Bijzetten paard = goed ruggebruik?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:27

maralyn schreef:
:') Ik moet er altijd om lachen.
Paard wordt met zijn hoofd gepositioneerd, en alleen daar wordt aandacht aan geschonken.
Alleen door het dier in een houding te "trekken" gaat hij zijn rug écht niet gebruiken hoor!!

Eerst de motor aan. Contact teugel, en op zoek naar ontspannen en dan aanspanning.

Iets met biomechanika ofzo.

Ook pessoa, en longeerhulp... ik houd er niet zo van.

Zo wordt er veel gereden toch ook, en Zolang dat geïnstrueerd wordt en beloond wordt op wedstrijd gaat niemand zien dat het plaatje niet klopt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:34

Zodra iemand het heeft over rechtrichten rechtrichten rechtrichten weet ik het alweer.. :o

Overdreven gedoe. Bij goed gebruik van een hulp kan een paard er zeker beter van gaan lopen.

xSlvna

Re: Bijzetten paard = goed ruggebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:47

Is zeker alleen die dressuurknol van jou dan xd

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:50

knollentuin schreef:
maralyn schreef:
:') Ik moet er altijd om lachen.
Paard wordt met zijn hoofd gepositioneerd, en alleen daar wordt aandacht aan geschonken.
Alleen door het dier in een houding te "trekken" gaat hij zijn rug écht niet gebruiken hoor!!

Eerst de motor aan. Contact teugel, en op zoek naar ontspannen en dan aanspanning.

Iets met biomechanika ofzo.

Ook pessoa, en longeerhulp... ik houd er niet zo van.

Zo wordt er veel gereden toch ook, en Zolang dat geïnstrueerd wordt en beloond wordt op wedstrijd gaat niemand zien dat het plaatje niet klopt.

True.. en ik word echt niet blij van bepaalde wedstrijd ruiters.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:52

Geryon schreef:
Zodra iemand het heeft over rechtrichten rechtrichten rechtrichten weet ik het alweer.. :o

Overdreven gedoe. Bij goed gebruik van een hulp kan een paard er zeker beter van gaan lopen.

Recht richten is gewoon de basis? Waarom overdreven..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:58

Overdreven gedoe omdat er zo'n punt van wordt gemaakt terwijl het precies zoals je zegt gewoon basis paardrijden is. Denk dat Geryon het daarom zegt.

Heeft verder alleen niks met de OP te maken. Denk niet dat iemand zijn paard in de stapmolen (al dan niet bijgezet) zet met het idee dat hij dan rechter wordt ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:00

Geryon schreef:

Kan je uitleggen wat je er overdreven aan vindt?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:04

Het is overdreven er de nadruk op te leggen omdat het de basis van het paardrijden is.
Dressuurrijden IS recht richten.
Het is het recht richten waar we een paar jaar mee bezig zijn, iedereen die aan dressuur doet.

Het woord recht richten wordt echter commercieel misbruikt alsof er hier iets bijzonders aangeboden wordt.
Het is een val om mensen te lokken en ze het idee te geven iets bijzonders te doen.
Het zou best kunnen dat Geryon er daarom wat allergisch op reageert

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:14

Inderdaad dee_es en simpelman.
De 'rechtrichters' zijn ook meestal de iets onervaren ruiters die vooral veel gelezen ipv gereden hebben. Het een is heel goed het anders is heel fout en alle paarden kunnen zonder inwerking van het bit het zz halen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:18

Simpelman schreef:
Het is overdreven er de nadruk op te leggen omdat het de basis van het paardrijden is.
Het is het recht richten waar we een paar jaar mee bezig zijn, iedereen die aan dressuur doet.

Het woord recht richten wordt echter commercieel misbruikt alsof er hier iets bijzonders aangeboden wordt.
Het is een val om mensen te lokken en ze het idee te geven iets bijzonders te doen.

Wat je zegt simpelman: het is inderdaad de basis! Alleen is de basis bij vele 0,0..En je krijgt inmiddels wel degelijk het gevoel dat je iets bijzonders aan t doen ben mbt rechtrichten..De meeste mensen in mijn omgeving hebben geen idee waar je mee bezig bent..Dat zegt toch wel genoeg!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:20

Geryon schreef:
Inderdaad dee_es en simpelman.
De 'rechtrichters' zijn ook meestal de iets onervaren ruiters die vooral veel gelezen ipv gereden hebben. Het een is heel goed het anders is heel fout en alle paarden kunnen zonder inwerking van het bit het zz halen.

Deze opmerking slaat kant noch wal m.i

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:21

Bijgezet in de stapmolen? levensgevaarlijk. Zijn er serieus mensen die dat doen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:21

:j
Simpelman schreef:

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:29

pol1 schreef:
Wat je zegt simpelman: het is inderdaad de basis! Alleen is de basis bij vele 0,0..En je krijgt inmiddels wel degelijk het gevoel dat je iets bijzonders aan t doen ben mbt rechtrichten..De meeste mensen in mijn omgeving hebben geen idee waar je mee bezig bent..Dat zegt toch wel genoeg!

Daarom is een forum als dit goed.

