[AR] Volgorde optuigen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:46

JoyCiej007 schreef:
Siesjuh schreef:
Ik doe schoftje, staartriem, borsttuig, inspannen en dan pas het hoofdstel :D . Ik heb het geleerd door de laatste 2 om te draaien, maar ik loop altijd te klooien met de leidsels :')

Dat is dus wel enorm gevaarlijk; net als een ingespannen paard het hoofdstel afnemen. Als paard besluit er tussenuit te knijpen, schrikt of raar doet dan heb je totaal helemaal niks....

Nou idd, bij mij hebben de paarden als ze ingespannen staan altijd een hoofdstel om, dan heb je toch net iets meer te vertellen mocht er iets gebeuren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:48

zo dat is wel heel link. Je gaat toch geen paard inspannen zonder hoofdstel. hoe kan je nou kloten met leidsels? Als je ze goed opgestoken heb en je spant hem in, is het kwestie van leidsels pakken, trekken en opstappen, toch?

Siesjuh

Re: Volgorde optuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:59

Nou nee, zo werkt het dus niet. We hebben het hier overigens ook niet over een paard van 500kg, maar een shet en een kar met vastzetrem. Hij kan dus sowieso nergens heen en daarnaast heb ik een bitloos hoofdstel, wat dus een kwestie is van over de neus schuiven. Tot slot denk ik dat als je paard er tijdens of na het inspannen vandoor denkt te gaan, er toch iets mist in het proces van het beleren. Plus dat je een paard ook niet op hoofdstel tegenhoudt als hij echt weg wil...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:02

Siesjuh schreef:
Nou nee, zo werkt het dus niet. We hebben het hier overigens ook niet over een paard van 500kg, maar een shet en een kar met vastzetrem. Hij kan dus sowieso nergens heen en daarnaast heb ik een bitloos hoofdstel, wat dus een kwestie is van over de neus schuiven. Tot slot denk ik dat als je paard er tijdens of na het inspannen vandoor denkt te gaan, er toch iets mist in het proces van het beleren. Plus dat je een paard ook niet op hoofdstel tegenhoudt als hij echt weg wil...

Als we zo gaan nadenken kunnen we onze paarden maar beter altijd los laten lopen en laten doen waar ze zin in hebben want 'je houdt ze toch niet tegen'...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:10

MoniekV schreef:
Siesjuh schreef:

Als we zo gaan nadenken kunnen we onze paarden maar beter altijd los laten lopen en laten doen waar ze zin in hebben want 'je houdt ze toch niet tegen'...

Klopt.

Bovendien zegt een (vastzet/parkeer-)rem helemaal niks.
Dat het geen paard van 500 kg betreft is pure onzin, net als overigens de rest van je bericht. Het blijven gewoon dieren; en ja ze MOETEN netjes stilstaan en wachten, ook bij het optuigen/inspannen. Maar jou redenering, nee sorry daar snap ik niks van.

Hoe kan je nou last hebben van je leidsels? Die steek je toch gewoon op? Daar zijn verschillende methodes voor.

Als hij nu gaat heeft hij niets om z'n hoofd, geen hoofdstel halster of niks, en geen leidsels. Dus tegenhouden kán niet eens, en sturen ook niet.
Het is gewoon echt levensgevaarlijk.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:19

Siesjuh schreef:

Tuurlijk moet je paard stil staan tijdens het inspannen. Wat nou als hij een keer schrikt? En er vandoor schiet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:43

Siesjuh schreef:

Een paard... al minimaal 10 jaar voor de kar... en toch ging hij er van door.
Nooit eerder gebeurd, maar toch ging die.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:48

aikon schreef:
Nope, ik gebruik gewoon een neusriem dan hoeft er geen tong vast gezet te worden.

In de draverswereld (mijn omgeving dan) werd er praktisch nooit een neusriem gebruikt of anders heel los. Daar was standaard tong vast "makkelijker". Men wilde niet snappen dat een goed bevestigde neusriem het zelfde resultaat gaf (op een paar gevallen na) en ze zelfs beter stuurbaar en te remmen waren.

