Probleem met grondwerk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 10:02

Niemand?

jensvl

Re: Probleem met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:28

Hoe lang logeer je per keer?
Wat doe je bij het longeren van oefeningen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:04

Ik raad je aan om een keer les te nemen. Het is lastig om het zo van een scherm te leren, een instructeur kan je precies op het juiste moment aansturen en aanwijzen waar je op moet letten.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:21

@ambertjeluna Beetje geduld, niet iedereen zit hele dag op bokt ;)

Is het een optie om een deel af te zetten met prikpaaltjes en plastic lint of schrikdraad? Persoonlijk voorkeur voor plastic lint, omdat dat kapot gaat als ze erin vliegen. Verder is idd ook hierbij les de beste optie. Verder goed naar je paard kijken, wat doet hij ervoor? Versnelt hij, zwiept ie met zn staart, andere spanningen in zijn lijf etc, en ga daarop anticiperen.
Verder idd in het begin beter korte goede sessies (dus zondre uitbreken), dan belonen en klaar. Zodat het paard ook meer lol erin krijgt. En idd de vraag van jensvl wat doe je qua oefeningen? Veel overgangen of juist niet, wissel je regelmatig van hand etc? En longeer je met halster of hoofdstel?
EDIT: En breekt ze zowel linksom als rechtsom uit, of maar 1 kant op?
Laatst bijgewerkt door darkadia op 17-04-16 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 19:41

Ik longeer met halster, dit doe ik 1X per week weet wel niet precies hoelang maar niet zo heel lang hoor. Ik verander ook vaak van hand. Voor ze uitbreekt kijkt ze naar de andere kant, maar dan is het eigenlijk al te laat

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:39

gisteren was echt een flop ;( ze wou echt niet luisteren! ik probeerde te leiden en stoppen, leiden ging goed maar stoppen echt niet. ze liep me gewoonweg omver :') ik zou eens proberen om met snoepjes te werken, goed idee?

ps. longeren gaat al veel beter

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:43

Wat doet ze als je vraagt om achteruit te lopen?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:44

jensvl schreef:
Wat doet ze als je vraagt om achteruit te lopen?

een paar stapjes zetten ( een paar is dus 2 of 3 ofzo) als ik echt goed door vraag

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:46

Snoepjes werkt averechts.
Kun je misschien een vriendin of een van je ouders vragen om te filmen?

Ik ga wel met bovenstaande reacties mee; neem les!
Dit is een cruciaal punt. Grootte of leeftijd heeft geen invloed op het goed leiden van paarden.
Handigheid en lichaamstaal wel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:48

Als je met snoepjes gaat werken, kun je ervan uitgaan dat je omver wordt gelopen om het snoepje te pakken te krijgen. Ook niet wat je wilt dus.

Een leadrope of dressuurzweepje kan je hierbij gebruiken om ruimte te creëren / behouden tussen jouw en je pony, maar dit kan het beste worden uitgelegd door een goede instructrice. Die kan dan gelijk bekijken of je de juiste lichaamstaal gebruikt. Iemand die zichzelf groot maakt en de goede energie uitstraalt, wordt niet zo snel omver gelopen. Sta je in elkaar gedoken en onzeker, dan is de kans daarop veel groter.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:49

Ik vermoed dat je dan een stapje terug moet zetten en het wijken voor druk aan de hand moet bevestigen tot ze op lichte druk in alle richtingen goed kan wijken voor de gegeven druk.
Wil je meer info kan je op mijn blog kijken via volgende pagina:
https://paardenproblemen.wordpress.com/ ... -de-grond/

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:30

Belonen d.m.v. snoepjes geven kun je een drammerig paard van krijgen, in deze situatie lijkt me dat niet handig. Druk weghalen, in dit geval de lijn vieren, is ook een beloning. Een lief woordje en een aai ook.

