Dubbellonge, hoe gebruiken jullie die?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

room10

Re: Dubbellonge, hoe gebruiken jullie die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 10:11

Buiten lijn van bit door onderste ring singel en vervolgens achter haar billen langs naar mijn hand, binnen lijn van bit rechtstreeks naar hand (dus niet door de singel) Ik longeer niet om in houding te dwingen of op te laten krullen, ik vraag en loss zodat ze haar hals kan laten vallen, rug spier kan lengen, schoftlift, ze krult zich snel op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 10:24

In mijn longeerlessen is mij verteld juist niet achterlangs te doen omdat dit toch altijd aan de buitenkant een ruk(je) geeft. Dit heb je niet als je over de rug gaat. De binnenlijn moest ik anders bevestigen maar weet niet meer hoe :+
Iig bit en longeersingek maar op zo'n manier dat je makkelijker stelling krijgt (bit en dan longeersingel?)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:38

Ik vind het dus inderdaad ook bagger achter langs. Ik zit nu te denken in de passoa uit elkaar te halen en dan alleen het achterste deel van de pessoa te gaan gebruiken(het bontje) Samen met de dubbele longe. Iemand daar ervaring mee

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:44

malih schreef:
Ik vind het dus inderdaad ook bagger achter langs. Ik zit nu te denken in de passoa uit elkaar te halen en dan alleen het achterste deel van de pessoa te gaan gebruiken(het bontje) Samen met de dubbele longe. Iemand daar ervaring mee

Ik gebruik daar een bandage voor i.p.v. een pessoa. Bandage van de ene kant van de longeersingel achterlangs en dan weer aan de longeersingel vastmaken.

Mijn lange lijnen doe ik het liefste de buitenlijn achterlangs, door de longeersingel (onderste ring) en dan aan het bit. Binnenlijn door de longeersingel naar het bit. Dat vind ik het makkelijkst met van hand veranderen en wisselen van centrum- naar menpositie.
Door het bit terug naar de singel doe ik liever niet i.v.m. verdubbelen van de kracht op het bit (en dus de druk in de mond) door de katrolwerking.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:55

Hilary schreef:
Mijn lange lijnen doe ik het liefste de buitenlijn achterlangs, door de longeersingel (onderste ring) en dan aan het bit. Binnenlijn door de longeersingel naar het bit. Dat vind ik het makkelijkst met van hand veranderen en wisselen van centrum- naar menpositie.
Door het bit terug naar de singel doe ik liever niet i.v.m. verdubbelen van de kracht op het bit (en dus de druk in de mond) door de katrolwerking.

Dit klopt geloof ik niet omdat je maar gebruik maakt van 1 katrol correct me of I'm wrong.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:56

Ik longeer met Pessoa en dubbele longe tegelijk.
De pessoa zo los dat hij bij een neutrale positie al bijna niet inwerkt en de dubbele longe door de onderste ring en dan tussen de voorbenen vast.
Lijnen gewoon over de rug.
Reden? Het is nogal een grapjas, als het iets lastig wordt sjeest hij naar binnen en ben ik het contact op de longe kwijt. :')
Met pessoa zo los kan hij naar binnen komen maar dan is de 'druk' niet weg, en dan laat hij het gelijk al.
Ik vind het ook wel fijn zo, ik werk er aan het eind stukjes naartoe dat ik alleen bijstel op de dubbele longe, maar verder er zo min mogelijk pruts.
Dan heb ik een stofzuiger aan de lijn, en dat vond hij lang lastig.
Als hij ook maar iets zakt is de druk al van de pessoa, ik vind het bij mijn pony fijn werken, en ik zie dat hij zijn achterhand beter meeneemt.
Verder schakel ik veel, ik neem contact maar het zakken wil ik dat hij doet door van achter naar voren te werken.
Dus eerst gas genoeg en de achterhand activeren en dan komt de rest vanzelf.
Dit is een heel fijn beestje, zodra je met druk werkt doet hij het gewoon niet.
Dus wat je krijgt is gewoon correct, krijg je het niet doe je wat fout. :D
Ik vind het fijn, en hij is niet moeilijk.
Doe je het goed loopt hij ook, of ik het nou zelf doe of dat ik een 11 jarige laat longeren.

Overigens doe ik bij paarden die de dubbele longe niet kennen hem altijd door de onderste ring en direct naar het bit.
Pas als ze snappen dat ze niet bang hoeven te zijn en niet enorm op hoeven te krullen doe ik de longe tussen de benen.
En altijd gewoon hetzelfde als ohz, van achter naar voor.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:59

Lucy_121 schreef:
Dit klopt geloof ik niet omdat je maar gebruik maakt van 1 katrol correct me of I'm wrong.

Klopt, het gaat mij meer om het makkelijker kin naar de borst trekken. Althans, zo voelt het altijd aan, laat ik het daar op houden. Maar het zou eigenlijk wel interessant zijn om er een kracht- / drukmeting op los te laten.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:06

De lijnen van de singel naar bit en dan naar de singel doen maakt een soort hefboom en werkt in sterker in dan gewoon rechtstreeks naar het bit. Echter is er bij dubbele longen altijd wel storing op de lijn.

