.
Van welke regio ben je? (mag ook in pb)

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 10:19

Aan de kust in België west-vlaanderen
En bedankt voor alle tips ! *D

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:22

Kalm aan doen en letten op zijn stressniveau lijkt het belangrijkst. Maar je kan zeker dingen testen met zakjes of bv bal in de bak oid en lekker zelf laten ontdekken. Er is niks mis met training op jonge leeftijd, krijg je later alleen baad van zolang het correct gebeurd.

Dus gewoon doen maar met mate en zonder dwang, meer spelergerwijs en zelf laten ontdekken.
Echt trainen zal ik zelf ook mee wachten tot hij iets ouder is.

Goed grondwerk heeft altijd voordelen voor later als je bv gaat inrijden. Basis en vertrouwen hebben ze dan al, maakt dan dat grotere stappen zoals een zadel of ruiter erop minder stressvol.

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:22

ps, prachtig paardje ;)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:00

Ambertjeluna schreef:
Het was ook niet aanvallend bedoeld sorry :(:)

Ik wil vooral dat je niet denkt, dat ik denk dat jij dom bent! Als je de tips in het topic ten harte neemt, gaat het helemaal goed komen hoor. :j

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 11:38

Vanmiddag komt het plastic zakje even op bezoek :9

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:28

Ambertjeluna schreef:
Bedoel je met wandelen weg van huis gaan of gewoon meelopen aan een halster? En als we hem pas aan een 1,5 a 2 jaar ga leren meelopen aan een halster... Denk niet dat dat zo'n goed idee is. Het is een arabier en dan ook nog eens een hengst, ik ben maar een klein meisje die heel voorzichtig is := en in mijn familie hebben we altijd al van het begin af veulens direct leren lopen aan het halster,... ( is wel al meer dan 8 Jaar geleden )
En ik snap niet wat zo erg is aan gewoon eens een plastic zakje tevoorschijn halen, het is niet dat ik oppeens grootse dingen ga doen

ps ik wou schriktraining doen omdat mensen op bokt me dat hadden aanbevolen :j

Meelopen aan een halster van huis is heel wat anders dan van en naar de wei lopen. Tuurlijk leer je een veulen al zo vroeg mogelijk om netjes mee te lopen. Daar heb ik het echt niet over. Wat is bedoel is buiten wandelen met het beest. Op een schriktraining leert hij wel nuttige dingen hoor, maar je kunt nog steeds nergens komen met je beest. Dat moet eerst geleerd worden.
Af en toe een zakje er bij pakken lijkt me niet kwalijk. Maar als ik het woord schriktraining in combinatie met een veulen hoor dan krijg ik de kriebels. Het is mentaal heel zwaar voor zo'n kleintje en je schiet er weinig mee op.
Leer hem voetballen met zo'n grote bal, doe spelletjes maak het allemaal niet te serieus.
Laatst bijgewerkt door mrie op 16-04-16 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:34

Wat leuk dat je al wil beginnen met oefenen. Jonge dieren leren vaak snel, en het is ontzettend goed om ze al te desensibiliseren. Ik zou geen parcoursje gaan doen, maar rustig aan doen en steeds maar 1 dingetje op een dag nemen. (1 voorwerp/onderdeel) Heel veel kriebelen en zeker niet overhaasten. En laat hem vooral lekker zelf alles onderzoeken, en op zijn eigen tempo gaan. Als je bijv. een zeiltje hebt, niet aan het halster trekken om hem er over te laten lopen. Maar pak dan zijn moeder en laat die er over lopen (als zij dat kan uiteraard) en laat hem lekker nieuwsgierig zijn. Hij zal waarschijnlijk vanzelf gaan onderzoeken, en met zijn voeten er aan krabben. Aai hem dan veel en zorg dat het een fijne en positieve ervaring voor hem is.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:38

Ik snap ook niet wat er verkeerd aan is om af en toe een beetje te doen met een veulen zoals meelopen, teruglopen en kleine dingetjes te doen. Doe ik ook met mijn knollie van 11 maanden. Af en toe pak ik ook een plastic zak en kan je een beetje over hem heen doen en beetje geluid maken. Idd kan je ook iets over hem heen leggen, heb zelf een fleece dekentje van de hema die ik wel eens op zijn rug leg. Kan naar mijn idee geen kwaad hoor..

