Pessoa is slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:18

Ik ben er ook geen voorstander van.. Heb hem daarbij nog maar 1x uitgeprobeerd moet ik erbij zeggen. Alles hing echt heel erg los overigens, maar het bleef een bewegend bit veroorzaken.. Ik heb nu de verbinding van dat achterste bontje naar de mond vervangen voor een 'normale' bijzet en af en toe doe ik dus dat achterste bondje er eens extra aan als ik wil dat ze haar achterste meer gaat gebruiken :+
Ik gebruik dus maar de halve Pessoa met een normale bijzet

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:35

janderegelaa schreef:
ChevalNoir schreef:
Ik longeer niet meer met pessoa. De inwerking is ongelijk. Als je je paard intoomt, dan staat ie recht en zit alles gelijk. Zodra je 'm de volte opstuurt, moet het paard lengtebuiging aannemen. De buitenkant wordt boller. Op die buitenkant krijg je dus voor en achter meer druk dan op de binnenkant.
Ik merkte ook dat veel paarden de druk ontwijken, en 'achter' de teugel gaan lopen. Ik vind het veel te onrustig in de mond (of zelfs aan de kaptoom).

Jij snapt het dus niet. Je stelt hem af op de buitenkant. Niet op rechtdoor. Op de volte is je paard nooit recht. Ik heb nog nooit een paard achter de teugel gehad, je pessoa staat waarschijnlijk te strak. Heb je een foto?

Het betekent dat je iedere keer als je van hand veranderd de pessoa moet verstellen aan de achterkant, anders trekt het bontje scheef. Persoonlijk vind ik dat erg onhandig, aangezien ik erg vaak van hand wissel.

Ik longeer mijn paard liever zonder. Met de zweep/ lichaamstaal hou ik hem actief en met de verbinding van de lijn kan ik hem prima rondsturen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:53

Joanieke schreef:
Ik ben er ook geen voorstander van.. Heb hem daarbij nog maar 1x uitgeprobeerd moet ik erbij zeggen. Alles hing echt heel erg los overigens, maar het bleef een bewegend bit veroorzaken.. Ik heb nu de verbinding van dat achterste bontje naar de mond vervangen voor een 'normale' bijzet en af en toe doe ik dus dat achterste bondje er eens extra aan als ik wil dat ze haar achterste meer gaat gebruiken :+

Met een normale bijzet moet het paard het achterbeen altijd gebruiken. Anders train je niets. Je hebt niet persé een pessoa daar voor nodig. Een stem of zweephulp is voldoende.

Een pessoa is geen hulpmiddel tot verbloemen van onkunde. Als iemand niet weet hoe het moet dan lukt het met een pessoa ook niet.

Cemlys

Re: Pessoa is slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:06

Ik longeer regelmatig met bodywrap en ik vind het erg fijn. Bovenstaande foto is ook van mij. Ik gebruik een elastische bandage hiervoor, zit dus rek op en geeft niet echt druk dus. Hij activeert achterhand en hij activeert hals/borst spieren waardoor ze lekker laag en rond gaan lopen.
Overigens vind ik een goed afgestelde pessoa ook wel fijn.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:18

Ik vind een Pessoa niet geschikt voor mijn paard omdat ik aan de longe eigenlijk echt ontspanning wil en rug gebruik achterhand zwenk ik liever wat aan met zweep en stem.
Toch wordt hij bij ons regelmatig gebruikt door anderen en ik vind het een mooi systeem. Zoals hier al eerder werd gezegd moet hij bijna los op de rug liggen. Dan is het alleen een kwestie van grenzen die worden aan gegeven als het paard mooi over de rug loopt lekker laag ervaart het dier geen hinder.

Ik werk graag met dubbele lijnen doe ik sinds kort en mijn merrie reageerd er goed op.

Die body wrap lijkt mij idd ook constante spanning afgeven en ik snap dat het een goede achterhand stimuleerd maar op die foto zie ik nul ruggebruik.
Daarbij zal het hals gedeelte idd de grote hals spieren stimuleren om los te laten. Maar of dat ook werkt als hij steeds blijft "vast houden"?! Zou denken dat de prikkel dan uitdooft.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:41

janderegelaa schreef:
Joanieke schreef:

Met een normale bijzet moet het paard het achterbeen altijd gebruiken. Anders train je niets. Je hebt niet persé een pessoa daar voor nodig. Een stem of zweephulp is voldoende.