Mensen die behoefte hebben aan verdieping kunnen zo op hun eigen en vrijblijvende manier allerlei onderwerpen verkennen en ermee gaan experimenteren.
De vragen van sommigen aan hun instructeurs worden misschien wat compromiterender, er zijn zelfs instructeurs die hier mee lezen.... :) zij gaan zo ook nadenken.
Met de meeste boeken komt men niet zoveel verder, daar wordt uitgegaan van de ideale situatie en die vinden we in de praktijk nooit. Boeken zijn nuttig als je het al kan.
"Binnenbeen op de singel, buitenbeen er achter en het paard gaat nu buigen," NOPE :(

Maareh..., ik ga nu helemaal off topic, daar hebben we al Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling voor. :o :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:17

En om het helemaal simpel(man) te maken is er nog een verschil tussen recht stellen en recht richten. :D :D

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:19

pol1 schreef:
Simpelman schreef:

Ja het is de basis, maar waarom zijn er dan zoveel paarden die kreupel zijn en/of zogenaamd gedrags problemen hebben? Enkel omdat ze scheef zijn en ze lekker de krul in getrokken worden? Ik zie mensen het echt bijna nooit recht richten.. en dat is niet een paard recht rijden, maar werken aan de natuurlijke scheefheid. Ik ben nou niet echt een beginner dus om nou te zeggen dat mensen die hameren op recht richten een beginner te noemen? Wat zijn mensen zoals Marijke de Jong, Antoine de bodt en bent brandrup dan? Zelfs op het hoogste niveau zie je een piaffe wat helemaal niet meer de piaffe is zoals het hoort om maar even een voorbeeldje te noemen. Het is de basis, maar er zijn maar weinig die dat kennen... zelfs dierenartsen die paarden met kho afkeuren en laten inslapen..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:26

In het land der blinden is eenoog koning.
Het is deplorabel gesteld met het algemene niveau van rijonderricht.
Er wordt door veel "instructeurs" maar wat aangeknoeid, wanneer dit loodgieters of metselaars zouden zijn dan zouden ze aansprakelijk zijn voor hun slechte werk, een "rij instructeur" doet maar wat en niemand stelt verder vragen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:32

Simpelman schreef:
In het land der blinden is eenoog koning.
Het is deplorabel gesteld met het algemene niveau van rijonderricht.
Er wordt door veel "instructeurs" maar wat aangeknoeid, wanneer dit loodgieters of metselaars zouden zijn dan zouden ze aansprakelijk zijn voor hun slechte werk, een "rij instructeur" doet maar wat en niemand stelt verder vragen.

Goed verwoord :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:42

Maarrrrr, de mensen die les willen of nemen hebben ook een verantwoordelijkheid, onderzoek of degene bij wie je gaat lessen opgeleid is, of kijk bij hoe diegene lesgeeft aam een ander, of ga eens kijken hoe diegene zelf rijdt.
En vooral belangrijk, lees na of het verhaal klopt en stel vragen waarom je iets op een bepaalde manier moet doen en wat de bedoeling ervan is.
Mensen zijn lui en willen hapklare brokken.
Zouden meer eigen inzet en interesse moeten gaan nemen. Dat is hoe ik ervaar kijk.
Ik geef les, veel les en ik verwonder me nog elke week hoe weinig theorieuitleg er gegeven wordt, mensen die al m mogen starten en nog niet het verschil tussen nageven en aanleuning kunnen zeggen...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:45

Helemaal eens, maar ik heb mijn ORUN diploma's op een dag aangetekend teruggestuurd aan ze, ik wil daar liever niet voor aangezien worden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:47

Helemaal met je eens EJUNIORJOOST!!
Daarom snap ik echt niks van de opmerking van Geryon..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:50

Ik heb wel orun simpelman, puur omdat dat op sommige stallen verplicht gesteld word als Je daar les komt geven, maar in 20 cursusavond instrukteurs bevoegdheid halen is natuurlijk een utopie..
Gewoon 20 avonden mond dicht houden, ja en amen zeggen, rijden zoals ze je opdragen en kijken wat je eruit kan halen dat te gebruiken is.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:05

knollentuin schreef:
Ik heb wel orun simpelman, puur omdat dat op sommige stallen verplicht gesteld word als Je daar les komt geven, maar in 20 cursusavond instrukteurs bevoegdheid halen is natuurlijk een utopie..
Gewoon 20 avonden mond dicht houden, ja en amen zeggen, rijden zoals ze je opdragen en kijken wat je eruit kan halen dat te gebruiken is.

Het is inderdaad dat het verplicht is en dat je dan verzekerd ben, maar dat is toch erg...

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:25

Citaat:
Ja het is de basis, maar waarom zijn er dan zoveel paarden die kreupel zijn en/of zogenaamd gedrags problemen hebben? Enkel omdat ze scheef zijn en ze lekker de krul in getrokken worden? Ik zie mensen het echt bijna nooit recht richten.. en dat is niet een paard recht rijden, maar werken aan de natuurlijke scheefheid. Ik ben nou niet echt een beginner dus om nou te zeggen dat mensen die hameren op recht richten een beginner te noemen? Wat zijn mensen zoals Marijke de Jong, Antoine de bodt en bent brandrup dan? Zelfs op het hoogste niveau zie je een piaffe wat helemaal niet meer de piaffe is zoals het hoort om maar even een voorbeeldje te noemen. Het is de basis, maar er zijn maar weinig die dat kennen... zelfs dierenartsen die paarden met kho afkeuren en laten inslapen..

_/-\o_

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:28

Dat was in mijn topic.
Echter zal ik dat bij desbetreffende merrie niet doen aangezien zij nogal snel nerveus wordt.

Als ik een andere methode wil doen grijp ik liever naar een pessoa.