Ik vind jou beredenering van een neusriem apart.een neusriem is er niet om de mond bij elkaar tesnoeren zodat hij de tong er niet uit gooit. Ik men zonder neus riem en hoef echt geen tongen vast teleggen kom op nou,als het bit goed past bij de mond van het paard dan gooit deze de tong er niet uit of over. Maar ja zo kun je het ook oplossen inderdaad.

sorry ts effe off topic,maar moest dit even kwijt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:18

Siesjuh schreef:
Ik doe schoftje, staartriem, borsttuig, inspannen en dan pas het hoofdstel :D . Ik heb het geleerd door de laatste 2 om te draaien, maar ik loop altijd te klooien met de leidsels :')

Tip, ik zou mezelf aanleren om toch het hoofdstel eerst in te doen en de leidsels te bevestigen, voordat je je paard inspant of uitspant.

'Het is helaas wel de reden waarom in niet graag met georganiseerde menritten mee ga, waar
'onervaren" menners mee zijn........ er is er altijd wel eentje bij die op de rustplaats zijn paard het hoofdstel uitdoet, terwijl het paard nog ingespannen staat. Geregeld gaat dat heel erg fout, als het paard er vandoor gaat met de koets, tussen allemaal andere koetsen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 18-02-16 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:20

aikon schreef:
Nope, ik gebruik gewoon een neusriem dan hoeft er geen tong vast gezet te worden.

In de draverswereld (mijn omgeving dan) werd er praktisch nooit een neusriem gebruikt of anders heel los. Daar was standaard tong vast "makkelijker". Men wilde niet snappen dat een goed bevestigde neusriem het zelfde resultaat gaf (op een paar gevallen na) en ze zelfs beter stuurbaar en te remmen waren.

Ik heb altijd begrepen dat het tongbandje bij een draver om gaat, omdat het kan gebeuren dat een draver zijn tong inslikt bij grote snelheid. En als hij zijn tong over het bit krijgt, is hij volledig onbestuurbaar en dat wil je niet op hoge snelheid.
In beide gevallen helpt een neusriem niet. Misschien dat ze daarom niet wilden 'snappen" :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:14

Siesjuh schreef:

Dieren schrikken nu eenmaal, hoe goed ze ook beleerd zijn.
En ja, met een hoofdstel in (met goed bit) heb je toch echt 400x meer kans hem tegen te houden of iig de gevolgen te beperken dan dat je hem helemaal zonder iets om zn kop voor een wagen laat staan.
Ik vind bitloos mennen sowieso al een risicovol iets wat ik eigenlijk absurd vind op de openbare weg, maar goed. Prima als je dan flinke optoming hebt, maar met een simpele sidepull heb je inderdaad weinig te redden.

Overigens die rem is ook dikke schijnveiligheid. Als ze echt schrikken houdt ze dat echt niet tegen.
Mijn 250 kg welshje ging er laatst nog vandoor, had rem vol ingetrapt, maar hij ging alsnog hoor.

het is gewoon vrij dom om hoofdstel als laatste te doen, het is niet pracktisch, onveilig en totaal zinloos.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:47

keona schreef:
aikon schreef:

Ik vind jou beredenering van een neusriem apart.een neusriem is er niet om de mond bij elkaar tesnoeren zodat hij de tong er niet uit gooit. Ik men zonder neus riem en hoef echt geen tongen vast teleggen kom op nou,als het bit goed past bij de mond van het paard dan gooit deze de tong er niet uit of over. Maar ja zo kun je het ook oplossen inderdaad.

sorry ts effe off topic,maar moest dit even kwijt

Ik heb het nergens over aan snoeren van de neusriem ;) Bij gewoon normaal gebruik zal een paard niet zo snel de tong over het bit gooien. Dat is de reden dat het zowat standaard gebeurt.
En passende bitten bij trainers met 10 of meer paarden in training word hem niet. Je pakt een hoofdstel en doet dat welk paard dan ook in, met de tong vast. Die kijken niet naar welk bit voor welk paard geschikt is. Niet mijn manier van werken.

janouk het komt wel eens voor, maar gebeurt heel weinig. Er komt erg veel druk op de tong door dat er (vaak) met vol gewicht aan de leidsels gehangen word. Kan mij goed voorstellen dat zo'n draver liever de tong uit de weg heeft. Het onbestuurbaar worden (en de angst daarvoor) is groter bij rijders dan de kans dat de tong het keel gat inschiet. Ook dit kan een neusriem voorkomen.