Ik heb ook lang problemen gehad met mijn pony die mij om ver liep, maar dit is nu eindelijk opgelost. Wat ik gedaan heb is een stukje lopen, stoppen, achteruit bochtjes maken etc. Als ze te hard loopt geef ik enkele (kleine) rukjes aan het touw om haar aandacht weer bij mij te krijgen. Als dat niet werkt doe ik het iets harder en als dat niet werkt zwiep ik het touw voor haar neus. Wees duidelijk in je lichaamstaal en maak je groot. Dus schouders naar achter, duidelijke stappen, let ook op je stem. Als ze je voorbij loopt, moet ze achter uit. Dit is wat mij heeft geholpen.

W.b.t. longeren, kun je geen stukje afzetten? Of heb je prikpaaltjes? Zo niet, begin langzaam. Laat haar stappen, als ze trekt geef je wat kneepjes in je touw en als ze inbuigt laat je de druk weer gaan. De cirkel iets kleiner maken helpt ook, maar maakt het ook belastender voor het paard. Als dit goed gaat probeer je het in een rustig drafjes etc.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:41

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:49

sannxxelmo schreef:
W.b.t. longeren, kun je geen stukje afzetten? Of heb je prikpaaltjes? Zo niet, begin langzaam. Laat haar stappen, als ze trekt geef je wat kneepjes in je touw en als ze inbuigt laat je de druk weer gaan. De cirkel iets kleiner maken helpt ook, maar maakt het ook belastender voor het paard. Als dit goed gaat probeer je het in een rustig drafjes etc.

ja er zal een stuk afgezet worden met een houten omheining

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:53

Ik zou je een langere leadrope geven (en handschoenen aan), zorgen dat je meer afstand had tot je pony. Dan laat ik jou 180 graden draaien en achteruit d andere kant oplopen, zodat je nog meer afstand creëert tussen jou en je pony. Vervolgens zou ik je één keer met heel veel bombarie naar je pony toe laten stappen (springen), waardoor je flink indruk maakt. Zodra je pony stopt, ontspannen en belonen. In een les is dit goed uit te leggen en voor te doen.
Dus: neem les :+

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:55

Hilary schreef:
Ik zou je een langere leadrope geven (en handschoenen aan), zorgen dat je meer afstand had tot je pony. Dan laat ik jou 180 graden draaien en achteruit d andere kant oplopen, zodat je nog meer afstand creëert tussen jou en je pony. Vervolgens zou ik je één keer met heel veel bombarie naar je pony toe laten stappen (springen), waardoor je flink indruk maakt. Zodra je pony stopt, ontspannen en belonen. In een les is dit goed uit te leggen en voor te doen.
Dus: neem les :+

normaal heb ik handschoenen aan maar ik was ze thuis vergeten :D
en ik gebruik mijn leadrope van 4m nooit want ik krijg nooit afstand ze blijft gewoon tegen me aan lopen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:57

Ambertjeluna schreef:
en ik gebruik mijn leadrope van 4m nooit want ik krijg nooit afstand ze blijft gewoon tegen me aan lopen

Daar is die 180 graden draai dus voor. Je loopt vooruit, draait je snel om en loopt langs je pony de andere kant op (dus langs neus, schouder, buik, staart). Terwijl je dit doet, laat je je leadrope vieren. Jij kan met je twee benen veel sneller draaien dan je pony met vier, dus wordt de afstand tussen jullie al groter.
Ook makkelijker om in een niet-eetbare omgeving te oefenen :Y)

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:05

Ik zou je inderdaad aanraden om in een paddock of bak te gaan oefenen, ze is erg afgeleid door het gras.
Ik vind het trouwens wel echt heel tof van je dat je tips vraagt en een filmpje durft te plaatsen.
Verder zou ik je als tip geven om een zweepje te gebruiken, hiermee kun je haar proberen tegen te houden en indien nodig op de borst een tik geven of gewoon zweep voor d'r hoofd gooien als ze door wil lopen. En als je 'ho' zegt doe dit dan duidelijk en overtuigend, niet aarzelend alsof je haar gerust wil stellen hooo,hooo. Maar juist als commando/bevel; 'HO!'