Een pessoa is geen hulpmiddel tot verbloemen van onkunde. Als iemand niet weet hoe het moet dan lukt het met een pessoa ook niet.

Ik gebruik deze ook alleen maar eens in de maand denk ik, als ze de dag daarvoor heel tam is. Ze is dan met dat achterste stukje net wat actiever van achter zonder dat ze meteen heel gestrest raakt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:54

Alice13 schreef:
Ik vind een Pessoa niet geschikt voor mijn paard omdat ik aan de longe eigenlijk echt ontspanning wil en rug gebruik achterhand zwenk ik liever wat aan met zweep en stem.
Toch wordt hij bij ons regelmatig gebruikt door anderen en ik vind het een mooi systeem. Zoals hier al eerder werd gezegd moet hij bijna los op de rug liggen. Dan is het alleen een kwestie van grenzen die worden aan gegeven als het paard mooi over de rug loopt lekker laag ervaart het dier geen hinder.

Ik werk graag met dubbele lijnen doe ik sinds kort en mijn merrie reageerd er goed op.

Die body wrap lijkt mij idd ook constante spanning afgeven en ik snap dat het een goede achterhand stimuleerd maar op die foto zie ik nul ruggebruik.
Daarbij zal het hals gedeelte idd de grote hals spieren stimuleren om los te laten. Maar of dat ook werkt als hij steeds blijft "vast houden"?! Zou denken dat de prikkel dan uitdooft.

Moet ik er ook even bijvertellen dat de pony voor het eerst met die bodywrap om liep. Liep hiervoor sterren te kijken als geen ander, had schoft en rugpijn. Bijzetten met pessoa, touwtje of elke andere bijzet resulteerde in steigeren en achterover laten vallen. Dus vrij logisch dat hier geen ruggebruik te zien was. Dit was de eerste keer na behandeling en dus begin revalidatie. Ging em meer om de constructie en het feit dat de pony nog nooit zo ontspannen had rondgelopen ;), als je daarbij weet hoe een bodywrap werkt dan weet je ook dat er helemaal geen spanning meespeelt.

Marvel

Re: Pessoa is slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:59

Mij lijkt de bodywrap wel heel nuttig om wekelijks mee te trainen.
In combinatie met dubbele longe zeker :j

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:47

Cemlys schreef:
Alice13 schreef:

Moet ik er ook even bijvertellen dat de pony voor het eerst met die bodywrap om liep. Liep hiervoor sterren te kijken als geen ander, had schoft en rugpijn. Bijzetten met pessoa, touwtje of elke andere bijzet resulteerde in steigeren en achterover laten vallen. Dus vrij logisch dat hier geen ruggebruik te zien was. Dit was de eerste keer na behandeling en dus begin revalidatie. Ging em meer om de constructie en het feit dat de pony nog nooit zo ontspannen had rondgelopen ;), als je daarbij weet hoe een bodywrap werkt dan weet je ook dat er helemaal geen spanning meespeelt.

Prima hoor, was niet als aanval bedoeld ofzo?!
Fijn dat het zo fijn voor jullie werkt.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:04

Roos_M schreef:
Nou ik ben t deels wel met die vrouw eens.
Wat wil je met je paard onder t zadel: aanleuning. Dat is niet 1 'vast contact' maar daar gaat je hand flexibel mee om. Soms doe je je hand wat naar voren' soms vraag je stelling ect. Je werkt van achter naar voren. Vanuit de motor in de achterhand.
Bijzet/pessoa/longeerhulp is redelijk van voor naar achter ipv wat je wilt. En je hand kan niet flexibel zijn omdat hij vast zit aan een touwtje. Wat gaf die vrouw voor argumenten? Ik weet niet of ik het duidelijk genoeg uitleg.

Goed dat je er zo bewust mee bezig bent!! Denk altijd na bij de dingen die je doet en de hulpen die je geeft.

Ben het ook eens met de persoon hierboven