Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
sannxxelmo schreef:W.b.t. longeren, kun je geen stukje afzetten? Of heb je prikpaaltjes? Zo niet, begin langzaam. Laat haar stappen, als ze trekt geef je wat kneepjes in je touw en als ze inbuigt laat je de druk weer gaan. De cirkel iets kleiner maken helpt ook, maar maakt het ook belastender voor het paard. Als dit goed gaat probeer je het in een rustig drafjes etc.
Hilary schreef:Ik zou je een langere leadrope geven (en handschoenen aan), zorgen dat je meer afstand had tot je pony. Dan laat ik jou 180 graden draaien en achteruit d andere kant oplopen, zodat je nog meer afstand creëert tussen jou en je pony. Vervolgens zou ik je één keer met heel veel bombarie naar je pony toe laten stappen (springen), waardoor je flink indruk maakt. Zodra je pony stopt, ontspannen en belonen. In een les is dit goed uit te leggen en voor te doen.
Dus: neem les
Ambertjeluna schreef:en ik gebruik mijn leadrope van 4m nooit want ik krijg nooit afstand ze blijft gewoon tegen me aan lopen
Hilary schreef:Ambertjeluna schreef:en ik gebruik mijn leadrope van 4m nooit want ik krijg nooit afstand ze blijft gewoon tegen me aan lopen
Daar is die 180 graden draai dus voor. Je loopt vooruit, draait je snel om en loopt langs je pony de andere kant op (dus langs neus, schouder, buik, staart). Terwijl je dit doet, laat je je leadrope vieren. Jij kan met je twee benen veel sneller draaien dan je pony met vier, dus wordt de afstand tussen jullie al groter.
Ook makkelijker om in een niet-eetbare omgeving te oefenen
Ambertjeluna schreef:Er is een klein probleempje: ik heb me wat verdiept in het grondwerk en heb op parrelli de seven games gevonden. Dus ja zo gezegd zo gedaan ik ging er aan beginnen gewoon wat leidoefeningen. Het probleem is: of ze wil eten of ze wil echt hard lopen![]()
Ik heb haar wat gelongeerd voor een beetje energie weg en ze had echt goed gelopen! Maar dan wou ik dus leidoefeningen doen maar ze liep me gewoon omver of ze trok haar los. En met al haal kracht kan ik haar niet tegen houden. Hoe kan ik dit oplossen, dat ze wat meer respect toont?
Ik weet het de hele bedoeling van grondwerk is op een betere band te krijgen, respect van elkaar, ...
Maar nu kan ik niet deftig met een halster met haar lopen( zij loopt meer met mij maarja ...
)
Freya6 schreef:Je kunt het beste level 1 online kopen of kijken bij parelli.com. Dan krijg je heel veel basis info over het paardengedrag in de natuur etc.
Er zijn ook topics over Horsenalities, iets om in te verdiepen om beter je paard te leren lezen.
[VNA] Mensen met een Right Brain Introvert paard?
Ambertjeluna schreef: