Arabier in haar hoofd, of toch Quarter Horse?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:27

Ik snap wel echt waar je vandaan komt hoor Ibbel, maar ik zie mezelf dus echt niet als een pro, en zal mezelf ook waarschijnlijk nooit zo zien. Talent is echter onbestaand, in mijn ogen. Oefening is hetgeen waarmee ze zo ver gekomen zijn, en oefening is net wat ik nu bezig ben. Dat is dan ook het leuke aan deze methode - WS heeft het zo bedoeld en rechtlijnig uitgelegd dat zelfs de domste ermee om kan.

Ik wilde gewoon weten of hoe ik WS met die van mij heb gedaan, ook zou werken bij een ander paard met mezelf. Dat werkte. Punt. Dit is een oefening, en omdat ik zo'n grote veranderingen zag, vond ik het goed genoeg voor een filmpje. Ik heb nooit gezegd dat ik mezelf vind talent te hebben of de grootste goeroe ter wereld ben omdat ik er nog maar twee jaar actief mee bezig ben.

Ik zie eigenlijk een beetje het principe terug bij vele reacties "Om deze job te verkrijgen, moet je 5 jaar ervaring hebben in een bepaald javascript programma, terwijl dat programma nog maar 4 jaar bestaat". :)

Ayasha, voor jou dan. Jij kent mij niet, ik ken jou niet, jij kent de methode niet. :)

Ayasha
Blogger

Re: Arabier in haar hoofd, of toch Quarter Horse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:28

Goed voorbeeld doet goed volgen. Ik ken de methode nl wel. ;)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:31

Als je de methode wel kent, wat zie jij er dan zo fout aan? Tenzij je volledig tegen de methode bent, natuurlijk. Want ik ben benieuwd en tips zijn altijd welkom, maar niet als je gewoon aanneemt dat de persoon waartegen je spreekt een rat is die je onder je schoen kan doodtrappen. Wat ik nu lees is namelijk helemaal niet objectief en erg denigrerend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:32

Dit heet het Dunning Kruger effect. Google er maar eens op, John Cleese heeft het heel fraai uitgelegd.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:37

Ik ben ermee bekend, en dat jij dat zelfs aanneemt is nogmaals, denigrerend en onprofessioneel. Dit is een forum, geen bash-topic. Ik heb nogmaals, nooit van mezelf gezegd dat ik super ben, en ik maak ook regelmatig fouten. Iedereen doet dat immers. Jij klinkt nu net degene met dit voorbenoemde verschijnsel, niet ik.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:40

Ik kraak m nergens af?
Ik geef alleen aan dat ik het erg stressvol vind en daar niet mee eens ben.
Stress ontstaat eerst wel. Dat klopt maar in welke mate is hoe jij dat veroorzaakt.

Ik sta vanuit dit filmpje niet achter jouw methode.
Dit kan veranderen natuurlijk.

Uiteraard ga ik mijn standpunt niet verdedigen over mijn trainingsmethode.
Want ook die werkt.
En zo zijn er meerdere die werken.

En de discussie ovwr ontspanning en endorfine.
Neuhh daar voel ik weinig voor... ook omdat ik zie hoe dat hier met de meest gestreste paarden werkt.
Zonder achter de ll te komen of gehaast over zn tempo.

Mijn doel is complete ontspanning en daarvanuit aanspanning.
Hierdoor correct rug en lichaam gebruik.
Adhv dit filmpje. Kan ik dat niet zien en dus zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:48

Heb je je eigen berichten wel eens gelezen Skyefate? :) Je kan wel alles op alle andere gaan steken maar eerlijk is dat niet. En nee, ik ben niet volledig tegen de methode al heb ik er mijn vragen bij maar dat heb ik bij alle manieren. Het is IMO belangrijk om je vragen te blijven stellen. Meer is dat dus niet. However, Ik denk wel dat de "volgelingen" er veel meer van maken dan het is want Warwick zelf is een heel nuchter mens voor zover ik hem ken uit de filmpjes enz maar de volgelingen maken van hem een goeroe net als jij nu doet. Maar goed.

Ibbel geeft het al mooi weer; Hetgeen jij dit paard nu probeert te leren doet warwick ten eerste al in vrijheid. Door de longe houd je druk ook al zou die eigenlijk moeten wegvallen. Door de longe er aan te hangen gaat een groot deel van je "les" gewoon al verloren. Hij laat zich nl niet leiden omdat jij de juiste signalen geeft maar omdat ie vast zit. Bij de haflinger is het veel minder maar bij de fries staat er bijna constant nog steeds veel spanning op de lijn dus er valt eigenlijk ook geen druk weg. :) Als hij dan verder gaat en de lijn er aan hangt, zie je nog steeds niet zoveel spanning als er bij jou te zien is en de signalen zijn lang zo groot niet als jij hier toont. En dat hoeft ook niet. IMO zijn jouw hulpen gewoon veel en veel te groot ook voor een beginnend paard. Als je Warwick ziet werken dan zie je natuurlijk in eerste instantie ook even spanning maar die valt vrij snel van die paarden af en ze weten relatief snel waar ze aan toe zijn, wat ze moeten doen, en ontspannen daar in... Het filmpje in dit topic zie ik een paard dat geen idé heeft waar ie aan toe is en spanning blijft vast houden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-02-16 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:48

Maralyn, bedankt voor je reactie! Maakt niet uit hoor, het kan goed zijn dat jouw methode inderdaad werkt, en daar heb ik gewoon nog geen duidelijk filmpje of bewijs van gezien, dus ik kan er niets over zeggen.

Volgens mij werken de beide methoden gewoon heel erg anders. Je paard up en down krijgen ziet er inderdaad heel stressy uit in het begin, maar dat is volkomen normaal hier. In het begin zorgde ik immers ook niet voor de stress - de enige stress die ik veroorzaakte was dat zij moest draaien, en ze kreeg er enkel stress van omdat ze zich elke keer weer moest realiseren dat oh, er iemand in het midden stond, want ze was met de rest van de wereld bezig en niet met mij. Nadien zie je dat haar hoofdje veel lager gaat en ze ook vrijwillig stilstaat, weg van mij. Dat gebeurde immers ook niet in het begin, want ze kroop gewoon tegen je op :')

Ik kan je natuurlijk wel wijzen naar het youtube kanaal van Warwick Schiller moest je wat interesse hebben. Gewoon opzoeken op youtube, er is er veel van!

En ik denk niet dat het afkraken op jouw reactie bedoeld was, sorry, daar was ik wat onduidelijk :p

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:51

Ook ik vind je filmpje er niet zo fijn uitzien. Ook de tweede niet. Het ziet er, naar mijn idee, gehaast en stresvol uit. Maar goed, peerd sleurt je niet meer mee de bak door, dus wat dat betreft heb je in ieder geval winst. Ik zie ook meer een kunstje dan een nuttige oefening in de filmpjes. Ik kan me voorstellen dat er wel nut in zit hoor, maar zo van de filmpjes af zie ik niet perse iets waardoor ik zeg ja, dit wil ik ook proberen.

Ik ken de methode niet maar ga als ik tijd heb zeker eens erover lezen. Vind het wel interessant om hier eens naar te kijken.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:53

Ayasha, als je de subscription had (en nee, WS is geen goeroe in mijn ogen en ik pik van verschillende methoden dingen op die ik logisch vind en passen bij het paard) dan wist je dat als je geen round pen tot beschikking had, je aan de FAB oefening begint. Het is inderdaad niet perfect, zo zonder de hooking on, maar het is het dichtste bij dat je raakt. Het is net dat nuchtere dat me aanspreekt, en de vrijheid om ook creatief te zijn en niet alles als een wiskundeoefening moet volgen.

Het is inderdaad zo dat bij WS de relaxatie vroeger komt, en dat is ook gewoon logica, want het is dan ook zijn methode en hij doet het al decennia lang. Ik doe het nog maar kort, dus het duurt wat langer. Als we geen fouten mogen maken, waarom zouden we ons dan bezighouden met eender wat?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:55

Fortitude, leuk om toch eens verder te willen kijken. Het is inderdaad maar één oefening, en daarbij ook nog maar de eerste keer, dus ik snap dat het niet bepaald overtuigt. Het was vooral de bedoeling die eerste dag om haar rustig te laten staan (wat niet op het filmpje staat, ze stond een goede twintig minuten te rusten met haar neus tegen de grond, maar mijn camera kon zo lang niet filmen, jammer genoeg. :( ) en dat is gelukt, en daarom was ik blij! Ik verwacht echt geen hogere dressuur of super wendingen of super grondwerk die eerste keer. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:58