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 11:33

Zou het mogen om hem wat te desensibiliseren, hiermee bedoel ik een beetje zwaaien met het halstertouw, het zweepje een beetje over hem schrijven en zulke kleine dingetjes?
Of is dat nog wat te vroeg? ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:30

Je moet het gewoon niet als specifiek plan gaan uitvoeren maar dingen gewoon als normaal behandelen.
Hoe minder theater hoe normaler ze het vinden.
Als je toch iets in je handen hebt kun je dat net zo goed even laten zien en voelen.
Maar ga niet bedenken: vandaag ga ik....
Dan heb je kans dat je onbewust te veel wilt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:37

Justem. Gewoon dingen meepakken in de dagelijkse omgang. Ook eens een borstel een paar keer laten vallen naast hem (per ongeluk..uhuh..) en de borstel op z'n rug leggen. Je jas over hem heen leggen, eraf laten glijden, een plastic flesje meenemen, er wat uit drinken en laten kraken naast, achter, boven hem en op zijn rug leggen, eraf laten vallen.
Neem eens een oude bak of emmer mee zonder hengsel, en zet z'n voetje er voorzichtig in.
Volgende keer beetje water erbij, laten kijken, voetje erin.
Wees creatief, niet alles tegelijk maar gewoon af en toe wat meenemen. Wat wel belangrijk is, is hem ook overal aan laten snuffelen. Reuk is voor paarden ook een belangrijk orgaan. Dat zie je ook doordat ze na angst er tóch aan gaan ruiken, verwerken, en besluiten dat het niet eng is.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:40

Ik had vaak een plastic tasje met veulenbix er in, dan pakte ik dat, ff wennen aan t geluid, maar het knisperenende plastic tasje, pakte ik bix uit, gaf veulen dat en na 3 dgn at ie zelf uit t plastic tasje..

Dus alle vreemde geluiden associeren met iets postitiefs!

En duidelijk zijn , net zoals zn moeder doet, respect en waardering voor je veulen en veulen voor jou, dan kom je t verst.

en halstermak, beentjes geven, ed, deed ik ook....elke dag en met 3 weken topmak, dan kom ik alle4 beentjes zo optillen, zonder halster om, en elke x een lekker snoepje..bij elk beentje optillen...en dat weer afbouwen...

Succes

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 21:20

Wow hij maakt me erg trots als ik een borstel laat vallen of met de emmer lawaai maak, wat dan ook hij kijkt zo eens van haha maakt me niet uit :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:23

Zo hoort dat ook te gaan :j
Veulens (paarden) zijn nieuwgierig en als ze weten dat ze veilig zijn bij je dan schrikken ze niet zomaar van alles :)

Daarom snap ik het ook nooit goed als mensen alles eindeloos oefenen, dan vraag ik me af waar het basisvertrouwen is.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 21:29

een auto en tractor vind hij wel nog enorm eng :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:09

Gewoon langslopen alsof het er niet is en geen extra aandacht op vestigen.
Als jij een kalme duidelijke leider blijft blijft het dier uiteindelijk ook kalm

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:44

Gaande weg wanneer je bezig bent met de dagelijkse handelingen leren ze enorm veel. Daar hoef je niet perse een parcours voor te maken al begrijp ik je idee er achter wel
Ik ben persoonlijk ook grote voorstander van veulens en jonge paarden veel mee te pakken, ook gewoon de weg op op wandeling etc . Mijn ervaring werden het super brave paarden die nergens van opkeken omdat ze alles al kenden. Maar alles met mate en zelf net doen of het de normaalste zaak van de wereld is, dus je hoeft ook echt niet bij ieder stapje uitbundig te belonen.