Zelf heb ik lessen voor dubbele lijnen en dit wil ik zeker iedereen aanraden. Het is niet zo gemakkelijk als het lijkt en er komt een hoop bij kijken om het paard "goed" over de rug te laten lopen en daarbij te "rechtrichten". Mijn ervaring is dat het ontzettend goed is voor zowel paard en ruiter en dat je er veel profijt van hebt onder het zadel later. Persoonlijk vind ik goede lessen erin wel een must, ik zie het nog zoveel gebeuren dat het paard toch hangt (op de voorhand), over de schouder loopt of gewoon heel erg scheef loopt.

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:57

Maar toch.. Les..
Echt ik zie 9-10 instructeurs bijna alleen maar schreeuwen acitiever.
Nou daar hoef ik geen 50 euro voor neer te leggen.
Ik durf te wedden dat 9 op de 10 ruiters die ik ken rijden/longeren met een niet voldoende actieve achterhand.
Instructeur er niet bij is weer een sloffend paard.
Dat is gewoon basis, heel erg basis.
Teugels/longe op maat en eerst die achterhand activeren, tempowisselingen/overgangen en verder niet kloten behalve bijstellen in stelling.
Als iedereen zou beseffen dat het gas er eerst op moet was het een stuk simpeler.

De eenvoud van het niet hebben van beenhulpen maakt het longeren en mennen imo juist zo leuk.
Als het niet goed voor elkaar is komt het er ook niet uit en is het niet weg te moffelen.
Je ziet ook gelijk de fout als je weet waar op te letten, omdat je er naast staat.

Mijn verzorgster heb ik het buitenteugel verhaal uitgelegd aan de lange lijnen.
Ohz snapte ze het niet, en ik zelf kan het niet voordoen dus even de lange lijnen erbij.
Dat monster van mij gaat gewoon 90 graden de bocht om als je maar aan een leidsel/teugel trekt namelijk, dus dan 'zien' ze de fout gelijk.
Ze hebben namelijk geen been om dat foutje weg te werken.
Dat was dus genoeg om het kwartje te laten vallen, omdat ze van afstand het verschil in de wending en buiging zien.
Wat dat betreft zou het heel goed zijn als mensen meer longeren/langelijnen, je kunt zoveel leren zien.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:38

Hilary schreef:
Ik gebruik daar een bandage voor i.p.v. een pessoa. Bandage van de ene kant van de longeersingel achterlangs en dan weer aan de longeersingel vastmaken.

Ik ben geen bandages haha. Wel een pessoa die ligt te verstoffen.

Ik zag dat moonfish schreef over pessoa en dubbele longe maar dat vind ik wat veel tegelijk aan mijn pony gehangen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:10

Als je dat ding afstelt als je normaal zou doen wel ja.
Maar dat ding hangt er meer voor het idee.
Hij kan nog zonder problemen zo lopen, het is puur voor het naar binnen komen dat ie erom zit, maar het werkt wel fijn.
Met uitdraven haal ik de longe er gewoon af en sjokt hij nog even lekker zen met pessoa rond.
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:14

Desiree schreef:
Ik heb de binnensten lijn aan de longeersingel vast geklikt. En dan loopt hij naar voor, door de bitring, of in mijn geval de neusring want ik longeer met kaptoom.

De buitenste lijn zit direct vast aan de ring bij het hoofdstel, en loopt dan door een lage ring van de longeersingel achter zijn broekspier.

Als ik wil dat het paard nageeft, stel ik hem iets naar buiten met de buitenste lijn. Dit helpt bij mijn paarden altijd goed. Het houdt ze namelijk in balans waardoor ze los durven te laten en vervolgens nageven.

En ik heb hem ook zo alleen de buitenste lijn over de rug net achter de singel !
Bij alle andere manieren werkt de lijn of niet correct in als je de binnen lijn door singel naar bit vast maakt .
Of je hebt een slof werking .

Eilatan

Re: Dubbellonge, hoe gebruiken jullie die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:30

Ik doe hem eigenlijk vrij vaak anders, maar net hoe pony die dag loopt.

Meestal begin ik wel met lijn door singel in 't midden ergens, katrol aan bit en clip aan een oogje hoger.
Buitenlijn achterlangs, maar niet zo laag dat die op zijn benen gaat stuiteren. Meer daar waar broek van tuig ook zit.

Een kant op vind ie stelling wat lastiger dus doe ik de binnenlijn wel eens een oogje op de schoft. Soms heeft ie kolder in zn kop (hengst..) en dan doe ik hem wel eens iets lager vast.
Ik longeer wel altijd eerst 'warm' 'los' omdat hij altijd eerst even wil bokken en sprinten enzo, en het lijkt me naar voor hem als ik er dan met dubbele longe aan zit (en dan ongewild in zn bek trek; geen longeerton..). Dus eerst gewoon even overgangen 'los' en eenmaal warm rustig van lang laag en actief om hoog werken; gezien zijn leeftijd is het nog heel weinig hoogte. Veel overgangen, schakelen in gangen en goed over de rug.

Heb wel les gehad om te beginnen en binnenkort weer. Les vooral kijken naar pony, waar die kan verbeteren, hoe die stelt, etc en hoe je de longe dan kan instellen om je voordeel daarmee te doen.

Heb er enorm veel profijt van met mennen, sinds ik zo longeer is hij zo gigantisch aan het verbeteren. Veel meer achterhand gebruik, veel actievere gangen en veel fijnere aanleuning.