longeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:54

Anouk_E schreef:
pinkie87 schreef:
Of niet bijzetten ;) als je goed longeert is dit eigelijk niet nodig :D

Als je het goed doet? bestaat daar een goeie manier voor?
Erg gespannen paarden zullen moeilijk ontspannen. Dan wil een stukje touw helpen om ze duidelijk te maken waar ze het beste kunnen lopen, als ze eenmaal over de rug lopen voelen ze vanzelf dat dat de meest ontspannen fijne houding is.

Daar ben ik het dus niet mee eens elk gespannen paard krijg je ook zonder touwtjes ontspannen. Het vergt alleen misschien wat meer tijd en kunde.
Maar je hebt geen hulteugels of touwtjes of hoofdstel nodig om paard correct te laten lopen. Touwhalsters of kaptoom is voldoende

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:57

JudArthos schreef:
VisibreTeam schreef:
Niet bijzetten is het beste voor de houding van je paard, tenzij je een extreme sterrenkijker hebt of je paard gigantisch naar buiten valt.

Gewoon met een simpele kaptoom, vastmaken op de neus. Daarmee kun je een paard perfect in de stelling en buiging laten lopen die jij wil, in een eigen balans en draagkracht, zonder ruis van hulpteugels :)

100% mee eens! Vind dit ook de fijnste manier :)

Vind ik inderdaad ook de fijnste manier en sinds ik dit doe hebben we er beiden meer plezier in en het is ook nog eens veel prettiger om te zien. Met de dubbele longeerlijn doe ik ook nog wel eens trouwens, maar geen touwtjes of bijzet meer voor mij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:59

Polly schreef:
maar als je wil dat je paard ontspannen loopt dan zet je hem toch los in de paddock, ik zie longeren als een vervanging van werk en dan mag hij van mij ook wel even aan het werk....

Zonder ontspanning ook geen gezonde werkhouding natuurlijk. Ontspannen moet de basis zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:13

proudmama schreef:
Hoe longeren ? Nou zoals het hoort met longeersingel en dubbele lijnen met katrollen aan het hoofdstel Longeren is werk en niet voor de lol. Anders heet het geen longeren maar even rond slingeren aan een longeertijn.

Zoals het hoort? Sinds wanneer is er maar een goede manier van longeren?
Je kunt een paard prima aan het werk zetten met een enkele longeerlijn :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 02:57

Polly schreef:
maar als je wil dat je paard ontspannen loopt dan zet je hem toch los in de paddock, ik zie longeren als een vervanging van werk en dan mag hij van mij ook wel even aan het werk....

Natuurlijk. Daar is geen probleem mee. Het enige dat ik zeg is dat als je wilt dat hij ontspannen loopt, hulpteugels hier niet bij gaan helpen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 03:00

Anouk_E schreef:
Nou die van mij is altijd behoorlijk opgefokt aan de longeerlijn, overal zijn spoken en het dak is ineens super interessant. giraffe houding. met een touwtje er aan gaat eerst nog zijn kop in de lucht, daarna gaat hij over zijn rug lopen, neusje naar de grond en het touwtje slap.

2 mogelijkheden. Of je paard ontspant sowieso na een tijdje, of het paard weet dat hij enkel van de druk kan af geraken door met zijn hoofd laag te lopen en is innerlijk niet ontspannen.

Geryon

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 03:06

Hulpteugels kunnen wel degelijk helpen een paard te laten ontspannen. Die twee mogelijkheden kloppen dan ook niet. Paard kan ook gewoon goed op de hulpteugel nageven, net zoals onder het zadel op je teugels.
Dat er niet veel paarden zijn die dat doen, betekent niet dat het niet bestaat.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 03:16

proudmama schreef:
Hoe longeren ? Nou zoals het hoort met longeersingel en dubbele lijnen met katrollen aan het hoofdstel Longeren is werk en niet voor de lol. Anders heet het geen longeren maar even rond slingeren aan een longeertijn.

Dan mag jij me eens uitleggen wat jou doelen zijn met grondwerk en waarom je denkt dat je een optoming met katrol werking nodig hebt om die doelen te bereiken.
Als jij vindt dat enkel een longeerlijn wordt gebruikt om het paard doelloos wat rondjes te laten lopen, dan ken je nog altijd het doel niet, noch het principe, noch hoe het moet dat longeren.
Met een longeerlijn is het de bedoeling om het wijken voor de hand, verder te zetten op afstand en dan via lichaamstaal. Eventueel kan tijdelijk een zweep als aanwijsstok (dus zonder een einde om te slaan) gebruikt worden (aanwijsstok is hier letterlijk). De zweep vervangt dan tijdelijk de vingers tot het paard weet wat je met je lichaamstaal bedoelt. Dit is een vriendelijke manier om het paard te leren reageren op lichaamstaal en het paard op die lichaamstaal vanop afstand alle mogelijke bewegingen te laten maken die je wil. Op die manier train je in eerste instantie het denkvermogen van het paard. Als het paard dit goed begrijpt, kan je het paard vanaf de grond ook beweging geven zonder dat je jezelf moe moet maken. Je kan dan aan onder andere conditie werken of je kan nieuwe oefeningen eerst tijdens het longeren aanleren.
Hierbij is geen vorm van dwang nodig, dus zeker geen hulpteugels of systemen met hefboomwerking op enige andere manier. Wat je wel nodig hebt is kennis en techniek. Maar die moet je dus zelf aankweken

