Pony moet nodig afvallen, tips ivm longeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 20:07

Jentecats schreef:
ik zou af en toe tijdens het longeren inderdaad wat balkjes neerleggen, veel overgangen dus niet een constante tempo maar een keer verruimen of juist terug en ook veel galloperen tussen door. Bijv. van middenstap naar galop (1/2 rondjes) dan terug naar draf (1 rondje) en vervolgens weer aan galopperen dus lekker bezig blijven en niet ''gewoon rondjes lopen''. Misschien kun je het pavo voer iets verminderen naar bijv. 200 gram, aangezien je pony toch maar weinig loopt heeft ie dat niet echt veel nodig.

Hoeveelheid voer is op aanraden van de dierenarts dus dat ga ik voorlopig zo houden. Vooral als hij nu 6x in de week moet lopen.
Hij loopt aan de longeerlijn al veel overgangen ed. toch bedankt voor je tips!

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:09

MelissaV schreef:
Jentecats schreef:
ik zou af en toe tijdens het longeren inderdaad wat balkjes neerleggen, veel overgangen dus niet een constante tempo maar een keer verruimen of juist terug en ook veel galloperen tussen door. Bijv. van middenstap naar galop (1/2 rondjes) dan terug naar draf (1 rondje) en vervolgens weer aan galopperen dus lekker bezig blijven en niet ''gewoon rondjes lopen''. Misschien kun je het pavo voer iets verminderen naar bijv. 200 gram, aangezien je pony toch maar weinig loopt heeft ie dat niet echt veel nodig.

Hoeveelheid voer is op aanraden van de dierenarts dus dat ga ik voorlopig zo houden. Vooral als hij nu 6x in de week moet lopen.
Hij loopt aan de longeerlijn al veel overgangen ed. toch bedankt voor je tips!

als de dierenarts dat aanraad zou ik het inderdaad ook zo laten, succes!

MelissaV

Re: Pony moet nodig afvallen, tips ivm longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 20:19

Vinden jullie dat ik er zelf nog op kan rijden? Rondom me zijn er wat mensen die zeggen, rij hem zelf 2x in de week tot hij wat meer afgevallen is maar ik vind me redelijk groot.
Hij is 1,22/1,24m en ik ben 1.58m en 50kg.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:27

MelissaV schreef:
Vinden jullie dat ik er zelf nog op kan rijden? Rondom me zijn er wat mensen die zeggen, rij hem zelf 2x in de week tot hij wat meer afgevallen is maar ik vind me redelijk groot.

ik zou zeggen dat het nog kan maar niet heel lang meer, zelf ben ik 1,75 en rijdt op een pony van 1,37 dit kan ook net aan maar hij is wel stevig gebouwd dus houd mij makkelijk. Maar ken ook mensen die 56kg zijn die op een welsh a tje rijden zo nu en dan. In Engeland rijden volwassene ook op welsh a/b tjes dus het zou best kunnen vind ik

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 20:28

Jentecats schreef:
MelissaV schreef:

ik zou zeggen dat het nog kan maar niet heel lang meer, zelf ben ik 1,75 en rijdt op een pony van 1,37 dit kan ook net aan maar hij is wel stevig gebouwd dus houd mij makkelijk. Maar ken ook mensen die 56kg zijn die op een welsh a tje rijden zo nu en dan. In Engeland rijden volwassene ook op welsh a/b tjes dus zou best kunnen vind ik

Ik groei niet meer dus dat is geen probleem. Maar de ene zegt ja het kan en de andere zegt nee je bent te groot.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:32

Als ik de foto's op je profiel bekijk kan het wel hoor. :)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:34

Citaat:
Ik groei niet meer dus dat is geen probleem. Maar de ene zegt ja het kan en de andere zegt nee je bent te groot

te groot maakt in de meeste gevallen niet heel veel uit, het gaat om vooral om gewicht. Als je mij op een shet zet ziet het er ook niet uit maar kwa gewicht kan het nog wel (weeg weinig). Ik zou zeggen doen tenzij je veel meer aankomt komende tijd. De foto's op je profiel zien er prima uit, ja je bent aan de grote kant maar het kan nog wel.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 20:37

Oké dan denk ik dat ik hem 2x in de week rij en eventueel dan nog 1 of 2x longeren, dat is voor hem ook wat interessanter :)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:38

MelissaV schreef:
Oké dan denk ik dat ik hem 2x in de week rij en eventueel dan nog 1 of 2x longeren, dat is voor hem ook wat interessanter :)

klinkt prima, succes met het afval proces! :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:19

BEH >> TVG

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:21

Als ik jou was zou ik er inderdaad ook zelf op rijden dan 2x per week.

Heb zelf een Welsh A ingereden en ben 1.70m ( weeg 50 kilo)
Niet ideaal maar heb er wel voor gezorgd dat hij braaf werd / is voor kleinere kinderen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:25

D_Desteny schreef:
MelissaV schreef:
Oké ga eens zoeken naar Pavo vital, alleen 's zomers krijgt hij normaal geen Pavo omdat hij daarvan gaat schuren dus dat moet ik ff uitzoeken. Voorderest bedankt voor je tips.

Ik weet niet of je in de buurt woont maar anders mag je best wat ophalen om te proberen?
Ik voer daarnaast pavo Care4life dus als je dat overweegt mag je ook een beetje op komen halen.
Care4life is graanvrij en zonder toegevoegde suikers suikers en zetmeel is onder de 10%
Mijn paard met insuline resistentie doet het er super op.

Volgens mij heeft de nieuwe Nature's Best ook veel minder suikers en zetmeel..

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 14:34

Heb nog even overlegd hier en we hebben zijn voer aangepast tijdelijk naar 250 gram Subli brok en 75 gram Pavo Nature's best. Het is 1 zo'n bekertje van Pavo in totaal. 400ml maar dat is lang geen 400 gram samen. Heb net nog wat foto's gemaakt om zijn afvalproces een beetje te kunnen bijhouden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En nog 1 fotootje waar ik er op zit, vind het hier best meevallen met mijn lengte. Tuurlijk is het mooier met het ruitertje van 8jr maar dit is wel even praktischer als 3x in de week longeren.
Heb hem net een halfuurtje gereden, 10 minuten los gestapt, 20 minuten stap en draf overgangen en tempowisselingen en toen nog 10 minuten uitgestapt. Op naar een pony die 100kg minder weegt :D :D

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:48

100kg minder?! Vertekent het zoveel op de foto's? Want hij is misschien wel iets te zwaar, maar 100kg is wel aardig wat! Ik vind dat je er trouwens nog prima op kan rijden hoor ;)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 14:59

Ballard_L schreef:
100kg minder?! Vertekent het zoveel op de foto's? Want hij is misschien wel iets te zwaar, maar 100kg is wel aardig wat! Ik vind dat je er trouwens nog prima op kan rijden hoor ;)

Als je naar de foto kijkt waar ik er op zit zie je dat vooral zijn nek en schouders echt veel te dik zijn. Maar 100kg is mss wat overdreven :+

Afbeelding
Dit was de pony afgelopen wedstrijdseizoen (april 2015) nog in wedstrijdconditie, hoop hem nu terug zo te krijgen :o

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:09

Jildau schreef:
Volgens mij heeft de nieuwe Nature's Best ook veel minder suikers en zetmeel..

Klopt: Door deze aanpassingen in het recept heeft Nature's Best meer stuctuur gekregen, goed voor een gezonde darmwerking. En het aandeel zetmeel is verlaagd van 24% naar 16%. Het suikergehalte blijft 2%.