Het volgen ging al een stuk beter. Met het snel lopen ging hij mooi snel mee. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik dat moet gaan doen met draven, want hem in draf krijgen is toch wel een geval apart. Maar dit ging tenminste al veel beter!
Ik heb hetzelfde gehad met een verzorgpaard. Super oplettend, braaf en gemakkelijk reageren op commando's, maar met meedraven vreselijk lui, gewoon geen zin om een pas harder te gaan (zo heb ik het iig altijd geinterpreteerd). Gek genoeg leek het bij hem te helpen om hem eerst te activeren: los in de bak, en dan even 'wild' op hem af rennen, zodat hij zelf ook een sprintje trok. Dat een aantal keer (wij noemen dat spelen, paard reageert er namelijk niet bang op maar juist blij, oortjes naar voor en lekker rennen), en daarna ging het meedraven ook makkelijker. Wel opnieuw iets wat je alleen met een paard moet doen dat je 10000% vertrouwt.
Het snel meelopen ging deze keer niet zo goed. Hij bleef namelijk op hetzelfde tempo lopen, maar ging een stuk verder achter me lopen. De volgende keer probeer ik de tips van Sofy en Maaike uit, want die was ik deze keer vergeten.
Silver_Fox
Geplaatst: 30-03-16 16:50
@Kimmie25501, bedoel je meedraven in vrijheid of aan een halstertouw?
Die van mij vertikte het om mee te draven aan een halstertouw, alleen na een poosje tikjes geven met het einde van een halstertouw of zweepje lukte het. Ik ben toen heel enthousiast gaan belonen, ook met een snoepje. Toen ze eenmaal wist dat ze een snoepje kreeg en een uitgebreide stem beloning, begon ze het wel oke te vinden om aan te draven en later zelfs leuk. Toen ben ik ook veel het commando draf gaan oefenen aan de longe zonder dat ik een zweep in mijn hand hoefde te houden. En ook dezelfde draf commando aan de hand + beloning. Nu hoef ik alleen maar op mijn plaats mijn benen op te tillen als een soort draf en dan draaft ze al met me mee, ze heeft ook geen beloning meer nodig.
Wat ook helpt is om ze wat voor te bereiden op de draf, dus niet opeens wegrennen (waar je paard wel naar zou moeten luisteren, maar blijkbaar is dat moeilijk) maar beginnen met "let op!" zodat de aandacht bij jou is, en dan het commando "drrrraf" geven terwijl je je benen wat overdreven optilt en dan pas echt de draf tempo opnemen. Paarden zijn meer geneigd om in vrijheid mee te lopen ipv dat je meteen harder loopt en dus aan het halstertouw trekt, vaak gaan ze dan tegengas geven als ze niet mee willen komen.
Als je geen eten wil gebruiken lukt het ook wel met een uitgebreide en enthousiaste manier van belonen, maar dan heb je misschien iets meer geduld nodig.
Vandaag heb ik het tikjes met zweep en halstertouw (los van elkaar) geprobeerd. Dat werkte dus niet. Telkens als ik hem zachtjes een tikje gaf, stond hij stil en ging hij achterwaarts. Het wild op hem afrennen durfde ik eigenlijk toch niet. Ik wist ook niet goed hoe ik het moest doen. Ook is het zand erg mul, dus dan is rennen al best lastig. Heeft er iemand misschien een filmpje wat er precies met dat wild aanrennen wordt bedoeld?