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 03:23

Geryon schreef:
Hulpteugels kunnen wel degelijk helpen een paard te laten ontspannen. Die twee mogelijkheden kloppen dan ook niet. Paard kan ook gewoon goed op de hulpteugel nageven, net zoals onder het zadel op je teugels.
Dat er niet veel paarden zijn die dat doen, betekent niet dat het niet bestaat.

Het paard kan nageven, maar is dit dan ook echt ontspanning? Het feit dat hij er ontspannen uitziet omdat je vraagt om zo'n houding aan te nemen, betekent niet dat hij ontspannen is. Als een paard echt ontspannen is, zou hij van zichzelf ontspannen lopen, zonder dat je dat vraagt. Het enige dat je dan moet doen is de teugel losjes houden dat je het paard de ruimte geeft om te ontspannen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:40

Polly schreef:
Ze hoeven van mij niet perse ontspannen te lopen hoor, ik ben ook niet altijd ontspannen als ik aan het werk ben.
Ik neem tenminste aan dat je longeerwerk dan als training ziet...

Huh? Vanuit ontspanning kan je paard zijn lange rugspier stretchen en zodoende zijn achterhand onder het zwaartepunt krijgen waardoor je een hele mooie losgelaten zelfhouding creëert.. benieuwd hoe jou longeren eruit ziet? Een paard wat gespannen is en die je " vast zet" met touwtje oid hoef je net zo goed niet te longeren..Je traint dan alleen maar de verkeerde spieren, je paard gaat zich vast zetten, gaat in 2 delen lopen, gebruikt zijn buikspieren niet..Nee ik zie zeg maar niet de voordelen Hoe jij omschrijft te longeren..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:51

@de ts: ik begin met elk paard qua longeren aan de dubbele lijnen, de dubbele lijn zorgt er voor dat je je paard mooi op zijn eigen lijn kan houden ( voorkomt naar binnen of naar buiten vallen). Ik begin dan altijd met stappen op een vierkante volte ( balansoefening ) en breid dan stapje voor stapje uit..
Suc6!!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:13

pol1 schreef:
Polly schreef:
Ze hoeven van mij niet perse ontspannen te lopen hoor, ik ben ook niet altijd ontspannen als ik aan het werk ben.
Ik neem tenminste aan dat je longeerwerk dan als training ziet...

Huh? Vanuit ontspanning kan je paard zijn lange rugspier stretchen en zodoende zijn achterhand onder het zwaartepunt krijgen waardoor je een hele mooie losgelaten zelfhouding creëert.. benieuwd hoe jou longeren eruit ziet? Een paard wat gespannen is en die je " vast zet" met touwtje oid hoef je net zo goed niet te longeren..Je traint dan alleen maar de verkeerde spieren, je paard gaat zich vast zetten, gaat in 2 delen lopen, gebruikt zijn buikspieren niet..Nee ik zie zeg maar niet de voordelen Hoe jij omschrijft te longeren..

Ik omschrijf helemaal nergens hoe ik longeer, alleen welke hulpmiddelen (touwtjes) ik gebruik dus ik vind dit een wat voorbarige aanname.
Ik zeg alleen dat ik nier persé continu ontspanning hoef te hebben maar misschien hebben wij wel een verschillend idee van ontspannen lopen.
Mijn beest gaat iig van zn lang zal ze leven niet als ik alleen met hoofdstel of kaptoom longeer aan het werk, dat noem ik slingeren en dat heeft voor mij alleen de toegevoegde waarde dat hij in de rondte hobbelt, dat doet hij maar fijn in de paddock.
Uiteraard werk ik wel naar ontspanning toe maar dat doe ik met een touwtje ja.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:19

Tja goed longeren is echt een vak apart..Maar geloof me geen enkel paard heeft hulplijnen nodig om naar een ontspannen zelfhouding te komen. Het vergt alleen inzicht en veel feeling van de longeur. Oefenen op paarden die het principe al kennen helpt ook.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:22