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 19:06

Hilary schreef:
Ambertjeluna schreef:

Daar is die 180 graden draai dus voor. Je loopt vooruit, draait je snel om en loopt langs je pony de andere kant op (dus langs neus, schouder, buik, staart). Terwijl je dit doet, laat je je leadrope vieren. Jij kan met je twee benen veel sneller draaien dan je pony met vier, dus wordt de afstand tussen jullie al groter.
Ook makkelijker om in een niet-eetbare omgeving te oefenen :Y)

bedankt voor alle tips!!
mijn paardje staat op een boerderijtje niet op een manege dus het is daar of nergens
en het maakt het ook niet makkelijk dat er een klein lief veulentje erbij darteld

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:20

Ambertjeluna schreef:
Er is een klein probleempje: ik heb me wat verdiept in het grondwerk en heb op parrelli de seven games gevonden. Dus ja zo gezegd zo gedaan ik ging er aan beginnen gewoon wat leidoefeningen. Het probleem is: of ze wil eten of ze wil echt hard lopen :\
Ik heb haar wat gelongeerd voor een beetje energie weg en ze had echt goed gelopen! Maar dan wou ik dus leidoefeningen doen maar ze liep me gewoon omver of ze trok haar los. En met al haal kracht kan ik haar niet tegen houden :n . Hoe kan ik dit oplossen, dat ze wat meer respect toont?

Ik weet het de hele bedoeling van grondwerk is op een betere band te krijgen, respect van elkaar, ...
Maar nu kan ik niet deftig met een halster met haar lopen ;( ( zij loopt meer met mij maarja ... :( )

Je kunt het beste level 1 online kopen of kijken bij parelli.com. Dan krijg je heel veel basis info over het paardengedrag in de natuur etc.
Er zijn ook topics over Horsenalities, iets om in te verdiepen om beter je paard te leren lezen.

[VNA] Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:13

Freya6 schreef:
Je kunt het beste level 1 online kopen of kijken bij parelli.com. Dan krijg je heel veel basis info over het paardengedrag in de natuur etc.
Er zijn ook topics over Horsenalities, iets om in te verdiepen om beter je paard te leren lezen.

[VNA] Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Ik herken mijn paard echt niet in rigtht Brain introvert :o
Eerder leeft brain extrovert :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:19

Ja dat topic stuurde ik als link omdat de andere linkjes daarin staan. Dan had je ze meteen allemaal. :+

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:24

Freya6 schreef:
Ja dat topic stuurde ik als link omdat de andere linkjes daarin staan. Dan had je ze meteen allemaal. :+

Oeps sorry <3

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:25

Ambertjeluna schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=h_JZfS-2S5I

hier een filmpje waar je me ziet klungelen :Y)

Oeh krijg wel zin om je te helpen, maar is te ver weg. Ik zou je aanraden een grondwerkles te nemen, super leerzaam.
Denk ook dat je paard meer in de leftbrain hoek dan in de right brain hoek zit ;)
Maar er zijn veel simpele technieken voor leiden en stoppen etc, die je goed kunnen helpen.
Die kun je het beste in de praktijk van een les leren.

Wat je wel kunt doen, is als je wilt gaan stopen zelf al voorbereiden en echt in je lichaamstaal stoppen, het paard kan dan mee in die voorbereiding.
Als het paard je steeds inhaalt kun je een rondje draaien zodat ie weer achter je loopt en flapperen met je armen als ie dreigt in te gaan halen. Niet agressief maar wel duidelijk.

Maar het is lastig om van de computer te helpen, een les zal je in een keer een hele stap verder brengen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:08

Ambertjeluna schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=h_JZfS-2S5I

hier een filmpje waar je me ziet klungelen :Y)

Ik zie dat je graag wil en erg je best doet. Ik weet zeker dat je met een grondwerkles een héél eind vooruit gaat en echt een stuk verder kunt komen.
Waarom neem je niet een keer een les?