Again; ik weet dat hij ook met lijn werkt maar zelfs dan geeft hij niet zulke belachelijk grote signalen als jij en zijn ook beginnende paarden niet zo gespannen. :) Kom aub van je toren af. Je bent niet de enige die WS kent. :) Ik volg hem, gebruik zijn manier van werken ook bij mijn paarden al is een groot deel gewoon "common sense".
Ik zie hier geen nuchtere manier van werken. Ik zie geen ontspanning, ik zie geen begrip en ik zie geen paard dat effectief iets leert. De relaxatie komt niet "vroeger" hij komt niet. :) Hij zit er ook niet aan te komen ook niet. Indien dat wel zo is had je wellicht een filmpje van een later moment moeten er bij plaatsen ook (desnoods een dag wachten en plaatsen als je dat wel kan want nu ziet dit filmpje eruit alsof je al bij je einddoel bent.)
Ik vind het mooi dat je in ziet dat je wellicht nog niet zo ervaren bent, dat geeft opening tot leren, maar in je berichten kom je over (op mij iig) alsof jij degene bent die het allemaal wel weet en iedereen die zijn twijfels heeft bij het filmpje en de uitvoering van de methode "heeft geen ide waar ie over praat". :)

Enfin, ik wens je nog veel succes.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:25

Ik vind het naar mijn mening er wel goed uitzien.
In het begin snapte de fries nog niet zo goed wat hij moest doen. Maar dat geeft helemaal niet. Zo als je al zei ze zijn slim en hebben het snel onder de knie met wat je wel bedoelde. Bij mij zag het er ook zo er uit. Ik doe trouwens de methoden van clinton anderson downunder horsemanship. Daar heet wat jij liet zien in de filmjes longeren voor recpect. (Longing for recpect )
En bij je haflinger zag het er uit zo als het moet. Als je nog verder en meer oefend dan kan zonder leadrope longeren for respect.
En dat is heel mooi. Maar dat duurt echt jaren denk ik.
Ik ben zelf ook nog maar 2 jaar bezig. En mijn paardje en ik zijn goed op weg. We komen er wel met veel oefenen en trainen.
Ga zo door meid je bent goed bezig!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 17:31

Woops, er heeft nog iemand gereageerd op dit topic! :o Dankjewel, als je lest bij een Amerikaan krijg je snel de deksel op je neus door veel Engels beleerde ruiters. Ach ja, solidariteit! Het vrij cirkelen is echter niet zo moeilijk, hoor! Bleek dat ze dat ook best snel oppikken eens je eens hooking on hebt gedaan in een round pen oid. Uitgebreid naar de hele weide, en nu blijft ze zelfs netjes rond me cirkelen als er andere paarden in de weide staan, zelfs als die helemaal gek worden. Heel leuk om te doen ter bevestiging, en inderdaad, met veel oefenen en trainen kom je er echt wel. Practice breeds succes, not talent.

Nogmaals bedankt voor de leuke reactie! Jammer genoeg heb ik sindsien maar een enkele keer met de fries in kwestie kunnen werken. Wat je zeker merkt is dat er erg veel "No" in haar zit - Oren vaak plat als je iets vraagt wat ze niet wilt doen, bv. draven, stappen,... maar je raakt er wel relatief gemakkelijk door. Ook een paard met erg veel anxiety. Vind het best jammer dat de eigenaresse de training die ik graag doe ziet als "spelen" en daarom ook er echt geen aandacht aan besteed. Heel erg jammer, maar je kan niemand forceren een idee leuk te vinden, natuurlijk.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:06

Voor elk paard en ruiter werken andere methodes, ik geloof niet in 1 methode en als jij hiermee je doel tot zover hebt berijkt dan is dat toch goed. Of ik het er prettig of niet uit vind zien? Maakt niet zoveel uit, het heeft gewerkt voor jou! Dat andere mensen het anders zouden aanpakken of anders willen zien is ook oke natuurlijk! Maar elk paard en mens combinatie is uniek! er is inderdaad een groot verschil tussen de video's. Dit zou mijn manier niet zo snel zijn, maar voor jou en je paard heeft ie positief gewerkt en dat is fijn! :)