Plaats eens een fimpje Pol1.
Dan kunnen we daar eens over verder discusseren of we het er mee eens zijn of het paard echt aan het werk / nagevelijk is of dat je rondslingerd. Ben werkelijk nieuwsgierig, maar heb het nog nooit gezien dus heb nu nog moeite om het te geloven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:32

Ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik longeer met kaptoom en bijzet.
Eerst 10 min zonder bijzet warm lopen en daarna 10-15 min de bijzet eraan

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:36

Ik ben ook benieuwd naar een filmpje, ik leer graag bij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:39

http://youtu.be/1MIkANZyQVE

Longeren aan een enkele lijn kan, mits goed uitgevoerd net zo goed of in sommige gevallen zelfs beter werken dan met de dubbels lijnen. Ik gebruik zowel de enkele als de dubbele longe, hulpteugels gebruik ik nooit omdat ik van mening ben dat die enkel verbloemen waar ik aan wil werken.

Ik denk dat er ook verwarring is over ontspanning, je hebt ontspanning nodig voor aanspanning, maar deze ontspanning betekent niet dat het paard al sterrenkijkend de kantjes ervanaf mag lopen. Dit betekent dat het paard voorwaarts neerwaarts kan gaan zodat het achterbeen onder kan treden en van daar uit de rug kan liften.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:58

Dit filmpje kan je niet vergelijken met de gemiddelde ruiter die aan de longe werkt.

Dit zie ik bij ons op stal niet om me heen gebeuren als ik heel eerlijk ben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:04

Ik kan niet anders dan meegaan met Manda, ik heb ooit een keer iemand dit zien proberen te doen en dat eindigde in een paard wat gelongeerd werd op een circel van een beter of 4 en dat leek in de verste verte niet op wat hier gebeurd. Oefeningen als in dit filmpje train ik aan de lange lijnen en ik zal wel iets verkeerd doen maar aan de longeerlijn zie ik dit niet gebeuren.

Ik ben dus nog steeds benieuwd naar een filmpje van pol1 en hoe een amateur dit laat zien :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:05

Mando schreef:
Dit filmpje kan je niet vergelijken met de gemiddelde ruiter die aan de longe werkt.

Dit zie ik bij ons op stal niet om me heen gebeuren als ik heel eerlijk ben.

Klopt, maar ik wilde even een filmpje plaatsen van wat er uiteindelijk mogelijk is aan een enkele longe. Als ik iemand kan vinden die wil filmen zal ik deze week zelf wel een filmpje maken met een paar basis principes.

Goed longeren valt of staat met de lichaamshouding en hulpen van de longeur. Die zijn van cruciaal belang om het paard te leren hoe te lopen. Staan je voeten niet goed? Dan duw je het paard over de schouder, staat je schouder dicht? Dan kantelt je paard of blijft hij vertragen, heupen niet in 1 lijn? Dan brengt het paard de achterhand ook niet goed onder.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:13

Tja wat kan een amateur ?
Met alleen kaptoom is veel moeilijker, en er wordt gezegd dat een paard dan niets doet, totdat je het goed doet.
Vanwege .........opleiding moest ik met touwtjes enz longeren, maar van alles vind ik nog steeds een kaptoom het duidelijkste communicatiemiddel. En kan je paard ook iets aan je terug vertellen.
Met touwtjes en bijzet is het veel meer een weg communicatie, jij stelt een grens en mept je paard daar in. (harder of zachter ) Maar je zweep moet naar zijn staart blijven wijzen.
Met kaptoom ben je aan het communiceren en je paard ook, als die dus als een gek door de bak knalt en als sterrenkijker zegt je paard ook iets. Het is aan de longeur om daar iets mee te doen.
Hoe en wat precies ben ik ook nog aan het leren, dat filmpje doe ik ook nog niet na.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:16

Zou graag filmpje plaatsen..Ik snap dat de meeste denken dat t niet mogelijk is maar dat is t wel en ook voor iedereen die wil te leren..
Mijn paard is vandaag uitgerekend en staat dus met dikke buik..longeren zoals ik het graag zou laten zien zit er dus even niet in..
Op http://www.atletischerijkunst.nl zijn filmpjes te zien hoe te longeren zonder hulpteugels.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:16

Een longeerlijn is 8 meter...
Sterker nog ik longeer los op 15 meter afstand en mijn paard doet de basis prima. Stap, draf, galop, halthouden en van hand veranderen als ik dat vraag.

Filmpje hierboven is bezig met lange lijnen en hoge school oefeningen. Dat is niet zoals de gemiddelde bokker hier longeert.

Daarom nog niet overtuigd.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:22

Ik longeer met halster, maar als ik het doe voor het rijden met hoofdstel.
Ik heb nu wel een longeerhulp besteld zodat ze wat meer ontspannen loopt :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:26